ŘSD vybralo firmy na stavbu dalšího úseku D35. Ušetří přes miliardu a půl, ale čeká na peníze
D35 Úlibice - Hořice. Foto: ŘSD

Podpisu smlouvy brání aktuální stav plánovaného státního rozpočtu.

Podpisu smlouvy brání aktuální stav plánovaného státního rozpočtu.
Zásadně jsem pro rozpočtovou odpovědnost, pro snižování schodků veřejných financí a pro vyrovnané rozpočty… ale říkám si, že když nás čeká vláda, která bude rozhazovat na všechny strany, rozhodně raději bych se dostal ke dluhovému stropu kvůli investicím do infrastruktury, než skrze sociální systém.
Za covidu nebyl problém se zadlužit, teď když jde o klíčové projekty tak to problém je.
Zrovna tento úsek mi nepřijde jako klíčový, byť budu rád, když bude stát (ocením jej více než úseky na D6 a D7). Hlavně ať nebrzdí 35 k Mohelnici, už tak PPP udělali zásek.
Za covidu jsme se šíleně zadlužili a úplně zbytečně ale teď když jde o důležité dopravní stavby, obzvlášť D11, tak je to problém?
Je, protože ten kovidový dluh jsme ještě nesplatili …
Budeme tisknout penize nebo jaky mate navrh? Co takhle zavest dan na podporu vystavby? Byl byste pro?
Nebo zdražme dálniční známky, třeba na 10 000,-. Kdo to bude využívat, tak to zaplatí. Byť ani po tomto navýšení by to pravděpodobně nestačilo při současném tempu výstavby.
Za tuhle cenu by to měli podepsat hned i. za cenu zadlužení, dosažení Jičína je strategické díky křížení s 1/16.
Když to odloží, stavební firmy začnou propouštět a vše se pak až se vláda rozmyslí výrazně zdraží.
266. mil. Kč za 1 km dálnice je velmi nízká cena. O kousek vedle budovaná D11 stojí skoro dvakrát tolik. Terén dělá hodně a proto se třeba našim severním sousedům staví mnohem lépe, když jejich země je prakticky celá placka.
Tak taky jsme si mohli dupnout a postavit mnohem levnější dálnici po rovině na Náchod, byla by k hranicím mnohem kratší, na zimní údržbu levnější a poláci by se i s hornatým terénem za Náchodem určitě poprali. Viz. jejich rychlostní silnice směrem na Slovensko, ale teď i ta S3 a nebo budovaná S8 směrem k českým hranicím na Klodzko. Jsou tam úseky, hodně podobné reliefu české krajiny. Jižní Polsko totiž fakt není vůbec placka.
Ona se nezmiňuje ještě jedna věc. Pokud se nemýlím, nebylo schváleno ani rozdělení mezi železnici a silnice. Podle původního návrhu to mělo být cca 50/50. Jako sorry, ale možná by tedy bylo načase podívat se na předražené zakázky na železnici, kde klidně polovina těch chybějících peněz na silnice může ležet. Zároveň největším problém historického „škrtání“ nebylo to, že by se „jen“ pozastavily stavby. Problém bylo, že se vůbec nepřipravovaly. Neříkám, že to není škoda, ale zdržení v realizaci je malichernost v porovnání s celkovou délkou přípravy stavby. Zároveň těch 180 mld. je o cca 15 % více, než bylo v… Číst vice »
Ještě nás můžou mrzet ty peníze nastrkané do „zprioritnění“ D6… a obstrukce se sjezdem u Litomyšle ty už mrzí teď. Vzpomeňte jak jsme si při uzavírkách na rekonstruované D1 říkali jaká je to chyba že prakticky nemá alternativu a jak by bylo potřeba pohnout s D35, druhou nejdůležitější dálnicí…
Dnes to bylo výživné – I/35 uzavřena nehoda; D1 u Vyškova také. Mít dálnici D35, tak by měl člověk ještě 3. alternativu…
To jsou komici. Na stavbu, která je plánovaná celá léta a teď po finálním výběrovým řízení najednou zjistí že na ní nemají peníze ačkoliv se o ní moc dobře vědělo?
Vy uz ted vite na co budeme mit penoze ta 15 let? Resp. z jakych zdroju budou ty penize?
Doufám že se peníze najdou. Už jednou se škrtalo a všichni víme jak tragicky to dopadlo. Navíc se všichni shodneme že bez adekvátní infrastruktury nebude potřebné prosperity.
Padly ceny zakázek .
Odešli lidi a už se nevrátili.
Trochu ano ale kolik to nakonec stálo? Ani nechci počítat. Co opravdu pomohlo snížit ceny tak to že se o něco změnily zadávací podmínky výběrových řízení což vedlo k většímu počtu firem a tím pádem i konkurence.
4.3mld, to jsou tak 3 reko nějakýho maloměstskýho nádraží, která nový cestující asi nepřitáhne
Jinak takova otazecka. Ta castka se hrati v prubehu stavby predpokladam – 3 roky. Neni to dopredu najednou ne?
Jo, dalnice platí průběžně ty 3 roky co se to staví… po akceptaci určitých dodávek. Takže Jo, nechybí teď najednou 4.3mld . I kdyz celý rok byly všechny výběrka s úsporou.
Asi by to stálo za detailní článek o financování…z výročních zpráv apod. člověk výčte jen celková čísla a ne rozpady na projekty/stavby.
Rozpočet SFDI už dopředu zohledňuje trend ve výběrových řízeních, kdy se dálnice staví aktuálně za 70% projekčního odhadu, takže se v tomto ohledu nic neušetřilo. Toto potvrdil nedávno Zbyněk Hořelica na Silniční konferenci
Já sem si udělal před rokem takovou „drobnou“ tabulku s plánovanými stavbami. Ceny za stavbu, přepočet na km atd. No a praxe se ukazuje taková, že ti kulíšci navýší cenu v letáku, aby pak mohli tvrdit, že je to o xy levnější. Už tam mám několik těhle navýšení staveb během roku. D6 – Olšová Vrata–Žalmanov – cena byla 2,420mld – aktuálně je tam již 2,719mld Kč I/13 Rynoltice–Lvová, přeložka – 0,658mld >> 0.738mld I/20 Hněvkov–Sedlice – 0.902mld >>> 1.279mld I/43 Lom Černá Hora, přeložka – 0,255mld >> 0,388mld I/53 Lechovice–Pohořelice – 2,150mld >> 3,280 mld I/57 Linhartovy – 0,114mld >>… Číst vice »
Snad nová vláda ty peníze najde. Byla by škoda to pozastavit.
já budu raděj, když je získají škrtáním než navýšením schodku. Ale přeci jen toto jsou investice…
Tyhle nic skrat nebudou. Schodky pojedou zase na 350+ mld rocne. Po nas potopa.
Jsem rád, že to někdo ví. Předchozí vláda metala schodek 300 každý rok a falšovala co se dalo a říkala tomu konsolidace.
A nově se tomu bude říkat „nalezení peněz.“ Tohle hloupé rozhazování na dluh nás bude v budoucnu velmi bolet. Ale za mě se alespoň snaha o konsolidaci cení, i když teda nebyla tak velká, jak bych si přál.
Snaha? To je vtip a propaganda. Zvýšení daní ,inflace a vyšší výběr DPH a tak obrovský schodek?
Inflace zvyšuje nejen daňové příjmy, ale také mandatorní výdaje, jejichž valorizační vzorec je na inflaci přímo navázán. Ten vzorec byl sice konsolidačním balíčkem vrácen do podoby platné před rokem 2017, ale stalo se to až poté, co průměrná výše starobního důchodu v r. 2023 dosáhla 59,3 % průměrné čisté mzdy, když ještě v r. 2019 před covidem byla jen 53,6 %. Takže se od loňska důchody opět valorizují mírnějším tempem, ale z podstatně vyššího základu. Tohle se bohužel na VŠŽ neprobírá a některá hojně čtená stranická média o tom mlčí.
Akorát inflace a vyšší výběr daní tady bude vždy a nezacelí díry v rozpočtu. Takovéto zvýšení příjmy jde pak akorát tak na ČÁSTEČNÉ pokrytí vyšších výdajů, které jsou inflací způsobeny (nutnost vyšších platů, vyšší ceny energií a hlavně povinná vysoká valorizace důchodů…). Možná byste si měl něco nejdříve zjistit, jak to alespoň obecně funguje, něž tím začnete operovat.
Melete hlouposti, výběr DPH nerostl ani o inflaci. Inflace vám taky zvyšuje výdaje, jestli to netušíte. DPH je jen jedna daň, jiné daně stagnují, třeba spotřební, protože pravičákům se nechce za něco platit.
Vy potřebujete konečně tvrdou lekci a tvrdě, opravdu velmi tvrdě, narazit na dno.
Koukám, Babišův fanoušek. Tak jsem zvědavej, jak pojede stbák. To bude jízda.
Předchozí vláda zdědila stav financí v hrozném stavu a zastavila velký průšvih, který se teď opět rozjede na plné pecky.
No nevím kdo řval za kovidu že vláda dusí podnikatele že se do ekonomiky dává málo peněz. Že by ODS? Babiše fakt nemám rád, ale čísla hovoří jasně. Do korony tu nebyly takové schodky jako za vlády někoho kdo se tvářil že bude zodpovědný hospodář.
Ovšem, stejně nesmyslně Babiš vyčítal končící vládě různé negativní dopady války na Ukrajině, kterou vláda nezavinila podobně jako on kovid. Bohužel zrovna v tomto si obě strany nemají vůbec co vyčítat, protože se chovají úplně stejně.
Vám nedochází jedna zásadní věc. Za vládnutí je odpovědná vždycky vláda, nikoliv opozice. Je nepodstatné, co tehdy řvala ODS z opozice. Podstatné je, že Dlužena rozhazovala miliardy a korunovala to před koncem jejich vlády naprosto bezprecedentním navýšením mandatorních výdajů…
To máte samozřejmě pravdu. Ale když někdo něco kritizuje a pak dělá to samé ztrácí důvěryhodnost.
Zvýšené výdaje v případě mimořádné situace typu pandemie, energetické krize či války, dokáže ekonomika zvládnout, ovšem musí jít o výdaje jednorázové a časově omezené na kritické období. Tedy ne provádět mimořádné valorizace nad rámec zákona, které navýší mandatorní výdaje navždy.
Ale kobliha míval 500+ to už si to nikdo nepamatuje?
Proč lžete stejně jako ten slovenský důchodce?
Pžředchozí vláda dělala konsolidaci financí. Schodek každý rok snižovali z -420mld Kč na -242 v letošním roce. Tak nám tady nelži.
Kecáš kraviny.
Předchozí vláda plná Moraváků zpackala, co se dalo. Ale stavby se budou zpožďovat, jak koukám, asi jen v Čechách. Jako vždy.
Nebojte, schodek poletí raketově nahoru a nic se škrtat nebude, je potřeba zakamuflovat jisté částky, aby bylo z čeho zaplatit voliče.