ŘSD vybralo projektanty pro první úsek „Hitlerovy dálnice“, propojí Svitávku a Bořitov
ŘSD uvádí jako termín zahájení stavby rok 2026.
Příprava nové kapacitní silnice I/73, která má propojit dálnice D1 a D35 a nahradit současně kapacitně nevyhovující komunikaci I/43, pokročila do další fáze.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tento týden podepsalo smlouvu na projektovou přípravu úseku Svitávka – Bořitov. Jde o první úsek, který se u této trasy dostal do fáze přípravy dokumentace pro stavební povolení. Zakázku získalo sdružení firem vedené Dopravoprojektem Ostrava. Hodnota kontraktu je 25,6 milionu korun, vyplývá z registru smluv.
Jde o celkem 8,3 kilometru dlouhý úsek, který by se měl podle představ ŘSD začít stavět v roce 2026. V trase budoucí silnice se již letos postavila okružní křižovatka Sebranice, která byla naprojektována již v koordinaci s plány na novou komunikaci. Odhadovaná cena nového úseku je 2,6 miliardy korun.
Kyvadlový provoz mezi Brnem a Svitavami. Budování okružní křižovatky míří do finále
Trasa je z velké části vedena ve stopě v minulosti připravované a budované dálnice, která bývá označována jako „německá“ nebo „Hitlerova“. Nacistické Německo chtělo touto trasou spojit Vídeň a Vratislav. Jak uvedl nedávno v podcastu Cesty Zdopravy.cz šéf ŘSD Radek Mátl, většinu starých stavebních prvků nebude možné využít. „Z velké části ne, za ty roky se z toho stal biotop a kvalita náspu není dobrá. Povedeme tu trasu tímto územím, ale budeme muset velkou část odtěžit, provádět sanace a budeme de facto stavět znovu. Ani mosty, které jsou dnes pomalu 80 let staré, si nedovedu představit, že bychom využili na stavbu nové dálnice s životností sto let,“ řekl Mátl.
Hitlerova dálnice se vrací se čtyřmi pruhy. ŘSD ji poslalo k posouzení vlivů na okolí
Začátek úseku je zhruba 30 kilometrů od Brna u Černé Hory, trasa vede až ke stávající stávající silnici II/150 spojující silnici I/43 s Boskovicemi. Půjde o čtyřproudou komunikaci. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.