Infrastruktura Silnice

ŘSD testuje na D11 nové víceúčelové vozidlo pro údržbu dálnic, umí až tři činnosti najednou

Víceúčelové vozidlo VSV Stage 4 pro údržbu dálnic. Foto: ŘSD
Víceúčelové vozidlo VSV Stage 4 pro údržbu dálnic. Foto: ŘSD
Nové vozidlo má v Česku premiéru, ŘSD si od něj slibuje jednodušší údržbu dálnic.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) převzalo ke zkušebnímu provozu nové víceúčelové vozidlo VSV Stage 4 od francouzské společnosti Noremat. Umí sekat trávu, čistit dopravní značky nebo vysávat odpadky.

Nasadilo ho do Střediska správy a údržby dálnic (SSÚD) Pravy na dálnici D11. Dosud takové vozidlo v Česku nikdo nevyužívá. „Chceme zjistit, zda je toto vozidlo vhodné pro využití na českých dálnicích,“ řekl Richard Hora z týmu komunikace ŘSD. Vozidlo budou průběžně zkoušet na střediscích správy a údržby dálnic Pravy, Řehlovice, Chrlice a Ivančice, především z důvodu jejich odlišných a zároveň náročných provozních podmínek.

Mulfifunkční stroj umí sekat trávu, zastřihovat keře na dělícím středovém pásu dálnice, čistit dopravní značky, frézovat povrchovou kanalizaci, případně také prořezávat větve. Umí sbírat odpadky. „Umožňuje práci se třemi zařízeními současně. Například lze předním a bočním agregátem sekat a zadním zařízením odsávat posekanou trávu do připojeného sběracího výměnného kontejneru o velikosti 25 metrů kubických,“ dodal Hora.

Vozidlo je konstruováno tak, aby mělo co nejníže těžiště, což zajišťuje velmi nízký nosný rám. Díky tomuto je při maximálním dosahu ramene, což může být až sedmi metrů, stabilní a nedochází k výkyvům. Pojezdový a pracovní okruh jsou poháněny hydraulicky, díky čemuž má vozidlo velice nízkou spotřebu, která se pohybuje okolo deseti litrů na hodinu práce. Oba hydraulické okruhy jsou na sobě nezávislé.

Maximální rychlost vozidla je 40 km/h. Komfort řidiče je zajištěn velkým zorným úhlem z kabiny, polohovatelnou sedačkou, klimatizací a intuitivním joystickem. Do kabiny lze nastupovat bezpečně ze středové části vozidla. Kabina je akusticky řešena tak, že hluk při pracovní činnosti nepřekračuje 67db. Veškeré prvky jsou ovládány z místa řidiče.

Odebírat
Upozornit na
guest
18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Hlaváč

MB Unimog tyto operace zvládá také a je zavedený ,v jaké disciplíně je tento vůz lepší ,že by dveře v zadní časti vozidla

mirek

Pořád má míň funkcí než Havlíček 🙂

Pražec

Zakulacená kabina s „očima“ nahoře, klepeta kolem, oranžová barva…
Prostě mi strašně připomíná kraba.
(Možná by to byla i vhodná šotopřezdívka.)

Pavel Bláha

Kolik stojí takový plně vybavený stroj? Pro porovnání s železniční MUV (za 18mil. Kč).

JanO

Který kamioňák ho zboří jako první? Nějaké ochranné BVP by se k němu hodilo.

Jiří Kocurek

Hmm po D1 projede 10.000 kamionů denně. Tak se občas nehoda stane. Ale ano, podle jediného kamioňáka budeme soudit všechny. Celá třída patří do pomocné školy, protože pepíček dostal pětku z dějepisu.

Jaaa

Nic takového předautor netvrdí.

Michal2

No na západě mají před údržbou ještě 2-3 vozidla označení na cc kilometru-2.Máš hodnocení 26-buď rád

Polabský

Přesně to mne taky napadlo, v závěsu za ním BVPčko nebo OTčko.

Kubrt

Jak se liší podmínky pro práci tohoto stroje ve čtyřech vyjmenovaných střediscích navzájem a při porovnání s ostatními evropskými zeměmi?

looki

existuje i varianta na doma, která žehlí, umývá okna a luxuje?

Surio Mario

A chladí pivo. 😉

Potulný wechtr

Manželka 1.0. 🙂

Šejdr

Která se ovšem po jisté době automaticky upgraduje na Manželku 1.1, která nejenže pivo nechladí, ale ještě k němu vyhazuje chybové hlášky.

jiný Petr

Škoda, že neumí najednou sekat trávu a odklízet sníh. 🙂

Beekee

Ti řidiči vždycky mají můj obdiv. Ovládají sekání, řídí vozidlo a sem tam i ukazují, že můžu jet když jsou před horizontem. A teď navíc očistí i sloupek a vysbiraji odpadky. Supermani!

Jarda Š.

Však taky cestář by měl být šikovný chlap, který se nebojí žádné práce a nic neodflákne.

Jiří Kocurek

Při rychlosti tetky na kole je času hromada. Zdatný Babetista jen prosviští okolo.