lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD zahájilo stavbu nových kilometrů D55, uleví Babicím a Starému Městu

Vizualizace D55 u Starého Města. Foto: ŘSD
Vizualizace D55 u Starého Města. Foto: ŘSD
Na jižní Moravě začala stavba devíti kilometrů nové dálnice. Uleví městům a obcím.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes oficiálně zahájilo výstavbu dálnice D55 v úseku Babice – Staré Město. Ten má odvést tranzitní dopravu z přetížené silnice I/55 a ulevit především Babicím a Starému Městu. Téměř devět kilometrů dálnice postaví sdružení firem Eurovia a Strabag, které přišlo s cenou 2,85 miliardy korun. Stát přitom vypisoval tendr s předpokladem 3,9 miliardy.

„Přesun dopravy z dvoupruhové I/55 na čtyřpruhovou D55 zvýší také bezpečnost řidičů, jelikož se odstraní riziko střetů s  protijedoucími vozidly. Nová dálnice přinese samozřejmě také časovou úsporu,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavba by měla být hotova do konce roku 2023.

Úsek D55 Babice - Staré Město. Pramen: ŘSD
Úsek D55 Babice – Staré Město. Pramen: ŘSD

Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky: MÚK Staré Město-sever, MÚK Staré Město-jih a část MÚK Babice (pouze větev). Posledně jmenovaná křižovatka už patří do sousedního připravovaného úseku Napajedla – Babice, do stavby byla částečně zahrnuta proto, aby bylo možné úsek využívat.

Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 18 kilometrů, staví se tři kilometry jako jihovýchodní obchvat Otrokovic. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1.

D55 patří k nejvýraznějším příkladům dlouhé přípravy dopravních staveb. U zmíněného obchvatu Otrokovic uplynulo od vydání kladného stanoviska EIA k zahájení stavby 13 let. Severovýchodní úsek obchvatu byl otevřen už v roce 2006, na zbytek obchvatu čekají obyvatelé Otrokovic dlouhých 15 let. I dnes zahájený úsek už má platné územní rozhodnutí deset let.

Dopravní zátěž zde přitom patří k největším v tuzemsku. Stará silnice I/55 je přetížená a vede přes řadu obcí, kterým má ulevit právě dálnice.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jadris

Na jednu stranu pekne, na druhou – i kdyz bude hotovy cely usek Stare Mesto – Otrokovice, tak to dopravu Brno – SK po E50 neodkloni.. 🙁

Nyvlt

Ano nikdy neodkloní. Kdyby byla kdysi plánovaná dálnice z Holubic na Trenčín a ne ta sedlácká prázdná dálnice z VY na Hulín a někdy možná až do Gottwaldova dnes Zlín tak by vše jelo na střed SK jelo tudy. To věděl i ten jejich Baťa.

Pavel Novák

Dobrý, dopravu z měst a vesnic je potřeba dostat mimo, ale státovka místo dálnice by stačila.

MlB

Nestavíme to pro dnešek, mělo by se pracovat s předpokladem, že se na to dalších min. 50 let nebude sahat (kromě údržby).

Michael

Pokud stavba začala tak jako v Prostějově stavba odbocovacich a připojovací z pruhů na estakade, kde za měsíc zarazili tři tyče pod mostem, jinak nic, tak místním preju stálé duševní zdravi.

Vašek

Stavba sice dnes „papírově“ začala, ale vzhledem k nutnosti nového výběrového řízení na archeologický výzkum reálně začne mnohem později…
viz.: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3190875-rsd-musi-znovu-rozhodnout-o-namitkach-archeologu-ohledne-d55?fbclid=IwAR054rQ6pyZeSRVnOW5TJqiwhVN0emd_6boBGg5Z0vKCgbxGx7Y2Sz7qhnA

K.S.

Mohl by mi někdo vysvětlit tu přetržku trasy kolem Spytihněvy do Otrokovic?
Díky.

Ondřej P.

Mohl. Ve Spytihněvi chtěli podjezd místo nadjezdu a muselo se předělávat územní řízení, čímž se tento úsek zpozdil.

Vlastik

No sláva konečně se začalo, no hlavně aby se rychle začali stavět i navazující úseky. Úsek Staré Město-Moravský Písek, už vypadá taky nadějně. Uvidíme co ty další.

Vladimir

Jedna se dalnici stavenou v rovinate krajine a stejnak vyjde 1km v prepoctu na 350 mil Kc. Vi nekdo kde se stavi dalnice v prepoctu na 1km 100 mil, nebo aspon 200 mil Kč? Pry by nekde v CR mely byt.

Roiman4

ano, ale co kilometr to pomalů nějaká ves, takže přeložka silnice, most přes dálnici a pak těch několik potůčku se musí přemostit ( a dle toho, co je na již postavené D55, tak to nebude jen mostek, ale trochu větší most, pod kterou projde zvěř apod… ) a hurá cena za kilometr 350mil 🙂
Už se nemůžu dočkat, až se konečně dostaví již budovaný obchvat Otrokovic 😀

Axel

definujte rozdíl mezi „rovinatou a nerovinatou krajinou. Díky.

Vladimir

Podle me neni zde potreba budovat zasadni zarezy a nasypy, vzdyt spolecne s mosty zvysuji rapdine cenu.
Ja ale ptal na cenu 100 – 200 mld kc/km, protoze se touto cenou chlubili v televizi. Tak se ptam odoborne verejnosti, kde ty km jsou. Dekuji za odpoved.

Jirka

V tomto případě jsou ještě protihlukové stěny, 2 mimoúrovňové křižovatky, jedna z nich je velká. Náspy a výkopy tam také jsou, část zeminy se musí odvést, apod…

Slosor

Nevíte někde, zdali dojde po zprovoznění ke zrušení přejezdu v severní části Babic?

Jiří 3

Dle mapky, by zrušený měl být, jelikož je tam zvýrazněná mostní konstrukce

Lektor

Ale zase by byla sranda svést dálnici na přejezd, zvlášť na koridoru.

Lektor

Přejezd ale zůstane, ale bude sloužit pouze jako přístup k těm pár domů.

Slosor

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=17.4753242&y=49.1257131&z=18&rm=97kdvxTZVjfeQfa3 A proč to nejde takto? Stačí trochu rozšířit tuto silničku.

Jiří Kocurek

Protože by tam musela být další MÚK, která se už nevejde.

Palavan

Si počkejte pár let až bude dálnice přivedená před Moravský Písek…

Slosor

To ano, ale na mapce stále zůstává i přejezd na současné silnici do Kudlovic. Za tratí je tam pár baráků, hřbitov a nějaké soláry. Byla by škoda nevyužít takovou skvělou příležitost ke zrušení přejezdu na koridoru.

A A

dle mapy to spíš vypadá že tam zůstane pro obsluhu pár domů za tratí a hřbitova.

Honza D.

Alespoň bude mít hřbitov víc zákazníků. 🙂