ŘSD zahájilo stavbu nových kilometrů D55, uleví Babicím a Starému Městu
Na jižní Moravě začala stavba devíti kilometrů nové dálnice. Uleví městům a obcím.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes oficiálně zahájilo výstavbu dálnice D55 v úseku Babice – Staré Město. Ten má odvést tranzitní dopravu z přetížené silnice I/55 a ulevit především Babicím a Starému Městu. Téměř devět kilometrů dálnice postaví sdružení firem Eurovia a Strabag, které přišlo s cenou 2,85 miliardy korun. Stát přitom vypisoval tendr s předpokladem 3,9 miliardy.
„Přesun dopravy z dvoupruhové I/55 na čtyřpruhovou D55 zvýší také bezpečnost řidičů, jelikož se odstraní riziko střetů s protijedoucími vozidly. Nová dálnice přinese samozřejmě také časovou úsporu,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Stavba by měla být hotova do konce roku 2023.
Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky: MÚK Staré Město-sever, MÚK Staré Město-jih a část MÚK Babice (pouze větev). Posledně jmenovaná křižovatka už patří do sousedního připravovaného úseku Napajedla – Babice, do stavby byla částečně zahrnuta proto, aby bylo možné úsek využívat.
Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 18 kilometrů, staví se tři kilometry jako jihovýchodní obchvat Otrokovic. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1.
D55 patří k nejvýraznějším příkladům dlouhé přípravy dopravních staveb. U zmíněného obchvatu Otrokovic uplynulo od vydání kladného stanoviska EIA k zahájení stavby 13 let. Severovýchodní úsek obchvatu byl otevřen už v roce 2006, na zbytek obchvatu čekají obyvatelé Otrokovic dlouhých 15 let. I dnes zahájený úsek už má platné územní rozhodnutí deset let.
Dopravní zátěž zde přitom patří k největším v tuzemsku. Stará silnice I/55 je přetížená a vede přes řadu obcí, kterým má ulevit právě dálnice.