ŘSD ukázalo další část okruhu Brna. Spojení s Ostravskou radiálou uleví dopravě na jihovýchodě města

Vizualizace stavby Brno VMO Ostravská radiála. Zdroj: ŘSDVizualizace stavby Brno VMO Ostravská radiála. Zdroj: ŘSD

Stavba převede tranzitní dopravu východ–sever mimo obydlenou zástavbu Židenic.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza St.

Taky mě docela děsí, co se stane, až to bude, protože ten tunel v obou slova smyslech pod Vinohradama hned tak nebude. Takže buďto kvůli tomu že od Tomkáče to rovnou protahujou až k Lerku to nebude ucpaný jen u Kasáren, ale i od zastávky Akátky dolů, a tahle větev kvůli které se bude překopávat i tramvaj bude polopázaná. Anebo si od zácpy oddechnem ne za křižovatkou Svatoplukovy a Rokytovy, ale až po odbočení dovnitř sídliště (za to bych teda „děkoval pěkně“). Nějak mě ani netrápí, že vzhledem k tomu jak to tady funguje a vzhledem k tomu co naši… Číst vice »

OndraG

Paráda. Jak už je psáno níže, s největší pravděpodobností se téměř veškerá nejen tranzitní dopravy přesune na nové silniční těleso. Předpokládám, že vinohradský tunel a následná mimoúrovňová křižovatka Líšeň ještě nebude v provozu a tím pádem vše pojede přes Vinohrady. Při současném seřízení semaforů na Vinohradech, bude průjezd touto částí velmi svízelný.

Michal

A co přeucpané Tuřany ,tam to nějak vyšumělo ,údajně kvůli pozemkům a letišti ,a už plánují obchvat kolem AAAček ze směru od křžovatky z Komárova kde to bývá stejně beznadějně ucpané ,možná někdy v příštím století ten Komárov podkopou tunelem nebo překlenou mostem k D1 ,ale směrem na jih se nebuduje nic ,ani nemluvím o křižovatce k Hasitu ulice Roviny ,v této podobě je už nejméně ze začátku padesátých let min. století kromě toho že tam někdo namaloval bílé čáry aby se neřeklo. Přítelkyně pochází od Blanska vždycky když jedem na Hodonín tak za Tuřanama to nazvala že jedem do… Číst vice »

PvvS

Docela se těším na ten posun tram. tratě ve spojení s úpravama silnice. Náhradní doprava bude stát za to .. Zároveň zanikne i ta manipulační trbus trať.

Lukáš

Ano, ale s její dočasností se dopředu počítalo.

SYN

Pokud se toto postaví dřív než tunel Vinohrady, budou asi obavy lidí okolo Žarošické/Jedovnické oprávněné… žádné rozdělení dopravi tama a Gajdošovou, ale „všechno vrchem“ 🙁

SYN

*dopravy

PetrN

nesmysl, trasa VMO bude stále vedena po Gajdovšove na kterou bude vedena z Tomkáče doprava po dvoupruhové rampě. Odbočení z nové estakády na Rokytovu bude řízené semaforem a jen jedním pruhem, takže zlepšení oproti současnému nevyhovujícímu odbočení u kasáren, ale rozhodně to nebude na to aby tam jelo výrazně více aut. V opačném směru bude situaci filtrovat zas levé odbočení z Jedovnické na Žarošickou, které také neoplývá velkou kapacitou

Liposh

Což o to, o téhle části jsem věděl, že do nějakých cca 10 let odteď bude stát. Otázka ale je kdy se celé VMO dokončí, tj. předpokládám, že poslední bude tunel Červený kopec. Kdy ten bude stát?

Tomáš Gottschalk

Tipuju, že posledním úsekem VMO bude prešpurská radiála – kvůli ŽUB, který jej blokuje. A pochybuju, že se odsunutá rola začne stavět v tomto století.

Ondra K.

K odblokování víceméně stačí, aby na odsunutou stanici byl podrobný projekt, a ten v horizontu několika let bude.

náhodný kolemčtenář

Líbí se mi, že součástí projektu jsou i (zdá se) rozumně řešené cyklostezky, škoda, že něco takového nešlo zakomponovat třeba do úseku VMO v Žabovřeskách (ona by se totiž nějaká „turbocyklostezka“ bez úrovňových křížení dost hodila přesně v trase VMO pro rychlé, bezpečné a pohodlné spojení okrajových částí města). Je ale otázka, jestli se budou i realizovat, např. ve vizualizaci MÚK na Sportovní také byla cyklostezka/chodník severojižním směrem, ale nakonec ji nepostavili (přestože tomu nic nebrání, stačí položit asfalt či dlažbu, terén je i upraven, ale je tam tráva) — přitom cyklostezka údolím Ponávky by měla značný význam pro propojení… Číst vice »

Pepin

Jestli se nepletu, tak kolem žabovřeské se staví fůra chodníčků a jiných cest i pro cyklisty. Po levé straně řeky se také nikam extra nedostanete – chodník Vás od cyklostezky kolem VMO vyplivne pod MÚK Hlinky a od tama můžete jet buď směr Mendlák a nebo směr Anthropos, kam ale vede cyklostezka po břehu pravém… jiný směr tam kvůli VMO a areálu vodáren možný není, takže za mě chodníky a rozšíření Wilsoňáku a jeho cest beru jako dostatečnou omáčku okolo.

Jiří Kocurek

Plus se dá jet po té obslužné komunikaci, kterou dnes ještě používá stavba. Na levím břehu je prudký kopec, současná spojnice Hroznové, Preisslovy a Jana Nečase je štěrková a horská. Něco je v mapě vidět ale i níž kolem kapličky.

Jiří Kocurek

VMO Žabiny cyklostezku má, jenom ta stavba ještě není hotová.

náhodný kolemčtenář

Myslím VMO přes Žabiny v úseku od královopolských tunelů po Bráfovu. Tam žádná cyklostezka není a nejspíš nikdy ani nebude (maximálně nějaký paskvil s úrovňovými kříženími laždých 150 m), protože se s ní při návrhu VMO prostě nepočítalo. Kdyby se s ní počítalo, dala by se nacpat pod mosty spolu s VMO a nestálo by to skoro žádné peníze navíc (ve srovnání s tím, kolik by to stálo, kdyby ji tam chtěl někdo udělat teď). Přitom dostat se z KrPole (kde je spousta navzájem propojených cyklisticky použitelných klidných ulic, třeba právě Dobrovského) ke Svratce (kde je obstojná cyklostezka na obě… Číst vice »

Petr

Stezka od Tesca do Myslínovy je před dokončením dokumentace. Když vše dobře dopadne 2025 realizace. Bude to napojené i na lávku přes Sportovní.

náhodný kolemčtenář

To by bylo skvělé. Jen nechápu, proč se to dělá až po tolika letech, již hotová nikam nevedoucí dlažba se mezitím nechá zarůst křovím atd., tady opravdu nebyl žádný důvod to neudělat hned.

Pedro72

Tak je to jeden segment okruhu, který přinese finální efekt až po dokončení vinohradského tunelu. Do té doby bude trasa Jedovnická – Žarošická – Rokytova hodně problematická. Zajímalo by mě, jak bude řešená dostupnost Líšně a dál z města, křižovatky Jedovnická – Novolíšeňská a Jedovnická – Žarošická nemohou zůstat jak jsou, už dnes to není zdaleka ideál.

Jakub Kováč

Částečně to pomůže i bez tunelu, a to zejména v oblastech okolo ulic Olomoucká, Otakara Ševčíka, Bělohorská. Nicméně rozhodně dojde k nárůstu tranzitní dopravy plynoucí přes Vinohrady.

SYN

Pomoc jedněm na úkor druhých a to celé za docela vysoké peníze se nezdá být moc dobrým řešením 🙁

Tomáš Gottschalk

Mělo by se tam udělat bezkolizní (mimoúrovňové) vedení hlavního směru, jako je na S1 kolem Vídně, ale město to očividně netrápí.Místa je tam řitom habaděj a s pozemky asi taky nebude zásadní problém. Křižovatka Jedovnická-Novolíšeňská se stane špuntem.

PetrN

nebál bych nějakého extra návalu aut, ono to dost bude filtrované omezenou kapacitou levého odbočení z nové estakády na Rokytovu směr Vinohrady, které bude řešeno jedním pruhem se semaforem. Hlavní trasa VMO bude až do doby zprovoznění tunelu Vinohrady vedena kolem Staré Osady, která navíc bude zatraktivněna navýšením kapacity levého odbočení z mostu Otakara Ševčíka na Ostravskou směr D1 (protažení odbočováku před křižovatku + odbočení dvoupruhové = stav po probíhající rekonstrukci)

Ondra K.

Kapacita toho nového levého odbočení z VMO na Rokytovu bude rozhodně větší jak to stávající u kasáren. Sice tam bude jenom jeden pruh, ale bude křížit jenom směr po Rokytové dolů, který po zprovoznění VMO dost pravděpodobně výrazně zeslábne.

Levé odbočení z Otakara Ševčíka na Ostravskou směr D1 sice bude dvoupruhové, ale přidaný pruh bude ukončen na rampě a připojení na Ostravskou zůstane jednopruhové, takže je otázka nakolik to bude mít přínos.

PetrN

ano, v obou záležitost jste doplnil pravdivé informace. Ano levé odbočení na Rokytovu bude určitě kapacitnější než nyní, max. tak o 25% (koukněte se kolik aut odbočuje u kasáren nyní – na bkom je kamera , a spočtete si to) Otakara Ševčíka ano, bude se stahovat do jednoho pruhu, ale současné poměrně ostré levé odbočení je obecně méně kapacitní než za stejný čas přímý směr, navíc po odbočení se na rampě auta rozjíždí z kopce a vznikají tak mezery do kterých se doprava zazipuje. Věřte nebo ne, ale toto řešení je kapacitně výrazně lepší než to současné, obzvlášť když tam… Číst vice »

mgr.pavel

Na přiložené mapce (https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/02/Snimek-obrazovky-2024-02-01-091407.png) ještě chybí kruhové obězdy na MÚK Průmyslová (viz např. obrázek v perexu).

Předpokládám, že toto ŘSD ještě neaktualizovalo..?

(nedokážu posoudit, zda tak monstrozní kruháče jsou na daném místě potřeba, jen mne zarazila ta nedávná změna v projektu)

Radek

Okružní křižovatku ve stykou silnic prvních nebo druhých tříd chápu (např. u Svitav). Ale u sjížďáku?

PetrN

rozhodně je to lepší řešení než tam mít semafory. Mě takto navržené řešení přijde optimální. Hlavně konečně to jsou správně navržené turbookružní křižovatky

Jirik

Tady se všechno staví monstrózně…vedle řady úrovňových staveb a OK by bylo dobré začít stavět na dálnicích ritorna v zálivech. Je velmi příhodné se moct na dálnici otočit.

Step

Na mapce jsem nenašel nájezd/sjezd z jížní Jedovnické na západní Ostravskou (do centra)? A jak se z jihu dostanu do Juliánova? Ze severu ten sjezd je.

PetrN

doporučuju se podívat na video, tam se mj. říká že MUK Ostravská je „útvarová“ tj. je s vybranými rampami a vynechané směry se realizují přes vedlejší křižovatky. Tím pádem od jihu z VMO se do Juliánova dostanete velmi pohodlně sjezdem přes MUK Průmyslová (u Áček) a přes současný most Otakara Ševčíka, druhou variantou je jízda po VMO až na MUK Líšeňská (navazující stavba s tunelem Vincky) a přes Malou Klajdovku dolů k Dělňáku, třetí možností je využití dnešní trasy přes Bělohorskou. Tento směr je v reálu minoritní, zatímco od Líšně na centrum bude provoz jednoznačně vyšší a pro spojení Židenic… Číst vice »

Ondra K.

Odbočení z VMO od D2 na Ostravskou směr do centra bude přes MÚK Průmyslová a Otakara Ševčíka.

Od Jihu se do Juliánova bude jezdit jako v současném stavu. Tj po Ostravské a Bělohorské.

mgr.pavel

Zajímavé – poukážu na nesoulad mezi mapkou a obrázkem od ŘSD, a dostanu skoro jen minusy? 🙂

To je ŘSD tak zbožštělá, že se nesmí kritizovat?

PetrN

zřejmě se v tomto letáku úrovňové křižovatky nerozkreslují do detailu, stejně tak není zakreslena okružka na Bělohorská x rampa Jedovnická

mgr.pavel

Jestliže jsou jinak všechna ramena všech křižovatek vykreslena správně, je s podivem, že takový „detail“ jako dva velké kruhové objezdy s turbo-pruhy do té mapky nedali.

Zvlášť když v mapce je uveden kruháč v navazující stavbě..

PetrN

tak včera či dnes byl aktualizován na ŘSD leták již s doplněnými kruháči jak na Průmyslové, tak i Bělohorské. stejně tak bylo doplněno i dočasné levé odbočení ze SAKA: https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/562/infoletak_s42-vmo-ostravka-radiala.pdf

Pepin

Tato vizualizace je také už poněkud stará… už nějakou dobu byla k nahlédnutí na stránkách cobude.brno, ale jen v malých obrázcích. Vizualizace ovšem má základ v projektu zatím co plánek může být prapůvodní záměr.

To že křižovatky vypadají jinak než na mapce bych asi úplně neřešil jelikož podle mapky ŘSD neví kudy VMO povede v jižní části… jelikož územní plán počítá s prodloužením stávající ulice Černovické, tak ŘSD v mapkách ukazuje odklon od Černovické přes prumyslovej areál až na ulici Ráječek. Ovšem opět náhled vizualizace co byl na cobude.brno ukazovlala ÚP variantu.

Majrzon

Já dal mínus za ty „obězdy“.

Pepa

Ne že bych nefandil dopravní prostupnosti, ale fakt mě štve že u toho vždycky zakalí zahrádkářská kolonie – pěstování jídla je očividně ta nezbytečnější funkce jakýhokoli osídlení.

PvvS

Jako ta u spalovny ? Kde je akorát hospoda ?

mlokXCM

Zřejmě to vypěstování pár mrkví a rajčat pro pár desítek lidí nepřevyšuje zájem na vybudování kapacitní komunikace, kterou denně použijí tisíce lidí.

Jiří Kocurek

Zahrádkářská kolonie nebo bezdomovecký slum?

Horší je biopalivová řekpa. 300.000 ha je těžko představtelných. Rožiřte D1 Praha-Brno na 15 kilometrů a bude to podobná plocha.

Jiří Kocurek

oprava překlepu: Rozšiřte

Vladimír Bílý

Nejdřív jsem se po shlédnutí nákresu vyděsil, že tam chybí přímá rampa v nejdůležitějším směru – tedy z Ostravské na Jedovnickou. Řešení je vidět (ne příliš jasně) až ve vizualizaci, kdy vedení dopravy přes II/373 alias Bělohorskou není ideální, ale snad to bude vyhovovat.

PetrN

ano, bohužel. Tento směr není řešen moc optimálně, ale co jsem se dočetl a doslechl, tak je to kompromisní řešení. Do MÚK Ostravská radiála bohužel nejde přidat rampu pro přímé odbočení v tomto směru kvůli prostorovým a výškovým omezením.

Vladimír Bílý

Mám obavu ohledně bezpečnosti tohoto řešení. Slušně rozjetým vozidlům z kopce z Ostravské se tam budou do pruhu připlétat výrazně pomalejší vozidla z Bělohorské. Ale jinak je zřejmé, že na nic lepšího tam prostě bohužel není prostor.

Couler

To by byl ten menší problém, ten větší jsou ty přechody na Bělohorské v cestě. Nebo minimálně ten jeden, který je vidět i na vizu, že je ponechán. Ten by to chtělo rozhodně zrušit.

Gregyros

ze semaforu u výjezdu ze spalovny nemám nejlepší pocit..

Pepin

Podle všeho tam semafor bude do dokončení MÚK Líšeňská, kdy bude spalovna moc využívat napojení tam.

Ondra K.

Cílový stav je, že areál spalovny bude mít napojení na VMO pouze pravým odbočením směr Líšeň a k otočení do opačného směru bude sloužit MÚK Líšeňská. V mezidobí od zprovoznění VMO Ostravská do zprovoznění VMO Líšeňská není kde ten manévr realizovat, proto je zachována možnost levého odbočení.

Gregyros

ok, uff, díky, tak to dává smysl

P77

No pokud by se skutečně začalo za ty tři roky stavět a současně by začala i výstavba vinohradského tunelu (což se tak PLÁNUJE), tak by to byla dobrá zpráva.

Lukáš

Podle mě je v článku uvedeno chybně – tato část okruhu se jmenuje MÚK Ostravská radiála podle řízení s Ostravskou radiálou (ulicí Ostravskou, výpadovkou na D1), která už dávno stojí.

Beekee

Přesně tak. Pořád je to Velký městský okruh (VMO). Tato stavba řeší jeho část s mimoúrovňovou křižovatku (MÚK) s Ostravskou radiálou.