egoe-plus
Infrastruktura Silnice

ŘSD uzavře na více než dva roky silnici z Jablonce nad Nisou na Prahu

Křižovatka silnic I/35 a I/65 Rádelský mlýn. Foto: Liberecký kraj
Křižovatka silnic I/35 a I/65 Rádelský mlýn. Foto: Liberecký kraj

Velké komplikace čekají řidiče při cestování do Jablonce nad Nisou ve směru od Prahy a Středočeského kraje a opačným směrem. Plánovaná modernizace křižovatky Rádelský mlýn, kde ze silnice od Turnova odbočuje silnice I/65 do Jablonce nad Nisou, přinese uzavření úseku mezi Rychnovem a Rádelským Mlýnem. Auta budou muset jezdit přes Liberec. Liberecký kraj s délkou uzavírky nesouhlasí, požaduje rychlejší průběh prací.

Návrh Ředitelství silnic a dálnic počítá s kompletní uzavírkou silnice I/65 od konce března letošního roku až do června 2022. „Žádáme proto v oficiálním stanovisku, aby stavební práce probíhaly ve dvousměnném provozu v režimu 16 hodin a 7 dní v týdnu. Chceme všemi dostupnými prostředky dobu uzavírky zkrátit. Ani objízdné trasy nezvolilo Ředitelství silnic a dálnic České republiky zrovna šťastně. Budeme proto usilovat o osazení zákazových značek na silnicích II. a III. tříd, aby tranzit tyto komunikace nezatěžoval,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Plánek budoucí podoby křižovatky Rádelský mlýn. Foto: ŘSD
Plánek budoucí podoby křižovatky Rádelský mlýn. Foto: ŘSD

ŘSD navrhlo uzavírku přes Liberec po nové silnici I/14 nebo po silnici II/267 z Jablonce do Železného Brodu a dál do Turnova. Kromě zásadního nesouhlasu s navrženou dobou uzavírky a objízdnými trasami kraj ve svém stanovisku požaduje osadit zákazovými značkami krajské komunikace, po kterých nebudou značeny objízdné trasy, a po Policii České republiky také kontrolu dodržování dopravních omezení. Kamiony mají do Jablonce jezdit po silnici I/10 přes Tanvald a pak po silnici 14. Kraj se obává, že si kamiony budou cestu zkracovat. „Navrhujeme, aby objízdná trasa vedla po silnici druhé třídy 287 přes Bratříkov a na všechny ostatní silnice požadujeme umístit zákaz tranzitu, aby tam žádná auta nad 12 tun jezdit nemohla. A budeme také samozřejmě chtít, aby policie provoz monitorovala,“ řekl Půta.

Návrh uzavírek při uzavření křižovatky Rádelský Mlýn.
Návrh uzavírek při uzavření křižovatky Rádelský Mlýn.

Kompletní návrh objízdných tras je k dispozici zde„Značit jiné objízdné trasy Ředitelství silnic a dálnic České republiky nechtělo. Doba plánované rekonstrukce je pro nás a všechny řidiče neúnosně dlouhá. V případě přerušení stavebních prací v zimním období navíc hrozí, že se termín dokončení ještě posune, a to jako kraj v žádném případě nehodláme akceptovat,“ uzavřel Jan Sviták, náměstek pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.

„Zhotovitel má jasně dané milníky, které byly součástí zadávací dokumentace. V tomto duchu je podepsaná platná smlouva. Na začátku stavby bude zhotovitelem předložen harmonogram prací, kterým se bude stavba řídit. Investor není v této fázi stavby oprávněn nařizovat zhotoviteli počet a obsazenost pracovních směn. O případném zrychlení budeme jednat na základě vývoje postupu prací. Je samozřejmě zájmem všech dotčených, aby stavební omezení trvala pouze nezbytně nutnou dobu a byla zkrácena na minimum,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Zakázku za 408 milionů korun bez DPH získalo sdružení firem ESIR vedené společností Eurovia CS, na stavbě se budou podílet také SaM silnice a mosty a Integra stavby.

V úseku už proběhlo loni na podzim první omezení, šlo o kácení zeleně pro chystanou stavbu. Přestavba má být kompletně hotová za necelé tři roky.

Křižovatka patří dlouhodobě mezi nejnebezpečnější a současně nejvytíženější místa v Libereckém kraji, zejména kvůli malému poloměru oblouku pro řidiče odbočující na Jablonec ve směru od Liberce a atypickému vedení větve pro jízdu od Jablonce na Liberec. Ve směru z Liberce do Jablonce navíc ještě řada řidičů přehlédne stopku a nedá přednost autům jedoucím od Turnova.

Návrh počítá s tím, že ve směru z Liberce do Jablonce vznikne nová přeložka o délce 685 metrů, která povede nad silnicí I/35 a zvětší se tím poloměr směrového oblouku. Součástí přeložky jsou dva nové mosty souhrnné délky 13 metrů, součástí úprav křižovatky je výstavba zárubních a opěrných zdí. Jeřmanický potok bude přeložen v délce 54 metrů, dalších 152 metrů bude nově zakryto. V případě směru z Jablonce na Liberec dojde k výstavbě nové větve, která už nebude v kolizi s jinými směry.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Nick

Nemám vzdělání na takové stavební akce, ale pokud by se zavřel ten „problematický“ sjezd na Jablonec od Liberce, který není tak důležitý, vzhledem k existenci výborného spojení na Jablonec průtahem přes Vratislavice a narovnanými zatáčkami do Rýnovic ( JN ) a teprve v okamžiku přesunu stavby do další fáze by přišel na řadu vysoce frekventovaný sjezd na Rychnov u Jablonce ( mají zde průmyslovou zonu pro automotive, nebudou nadšení ) a dál na Jablonec, mělo by to i logiku. To vše opravdu na nezbytně nutnou dobu, NE na dva roky-. Najíždět na Jablonec od Turnova po desítce znamená zátěž pro… Číst vice »

Andree

Gablonz.. Ne jablonec. S jabkama to nema co delat

Vít Jůza

Na wikipedii píší:“O původu jména existuje několik teorií, za nejpravděpodobnější je v současnosti považována ta, že jméno „Jablonec“ je odvozeno od slova „jabloň“ (podle pověsti, která kolovala mezi většinovým německým obyvatelstvem, Jablonec vznikl kolem zájezdního hostince na křižovatce obchodních cest, u kterého rostla jabloň – dnes křižovatka „U Zeleného stromu“ s kruhovým objezdem). Podle jiné teorie název souvisí s latinským označením „gabulum“, místo, kde se vybíralo clo. Tato teorie je podporována tím, že velká část měst s podobnými názvy (Jablonné, Jablunkov) leží u hranic nebo na významných starých stezkách.[2] Další teorie jméno dávala do souvislosti s německým „gabel“ (vidlice, větvení… Číst vice »

Od lesa

Tak proč ta jabloň ve znaku?

Vít Jůza

Takže kraj chce kamiony přes Tanvald, a jeho hejtman přes Bratříkov??

Kodl

A rekonstrukce D1 není neunosně dlouhá??

Eduard

Je. Ale co naděláme…? Obávám se, že nic. Nejhorší je, že se rovnou nepřidává další pruh. Škoda. Obrovská škoda.

Petr Petr

Ono by alespoň stačilo, kdyby přidali odstavný pruh, tak aby se v době další rekonstrukce dalo jezdit v jednom pásu 2+1 a ne dnes 1+1 .

ZdendaP

Při aktuální rekonstrukci D1 se jezdí 2+2 v jednom pásu.

ZdendaP

Tak především s hotovou D35 (vím na to si ještě počkáme) asi na většině D1 2 + 2 bude stačit. Ona ani teď (Bez D35) není zas o tolik vytíženější než ostatní dálnice (především v okolí Prahy). Na nejvytíženějších úsecích D1 šesti-pruh buďto už je (Praha – Mirošovice), nebo je v plánu (Okolí Brna: Kývalka – Holubice). Ani jeden z těchto úseků neleží na v současnosti modernizovaném úseku.

Roman

Za dobu rekonstrukce krizovatky na jablonec se stihne kompletně odvest a znovu postavit úsek dálnice. Takze d1 je porad rychlejsi nez stavba v článku.

Andree

Gablonz

Andree

Cesi a vecnost. 😇

pozorovatel

Já to tam sice nijak zvlášť dobře neznám a nepochybuji, že kamiony pouštět na vedlejší komunikace y byl nesmysl, ale když si přečtu titulek „ŘSD uzavře na více než dva roky silnici z Jablonce nad Nisou na Prahu“ a pak čtu v textu něco úplně jiného, tak mám dojem, že tento web je něčím jako elektronickou podobou Blesku, Aha a podobného naprosto úpadkového bulváru. A pokud jde o ty objízdné trasy, předpokládám, že místní řidiči v osobních autech stejně z Jablonce dojedou normálně do Rychnova a pak po nějakých silničkách nejspíše asi do Hodkovic, takže to pro ně určitě nepříjemné… Číst vice »

pozorovatel

Třeba to, že ((opět drze jen „předpokládám“), ale (podle mě) nebude: sám píšete, že „Návrh Ředitelství silnic a dálnic počítá s kompletní uzavírkou silnice I/65 od konce března letošního roku až do června 2022“, takže jde o NÁVRH, nikoli o definitivní situaci. jak by to plynulo z titulku informace. Dál už nemá smysl se k vaší replice vyjadřovat, protože je to je výsledek vašeho cítění vaší jediné a neomylné pravdy. Zkrátka „bulvárním“ titulkem přilákat pozornost a pak napsat nějakou spíše jen polopravdu, když ve výsledku bude to, co popisujete jako naprostou jistotu, třeba úplně jimak.

pozorovatel

Ve vašem textu není nic o tom, že a kým byl návrh schválen, naopak se tam (v podstatě většinově) píše o tom, že „kraj“ s tímto řešením (= postupem výstavby) nesouhlasí a brání mu. Já jsem žádné objížďky nenavrhoval, pouze jsem napsal svůj názor, že místní a poměrů znalí řidiči osobních automobilů si s velkou pravděpodobností najdou kratší cest než „oficiální“ objížďky, které samozřejmě nemohou (a samozřejmě správně ani nesmějí) být zpřístupněny pro kamiony: pro IAD je tam možností po silnicích nižších tříd, po kterých ostatně jezdí i „linkové“ autobusy, ostatně víc (třeba i přes Frýdštejn), ale já se rozhodně… Číst vice »

Majkii

Odbor dopravy krajského úřadu vydal na stavbu stavební povolení a tam už v dokumentaci musel postup výstavby být navržen. Proč se nikdo neozval tehdy?

Osoba odborně nezpůsobilá

Pozorovatel – Ono nestačí číst, musíte text ještě pochopit. Zůstaňte proto u Blesku, díky.

Petr Petr

Přitom šlo postupovat tak, že se po většinu času nechá sjezd z Turnova na Jablonec a nájezd z Jablonce na Liberec. Stejně nejvíce času zaberou práce na levé straně.

Martin

Jim je to jedno, oni sedí v Praze a dojíždějící Jablonecaci za práci jsou jim u zadele a ta doba stavby je fakt ostuda …

Pavel

Pan Sůra je místní .. 😉

Martin

Ale pan Sůra přece nerozhoduje o délce uzavírky a objízdných trasách, to je prace úředníků ŘSD z Prahy …

Equinox

A hlavně je z LIberce, toho se to netýká

provokatér

Proč by dělali takovou pitomost? (pokud jim to ovšem nenařídí nějaká „vyšší“ moc/nost/ …)

AAA

maj jezdit vlakem!

Vít Jůza

V zásadě určitě ano, ale nejsem si jist, jestli v okolí Jablonce na byť přechodný návrat nákladní dopravy na železnici není železnice přiliš „zoptimalizovaná“.

Petr Petr

Z Jablonce do Prahy jede vlak 3 hodiny a 11 minut. Autobus zhruba hodinu.

pozorovatel

Není-li nejen někde aktuální problém na dálnici, ale nebude-li ta „výluka“, jíž se ten text týká – za té situace se na vámi zmiňovanou cestovní dobu (N.B. ne do Prahy, ale jen na Černý Most !!!) rozhodně nedostanete.

Martin

Dobrý nápad, jen stačí na bývalém tramvajovém překladišti v Rychnově udělat P+R pro Jablonečáky a šupky dupky na vlak, v Praze jste za 2h20 min …

AAA

víte jak to říkal Komenský 🙂

BND30

Učit se, učit se, učit se …? 🙂

Martin

Ne, veškeré kvaltovani jest dobre toliko pro hovado, na druhou stranu i dojíždějící za praci by po návratu z práce domu užil trochu života a nešel rovnou na kute. Já jezdím lbc – mb a je mi jasné, že budou kolony, v pripade, že každý den ztratím 30 minut tak to dobu stavby ztratím deset dní . . Sorry za háčky čárky píšu z telefonu

Jenda

Jenže ten vlak v podstatě taky jede obklikou přes Liberec, pokud nechci z Rychnova městskou. Jinak autem to je třeba pro Turnováky skoro za polovinu času do Jablonce.

Majkii

Odbor dopravy Krajského úřadu vydával na stavbu stavební povolení a další odbory k tomu musely také dát souhlasná stanoviska, přičemž jistě měli k dispozici i dokumentaci s navrženým postupem výstavby.
Takže jaképak najednou halo?

Démon

Když tu silnici uzavřou (I/65), tak by ji mohli rovnou udělat na 2+1 jak je v plánu a nechat ve 1+1 a až získají povolení, pustit to na 2+1. V 2025 budou otravovat život zas.

Equinox

Tak vzhledem k délce silnice tohle je opravdu nejnižší příčka priorit. Ty ušetřené dvě minuty…

Martin V.

A pro osobní auta budou nějaké značené objížďky nebo nechají řidiče, ať si svoji zkratku najdou sami? Já mám (odjinud) dost špatnou osobní zkušenost, že když někde není značená objížďka (byť je přirozená), tak místní obyvatelé tam svévolně tahají zákazové značky odjinud, přitloukají různé zábrany do asfaltu nastřelovacími hřebíky a podobně. Přitom nejlepší pro celek je, když se vytvoří síť paralelních objížděk a každý si to zkrátí jinudy. Pak je to jakž takž snesitelné pro všechny a žádná komunikace není beznadějně ucpaná či přetížená (i když ztratíme na přechodnou dobu svůj klid).

Vít Jůza

Copak místní, ale nejlepší ti skoro místní, co omylem zajíždějí na místa skutečně podivuhodná včetně soukromých dvorků … .

Démon

400 vyhozených milionů. ono by to tam ještě 10 let vydrželo. kvůli blbům co nectí silniční zákon a neumí brzdit …

Divočák

To je opravdu síla ! Nechápu, proč zavírat sjezd z Prahy, tedy od Turnova na Jablonec.. tam žádný problém není. Kamiony bych nechal jezdit přes nový průtah ( dříve parkoviště MS v tunelování ) Libercem na Jablonec – průmysl je hlavně v Rýnovicích, to je ideálně přístupné od Libu..
K té lhůtě.. Začít na jaře a před Vánocemi ten samý rok musí být hotovo..

Jiří Kocurek

Taky nechápu. Ikdyby tam měli napochodovat pyrotechnici, tak vrtat se dá za provozu, pak se to v 9 dopoledne zavře, naláduje, před polednem odstřelí, do jedné hodiny je uklizeno případné neukázněné kamení v okolí a od 2 odpoledne se může jezdit.
Totiž zavřít Panamský průplav na dva týdny jen protože bude probíhat odstřel je nemyslitelné. Museli to stíhat v „oknech“ mezi loděmi.

Desper

Sorry, ale to nikdy nemůže zůstat jeden funkční směr a musí se to zavřít opravdu všechno just naráz? Pak bych ale délku stavby odhadoval maximálně do září a ne dva roky.

pedro74

https://www.azznacky.cz/ceniky (kategorie pronájem DZ), webová stránka je náhodně vybraná. Ukazuje to jen na příklad způsobu dnešního vydělávání peněz (ceník nájmu stavební techniky ani raději nehledám) , o vlastní dopravní stavbu jde až na posledním místě. A v Číně UNIMO nemocnice za 10 dní, ale to je zase „jiný oddíl“.

Kubrt

Jak můžete srovnávat dálniční křižovatku s bunkovištěm?

Martin V.

To se srovnávat nedá, ale když se v Japonsku propadla ve městě silnice, tak to měli do týdne opravené i s namalovanými pruhy na vozovce. V té stejné době se propadla v Praze ulice Vysočanská a řešili to snad rok…

Jan

Však oni ty lidi i zavírat D1 když by se opravovala 😀