ŘSD zahájilo stavbu dalšího úseku D35, vznikne na ní první tunel

Vizualizace dálnice D35, úsek Ostrov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSDVizualizace dálnice D35, úsek Ostrov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSD

Oba úseky mají být hotové do roku 2026.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes slavnostně zahájilo stavbu dalšího úseku dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Oficiálně jde o dvě stavby. Kromě samotné dálnice je součástí úseku tunel Homole, první tunel na D35. Obě stavby vyjdou v součtu na 3,2 miliardy korun, hotové mají být v roce 2026.

Pro ŘSD jde o další posun s výstavbou dálnice, která se má stát společně s D11 alternativou k D1. Trasa navazuje na předchozí úsek D35 Časy – Ostrov, po němž se jezdí od prosince 2022. Součástí bude šest mostů a čtyři ptačí zábrany.  Napojení Vysokého Mýta je navrženo jako součást dálničního úseku Vysoké Mýto – Džbánov, který ŘSD buduje od konce loňského roku.

Trasa D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto. Pramen: ŘSDVizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSDStav D35 - postavené úseky, rozestavěné a v přípravě. Foto: dalnice-d35.cz

Dálnice D35 je prioritou naší vlády. Je stavbou národního i evropského významu, která uleví přetížené D1 i místním silnicím. Do konce letošního roku se z ní stane největší dálniční staveniště ve střední Evropě, protože pracovat se bude zároveň na 64 kilometrech tohoto klíčového dopravního tahu. Letos začneme v České republice stavět 170 kilometrů nových dálnic a silnic a na nejvyšší příčce stojí právě dálnice D35,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Výběr zhotovitele i tunelu Homole nabral zpoždění téměř rok. Tunel se bude částečně hloubit, částečně razit. Pro ražbu použije zhotovitel takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodu, kdy se nejedná o ražbu, ale o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu. ŘSD už takto stavělo tunel Panenská (se 2,1 kilometru nejdelší silniční tunel v ČR), Lochkovský tunel na Pražském okruhu i tunel Valík na D5.

„Nerazí se celý profil tunelové trouby razícím zařízením v kuse, ale po částech. Díky tomu tak lze postupovat jednak rychleji, jednak využít horninu a její tlak jako nosný prvek zpevňující celou stavbu,“ popsal generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Dlouhý výběr skončil. Tunel Homole na D35 má postavit Eurovia, stát ušetří 700 milionů

Příprava D35 za poslední roky výrazně zrychlila. Nyní vše směřuje k tomu, že bude hotová do šesti let, kdy propojí východní Čechy s Olomoucí. Na poslední úsek ze Starého Města do Mohelnice již běží stavební řízení.

„Výstavbu této dálnice považuji za jeden z nejdůležitějších úkolů pro ŘSD. Intenzita dopravy ve východních Čechách je opravdu vysoká, města jsou přetížená tranzitní dopravou. Tím, že dálnice zatím není dokončená, trpí hlavně lidé v městech a obcích u silnice I/35. Díky dálnici se výrazně sníží dopravní zátěž v městech a obcích,“ uvedl Radek Mátl.

Stát začal řešit razítko pro poslední úsek D35. Stavba úseku do Mohelnice má začít příští rok

Ostrov – Vysoké Mýto

délka: 6205 m

počet stavebních objektů: 104

zhotovitel: společnost D35 – Ostrov – Vysoké Mýto – EUROVIA + M-SILNICE

cena stavby dle smlouvy: 1 424 461 378 Kč bez DPH

zahájení realizace: 5/2024

zprovoznění: 8/2026

D35 Ostrov – Vysoké Mýto, tunel Homole

Hlavní trasa:

délka: 795 m

délka tubusů: levý 525 m, pravý 569 m

počet stavebních objektů: 33

zhotovitel: EUROVIA CZ a.s.; TuCon, a.s. a EUROVIA SK, a.s.

cena stavby dle smlouvy: 1 754 427 143 Kč bez DPH

zahájení realizace: 5/2024

zprovoznění: 12/2026

 

Tagy D35 D35 Ostrov - Vysoké Mýto Ředitelství silnic a dálnic ŘSD tunel Homole
74 komentářů