ŘSD se změnilo na státní podnik, značka i generální ředitel přežili
ŘSD si zachovalo svůj název a značku, ačkoliv v původních plánech se chystala proměna na Správu dálnic a silnic.
Česká republika má dneškem počínaje o jeden státní podnik více. Na základě loni schválené novely zákona o pozemních komunikacích se jím stalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které dosud fungovalo jako příspěvková organizace ministerstva dopravy. ŘSD si zachovalo svůj název a značku, ačkoliv v původních plánech se chystala proměna na Správu dálnic a silnic. Od toho se ale upustilo.
„Cílem změny je zejména vytvořit tlak na efektivitu a kvalitu práce i možnost určit lépe standardy. Vytvoří se tak také podmínky pro dostatečné ohodnocení odborníků,“ uvedl loni po schválení novely ve sněmovně ministr dopravy Martin Kupka. Věcný záměr zákona byl připraven už za minulé vlády, tato vláda novelu schválila v červenci 2022.
Jako státní podnik dostalo ŘSD klasickou výbavu, kterou běžně disponují firmy zapsané v obchodním rejstříku, především dozorčí radu. Podle zápisu v rejstříku zůstal generálním ředitelem Radek Mátl (44), který jako statutární orgán státní podnik zastupuje. Jeho zástupcem je Stanislav Krčil.
Mátl naplnil podmínku zákona, že do čela státního podniku plynule přejde ten, kdo seděl v křesle generálního ředitele příspěvkové organizace na Silvestra 2023. Dozorčí rada má šest členů, mimo jiné v ní zasedla náměstkyně ministra Lenka Hamplová.
ŘSD si má po transformaci a změně odměňování dělat více činností vlastními silami a nezadávat je externím firmám. Jde například o technické dozory, právní služby nebo hlavní inženýry projektů. Důvodová zpráva poukazuje na to, že zaměstnanci ŘSD dosud mnohdy odborně zaostávali za zaměstnanci soukromých firem.
Podle ministerstva dopravy dojde také ke změně financování oprav a údržby dálnic a silnic I. třídy. Mezi Státním fondem dopravní infrastruktury a ŘSD bude uzavřena tříletá smlouva, ve které bude stanoven požadovaný standard kvality sítě a jednotlivých činností a zároveň budou na tyto činnosti určeny finanční prostředky. „Tato změna posílí možnost dlouhodobého plánování oprav a údržby a posílí odpovědnost vedoucích pracovníků ŘSD,“ uvádí ministerstvo.
Ani jako státní podnik nebude mít ŘSD vlastní majetek (což je ostatně znak státního podniku), bude mít pouze právo hospodařit s majetkem státu. Za dluhy bude odpovídat stát. To jsou rozdíly proti akciové společnost, kterou je například rakouský ASFINAG. Ten byl dlouhá léta českými ministry dopravy zmiňován jako zářný příklad, nakonec se ale od tohoto modelu upustilo.
Podrobně se chtějí ministr dopravy Martin Kupka a šéf ŘSD Radek Mátl vyjádřit k novému fungování investorské organizace na tiskové konferenci v úterý.