ŘSD vyhodilo Geosan ze stavby D1, hodlá zmírnit omezení. Firma chce dál pracovat
Situace na D1 ve středu 12.12. 2018 odpoledne. Foto: Oldřich Sládek
Působení česko-italsko-kazašského konsorcia na modernizaci D1 u Humpolce definitivně směřuje k fiasku. Ředitelství silnic a dálnic dnes firmám Geosan, Toto
Problém je v mentalitě úředníků. Představa, že udělám elitní soutěž, neprůstřelnou smlouvu a drakonické termíny a pokuty, je prostě mylná. Ve světě už to zjistili. Projekty, které jsou bez problémů, běží i v těchto špatných kolejích bez vnějších projevů. Problémové projekty ale narazí a následně živí právníky a novináře a stojí rozpočet mraky peněz. Jak to řešit? Přejít okamžitě na zodpovědné zadávání. Opustit aroganci a zapojit zhotovitele do procesu. Jsou metody, například „Best Value Procurement“, kdy investor hledá aktivního zhotovitele, který od počátku soutěže hledá cesty, jak nabídnout něco navíc. Následně je oceněn za to, že taková řešení vymyslí a… Číst vice »
Nevadi bude 80ka a posrany Humpolec bude vybirat pokuty daaaal
Před chvílí v Událostech na ČT1 prohlásil bývalý min dopravy Prachař též z ANO, že Ťok nerozhodl nikdy o ničem. Jeho přístup k odstraňování billboardů je toho důkazem.
Ono nebýt toho, že napadl sníh a byl malér, dodnes by se nic nedělo. O řidiče tady nikomu nejde, teď jde jen a jen o to, že ŘSD má nebetyčný průšvih a snaží se teď dělat gesta pro veřejnost. Že vybrali firmy jen podle ceny a nikoli podle referencí, to je ale i chyba státu, potažmo MD a MF, kdy je cena až na prvním místě a reference někde v pozadí. Kdyby nerozhodovala cena, firmy typu těch, které už několikrát zmršily státní zakázky ve stejném oboru (teď nemám na mysli tyto tři), by si neškrtly a byly by automaticky vyřazeny… Číst vice »
Zákon o zadávání veřejných zakázek rozhodování podle referencí neumožňuje. Pokud by takový postup chtěl někdo legalizovat, měl by se především obrátit na poslance či ministra, aby příslušnou novelu zákona navrhli. Pokud vím, nikdy nikdo takovou úpravu nenavrhoval. A pokud by podle referencí ŘSD firmu vybralo a ÚOHS nebo Nejvyšší kontrolní úřad by jim vypálili pokutu, tak na koho by se v diskusích opět nadávalo? O řidiče opravdu nejde.
Nejsem na zákon odborník, ale ten zákon umožňuje rozhodovat se dle více možný předem daných kritérií. A česká praxe rozhodovat se jen na cenu je 1) zbytečná, 2) špatná, 3) dlouho známá a kritizovaná.
Zkrátka, ŘSD si mohlo zvolit mnohem lepší způsoby, dle čeho se rozhodovat, jen na cenu jít nemuselo. Chyba padá na ŘSD.
(btw pokud je zákon o veř.zakázkách fakt tak svazující že chudák ŘSD musí dělat takovéto paskvily, proč to vládní ANO už dávno nezměnilo?)
Ono je to trochu složitější. Kdybyste se díval na pořad 90′ včera, viděl byste, že Italové i Kazaši měli referencí dost.
Abych ten průšvih trochu odlehčil…Děkuji Honzům za již 3.uveřejnění mé fotografie ze středy, kdy to byl fakt masakr. :-))) A to jsem jel na železniční akci 🙂 Mám ještě lepší fotografii, jak Polák v tomto zúžení tancuje s dodávkou s přívěsem na letních gumách po ledě přímo přede mnou a málem smete vše….
Kvalitní fotka má prostě vždy své místo opakovaně:-)
@Jan Sůra
Nic ve zlém, ale tohle rozhodně není kvalitní fotka. Tohle je aktualita vyfocená mobilem, ale do kvalitní fotky má hodně daleko (ostrost, prokreslení detailů, kompozice a tak dále). Bohužel to je ale přístup dnešních médií celkově, že radši použijí fotku mobilem, než aby si zaplatili fotku od profesionálního fotografa.
Nic proti autorovi fotky, narážím spíš na přístup médií k poskytování kvalitního obsahu.
Nic ve zlém, pokud nechápete ironií. Přístup médií k poskytování kvalitního fotoobsahu bohužel odráží situaci na trhu.
co kdyby se tady udělala fotogalerie, kam by příznivci zdopravy posílali foto a ty by se používali k článkům?
To jsem po hodinovém čekání fakt nekomponoval. Prostě jsem vylezl nastvanej z auta, vyfotil průser a poslal Honzovi Sůrovi. Cenu Czech Press Photo neocekavam😊
On tam fotil nejaky profesionalni fotograf? :-O
Stavbu za investora řídí tzv. Správce stavby – v tomto případě zcela nesmyslně přímo Ing. Gross, v ŘSD ředitel závodu Praha. ŘSD si najímá tzv. asistenty správce stavby, aby bylo zmatení dokonalé, předmět činnosti je „technický dozor investora“. Ten má řadu povinností, ale (téměř) žádné pravomoci. Pravomoci si v plné šíři řízení zakázky ponechává ŘSD. Opět zcela nesmyslně, protože tím zabíjí flexibilitu rozhodování a projektové řízení. Smlouvu na stavební zakázku najdete zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/5557227 Smlouvu na TDI najdete zde: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/4891344 V zápisech z kontrolních dní nebo v tzv. Zprávě dozoru – bude jistě uvedeno, že zhotovitel nepracuje podle harmonogramu, že nestíhá.… Číst vice »
Děkuji za fundovaný příspěvek, i za nástin řešení. To se fakt člověku otvírá kudla v kapse, když to čte. Z nás už opravdu musí mít legraci i v Ugandě…
Stát má průser, dochází k politickému odkopávání problému, ale to řidiče zajímat nemusí. Nejhorší připravenost zakázek byl vždy od státu a ty soukromníku si poraď jak umíš v termínu a hlavně bez navýšení ceny.
A copak dělal celou dobu stavební dozor… kontrolní prohlídky nebyly? Hají? Stavební úřad nepochybil?
„Stavební dozor“ je pěkný pojem – ale na stavbě dálnice neexistuje. Stavbu za investora řídí tzv. Správce stavby – v tomto případě zcela nesmyslně přímo Ing. Gross, v ŘSD ředitel závodu Praha. ŘSD si najímá tzv. asistenty správce stavby, aby bylo zmatení dokonalé, předmět činnosti je „technický dozor investora“. Ten má řadu povinností, ale (téměř) žádné pravomoci. Pravomoci si v plné šíři řízení zakázky ponechává ŘSD. Opět zcela nesmyslně. Podle zákona o svobodném přístupu k informacím si požádejte o zápisy z kontrolních dní nebo tzv. Zprávy dozoru – tam jistě bude uvedeno, že zhotovitel nepracuje podle harmonogramu, že nestíhá. Že… Číst vice »
A ještě ke stavebnímu úřadu – Stavební úřad pro dálnice je Ministerstvo dopravy, totéž MD ČR, které má pod sebou ŘSD. Takže jsou sami sobě stavebním úřadem a těžko sami sobě udělí pokutu nebo dají pokyn.
Stavební povolení předmětného úseku: http://www.mdcr.cz/getattachment/fa4156bf-c085-4e0f-84b9-143d374ccda4/179_2016910IPK_11-(1
Je-li stavebním úřadem ŘSD, tak bych logicky řekl, že by ŘSD mělo kontrolovat podmínky rozhodnutí, průběh stavby atd.
Je to naprostej diletantismus! ŘSD moc dobře nefunguje. Jak by ale mohlo, když nefunguje ani MD. Tak hlavně, že je líp, že jo…
Spíš je to důsledek mantry o nejnižší ceně.
Takhle nějak skončí ty slavný soutěže na ZDO… nejnižší cena je přece BEST OF a všichni nad ní hýkají blahem.
Vám když bude stavět barák firma s nejnižší cenou, tak tím taky budete omlouvat jejich průsery nebo po nich budete o to více dupat a hlídat každý jejich krok?
O to víc si je přece budu hlídat, ne? A ne konat v době, když je průšvih. Mohli tomu dávno předejít. Navíc je zajímavá informace o jakési injektáži, kterou ŘSD odmítlo a když přišel průšvih, tak to honem honem požadovali. Kdepak, o té ceně to jen není. Nehledě na to, že mohou stanovit i jiná kritéria než jen cenu.
ŘSD v čele s panem Rýdlem přeci nemohli tušit, že v prosinci napadne sníh… nedejbože nemohli tušit, že na stavbě už týdny nikdo nemaká, páč nač hlídat stavbu, že…
O prolému na tomto úseku se psalo už několikrát opakovaně už i během léta a podzimu.. To není žádná novinka že se na této stavbě makalo minimálně. Jen si to ŘSD nedokázala pohlídat…