Infrastruktura Silnice

ŘSD má po třinácti letech povolení pro obchvat Nové Paky. Miliardová stavba začne ještě letos

Silnice I/16 v Nové Pace. Foto: Janos Korom /Flickr.com
Silnice I/16 v Nové Pace. Foto: Janos Korom /Flickr.com
Městem denně projede 16 tisíc aut, o obchvatu se mluví třicet let.

Třináct let po získání územního rozhodnutí získalo Ředitelství silnic a dálnic pravomocné stavební povolení pro obchvat Nové Paky. Stavba s rozpočtem 1,16 miliardy korun na silnici I/16 má ulehčit devítitisícovému městu a současně zrychlit cestu do Krkonoš.

Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání proti stavebnímu povolení, informoval na twitteru generální ředitel ŘSD Radek Mátl, rozhodnutí je na úřední desce. „V průběhu března tohoto roku předpokládáme zahájení výběrového řízení na zhotovitele stavby a zároveň se dokončuje majetkoprávní příprava stavby,“ uvedl Mátl.

Loni v červenci vydané stavební povolení napadl Josef Mikulka, který proti stavbě dlouhodobě bojuje. V minulosti požadoval například nové provedení hodnocení vlivu stavby na životní prostředí. ŘSD už loni vypsala soutěž na geotechnický a hydrologický monitoring během samotné stavby.

16 tisíc aut denně

Silnice I/16 je důležitou spojnicí pro cesty do Krkonoš, Nová Paka je jedním z nejvíce zatížených měst tranzitní dopravou v zemi, které stále nemá obchvat. Denně tu projede 16 tisíc aut. O obchvatu se ve městě mluví třicet let, územní rozhodnutí získalo ŘSD už před třinácti lety.

ŘSD o stavební povolení zažádalo v červenci 2018, řízení ale bylo ještě přerušeno loni na začátku roku. Už předloni na konci roku získalo ŘSD stavební povolení na některé přeložky polních cest či stavbu protihlukových stěn, tentokrát získalo povolení pro hlavní trasu.

Celkem 8,4 kilometru dlouhý obchvat má podle rozpočtu vyjít na 1,14 miliardy korun. Trasa začíná u Kumburského Újezdu a končí u Vidochova, součástí je i téměř půl kilometru dlouhá estakáda. Na obchvat by pak měl navázat ještě další obchvat kolem obce Horka u Staré Paky.

Trasa obchvatu Nové Paky na silnici I/16. Foto: ŘSD
Trasa obchvatu Nové Paky na silnici I/16. Foto: ŘSD

Silnice I/16 je hojně využívána kamiony, ty způsobují v Nové Pace často problémy nejen emisemi a hlukem. Na silnici je podjezd železniční tratě, kam nesmí vozidla vyšší než 4,2 metru. Pravidelně se zde ale objevují řidiči, kteří zákaz nerespektují, několikrát tak došlo k poškození mostu. Detailně je stavba popsána na stránkách ŘSD v informačním letáku.

 

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta

V roce 2021 bude otevřeno, rozestavěno a zahájeno asi nejvíce silnic a dálnic v historii ČR (cca 10x více než za ODS). De facto na každé stavbě je potřeba spěchat a do konce roku rozestavět maximální množství objektů, aby nešly snadno zastavit.
Je celkem jisté, že zase přijde stopka. Příští vláda si bohatě vystačí s tím, co je v současnosti rozestavěno, příp. zastaví již připravené a zahájené stavby. V roce 2022 toho v rámci předstírání šetření a čistkám moc nezačne. V případě pirátů i díky neschopnosti- viz 0 km nové infrastruktury v Praze.

Petr

Ministerstvo dopravy vede ANO 2011 od roku 2014 – tj. 7 let. Žádná sláva za těch 7 let.

Greta

ŘSD dokončuje majetkoprávní vypořádání, takže optimismus není na místě, Matl to zas zmatlá.

Jirka

Pozemky nejsou problém. Lze jednoduše vyvlastnit.

David

K tomu jen uvedu pár měst: Tábor, Jaroměř, Hradec Králové

Jirka

Tábor – kauza se táhne ještě z doby, kdy se nedalo vyvlastňovat. Nyní již vyvlastnit lze.
Hradec Králové – Havránková – z doby, kdy se nedalo vyvlastňovat. Nyní již vyvlastnit lze.
Jaroměř – pozemky vlastní soudce a hledá právní kličky jak převod pozemků ztížit. Úřady mu jdou na ruku.
Ta Jaroměř je výjimka, u většiny staveb pozemky problém nejsou. Problém je v přípravě s různými aktivisty a místními združeními, kteří do přípravy hází vidle ještě předtím než se vůbec dá vykupovat.

Jiří Kocurek

Pzemky zdědil právník a nechce je prodávat pod cenou za 30 kč/metr.

Daniel Bečvář

30 Kč/metr čtvereční je běžná cena orné půdy, můžete si to sám dohledat. Nehledě na to, že v případě dohody stát částku násobí osmi. Ani to ovšem v tomto případě pánovi nestačí.

Otakar

To je standardní cena orné půdy. Má ornou půdu? Má. Jen se chce napakovat na této příležitosti.

Greta

Naštěstí nelze, vyvlastnění je stále složité bolševikům navzdory.

Laik

Hurá, si místní oddechnou.

Jirka

Nikdo se neodvolal😮

Petr

Ale odvolal, tohle je potvrzení platnosti ministerstvem. Ještě může podat žalobu.

LKB

Silnice vede trochu cik cak, ale predpokladam, ze to jinak neslo. Hura za ni!

Peeetr

Taková šílená klikatice kvůli místním blokacím. A oblast není moc významná u hranic, takže daleko lepší by bylo tam místním nic nového tak draze nestavět když furt blokují.

Růža

Ty jsi snědl hodně koblih, viď?

provokatér

Spíše lysohlávek …

Franta

Byl jste tam vůbec někdy? Měl jste vlastivědu ve třetí třídě ZŠ? To by jste věděl, že existují hřbety, kopce, údolí. Vzhledem k tomu, že jste v podhůří Krkonoš, tak je terén kopcovitý tak, že nelze postavit silnici přímo. Obchvat prostě drží pokud možno stejnou nadmořskou výšku po hřbetu kolem města po rozvodí mezi přítoky Jizery a Labe. Když se podíváte do mapy, tak vidíte, že silnice zničí po délce 9 km všechna prameniště potoků. Navíc bude na hřbetu, takže když v zimě foukne bude neudržovatelná. Trasa je asi to nejmenší zlo, ale předci prostě stavěli města většinou v klimaticky… Číst vice »

kolemjdoucí

To s těmi potoky jsou prosím Vaše dojmy, že jste se podíval na mapu? Že nic takového není ve studii EIA. Bylo by myslím dobře, kdybyste požádal o doplnění, pokud něco tak závažného bylo opomenuto.

Franta

Pocházím z obce cca 10 km od Nové Paky takže lokalitu znám dobře. Jak jsem psal, trasa je asi nejmenší zlo a pro životní prostředí lidí žijících přímo v Nové Pace je přínosem. V zásadě každá stavba negativně ovlivňuje životní prostředí. EIA posuzuje, jestli je ten zásah významný a jestli se dostatečně předchází škodám. Tady v Podkrkonoší nic extra chráněného není, ale já jsem ještě před 30 lety chytal v potocích čolky, žab bylo všude mraky. Teď je to mnohem slabší. Většinou to je spojeno se zavážením mokřadů hlínou ze skrývek atd. Tahle stavba přesně tohle provede taky. V prameništích… Číst vice »

Jiří Kocurek

Ono je potřeba vzít si mapu s vrstevnicemi. Pak se zjistí, že by z toho byl 70 metrů vysoký a 1400 metrů dlouhý most, kdyby se šlo rovně.
Takže kdo je tady za vola?

Vojta

Ta „klikatice“ je kvůli terénu a především husté zástavbě. Nikdo tam nic neblokuje.
Obchvat Nové Paky na silnici Jičín-Trutnov je důležitá stavba. To město má 10.000 obyvatel. Jde určitě o významnější oblast než je Brno apod..

Jane

Píšete že není významná, jediná možná dostupná cesta od Prahy do Krkonoš.. a podle toho taky ten provoz vypadá.. hlavně před víkendem a v neděli to nemáte šanci vyjet z vedlejší silnice na hlavní. Další je tah Mladá Boleslav Vrchlabí škodovka. Též přes Novou Paku. A vy píšete bezvýznamná.