Nové dálniční značení má řidičům pomoci s dodržováním bezpečné vzdálenosti
Třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup 2 sekund.
Ministerstvo dopravy nechalo na dálnicích D1, D5 a D48 instalovat nové značení, které má usnadnit řidičům dodržování bezpečné vzdálenosti. Na dálnici D1 se značení nachází u Velké Bíteše, na dálnici D5 v úseku u Zdic a na dálnici D48 u Nošovic. Ministerstvo jej chce do budoucna rozšířit i na další místa.
„Řidiči si často při jízdě ani neuvědomují, že jsou k vozidlu před sebou příliš blízko. Chceme proto motoristům tuto situaci co nejvíce usnadnit a důležitost tohoto pravidla jim připomínat. Proto rozšiřujeme informativní značení k bezpečnému odstupu a nechali jsme ho nově nainstalovat i na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Řidiči na vozovce uvidí nové šipky, přičemž vzdálenost mezi šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální podle BESIPu je, když řidič vidí mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním dvě šipky (jednu uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním). Vodorovné značení doplňuje i svislé dopravní značení Bezpečný odstup. „Řidiče na význam bezpečné vzdálenosti upozorňujeme také na proměnném dopravním značení na dálnicích sdělením Dodržuj odstup/ Keep distance,“ doplnil Kupka.
Nedodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel patří podle MD k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Navíc zhoršuje následky nehod, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost. Doporučený odstup 2 vteřiny od ostatních vozidel přitom nedodržuje mimo obec téměř 70 % řidičů, vyplývá z aktuálních statistik ministerstva.
Zlepšit by to mělo právě nově instalované dopravní značení přímo na vozovce na vybraných úsecích dálnic, které řidičům pomůže bezpečný odstup poznat. K určení toho, jak velký odstup od ostatních při jízdě zvolit, lze podle BESIPu využít také pomůcku „HALB TACHO“, která se propaguje v Německu, kde platí zákonná povinnost udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Tato pomůcka říká, že by měl řidič od vozidla před sebou držet odstup, který se rovná polovině rychlosti, která se mu ukazuje na tachometru.
Čeští řidiči a bezpečný odstup
Sběr dat, který probíhal v průběhu loňského roku na českých komunikacích, ukázal, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup 2 sekund. Na silnicích 1. a nižších tříd mimo obec je potom situace ještě horší, tam zmiňovanou 2s vzdálenost nedodrželo téměř 70 % řidičů. Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat i statistiku, která mapovala situaci, kdy řidiči udržují vzájemnou vzdálenost mezi vozidly 1 sekundu a méně. Porušení bezpečného odstupu pod touto hranicí se dopouštěl na silnicích 1. a nižších tříd každý třetí řidič osobního vozidla (v extravilánu). Při vzdálenosti mezi vozidly 1s a méně je přitom již téměř nemožné, aby řidič zvládl včas bezpečně zastavit při nenadálé situaci. Přibližně 0,75 sekundy potřebuje řidič na to, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného, další čas pak vyžaduje manévr vozidla. Dvě vteřiny tak poskytnou řidiči dostatečný časový prostor na to, aby mohl začít včas brzdit či jinak vhodně reagovat.