Infrastruktura Silnice

ŘSD vymýšlí novou silnici u Brna. Jižní tangenta by propojila D52 a D2

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Ředitelství silnic a dálnic chystá na jih od Brna novou silnici, kterou dosud ani neumístilo do seznamu připravovaných projektů na svých webových stránkách. Necelých pět kilometrů dlouhá spojnice má propojit dálnici D52 z Brna na Mikulov s dálnicí D2 z Brna do Bratislavy, současně se má i rozšířit část D2.

Projekt je zatím v rané fázi přípravy,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle údajů v registru smluv  už ŘSD zadalo zakázku za 8,9 milionu korun pětici firem v čele s Dopravoprojektem Ostrava na zpracování technické dokumentace a podkladů pro vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí.

Možné varianty nové spojnice mezi D52 a D2. Foto: PK Ossendorf
Možné varianty nové spojnice mezi D52 a D2. Foto: PK Ossendorf

Už letos v únoru byla dokončena inženýrskogeologická, hydrogeologická a environmentální studie, na kterou navázal geotechnický průzkum.
Podle Studeckého bude stavba takzvané Jižní tangenty rozdělena na dvě části: spojnici D52 mezi Rajhradem a dálnicí D2 u Chrlic a následně nutnou úpravu D2 od napojení D52 do MÚK Brno-jih s dálnicí D1. Díky novému trasování by se mělo odlehčit především mimořádně vytíženému úseku části D1 kolem Brna mezi křižovatkami Brno-centrum a Brno-jih, který patří k nejzatíženějším v zemi.

Jižní tangenta bude vedená jako čtyřproudá dálnice, délka bude 4,66 kilometru. Zkapacitnění D2 bude dlouhé 4,48 kilometru. Na trase má být celkem 12 mostů a pět mimoúrovňových křižovatek.

Přípravy jsou teprve na začátku, dá se ale čekat velký odpor některých obcí a občanských sdružení. Tangenta se dostala už dříve do Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, v roce 2012 je ale Nejvyšší správní soud zrušil. Jihomoravský kraj aktuálně prověřuje více variant, jak silniční dopravu v okolí Brna řešit. 

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nekdo

a co na to Voda z Tetcic? A co pan Patrik? nezije tam sysel? nebo broucci?

Petr 766

Ti do toho hodí vidle zcela jistě.
Jinak u Brna mělo být dávno o pruh více, to se taky slibuje na D1 už jak dlouho. Nicméně i toto by mohlo částečně pomoci.

liposh

Jestli jsem správně slyšel, tak oni v Praze na Ministerstvu dopravy mají dokumenty o tom, že kolem Brna už tři pruhy jsou. (někdo někomu v devadesátkách, nebo tak někdy prostě přelil prachy za imaginární práci) …A ono je dost administrativně komplikované zadat soutěž na práci, která je podle nějakejch papírů už udělaná.

Martin z Moravy

Voda z Tetčic paradoxně doteď zlehčovala život cestujícím z Vysokých Popovic a vzdálenějších zastávek/stanic možností přímých vlaků z/do Brna. Takže to zas až tak kontraproduktivní nebylo pro jistou část dojíždějících.

mfr

Nebojte se, toho se pan Dvořák z Tetčic již nedožije…

liposh

Mě fascinuje, jak vymýšlí jižní tangentu v místě, kde je hned vedle silnice s dostačující kapacitou, ale aby někdo hrábl do 20 let starého projektu „Plotní“ a před tím, než se to postaví, tak to poupravil navýšením kapacity, to nikoho nenapadne.

Petr 766

To je která? Zcela nevyhovující spojka od Olympie?

liposh

Jezdím kolem Olympie denně a mě to vyhovuje. Kromě toho, že ve špičce se od Modřic blbě odbočuje na tuhle hlavní. Ale to bych řekl, že je naprosto triviální problém vedle všech těch silnic, které v Brně postrádají kapacitu mnohem brutálněji.

Martin z Moravy

Než vymýšlet takový blbinky, raději udělejte propojení Znojma a Brna po železnici přes Pohořelice, Miroslav a Práče.

Petr 766

K čemu za ty peníze? Na Znojmo by stačilo udělat normální silnici 1. třídy v současné stopě (ne, že by se tam rychlá železnice nehodila, ale stavět novou nikdo nebude za ty peníze)

železničář v důchodu

Kdyby někdo dodělal pořádně i trať z Mikulova na M. do Znojma, tak by to slušným rychlým vlakem z centra Brna do Znojma netrvalo přes Břeclav o mnoho déle než běžným autobusem současnou nejkratší cestou po silnici …

Martin z Moravy

To vskutku byla, jenže i tak by se tarifně nevyrovnala autobusům IDS (čas by nebyl o moc lepší) nebo Sp vlakům z Brna do Hrušovan n. J. a přesednout na Os do Znojma. Přes Krumlov jsem jezdíval docela často do Znojma a neměl jsem výhrady, až na delší dobu jízdy. Podle mě by se měla trať 244 rekonstruovat na vyšší rychlosti a byla by to vhodná alternativa k autobusům. Přes Břeclav je to zajížďka přes půlku kraje, nevěřím, že by ten spoj do Znojma někdo využíval.

železničář v důchodu

Souhlasím s tím, že bez nějakých „relačních slev“ by cena jízdy tou oklikou asi autobusu konkurovat nemohla, a proti zrychlení trasy přes Moravský Krumlov pochopitelně také námitek nemám – jen si nejsem jist tím, že by to KORDIS požadoval, a SŽDC sama se do toho určitě nepustí: navíc je tam (nevýhodná) úvrať v Hrušovanech, kterou by asi bylo vhodné v souvislosti s tím nějak odstranit …

LK

Predpokladam, ze pri standardni tratove rychlosti 160 km/h by tato inovace trati casove davala smysl…

mgr.pavel

Svést část dopravy z vídeňské „dálnice“na D2? Těsně před nákupní centra Olympia a Avion? Kde už dnes je strašně hustá doprava?

A to jako proč?

Jestli nějakou tangentu, pak jedině s napojením na D1 na západě (plus minus u Ostopovic, třeba u uvažované křižovatky s Hitlerovou dálnicí), přes napojení na D2 až po napojení zase na D1 buď u Černovické terasy anebo spíše až za Šlapanicemi.

Snaha postavit z jižní tangenty jen ten prostřední kosuek, ta nic neřeší, jen přivede dopravu do již exponovaného úseku dálnice.

Wartas

Nebo az u Trencina.

LK

Pavel: Myslim, ze tangenta mezi D2 a D52 je zcela nezbytna v nektere variante – II/152 zjevne nedostacuje a, kdyz se ucpe D1 mezi Brno-jih a Brno-stred a zaroven II/152, objizdna cesta pres Rajhrad – Rajradice nema najezd od D2. Samozrejme, ze nejlepsi by byly vsechny dostavene tri tangenty na jihu. A nezapominejme, ze Brnu take zcela chybi severni obchvat – bystrcka dalnice napojena na D1, Bystrc – Kninicky, Kninicky – Medlanky, Lesna – Obrany, Obrany – Velka Klajdovka, kapacitne okolo Lisne – Podoli, kapacitne Podoli pripojeno na D1. Z jakeho duvodu ma tranzitni IAD jezdit napr. Svrateckou a Vinohrady… Číst vice »