ŘSD řeší možný tunel kolem Jablonce, začne další hydrogeologický průzkum

O západní tangentě se mluví desítky let. Spojila by silnici I/65 se silnicí I/14 v prostoru nynější křižovatky z prosečského sídliště.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zvažuje, že část nové přeložky silnice I/14 v Jablonci nad Nisou označované také jako západní tangenta povede pod zemí. Kvůli tomu zadalo nový podrobný hydrogeologický průzkum území mezi Lužickou Nisou a Prosečí nad Nisou.
Vyplývá to z podepsaného kontraktu se sdružením firem v čele se společností PUDIS za 11,5 milionů korun. Možnost vedení tunelem v části trasy potvrdil ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth.
Možnost podzemního vedení se týká severní části úseku údolím Lužické a Bílé Nisy. „Původní varianta počítá s velký zářezem a proto prověřujeme možnost, zda by nebyl v této části vhodný tunel,“ uvedl Wohlmuth. Podrobný hydrogeologický průzkum má ukázat, zda je tunel v lokalitě proveditelný a zda jeho stavba neohrozí zásadně životní prostředí. „Z pohledu vlivu na okolí by to jistě bylo vhodnější řešení než velký zářez, budeme muset ale prověřit i ekonomiku stavby,“ dodal Wohlmuth.
Jablonec nad Nisou je jedním z největších měst v zemi, které nemá žádný obchvat. O západní tangentě se mluví desítky let. Spojila by silnici I/65 na okraji Jablonce ve směru od Rádelského mlýna se silnicí I/14 v prostoru nynější křižovatky z prosečského sídliště (ulice Tovární a Široká). To by pomohlo odvedení zejména nákladní dopravy do průmyslové zóny v Rýnovicích od průjezdu centrem, stejně tak by ulevilo centru od náporu aut mířících zejména v zimě do Bedřichova.
Stavba vede oblastí takzvaného Srnčího dolu, ŘSD ji posunulo po připomínkách dál od města. Trasa je dlouhá necelé tři kilometry, postavena bude jako částečný třípruh. Odhadované náklady na stavbu jsou 2,8 miliardy korun. Aktuálně probíhají již práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí. Podle informačního letáku ŘSD chce začít stavět v roce 2029.
Společně s městem chystá ŘSD i úpravy ulice Československé armády, tedy příjezdové komunikace od nové silnice z Liberce přes Kunratickou. Půjde především o úpravy pro bezpečnější provoz. V minulosti se řešila i jižní tangenta, která by odvedla dopravu z města tunelem pod Černou Studnicí a napojením Smržovky. S touto variantou se ale již nepočítá.