ŘSD uzavře na více než dva roky silnici z Jablonce nad Nisou na Prahu
Velké komplikace čekají řidiče při cestování do Jablonce nad Nisou ve směru od Prahy a Středočeského kraje a opačným směrem.
Velké komplikace čekají řidiče při cestování do Jablonce nad Nisou ve směru od Prahy a Středočeského kraje a opačným směrem. Plánovaná modernizace křižovatky Rádelský mlýn, kde ze silnice od Turnova odbočuje silnice I/65 do Jablonce nad Nisou, přinese uzavření úseku mezi Rychnovem a Rádelským Mlýnem. Auta budou muset jezdit přes Liberec. Liberecký kraj s délkou uzavírky nesouhlasí, požaduje rychlejší průběh prací.
Návrh Ředitelství silnic a dálnic počítá s kompletní uzavírkou silnice I/65 od konce března letošního roku až do června 2022. „Žádáme proto v oficiálním stanovisku, aby stavební práce probíhaly ve dvousměnném provozu v režimu 16 hodin a 7 dní v týdnu. Chceme všemi dostupnými prostředky dobu uzavírky zkrátit. Ani objízdné trasy nezvolilo Ředitelství silnic a dálnic České republiky zrovna šťastně. Budeme proto usilovat o osazení zákazových značek na silnicích II. a III. tříd, aby tranzit tyto komunikace nezatěžoval,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
ŘSD navrhlo uzavírku přes Liberec po nové silnici I/14 nebo po silnici II/267 z Jablonce do Železného Brodu a dál do Turnova. Kromě zásadního nesouhlasu s navrženou dobou uzavírky a objízdnými trasami kraj ve svém stanovisku požaduje osadit zákazovými značkami krajské komunikace, po kterých nebudou značeny objízdné trasy, a po Policii České republiky také kontrolu dodržování dopravních omezení. Kamiony mají do Jablonce jezdit po silnici I/10 přes Tanvald a pak po silnici 14. Kraj se obává, že si kamiony budou cestu zkracovat. „Navrhujeme, aby objízdná trasa vedla po silnici druhé třídy 287 přes Bratříkov a na všechny ostatní silnice požadujeme umístit zákaz tranzitu, aby tam žádná auta nad 12 tun jezdit nemohla. A budeme také samozřejmě chtít, aby policie provoz monitorovala,“ řekl Půta.
Kompletní návrh objízdných tras je k dispozici zde. „Značit jiné objízdné trasy Ředitelství silnic a dálnic České republiky nechtělo. Doba plánované rekonstrukce je pro nás a všechny řidiče neúnosně dlouhá. V případě přerušení stavebních prací v zimním období navíc hrozí, že se termín dokončení ještě posune, a to jako kraj v žádném případě nehodláme akceptovat,“ uzavřel Jan Sviták, náměstek pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.
„Zhotovitel má jasně dané milníky, které byly součástí zadávací dokumentace. V tomto duchu je podepsaná platná smlouva. Na začátku stavby bude zhotovitelem předložen harmonogram prací, kterým se bude stavba řídit. Investor není v této fázi stavby oprávněn nařizovat zhotoviteli počet a obsazenost pracovních směn. O případném zrychlení budeme jednat na základě vývoje postupu prací. Je samozřejmě zájmem všech dotčených, aby stavební omezení trvala pouze nezbytně nutnou dobu a byla zkrácena na minimum,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Zakázku za 408 milionů korun bez DPH získalo sdružení firem ESIR vedené společností Eurovia CS, na stavbě se budou podílet také SaM silnice a mosty a Integra stavby.
V úseku už proběhlo loni na podzim první omezení, šlo o kácení zeleně pro chystanou stavbu. Přestavba má být kompletně hotová za necelé tři roky.
Křižovatka patří dlouhodobě mezi nejnebezpečnější a současně nejvytíženější místa v Libereckém kraji, zejména kvůli malému poloměru oblouku pro řidiče odbočující na Jablonec ve směru od Liberce a atypickému vedení větve pro jízdu od Jablonce na Liberec. Ve směru z Liberce do Jablonce navíc ještě řada řidičů přehlédne stopku a nedá přednost autům jedoucím od Turnova.
Návrh počítá s tím, že ve směru z Liberce do Jablonce vznikne nová přeložka o délce 685 metrů, která povede nad silnicí I/35 a zvětší se tím poloměr směrového oblouku. Součástí přeložky jsou dva nové mosty souhrnné délky 13 metrů, součástí úprav křižovatky je výstavba zárubních a opěrných zdí. Jeřmanický potok bude přeložen v délce 54 metrů, dalších 152 metrů bude nově zakryto. V případě směru z Jablonce na Liberec dojde k výstavbě nové větve, která už nebude v kolizi s jinými směry.