dpp

ŘSD přišlo o povolení na rozestavěný obchvat Havlíčkova Brodu

Stavba obchvatu Havlíčkova Brodu. Foto: ŘSDStavba obchvatu Havlíčkova Brodu. Foto: ŘSD

Brněnský krajský soud zrušil rozhodnutí na základě žaloby místního zemědělce. Stavba je v polovině.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) řeší v krátké době druhý problém se ztrátou stavebního povolení na již z velké části hotovou stavbu.

Krajský soud v Brně zrušil pravomocné stavební povolení pro obchvat Havlíčkova Brodu. Stavební povolení potvrdilo ministerstvo dopravy jako odvolací orgán v roce 2019. Soud tak vyhověl žalobě místního zemědělce Miroslava Hrtúse, který proti stavbě dlouhodobě bojuje. Stavba běží od prosince 2019, hotová má být příští rok. Městu má výrazně ulevit od tranzitní dopravy. Podobný problém řeší ŘSD na stavbě D48 okolo Frýdku-Místku.

Hrtús kladl proti stavbě obchvatu odpor kvůli sporu o malý pozemek o velikosti 552 metrů čtverečních. S ŘSD se nedohodl na ceně za odkup, stát tak začal s vyvlastněním. Hrtúse zastupuje advokát Pavel Černohous, který v minulosti hájil práva například farmářky Havránkové ve sporu o pozemky pro D11.

Podle Hartúse nejsou řádně vyřešeny budoucí vlivy stavby, zejména její emise působící na okolní pozemky. Kvůli tomu požadoval přezkoumání tzv. závazných stanovisek, což ministerstvo odmítlo. Soud mu dal za pravdu a stavební povolení zrušil.

Možné zpoždění dokončení

„Ministerstvo dopravy jako odvolací orgán musí na základě soudního rozsudku znovu řešit právní moc SP a nebo podat kasační stížnost,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Podle stavebního zákona by měl nyní Stavební úřad kraje Vysočina na základě místního šetření by měl zastavit práce, ale zároveň stanovit rozsah konzervačních prací, aby se zamezilo škodám. „Rozhodnutí může mít dopad do termínu zprovoznění stavby,“ řekl Mátl.

Stavba obchvatu je zhruba v polovině, hotová má být příští rok. Otázkou také zůstává, jak „rychlý“ bude stavební úřad s místním šetřením a vydáním rozhodnutí o zastavení stavby. V případě Frýdku-Místku to trvalo několik týdnů, během kterých se stavělo dál.

Celkem 4,1 kilometru dlouhý obchvat staví sdružení Strabag, SMP a M-Silnice od prosince 2019 za 1,6 miliardy korun. Kilometr stavby vede po mostech. Kromě překonání Sázavy a železniční tratě do Brna vede například přes Šlapanku a trať do Jihlavy Úsek naváže na již dříve otevřenou část obchvatu, takzvaný severovýchodní diametr, který slouží od roku 2003. Ten vyvedl z města jen část dopravy, hlavní tranzitní provoz silnice I/38 vede nadále přes město. Podle posledního sčítání dopravy v roce 2016 městem denně projede přes 17 tisíc aut, více než pět tisíc nákladních. Po dokončení obchvatu povede trasa silnice I/38 už plně po okraji města.

Obchvat bude postaven v kategorii 11,5/70. Na trase vzniknou dvě nové mimoúrovňové křižovatky: Termesivy a Skalka. Na začátku i na konci trasy je přeložka silnice I/38 napojena na stávající silniční síť úrovňovými okružními křižovatkami – na začátku stavby jde o stávající okružní křižovatku. Kompletně je stavba popsána v letáku ŘSD.

Mapa JV obchvatu Havlíčkova Brodu. Foto: ŘSD

Mapa JV obchvatu Havlíčkova Brodu. Foto: ŘSD

Tagy I/38 Krajský soud v Brně Obchvat Havlíčkova Brodu Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
73 komentářů