ŘSD uzavřelo smlouvu na rozšíření D1 u Brna, práce začnou v srpnu
Přípravné práce na rozšiřování D1 u Brna začaly už v únoru. Foto: ŘSD
Jde o první úsek dlouho plánové stavby, která má postupně v šesti etapách zajistit rozšíření D1 na šest pruhů od Kývalky po Holubice.
8 pruhů Kývalka – Vyškov ???? :o)))))))))))
V této zemi bohužel řešíme problémy až když nastanou, ale nejprve o tom mnoho let diskutujeme…
Ba co víc, zejména silničáři řeší problém starý 30 let. To že v době diskuzí je třeba úplně něco jiného…
První odstavec článku je trochu zavádadějící, vyznívá to jako cena na celou stavbu, nejen 1 ze 6 etap.
Problem D1 u Brna je mix mistni dopravy a tranzitu. Brnu proto podle me citelne pomuzou stavby mimo nej. Tzn. D35 pro relace stredni a severni Morava – Praha a D1 u Prerova + D55 pro relace stredni a severni Morava – Bratislava (trochu mozna i Viden).
Další problém je upuštění od smysluplných jižních tangent. Jihozápadní tangenta v původní plánované trase Troubsko – Rajhrad (citlivě vedená několika tunely), by odvedla velkou část tranzitní dopravy v relaci Praha – Vídeň mimo úsek D1 s nejvyšším podílem místní dopravy.
Ta tangenta byla součástí D52/R43 a od jisté doby se vypustila a o R43 se raději hovoří jako o I/73, aby to někoho nedráždilo. Největší dopravní tahy jsou ale Praha – Bratislava (Turci, Rumuni, Bulhaři) a Ostrava – Vídeň (Poláci) a tyhle dva proudy se zrovna mezi exity 194 a 196 mísí.
Ono by taky pomohlo, kdyby Brno mělo jižní část městského okruhu – dnes se dá jet kolem Zvonařky, pak nic, nic, pak až přes Heršpice – a pak po dálnici. No a podle toho to vypadá. Stojí to tam každý den, i když se nekope.
Do budoucna bude podle mě extrémní tlak na rozumné spojení Ostrava – Vídeň přes Břeclav. Myslím, že se to ukáže velmi brzo po dotažení D55 po Bzenec… Je otázka, jestli bude Rakousko nějak řešit úsek Grosskrut – Břeclav nebo bude vše mimo osobní dopravu jezdit přes Valtice na Mikulov.
Tak od července teda jezdím jenom k Avionu a pak zbytek na sdíleným kole.
No, vzhledem k tomu, že jízda ve třech pruzích je zjevně podle zkušeností z Prahy už vyšší dívčí a moc řidičů ji nedává, tak víc pruhů by asi průjezdnost nezlepšilo.
Víc pomůže ta tangenta. Podobně pomůže i dostavba D35, kdy by se mohl proud do Ostravy a Olomouce přesunout na severní trasu. Stejně nejhorší úsek D1 je z Brna do Vyškova. Mám pocit, že tam najednou lidi jezdí jak blázni, najednou zpomalí na 100 km/h, jedou trhaně a chaoticky.
Jen pro info.
Jižní tangenta: plán zahájení stavby 2030. A to je jen předpoklad.
Jo, on ten efekt bude asi největší u té D35.
Tak jediná část tangenty, která se kdy postaví, dopravu ještě zhorší, protože provoz ze 2 křižovatek (D1-Vídeň, D1-D2) převede na jedinou (D1-D2)
Mohu se zeptat někoho kdo do toho vidí více, proč se to neudělalo už na přelomu tisíciletí, kdy by se to v pohodě zvládlo i se zúžením (a před rekonstrukcí celé D1) a už v tu dobu bylo jasné, že je to se zvyšujícími se intenzitami do budoucna neúnosné? V tomto státě se neplánuje na roky dopředu? Před Prahou to na 3 + 3 šlo už v devadesátých, proč ne tady?
Důvodů milión, ty hlavní:
– peníze
– „snažili“ se prosadit JZ tangentu (dopadlo to jako vždycky), s ní by některé úseky vypadaly jinak
– od SZ nebyly informace, jak má vypadat křížení s VRT
Před Prahou to šlo, protože tam se peníze najdou snadněji, resp. zodpovědní šéfové po ní jezdí…
Mělo se stavět 2010, kdy to ministr Bárta (Věci veřejné) zarazil v rámci boje betonářské lobby.
Ale od té doby vzniklo mnoho staveb (protihlukové stěny okolo Starého Lískovce a Popůvek), které se postavily těsně vedle dálnice, i když se budou muset bourat.
Chápu, že situace okolo Brna, co se týká průjezdu po D1, je tristní. Také pochopím, že se rozšíření dříve, nebo později udělat musí, ale kladu si otázku, proč zrovna teď? Nepočkalo by to ještě rok, dva než se více méně dobuduje, tedy aspoň z větší části, dálnice D35, která odvede značnou část dopravy mířící ze severní části Moravy a Polska?
Je to týden od týdne horší a čím dál tím více neúnosné – už teď je na tuto stavbu pozdě… Minulý týden – cesty z Vyškova od garáží ČSAD do Pisárek k vozovně DPMB, celou cestu po dálnici až ke sjezdu na Výstaviště, pak Pisáreckým tunelem a otočení se na kruháči u velodromu (sjezd z tunelu zavřený). pondělí 7:30 – 8:40 = 70 min úterý 7:30 – 8:30 = 60 min středa 7:00 – 7:50 = 50 min čtvrtek 21:00 – 21:35 = 35 min Opačné cesty, tj. do Vyškova pondělí, úterý, středa – 3:45 – 4:15 = 30 min… Číst vice »
Za dva, natož za jeden rok, se na D35 nezprovozní ani jeden nový úsek……
I tak to bude pořád „metropolitní“ křižovatka Praha – Vídeň – Bratislava – Olomouc s velkým městem uprostřed, které generuje obrovský každodenní lokální provoz. Dálnice D35 pomůže jen zčásti a ten provoz i tak bude obrovských intenzit.
Za rok? To už by museli mít tunel proražený, dokončovat ostění a začínat s instalací technologií a vozovky.
možná by bylo lepší postavit spojku D52-D2 a hnát tudy „natvrdo“ alespoň kamiony z jihu a odlehčit Vídeňskou a sjezd za ABB
Řidiči si tu II/150 najdou. https://mapy.cz/s/muhedogetu Akorát na kruháči bude … kolotoč.
oprava překlepu: II/152
Plán je takový, že se polovina jednoho mostu zbourá a dostaví se na širší, protože kdyby se most zboural celý, tak nelze udělat 2+2 pruhy. Kolony budou pořádné.
Tam bývají kolony i bez toho, že by se jezdilo ve zůžených pruzích. Jsem zvědavý, jak to bude vypadat v srpnu.. Je škoda, že se tohle neplánovalo už v době, kdy se dělala rekonstrukce.
Mezi MÚK západ a střed se dělala pouze celoplošná výměna povrchu a to kvůli prodloužení životnosti do doby realizace rozšíření.
Přitom to šlo vyřešit trvalým omezením rychlosti na 50 km/h, když se opravě rychlost stejně nezvýší.
A pak na několikrát opravovali most přes Svitavu…
Oprava, Svratku.