ŘSD vybralo projektanty pro první úsek „Hitlerovy dálnice“, propojí Svitávku a Bořitov

Okružní křižovatka Sebranice. Foto: ŘSDOkružní křižovatka Sebranice. Foto: ŘSD

ŘSD uvádí jako termín zahájení stavby rok 2026.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Hm, sice si uvědomuju že někde se začít musí, nicméně zrovna tenhle úsek nepřinese prakticky žádný okamžitý užitek… dokonce ani to předjíždění nebude o moc lepší, jelikož zrova v současném úseku jsou v obou směrech stoupací pruhy celkem slušné délky, použitelné k předjetí toho za kým se případně už delší dobu táhnete…
Tak snad leda že se možná zátěž rozdělí na dvě trasy.

Couler

Přinese. Krom delšího úseku na předjíždění hlavně vyřeší asi 4 bodové závady a to nemalé.

Hradečák

Souhlas s Coulerem. Raději vždy zvolím tuto novou trasu. Časová úspora sice asi žádná, ale zaručena mnohem vyšší bezpečnost – bezpečnější předjíždění, 0 stykových křižovatek, 0 stromů podél cesty a doufejme, že tam bude třeba někde i plot kvůli zvěři…

Jan Boleslav

To jsou paradoxy pane Vaňek. Tady Hitler, v dalším článku Osvětim. Jděte už s tím obdivem k nacismu někam.

Luboš

Podám trestní oznámení za propagaci nacismu a masového vraha.

Kov

Napřed si dejte prášky.

OndraG

Je dobře, že se toto dílo někam posouvá, ale musím si položit otázku, proč se začíná zrovna zde, v úseku, který po dostavbě nebude sám o sobě v podstatě nic řešit. Úsek mezi Bořitovem a Svitávkou je na rozdíl od jiných úseků z větší části řešen střídavým 2+1. Ano, je pravda, někde se začít musí, ale dle mého jsou v tomto případě nutnější úseky. Chápu také problém, který je v okolí Brna, především v okolí MČ Bystrc. Dle dřívějších plánů se má i mimo jiné prodloužit dálniční přivaděč z České k této budoucí dálnici. Proč se nezačíná zrovna tam? Proč… Číst vice »

PetrN

no nejde jenom o protest Bystrce, v Kuřimi bojuje jeden spolek proti jižnímu obchvatu Kuřimi bez kterého to postavit nemůžete, v Drásově a Malhostovicích zase proti samotné I/73.. Navíc teprve byla podaná žádost o EIA, takže ještě to je dlouhá cesta.. No tak holt bude kousek uprostřed ničeho, ale nevidím v tom nic špatného, Boskovicím to zrovna dost pomůže a uvolní se i nový kruháč pro směr od Svitav na Brno, protože auta od Boskovic pojedou po I/73… Severní kus I/73 k D35 se pak bude stavět v kuse najednou celých 37km.. Mírné vylepšení čeká Lipůvku aspoň s blízkou stavbou… Číst vice »

Hradečák

Bze bližší znalosti souvislostí, jak to se stavbami tohoto typu chodí, chápu Váš komentář. Nicméně, jak sám říkáte, někde se začít musí, přičemž to zrovna vyšlo takto. Stavba tohoto úseku bude navíc vytvářet alespoň určitý tlak na dostavbu dalších úseků, tomu věřím. V „ideálním“ světě by se začalo stavět buď na celé trase naráz (to jsem se zasnil) nebo alespoň od jihu. Nezbývá než doufat, že ty ostatní úseky nebudou o dekádu později, jak to zatím vypadá…

SYN

Ano, ve světě nejen ideálním, ale aspoň trochu normálním by se opravdu začalo stavět od Lipůvku, která se už desetiletí „neřeší“ protože se stále čeká na Godota, eh pardon na R43. A zatím jim tam všichni táhnou prostředkem vesnice po náměstí, přes křižovatky a dokonce jeden semafor. Odpor – chápu, ten bude vždycky nějaký, ale na jeho zvládání byla spousta a spousta let, které ovšem proletěly zbůhdarma jelikož chyběl „comitment“ že se skutečně něco bude dělat… Přitom logicky řešení nejvíc potřebuje oblast kde je nejvyšší zátěž (nejvíc aut za hodinu) což je nepřekvapivě u Brna! A místo toho se začně… Číst vice »

Gunduľ neubiješ

V Bystrci byl plán na výstavbu desítky let předtím, než tam bolševik postavil hnusný sídliště. Lidé to věděli dříve než se tam stěhovali. Takže není důvod aby někdo poslouchal jejich neoprávněné řvaní….

SYN

Považuju za obrovskou chybu že už se dávno nepostavila dálniční křižovatka/sjezd z D1 na „hitlerovku“ u Bosonoh, tato stavba už byla spoustu let žádoucí, a dokonce samostatně použitelná (i kdyby se proboha nic dál nepostavilo) jako poměrně důležitý sjezd z dálnice nejen na Bystrc, ale i na Kohoutovice, Žebětín atd.
Člověk jede okolo, dohlédne okem kam by potřeboval, ale musí jet ještě pár kiláků „okolo“ a pak sjet a projíždět velmi frekventovaným sjezdem a přes Bohunice, Pisárky atd…

Honza

Vy ste se asi bouchl do hlavy! Kdyby se to tehdy postavilo, tak proc ne, ale ted? Tranzitni dopravu byste privedl do jedne z nejvetsich mestskych casti Brna? Navic i do nejvice rekreacne navstevovane?? Tato R43 by mela byt plnohodnotnym obchvatem Brna. Tento plan, ktery obhajujete je holej nesmysl.

SYN

Zcela klidně, šalinu tam taky zavedli a na rekreanty se nehledělo, evidentně s tím problém není. Tahle silnice není primárně pro tranzit (mimochodem, když se doposud žene Pisárkama, Žabovřeskama, KrPolem a Komínem tak to samozřejmě nevadí že?) ale pro zdrojovou, cílovou a vnitrobrněnskou dopravu… chápu že se po ní nějaký tranzit sveze, to se nedá zakázat, ale udělá se hodně pro to aby to nerušilo – bez křižovatek (nezastavující/nestartující), převážně zakopané… jediné o čem snad můžeme diskutovat je max. rychlost (pravděpodobně 80kmh).

Milan

Tak ji přece dostavíme, nejdéle rozestavěnou stavbu v republice? NA CO SE PROJEKTUJE ZNOVA? Stačí jen upravit. Projektová dokumentace je uložena v Berlíně. Poláci si ji na svoji část již vyzvedli. A pokud by náhodou někoho napadlo řešit stavební povolení, a EIA, nemělo by být potřeba, pozemky byly ještě v roce 1989 vyjmuty z půdního fondu a byla na nich stavební uzávěra, od roku 1938.

Vacátko

Nestačí jen upravit. V postavených podjezdech dálnice neprojede náklaďák. Hitlerova dálnice byla stavěna jako průjezdní přes cizí území. Není v původním plánu mnoho mnoho sjezdů a ty původní by měly vykonávat zároveň hraniční přechody z říše do protektorátu.

Jiří Kocurek

O vírském a březovském přivaděči jste slyšel? Vyjadřovačky od VaKu k tomu máte, abyste si neposeděl 10 let za obecné ohrožení. Protože tohle překopnutí je bragristova jistá smrt, tomu neuplave.

Nehledě na to, že stavební povolení vydané okupační správou je neplatné.

PetrN

Poláci si je vyzvedli z Německa hlavně kvůli geologickým průzkumům a samotnému trasování. Rozhodně celou stavbu budou projektovat znova samozřejmě, toto fakt nelze použít.
Jako prosímvás souvisí SP a EIA s pozemky? To je snad uplně něco jiného

Afx

Toto trvalo. A teď hezky zamakat ať je aspoň 2+2 od Rakouska do Polska. Včera bylo pozdě. Ono spojnice Vratislav Brno Vídeň opravdu dává smysl.

Wartas

Enem ta brnel jle tam navic

Smejky

Komentář podobné úrovně, jako většina urážek Brna. Ubohé. S vtipy sem, rád se pobavím, ale toto se vtipem nedá nazvat v žádném případě.

Vojta_7

Docela nedávno se přeznačovaly R a S na D a teď vznikne tohle… Druhá věc je, že je to stopadesátá nová silnice/dálnice na Moravě, která se staví asi jen kvůli již získaným pozemkům… Než spojovat každou moravskou vesnici dálnicí, tak by bylo lepší postavit středočeský okruh nebo alespoň polookruh jako je D55. K čemu je modernizovat 200km I/20, stovky km I/19, 34, 37, 27, 38 nebo i tato stavba, když by to šlo vyřešit mnohem kratší okružní dálnicí, která by propojila dálnice D5, D4, D3, D1, D11/D35, D10 a odvedla tak část tranzitu z Prahy… Je absurdní, že se tohle… Číst vice »

Kov

Viditelně to tam neznáte. Tahle silnice chybí už 20 let, podobně jako D0, D3 nebo D35.

MildaIV

To že se to dělá někde v Čechách blbě, není dúvod aby se to na Moravě taky dělalo blbě.

JiraH

ty jsi spadl buď z měsíce nebo žiješ doma v centru Prahy a nebyl jsi nikdy dál než 5km za hranicemi města. Jel jsi někdy z HK nebo Pce do Brna atd tam ten 4pruh mel být už dávno. Když to tak povídáš naco je 75% obyvatelstvu nějaký okruh okolo Prahy . Podle stejného měřítka je D0 zbytečnost

Milan

Vážený pane, pokud chcete odvézt dopravu z prahy, musíte postavit dálnice také jiných směrů, než jen do prahy. Toto je jedna z prvních rozestavěných dálnic v republice, od roku 1938, a na rozdíl od jiných ,,kolem prahy“ má i logický směr, tedy ze severu na jih, tedy od Baltu ke Středozemnímu moři. Toto pochopili už v roce 1938 všichni. Jen našim pragocentristickým vládám se to nehodilo, tak v roce 1945 nepokračovali, a po převratě vymýšleli jeden hloupější důvod než druhý, aby stavět nemuseli.

Bubas

Vážený pane! Zřejmě jste si nevšiml,že se staví dopravní stavby jen tam,kam dojede pražský chalupář za hodinu a půl! Zbytek státu nikoho z toho „akvária“ nezajímá! Pražský okruh se nekoná,protože ho chatičkáři nepotřebují! A plakat teď nad tím,že soustruzi udělali z hlavního města největší křižovatku,je zbytečné! Všichni místní to schvalovali.

SYN

To bylo myšleno jako úmyslná provokace nebo jako hodně blbá sranda?
Existuje asi jeden úsek důležitější než toto, a to je úsek 511 pražského okruhu. Ale určitě ne to co si tam dál v hlavě malejete…
Chápu že pro pražáka je snem si uvolnit Prahu, ale to neslouží cíli se někam dopravit!

Václav Apltauer

No já si myslím že ty mosty budou určitě lepší než potom ty nové.Ale tady nejde o to aby se využili poctivě postavené ale aby firma co to bude stavět měla více peněz za zbourání a postavení nových.To samé je s náspem.Aspoň by se to potom nepropadávalo jako dnešní dálnice.

Kov

Ty mosty chátrají 80 let, proč myslíte, že jsou lepší než nové?

platamond

Tenkrát se stavělo metodou „debilensicher a bonbenfest“, ne dnes metodou „do měsíce po záruce“.

SYN

„Idiotensicher“ a „trottelfest“ jsou origo termíny, věřte mi žil jsem víc než rok v Rakousku…

PvvS

A, pán je jistě odborník a rád se zaručí za bezpečnost těch mostů..

novák

tak to nechápu , úsek , který nevede žádnou obcí a v podstatě o kousek ještě cestu od Sebranic prodlouží ,nevím proč bych ho měl použít ………..

Vladimír Bílý

Ano, cestou na sever to zásadně výhodné nebude, vzhledem k tomu, že je zde přítomen dlouhý předjížděcí pruh. Avšak cestou na jih sem přijedeme téměř vždy v dlouhé koloně za něčím pomalým a všichni budou rádi, když to něco budou mít možnost bezpečně předjet.

SYN

I jižním směrem je stoupací pruh, i když o něco kratší (a pak ještě jeden kratičký)… a vlastně ještě jeden, kousek od toho kruháče co se teď dělal.

Vladimír Bílý

Vlastně to není tak jednoznačné. Po staré to bude na Boskovice jasně kratší, ale bude to plus dvě stykové a jednu okružní křižovatku navíc. Na Svitavy bude km rozdíl minimální – u Sebranic se totiž bude muset podjet dokola pod dálnicí a pak vracečka na OK. A pokud od Bořitova bude ten nájezd v nějakých slušných šířkových parametrech, tak není o čem. Stará I/43 je široká jen tak tak, aby se tam vyhnuly dva kamiony a většina řidičů tam jede adekvátně tomu pomalu.

Milan

Protože nebudete muset dávat přednost traktorům na 4 křižovatkách a zpomalovat před Krhovem?? Víte, když jsem před 10ti léty v Istambulu viděl stavět tramvajovou trať od středu náměstí, myslel jsem si své. Letos jsem to místo navštívil tramvají, trať je dlouhá 20km, a je hotová celá, což se u nás stát nemůže. Staví se prvně úseky, na které je vše připravené…. Jinak nedoporučuji používat ani nový kruhový objezd u Sebranic, ten také cestu prodlužuje, minimálně o 5m

58g

Tak ta opatrnost s použitím tělesa náspu je zvláštní. Technici by měli pracovat s odbornými posudky a nikoliv s „nedovedu si představit“. Přibližně platí, že čím je násep starší, tím je stabilnější. Škoda, že ŘSD nebylo tak opatrné, když vedlo D8 přes sesuvná území a ignorovalo doporučení Geologického ústavu AV ČR.

MichalCZ

No, jestli se tak trochu nebojí toho, že ta nově „přisypaná“ část bude zhutněna standardy 21.století a tím pádem to bude za pár let plné trhlin, zvláště na rozhraní staré/nové. S tím moc zkušeností nebude, ta nová část ani vzdáleně nebude zhutněna tak, jako prakticky rostlý 80 let starý násep.
Vzhledem k obecné kvalitě výstavby, bych se toho bál taky.

Jiří Kocurek

„80 let starý násep“

nebyl nikdy zatěžován provozem, takže horní vrstvy jsou spíš pole než stavba. Plus opravdu nechcete mít pod povrchem schované hnijící pařezy, kořeny atd.

Se smykovou plochou máte pravdu, to je průšvih i u starých přisypaných náspů k původně jednokolejné trati. Ujíždí to.

SYN

Tak rozhodně skrývka v rozsahu nějakého půl metru až metr dává smysl… ale jestli plánují rozkopat i většinu mostků nad místními komunikacemi a propustků (nejen opravit, ale rovnou stavět nanovo) tak to se máme na co těšit, to bude spousta styků staré-nové… no snad to nechají aspoň pár týdnů „sednout“ a pořádně to upěchují, aby tyhle přechody nedělaly problém.

Kov

Průzkumy náspů samozřejmě proběhly.

Digi

Stejně kvalitně jako u Ostravy?

PvvS

Ty stromy a podobný věci nevadí ?

q89

Nevíte někdo, zda se bude bourat parabolický tunel pod obřím náspem mezi Bačovem a Sudicemi? Ten mi ze staveb v okolí přijde nejzajímavější.

Tomas

Ano budou se bourat a násyp se částečně rozebere. Nahradí se mostem. Až do toho hrábnou tak se jim to celé rozjede…. Vícepráce při neznalosti se vyplatí…

q89

díky, sice škoda, ale dává to smysl

JiP

Snad se bude stavet hned neco navazajiciho z obou koncu, protoze zrovna tento usek sam o sobe v podstate nema zadny efekt.

PetrN

severní bude následovat, aktuální plán ale až 2028-32, jižní kdoví kdy podle odporu v Bystrci, Kuřimi, Malhostovicích.., ale aktuální plán je 2030-34. Tento úsek bude mít jen za efekt lepší předjetí a hlavně rychlejší napojení Boskovic a s tím související odlehčení nového kruháče – nově se od Boskovic pojede po čtyřpruhu

marty-t

Pokud ŘSD Brno nebude jako obvykle stavbu posouvat, tak lidi z Boskovic čeká hned několik dopravních vylepšení zaráz – stavba tohoto zárodku budoucí I/70 stejně jako železniční propojka a přímé vlaky do Brna – škoda jen že na obojí museli místní čekat tak dlouho… Možná kdyby ministerstvo dopravy zvládlo usměrňovat priority u ŘSD a SŽ tak aby pokud je vylepšení silniční sítě nižší prioritou, aby se zvýšila priorita aspoň plánovaných železničních staveb a nemuselo se jet stylem dlouho nic a pak dálnice i vlak. V Českých Budějovicích by asi mohli vyprávět…

SYN

No zrovna severní navazující taky nic moc extra, dokud to nepovede výrazně dál…

Tom

Proč se to nedělá jako dálnice?

Vladimír Bílý

Bude to mít šířkové parametry dálnice, ale více sjezdů, než umožňuje norma pro dálnici – aby z toho profitovali především místní, kteří tu dálnici potřebují. Převažovat bude obsluha tohoto regionu resp. místně vygenerovaný provoz, např. denní dojíždění do Brna a zásobování. Tranzitní význam této (ne)dálnice nebude velký, pokud to bude končit u Moravské Třebové, jak je zatím plánováno.

Tom

Děkuji, to dává smysl. V letáku koukám, že je uvedena návrhová rychlost 130km/h, byť se jedná o silnici. Vůbec jsem nevěděl, že je něco takového možné.

PetrN

návrhová neznamená nejvyšší dovolená, existuje i spousta případů dálnic s návrhovou 100 ale dovolenou 130… Každopádně legislativně je možné povolit 130km/h i na silnici pro motorová vozidla (SMV), kde je standardně 110km/h. Značkami je možné navýšit až od 30km/h oproti zákonu, např. ve městě na SMV či dálnicích zvýšit z 80 až na 110 a nebo běžně používané navýšení na běžné silnici ve městě z 50 až na 80.
Například na I/35 od Turnova na Liberec je na dlouhém úseku značkami dovolená 130km/h

Vladimír Bílý

Pokud se využije původní těleso dálnice, tak to je tak velkoryse navržené, že je rychlostně spíše na 150km/h:-)

Jiří Kocurek

Ono je to navržené prakticky bez sjezdů, když na každém měla být celnice.

SYN

Tuším že jsem někde v článku o plánech z předválečných let četl o předpokládané rychlosti na „autobahn“ 140kmh…

PetrN

Ano, navíc „silnice“ je zřejmě snáze prosaditelná, i když to od dálnice reálně nijak nepoznáte, bude tam i klasický plnotučný odstavný pruh.. Mezi D1 (Troubsko) a Kuřimí/Čebínem těch sjezdů bude fakt dost, v průměru po 3km, ale paradoxně úsek mezi MUK Čebín a MUK Lysice bude se vzdáleností 16-17km nejdelším úsekem bez sjezdu na dálniční a silniční síti v ČR společně s 16km úsekem na D2 mezi Hustopečemi a Podivínem (Exity 25-41) kde mezilehlý a původně plánovaný sjezd Velké Pavlovice zoufale chybí. Dále od Svitávky na sever budou běžné dálniční vzdálenosti mezi sjezdy cca po 8km až po D35… Docela… Číst vice »

SYN

Jo, takže už zase jako na D2 úseky skoro 20km bez sjezdu?? No to je bordel, takové náměstí v Hustpečích by o takovém postupu mohlo povědět svoje… Znám osobně situaci na srovnatelné S33 (OK, je to „jen“ Schnellstrasse, ale rakušáci mají stále ten náš starý systém kdy Rko se od Dčka nedalo prostým okem odlišit – před nějakým desetiletím tam předělávali „plnotučný“ střední dělící pás s trávou a svodidly, poté v=130kmh) u městečka Herzogenburg (které má 7500 obyvatel oproti Hustopečím s 6000 trochu víc) kde odjakživa byl sjezd „sued“ a „nord“ (3km od sebe) aby kdo potřebuje na severní okraj,… Číst vice »

SYN

Tak na tom vidím primárně špatně to že by dálnice nesměla mít sjezdy tam kde je to potřebné/užitečné, a že by se kvůli tomu „muselo“ stavět v nižší třídě. Ale jinak pokud to pomůže dřívější realizaci tak promě zamě… nejdůležitější jsou (nejmíň) dva jízdní pruhy v každém směru a mimoúrovňové křížení. Vše ostatní (jako třeba rychlost vyšší než 90) je jen třešinka na dortu.

Karel

Protože to není v Čechách….
..

MichalCZ

Tohle je docela zajímavá otázka a moc by mě zajímala správná odpověď. Čtu, že sjezdy. OK, jeden z důvodů to asi může být. „Stavíme dálnici, ale neříkáme tomu dálnice“ zaznělo od vrchního představitele ŘSD na listopadovém setkání v Černé Hoře, taky zajímavé. Je zde někdo, kdo se vyzná? Opravdu lze na silnici I. třídy povolit 130 km/h, je na to nějaká opora ve vyhlášce / zákoně? Jak se pořeší třeba to, že na silnici I. třídy můžu jet i na kole, nebo na ni mohou vozidla s nízkou konstrukční rychlostí, která na dálnice nemůžou. To budou na každém nájezdu tuny… Číst vice »

Kov

Ta argumentace by mě taky zajímala. Protože úsek u Brna by mohl být I/73 a třeba od Kuřimi na sever D43 nebo D73, podobně jako máme I/52 a D52.

PetrN

§18 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb.: Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavce 4 zvýšit, maximálně však o 30 km.h-1. Na silnici pro motorová vozidla se směrově oddělenými jízdními pásy lze zvýšit i nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavce 3, maximálně však o 20 km.h-1. ….Jedna minuta gůglení, možné zvýšit až o 30km/h (platí pro obec 50->80, dálnici v obci 80->110, u SMV max. o 20km/h 110->130), zároveň platí limit že na směrově dělených SMV/dálnicích max 130, směrově nedělené max. 90, tzn. není možné zvýšit rychlost nad limit 90 u… Číst vice »

Vít

Nepochybuji o důležitosti této silnice, ale jet například z Pelhřimova do Králíků přes Brno mi přijde dost nablblé. Škoda, že se neplánuje nějaká propojka lepší silnice, než je teď 34 přes Poličku a Hlinsko. Vůbec propojení Čech a Moravy jen jednou či dvěmi dálnicemi je dost málo. Vůbec chybí koncept propojení krajských měst v Čechách.

Gregyros

Chybí R19…

Kov

Chtělo by to aspoň vylepšit východní část I/19.

Marek Kubík

Který úsek myslíte? Ale nejsem si jistý jestli je to vůbec možné, z Havlíčkova Brodu do Žďáru nad Sázavou je silnice dá se říci bez výhrad. Za to úsek ze Žďáru nad Sázavou na konec u Boskovic, to je lahůdka. Ta silnice je parametry taková dvojka, navíc značná převýšení a množství serpentin. Zajímavé zážitky přináší i svezení po II/350 od Přibyslavi k I/37, to je zase taková trojka která obyčejně vede mezi vesnicemi.

trafopajka

Koncept v Čechách je Praha zářící…

bydleni_fanousci.0t

Chybí jižní alternativa D1 cca ČB, Jindřichův Hradec, Telč, Třebíč, Námešť n.O., Brno. ….

V této části ČR chybí i kvalitní železnice. Proste aspoň něco, ideálně samozřejmě obojím propojit aglomerací ČB a Brna.

Pavel

Chybí spíš dálnice Pelhřimov-Tábor-Plzeň – ta by spojení ČB s okolními kraji mimo prahu zvládla lépe….

SYN

No ano, chybí toho hodně… ale tahle R43 (plus varianty) chybí nejvíc…

Kov

Šotek: I/42

MichalCZ

Můžu se zdvořile zeptat, proč to přezkoumání mého příspěvku a následná cenzura? Špatně mi to „politicky“ myslí?

MichalCZ

Musím se Vám moc omluvit. Příspěvek byl přezkoumáván, na 15 min zmizel zcela a nyní je již vidět. Omlouvám se za svou netrpělivost. Promiňte. Jako omluvu si Vás s dovolením předplatím na 2024 🙂