ŘSD poprvé staví na cizích pozemcích, majitel je odmítá prodat. Obchvat Pardubic by jinak nabral zpoždění

Stavba severovýchodního obchvatu Pardubic. Foto: ŘSDStavba severovýchodního obchvatu Pardubic. Foto: ŘSD

ŘSD čeká na vyvlastnění, majitel prodej odmítá kvůli znehodnocení dalších parcel.

Silničáři, kteří staví severovýchodní obchvat Pardubic, začali pracovat také na pozemcích, které ještě nemají vyvlastněné. Pokud by dál váhali, stavba by se mohla zpozdit. Potřebují získat od majitele pás dlouhý asi 300 metrů, na který se bude napojovat největší lanový zavěšený most v Česku. Vlastník ho zatím odmítá prodat. Novinářům to řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

„Už jsme na takzvaném kritickém bodu stavby, pokud by pozemek stále nebyl k dispozici, tak už by začal brzdit celou stavbu. K tomuto kroku dochází stavebně razantním způsobem, ale právně naprosto čistě,“ řekl Rýdl. Dodal, že silničáři mají právní rozbor, který jim to umožňuje.

Zhruba 300 metrů dlouhý a 35 metrů široký pozemek se nachází blízko Dubiny a u kruhového objezdu u Lidlu, kde má severovýchodní obchvat začínat. Povede tudy silnice na nový lanový most přes Labe, který bude největším v Česku. Jde o poslední pozemek, který silničáři ještě nemají a běží k němu vyvlastňovací řízení.

„Vyvlastnění má zavádějící název, neznamená to, že někomu odebereme jeho vlastnictví. My od vlastníka koupíme jeho pozemek za tržní cenu, kterou určí znalec,“ řekl Rýdl. Obchvat je stavbou, která je ve veřejném zájmu všech obyvatel města, dodal.

Pozemky bývalého hokejisty

Cenu, o kterou jde, Rýdl nekomentoval, protože není vše uzavřené. Nezdar vždy skončil na výši částky, se kterou nebyl majitel spokojený, uvedl mluvčí ŘSD. Pozemky patří bývalému pardubickému hokejistovi Stanislavu Procházkovi, který pardubické Mladé frontě Dnes řekl, že pozemky v dané lokalitě patří rodině dlouho a že není spekulant.

Vadí mu kromě ceny i další věci. Například to, že na další pozemky se po dostavbě silnice nedostane s většími stroji. V budoucnu by tam územní plán mohl povolit bytovou výstavbu. „Některé pozemky jsou odříznuté. Nebudu schopný se na ně dostat. Jedině přes pozemky jiných vlastníků, což je vždy problém,“ řekl MF Dnes Procházka.

Na Procházkovy pozemky dnes vjely buldozery a začaly skrývat ornici. „Následně začneme se sanací podloží a se samotným násypem zemního tělesa. Nedalo se tady pracovat, museli jsme udělat provizorní komunikaci, částečně nás to omezilo ve výstavbě. Dneska je to 13 měsíců od doby, kdy jsme pozemky měli dostat,“ řekl vedoucí projektu Michal Cimbál z firmy Hochtief CZ.

Termín dokončení je kvůli zdržení s výkupem pozemku zatím stanovený na konec roku 2025, původní termín bylo jaro téhož roku. Další zpoždění už silničáři nechtějí. Severovýchodní obchvat je dlouho očekávaná stavba, která bude dlouhá 4,2 kilometru a spojí sídliště Cihelna s Dubinou. Práce na přeložce silnice I/36 začaly v prosinci 2022. Stát bude 1,4 miliardy korun.

Obchvat začne na silnici I/36 u kruhové křižovatky blízko supermarketu Globus, pokračovat bude Poděbradskou a Bohdanečskou ulicí. Povede pak volným terénem u slepého ramene Labe, překříží Hradeckou ulici a vyústí na kruhovém objezdu na Dubině.

Tagy I/36 Trnová - Fáblovka – Dubina Ředitelství silnic a dálnic ŘSD severovýchodní obchvat Pardubic vyvlastnění
62 komentářů