Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD vybralo projektanta pro dálniční obchvat Litomyšle, stavět se má od roku 2023

Vizualizace D35 u Litomyšle
Vizualizace D35 u Litomyšle

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) klopýtá k cíli, kterým je výstavba dálničního obchvatu Litomyšle, jinak též desetikilometrového úseku D35 Litomyšl – Janov. Silničáři aktuálně zadali zakázku na vypracování projektu pro stavební povolení konsorciu firem Valbek a Novák & Partner.

Zakázka má hodnotu 31,5 milionu korun bez DPH, vyplývá z registru smluv. Smlouva má platit do doby, než bude získáno stavební povolení, nebo završena akvizice všech potřebných pozemků (podle toho, co bude dřív). Předpoklad je červen 2023, kdy by také měla začít stavba. Skončit má o tři roky později.

D35 Litomyšl - Janov
D35 Litomyšl – Janov.

Do té doby ale bude muset ŘSD překonat řadu administrativních překážek, zatím mu chybí i územní rozhodnutí. Proti územním rozhodnutím na dva úseky vydaným v prosinci se totiž odvolaly obce i spolky. Vadí jim trasování dálnice, obavy panují i o zdroje pitné vody. ŘSD proto plánuje úpravu dálnice, například výstavbu valů, protihlukových stěn, hustší osázení zelení a bude uvažovat o úpravě výškového profilu trasy. Žádost o vydání územního rozhodnutí na zbývající třetí úsek D35 kolem Kornic zatím posuzuje krajský úřad Pardubického kraje.

Součástí stavby má být sedm mostů a především mimoúrovňová křižovatka Janov, která bude sloužit jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Andrej
Host
Andrej

Ideálna doba na plno pokračovať v príprave a projektovaní infraštruktúrnych stavieb. Dúfam, že do toho nejaký „Bárta“ nehodí vidle ako pred 10 rokmi.

Eduard
Host
Eduard

Svatou pravdu bratře díš. Nebylo by od věci třeba takový Pražský okruh shora protlačit. Nyní je na to vhodná doba.

K.S.
Host
K.S.

Spíš bych zkusil toto využít k maximalizaci staveb na železnici, popohnat tunely a rozhýbat posílení kapacity mezi Ústím a Třebovou, která bude potřebovat minimálně 3 koleje. Ale možná by se z rozhýbávání dala zaplatit celá pravobřežka. O VRT ani Přesunu teď asi nemá cenu uvažovat.

Dále je třeba aby se řešilo Labe a průplav Ratiboř-Ostrava, což je důležité z hlediska importu/exportu na světové trhy, zejména by to zajistilo levný přístup k Australskému uhlí, které bude v metalurgickém průmyslu třeba a které je levnější než místně těžené. I po započtení dopravy.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Vlakem to nejde? Vozí se tak ruda do Třince. Narážím na to, že v přístavu se uhlí musí tak jako tak přeložit z námořní lodě na říční loď. Pásovému dopravníku je jedno, kam to sype.
Nějak takhle vypadá nakládka na loď na velkých jezerech. Tahle loď po Odře nikam nedojede, na to je Odra příliš malá nebo tahle loď příliš velká, dle úhlu pohledu. https://www.youtube.com/watch?v=_0UPPqI5yPM
PS: Vlny na přídi nezpůsobuje vypuštění odpadu do vody. Ty vlny způsobuje lodní šroub na přídi při manévrování.

K.S.
Host
K.S.

Jde, ale jde o cenu a kapacitu dráhy atd., lodní doprava by měla být v porovnání na jednotku nákladu levnější než silnice, nebo železnice. Ano, odra je poněkud malá, na druhou stranu Poláci staví přehradu u Ratiboře a pod ní mají Odru kanalizovanou, z našeho pohledu pak s nimi zbývá promptně vyjednat koupi pozemků a stavbu nějakých 3 kilometrů kanálu kolem meandrů na soutoku a zbytek je zase po kanalizované/kanalizované řece, navíc stačí u nás mít splavných pár kilometrů. Přístav může být někde u Vrbice, třeba.

jozka
Host
jozka

Odra/Bohumin – 25m3/s na 50 metru siroky tok na jare. To po lodni doprave primo vola.

Démon
Host
Démon

Jak mohou zadat DSP, když ještě neplatí DUR? Co když se to celé změní …

marty-t2
Host
marty-t2

Možná už jsem moc starý, ale pamatuju si ještě docela jasně jak se celé roky přešlapovalo mezi severní a jižní variantou tehdejší R35. Nakonec po x desítkách let hadrkování zvítězila jižní varianta – tj. vést tuto dopravní tepnu okolo Litomyšle a Vysokého Mýta, s tím, že stát postaví do “severních” obcí Typu Česká Třebová a Ústí nad Orlicí od čtyřproudové komunikace kvalitní přivaděč. Čekal bych jeho napojení právě někde v prostoru na sever od Litomyšle. Ví někdo jak to tedy je ? Nebo došlo na typicky české “sliby-chyby” ?

JiP
Host
JiP

V soucasne dobe sjezd na CT neni, ale intenzivne se o nem jedna. Paradoxni ale je, z puvodnim planu byl a predchozi vedeni mesta CT reklo, ze ho nepotrebuji, tak se z planu odstranil a nasledne bez jiz bez nej byl projekt posouzen EIA. Ted se nove vedeni mesta CT probralo, ze chybejici sjezd je megakravina a slozite se vyjednava jeho znovunavraceni do projektu, proti cemuz neni Litomysl, (auta z CT na dalnici by totiz musela stale jezdit pres mesto) ale na zadni se stavi obec Nemcice.

vrtal
Host
vrtal

Pozor EIA je i s tímto sjezdem. Vypustil se kvůli brblání Litomyšle, která tak dlouho horovala za jižní variantu až ji tam má. A nyní vymýšlí jak s tím co nejdál od města….

PetrPetr
Host
PetrPetr

Severní obce mají vlak a v brzké budoucnosti se nic neplánuje. Možná dojde k obchvatu nějakých obcí.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

On by se dálniční přivaděč hodil už z toho titulu, že ve Třebové je překladiště kontejnerů kamion/vlak. Ale pokud chcete, aby se na toto překladiště kamion nedostal, tak prosím. Ale nechte si to pro sebe a neškoďte.

...
Host
...

A kam ten kamion z té Třebové po té dálnici pojede? Do Hradce? Pak by bylo lepší překladiště u Hradce. Do Olomouce? Pak by zase bylo lepší překladiště u Olomouce. Na Svitavsku se toho zboží příliš neotočí…

Jakub
Host
Jakub

Ale ve Třebové už překladiště stojí nevím jak by se na to tvářila firma Metrans kdyby jste jí řekl ať překládá kontejnery v Hradci nebo olomouci

K.S.
Host
K.S.

No pozor, tam ještě vede silnice I/43 na Polsko, Pokud bude cílem Vratislav, respektive tato strana Polska, tak bude pro každého autodopravce lepší jet tudy, než přes Ostravu nebo Olomouc, takže čtyřpruh by smysl dával.

MlB
Host
MlB

Nicméně přivaděč do ČT by stejně vedl mimo I/43, ne?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tamtéž, odkud/kam jezdí dneska. Ale v ideálním případě se nebude muset škrábat okreskou a středem dědiny. Nebo to chcete?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A jinak to překladiště v Olomouci a v Hradci máte postavené? Hádám, že nikoliv, když tam žádné není. Přemýšlel jste alespoň, kde by se tam dalo udělat? A to tak, aby se na něj po silnici nejezdilo zkrz náves a „okolo kostela“ jak je tomu v Horních Heršpicích (a překladiště je z toho důvodu zavřené).

vrtal
Host
vrtal

Každopádně nejvíc budou plakat občané Litomyšle a návštěvníci zámku. Rozhodně nebudu jezdit z ČT na dálníci někde k Chocni jak je jich zbožné přání. Zkratkou okolo zámku je to na daný nájezd u Litomyšle směr HK tak o 5 minut delší cesta, ale to dopravní zatížení odnesou místní komunikace Litomyšle…. Karma je zdarma. Předchozí vedení radnice Litomyšle si na ŘSD vybrečelo vypuštění dané křižovatky sever. Tak teď si to občané užijí i s úroky.

Rýpal
Host
Rýpal

Taky ne nebudu jezdit na Choceň. Zdá se že si budem tou smutnou realitou ( že to byla chyba) projít a až pak se zbuduje múk Od ČT