Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD rozšíří silnici do Kolína na tři pruhy, nemusí přitom projít procesem EIA

Silnice I/12 Úvaly - Kolín. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA
Silnice I/12 Úvaly - Kolín. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se hodlá v příštích letech pustit do kultivace přetížené silnice I/12 mezi Úvaly a Kolínem. Z třiceti kilometrů tohoto dvoupruhového úseku přemění dvacet kilometrů na uspořádání ve třech pruzích.

Vyplývá to z dokumentů předložených pro proces hodnocení vlivu stavby na okolí (EIA). Projekt byl nakonec vyhodnocen jen jako rekonstrukce, která nemusí celý zdlouhavý proces EIA včetně veřejného projednání postupovat.

Vedle rozšíření na tři pruhy na čtrnácti úsecích provedou silničáři také výměnu obrusné vrstvy vozovky a na 12 kilometrech i podloží. Zároveň dojde k úpravě křižovatek, sjezdů, mostů a propustků. Se zahájením stavby se počítá někdy v rozmezí let 2019 až 2022, samotné práce by měly trvat rok.

Budoucí uspořádání silnice I/12 Úvaly - Kolín. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA
Budoucí uspořádání silnice I/12 Úvaly – Kolín.
Pramen: ŘSD/dokumentace EIA

ŘSD se v posledních letech snaží na vytížených „jedničkách“ řešit situaci právě uspořádáním do tří pruhů. Podobně upravilo například silnici I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem. Silnice I/12 by navíc na výjezdu z Prahy v úseku Běchovice – Úvaly měla mít pruhy čtyři a obejít Újezd nad Lesy a Úvaly. Více než dvanáctikilometrová novostavba už v březnu úspěšně prošla procesem EIA, začít budovat by se měla v roce 2021, hotovo bude za další tři roky. S navazujícím „třípruhem“ směrem dále na Kolín by se na silnici měla výrazně zvýšit bezpečnost provozu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Stan
Host
Stan

Třípruh je neštěstí. Vsadím se, že jednopruh bude za dvojitou plnou.

Petr.R
Host
Petr.R

to bude třípruhá silnice a prostřední ten třetí bude na předjíždění sebevrahů nebo to bude dva a jeden protisměrný který se bude po etapách střídat jak je na nákresu?

Michal
Host
Michal

Budou se střídat a vznikne z toho stejná debilita jako do Benešova, kde každé zůžení zpět do jednoho zpomalí proud aut na dvacítku. Velmi ekologické a užitečné…

thegrid
Host
thegrid

Já bych víc než pruhy ocenil svodidla mezi směry. Tyhle rovnější úseky svádí k 120km/h jízdě a pak při chybě jednoho blba nemá člověk šanci. Bohužel tohle se moc neřeší, protože cena.

ketchup
Host
ketchup

Naopak se obávám, že vznikne opět mnoho falešných kolon z důvodu naprosté neschopnosti velké části řidičů zipovat se na konci dvojpruhu. Benešovský příklad je vynikající!

PetrN
Host
PetrN

Jo zrovna podle celostátního sčítání tato silnice nijak přetížená není (Uvaly-Č.Brod 11200, Č.Brod-Kolín 8300-9800). Jsou tu jiní adepti na takové rozšíření. Třeba celá I/50 od D1 až do Uherského Brodu (po celou trasu > 10000 voz/den, skoro polovina trasy 12000-15000, od D1 do Slavkova dokonce 18000). Jo této silnici jednou v budoucnu mírně odlehčí D49 na Slovensko (jen mírně, max. o 3000 viz. intenzity na hranici), ale to je v nedohlednu, jakože pro výstavbu od Fryštáku dál nemají ani určené termíny (totéž D43) jak u většiny plánovaných staveb mají..

AAA
Host
AAA

Tak ono na většině míst se tam tři auta vejdou v pohodě a také se tak občas i předjíždí. Tam stačí jen přemalovat pruhy….

PetrN
Host
PetrN

jo tento jev je na silnici kategorie S11,5 běžný, jenže vás zklamu, pruhy přemalovat nestačí. U silnice S11,5 je šířka zpevněného povrchu 10,5m (2x krajnice 1,5m + 2x vnější vodicí proužek 0,25m + 2x pruh 3,5m), pro uspořádání 2+1 je však nutných minimálně 11,75m zpevněné plochy (2x krajnice 0,5m + 2x vnější vodicí proužek 0,25m + 2x pruh 3,5m + předjížděcí pruh 3,25m)

Jack Ketch
Host
Jack Ketch

Nic by se nestalo, kdyby byly pruhy o trožku užší. Jde jen o byrokratické omezení, ne technické. Auta mají šířku max 2.5 metru. Taková silnice 35 by na mnoha dalsších úsecích podobné rozšíření také snesla a mělo to být už dávno hotovo. Jen na zbytečně opotřebovaných nervech řidičů a problémech způsobených stresem připravila tato silnice českou populaci o stovky let života

PetrN
Host
PetrN

Zkuste se nejdřív trochu zamyslet.. Všechny 3 pruhy by musely mít 3,0 m, takže pro předjíždění dvoupruh šířky 6,0 m. Na modernizacích D1 jsou pruhy o šířce 3,25m + 2,5m a tam se většina řidičů kamion předjet bojí v 80 km/h. Myslíte že by to na fungovalo na 6,0m ve vyšší rychlosti? Navíc tu se předpokládá pouze dvojitá plná čára, přišlo by vám to bezpečné? mě rozhodně ne… Na té dálnici v uzavírce máte alespoň nízké provizorní betonové svodidlo. Takže pouhé „přečmárání“ pruhů je nesmysl a je nutné rozšížení minimálně o 1 metr. Pokud byste chtěli třeba lanové nebo betonové… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Máte pravdu, při vyšších rychlostech je dostatečná šířka pruhu potřeba. Někdo štrejchne zrcátkem (nebo se jen vedle něj zavlní kamion), lekne se a je z toho čelní srážka… V Rakousku mezi Vídní a Mikulovem (než postavili dálnici) měli podobně širokou silnici pro dva pruhy, ale na rozdíl od nás neměli tak široké krajnice. Navíc občas značky s nápisem „Rechts fahren!“ a šipečkou, že se mají řidiči držet při pravém okraji a ne uprostřed pruhu. Vesele se tam předjíždělo ve třech a bylo to docela bezpečné. Ale jen do okamžiku, kdy tenhle nápad jak snadno předjet kamion dostali nezávisle na sobě… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

auta mají 2,55 a nějaký návěsný stroje 3m,když předjíždíte, tak odstup je 50cm plus rychlost tak teoreticky při stovce potřebujete mět boční odstup 1,5m.

K.S.
Host
K.S.

Tak se eventuálně trochu rozšíří zemní těleso, taková tragédie to nebude. A takových silnic je v republice celkem dost. Myslím že je to dobrý krok, na něco podobného si pamatuji ze Švédska, kde byly ještě protisměrné pruhy odděleny lanovými svodidly.

P.S. Mohla by redakce zjistit něco více k rekonstrukci mostu v Poštorné, která má začít v roce 2020? Ten se má právě také rozšiřovat na trojpruh a bylo by celkem zajímavé zkusit ze ŘSD dostat i výkresy, pokud jsou.

LK
Host
LK

Cela I/50 by mela byt ctyrpruh tj. D50, to je z meho pohledu zjevne, usetrilo by to zivoty, benzin, naftu a zivotni prostredi. Napr. u Buchlovskych kopcu… A podobne D43.

Ale ctyrpruhy je treba pripravovat predem, ne az ve chvili, kdy jsou intenzity obrovske a jeste bude trvat 8-12 let, nez se projekt postavi.

Podle meho osobniho nazoru staveni novych silnicnich staveb az u vysokych intenzit zpomaluje rozvoj CR. Bohuzel :(.

Medvěd
Host
Medvěd

Být na západě, tak už 20 let je tato silnice i/12 4 proudá a mimo města.

Holt žijeme na východě. Teď se vymýšlí kočkopes.

Za co úředníci berou peníze? Infrastuktura neodpovídá současnosti.

PetrN
Host
PetrN

Ale kdepak, ani na západě… nejsou tam takové intenzity, které by vyžadovaly čtyřpruh v celé trase viz. můj komentář výše..

LK
Host
LK

PetrN: Ty intenzity tam nejsou mj. proto, ze mnoho lidi stejne jako ja nerado ceka na pomalych prujezdech obcemi hned za Prahou a radsi pojedou vice km po rychlejsi D11 a pak dojedou kousek na jih k I/12, kam chteli puvodne jet, ale nemohli, protoze nebyla infrastruktura.

Jakmile tam bude 4-pruh, chovani casti lidi se pravdepodobne zmeni. Kdyztak me opravte – neni nahodou zacatek D11 jednim z nejvytizenejsich dalnicnich useku v CR? Proc asi?

marty-t2
Host
marty-t2

podívejte se prosím na rakouské třípruhy… podle mne fungují dobře a podle mne by měly být vzorem i pro nás… Jen bych je stavěl na více zatížených jedničkách dřív než tady – taková I/43 má dvoj- až trojnásobné intenzity ale politickou nevýhodu, že spadá pod ŘSD Brno… Když totiž leckterý řidič ví, že ten pomalý náklaďák bezpečně předjede za 2-3 kilometry bez nutnosti myšek do protisměru, počká 2-3 minuty a nervy sobě i ostatním tak zklidní…