Infrastruktura Silnice

ŘSD vymýšlí novou silnici u Brna. Jižní tangenta by propojila D52 a D2

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Ředitelství silnic a dálnic chystá na jih od Brna novou silnici, kterou dosud ani neumístilo do seznamu připravovaných projektů na svých webových stránkách. Necelých pět kilometrů dlouhá spojnice má propojit dálnici D52 z Brna na Mikulov s dálnicí D2 z Brna do Bratislavy, současně se má i rozšířit část D2.

Projekt je zatím v rané fázi přípravy,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle údajů v registru smluv  už ŘSD zadalo zakázku za 8,9 milionu korun pětici firem v čele s Dopravoprojektem Ostrava na zpracování technické dokumentace a podkladů pro vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí.

Možné varianty nové spojnice mezi D52 a D2. Foto: PK Ossendorf
Možné varianty nové spojnice mezi D52 a D2. Foto: PK Ossendorf

Už letos v únoru byla dokončena inženýrskogeologická, hydrogeologická a environmentální studie, na kterou navázal geotechnický průzkum.
Podle Studeckého bude stavba takzvané Jižní tangenty rozdělena na dvě části: spojnici D52 mezi Rajhradem a dálnicí D2 u Chrlic a následně nutnou úpravu D2 od napojení D52 do MÚK Brno-jih s dálnicí D1. Díky novému trasování by se mělo odlehčit především mimořádně vytíženému úseku části D1 kolem Brna mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih, který patří k nejzatíženějším v zemi.

Jižní tangenta bude vedená jako čtyřproudá dálnice, délka bude 4,66 kilometru. Zkapacitnění D2 bude dlouhé 4,48 kilometru. Na trase má být celkem 12 mostů a pět mimoúrovňových křižovatek.

Přípravy jsou teprve na začátku, dá se ale čekat velký odpor některých obcí a občanských sdružení. Tangenta se dostala už dříve do Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, v roce 2012 je ale Nejvyšší správní soud zrušil. Jihomoravský kraj aktuálně prověřuje více variant, jak silniční dopravu v okolí Brna řešit. 

17
Diskuze

avatar
4 Komentáře
13 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
LKWartasželezničář v důchodumfrMartin z Moravy Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nekdo
Host
Nekdo

a co na to Voda z Tetcic? A co pan Patrik? nezije tam sysel? nebo broucci?

Petr 766
Host
Petr 766

Ti do toho hodí vidle zcela jistě.
Jinak u Brna mělo být dávno o pruh více, to se taky slibuje na D1 už jak dlouho. Nicméně i toto by mohlo částečně pomoci.

liposh
Host
liposh

Jestli jsem správně slyšel, tak oni v Praze na Ministerstvu dopravy mají dokumenty o tom, že kolem Brna už tři pruhy jsou. (někdo někomu v devadesátkách, nebo tak někdy prostě přelil prachy za imaginární práci) …A ono je dost administrativně komplikované zadat soutěž na práci, která je podle nějakejch papírů už udělaná.

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Voda z Tetčic paradoxně doteď zlehčovala život cestujícím z Vysokých Popovic a vzdálenějších zastávek/stanic možností přímých vlaků z/do Brna. Takže to zas až tak kontraproduktivní nebylo pro jistou část dojíždějících.

mfr
Host
mfr

Nebojte se, toho se pan Dvořák z Tetčic již nedožije…

liposh
Host
liposh

Mě fascinuje, jak vymýšlí jižní tangentu v místě, kde je hned vedle silnice s dostačující kapacitou, ale aby někdo hrábl do 20 let starého projektu „Plotní“ a před tím, než se to postaví, tak to poupravil navýšením kapacity, to nikoho nenapadne.

Petr 766
Host
Petr 766

To je která? Zcela nevyhovující spojka od Olympie?

liposh
Host
liposh

Jezdím kolem Olympie denně a mě to vyhovuje. Kromě toho, že ve špičce se od Modřic blbě odbočuje na tuhle hlavní. Ale to bych řekl, že je naprosto triviální problém vedle všech těch silnic, které v Brně postrádají kapacitu mnohem brutálněji.

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Než vymýšlet takový blbinky, raději udělejte propojení Znojma a Brna po železnici přes Pohořelice, Miroslav a Práče.

Petr 766
Host
Petr 766

K čemu za ty peníze? Na Znojmo by stačilo udělat normální silnici 1. třídy v současné stopě (ne, že by se tam rychlá železnice nehodila, ale stavět novou nikdo nebude za ty peníze)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Kdyby někdo dodělal pořádně i trať z Mikulova na M. do Znojma, tak by to slušným rychlým vlakem z centra Brna do Znojma netrvalo přes Břeclav o mnoho déle než běžným autobusem současnou nejkratší cestou po silnici …

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

To vskutku byla, jenže i tak by se tarifně nevyrovnala autobusům IDS (čas by nebyl o moc lepší) nebo Sp vlakům z Brna do Hrušovan n. J. a přesednout na Os do Znojma. Přes Krumlov jsem jezdíval docela často do Znojma a neměl jsem výhrady, až na delší dobu jízdy. Podle mě by se měla trať 244 rekonstruovat na vyšší rychlosti a byla by to vhodná alternativa k autobusům. Přes Břeclav je to zajížďka přes půlku kraje, nevěřím, že by ten spoj do Znojma někdo využíval.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Souhlasím s tím, že bez nějakých „relačních slev“ by cena jízdy tou oklikou asi autobusu konkurovat nemohla, a proti zrychlení trasy přes Moravský Krumlov pochopitelně také námitek nemám – jen si nejsem jist tím, že by to KORDIS požadoval, a SŽDC sama se do toho určitě nepustí: navíc je tam (nevýhodná) úvrať v Hrušovanech, kterou by asi bylo vhodné v souvislosti s tím nějak odstranit …

LK
Host
LK

Predpokladam, ze pri standardni tratove rychlosti 160 km/h by tato inovace trati casove davala smysl…

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Svést část dopravy z vídeňské „dálnice“na D2? Těsně před nákupní centra Olympia a Avion? Kde už dnes je strašně hustá doprava?

A to jako proč?

Jestli nějakou tangentu, pak jedině s napojením na D1 na západě (plus minus u Ostopovic, třeba u uvažované křižovatky s Hitlerovou dálnicí), přes napojení na D2 až po napojení zase na D1 buď u Černovické terasy anebo spíše až za Šlapanicemi.

Snaha postavit z jižní tangenty jen ten prostřední kosuek, ta nic neřeší, jen přivede dopravu do již exponovaného úseku dálnice.

Wartas
Host
Wartas

Nebo az u Trencina.

LK
Host
LK

Pavel: Myslim, ze tangenta mezi D2 a D52 je zcela nezbytna v nektere variante – II/152 zjevne nedostacuje a, kdyz se ucpe D1 mezi Brno-jih a Brno-stred a zaroven II/152, objizdna cesta pres Rajhrad – Rajradice nema najezd od D2. Samozrejme, ze nejlepsi by byly vsechny dostavene tri tangenty na jihu. A nezapominejme, ze Brnu take zcela chybi severni obchvat – bystrcka dalnice napojena na D1, Bystrc – Kninicky, Kninicky – Medlanky, Lesna – Obrany, Obrany – Velka Klajdovka, kapacitne okolo Lisne – Podoli, kapacitne Podoli pripojeno na D1. Z jakeho duvodu ma tranzitni IAD jezdit napr. Svrateckou a Vinohrady… Číst vice »

Newsletter

Výběr editora