Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Dokončení D1 se dál komplikuje: Děti Země žádají přerušení územního řízení

Stavba D1 Přerov - Lipník. Pramen: ŘSD
Stavba D1 Přerov - Lipník. Pramen: ŘSD

Dostavba posledního chybějícího úseku D1, kde se ještě nekoplo, se znovu komplikuje. Ekologické sdružení Děti Země žádá pro chystanou desetikilometrovou stavbu Říkovice – Přerov přerušení územního řízení. Důvodem je podle ekologů skutečnost, že ve spise chybí závazné stanovisko na ochranu krajinného rázu a také okraje lesa. Námitky poslalo sdružení v pondělí na stavební úřad v Olomouci. Ředitelství silnic a dálnic takový výklad odmítá.

Nejde přitom o první zásah Dětí Země do územního řízení, které začalo v březnu 2017. Řízení už bylo několikrát přerušeno z důvodů žalob organizace, které se týkaly výjimek z ochrany biotopů vzácných druhů. Také bylo přesunuto z Přerova do Olomouce, neboť Děti Země upozornily na riziko podjatosti vedení Přerova.

„Ve svých námitkách z května 2018 jsme hlavně upozornili, že je nutné spis doplnit o potřebná rozhodnutí a závazná stanoviska a také aktualizovat vyjádření, kterým skončila jejich platnost. Zjistili jsme však, ze ve spisu není stanovisko o vlivu dálnice na krajinný ráz a také na okraj lesa, takže jsme navrhli, aby bylo územní řízení přerušené,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Spolek se zabývá dálnicí už od roku 2004 a dosud se účastnil asi sedmi správních řízení.

ŘSD uznává, že ve spise stanovisko k zásahu do ochranného pásma lesa ani závazné stanovisko vlivu na krajinný ráz není. A podle něj ani být nemusí. „Změnou v dokumentaci již do ochranného pásma lesa nezasahujeme. V původní DÚR z roku 2004 byl zasažen jeden jediný pozemek, kterého se nyní již nedotýkáme. Není zásah, nemusí být stanovisko,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Rozhodnutí o vlivu na krajinný ráz bylo ke stavbě vydáno v listopadu 2004 a podle Rýdla stále platí. „Vzhledem k tomu, že změny v dokumentaci, dle které je vedeno územní řízení dnes, nejsou takového charakteru, aby bylo třeba toto rozhodnutí měnit, zůstává toto rozhodnutí stále v platnosti,“ doplnil mluvčí silničářů.

Dálnice D1 se staví od roku 1967. Původní federální plány počítaly s protažením přes Slovensko na hranice s Ukrajinou. Po rozpadu federace se ustálila varianta směru na Ostravu a dále na česko-polské hranice. Po dokončení bude dálnice měřit 376 kilometrů, z toho je hotovo 352 kilometrů. Kromě čtrnáctikilometrového úseku z Přerova do Lipníka, který už se staví, zbývá postavit navazujících deset kilometrů z Říkovic k Přerovu. Hotovo přitom už mělo být před několika lety. Nyní se počítá se zahájením poslední stavby za šest miliard koncem příštího roku.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
arakain
Host
arakain

V úterý na konferenci na Ministerstvu dopravy jsem jim řekl, že klidně pošlu další 1000 Kč dětem země na podporu v tomto…. Proč ? Nechci dálnici ? Chci dál nechat zasekaná Přerov? Kdepak, to jsou jen malichernosti. Nyní kolem Kroměříže po D1 skoro nikdo nejezdí, tak si holt 20 km zajedu přes Vyškov a jedu na sever Olomoucí. ALE TO HLAVNÍ. Trasa může JEDNOU PROVŽDY ZNIČIT ZDROJE PITNÉ VODY. To musíme pořád jak mezci táhnout dálnici podle projektů z let 1960? Když Morava vyschne? A pak se budou všichni divit kvůli podělanému asfaltu pro zahraniční kamiony.. Dejte jinou trasu, kde… Číst vice »

Andrej
Host
Andrej

Ako konkrétne a ktoré presne zdroje pitnej vody by to mohlo nenávratne zničiť? Prečo si myslíte, že by stavba 30m širokého náspu s asfaltovým kritom dokonca nezvratne poškodila zdroje pitnej vody vzdialené mnoho kilometrov?

Iná trasa, s novými EIA, územnými riadeniami, odporomi miestnych, výkupmi pozemkov, stavebným riadením (čiže dokopy minimálne ďalších 20 rokov) by mala viesť kadiaľ a kde by už žiadne zdroje pitnej vody neboli ohrozené?

Podľa mňa z Vašej strany neuvážená a neprimeraná hystéria.

Hanzi
Host
Hanzi

Za těch komunistů existovalo tuším že nějaké hnutí ,,brontosaurus,, které pro přírodu fakt alespon něco dělalo. Chodilo se podle potoků, silnic, cest, sbírali se různé krámy a bordel, do lesa se jeli sázet nové stromky atp, atp. Dnešní ,,ekologická hnutí,, nevytáhnou prdel z klimatizovaného kanclu, na compu co je napájený proudem z Temelína podávají jednu žalobu za druhou ve kterých se tváří jak strašně je pro ně důležitá ochrana přírody. Přitom jim jde jen o to aby nemuseli hákovat rukama a co nejvíce se společensky zviditelnit.

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Do článku se vloudil nepřesný údaj o začátku výstavby dálnice D1. Ten byl v roce 1939 a do roku 1950 bylo postaveno 30% staveb v úseku Praha – Brno, které se následně využily -viz. wikipedie. Z toho údaje by mohl vzniknout mylný dojem, že stát dokáže velkou infrastrukturní stavbu – například VRT v úseku Praha – Ostrava – postavit za cca 60 let, přitom skutečnost dle příkladu D1 je spíše 90 let.

Paja
Host
Paja

Tak stát by tu D1 postavit dokázal, ale dost výrazně mu v tom bránili napřed nacisti a pak komunisti. Dneska se o totéž snaží ekoteroristi.

Zbyněk
Host
Zbyněk

copak o to, nacisti ve stavbě pokračovali, ale když si měli vybrat mezi válkou a dálnicí, tak byla preference jasná…

A. Mowgli
Host
A. Mowgli

A co na to Guinnessova kniha rekordů? Že by jsme se zapsali s nejdéle rozestavěnou dálnicí na světě? Mohlo by se to ještě protáhnout do roku 2039, aby naše dálnice oslavila krásných 100 let ve výstavbě.

Milan
Host
Milan

Ani korunu mu nedavat
Postupnou urednickou buzeraci mu dat ochutnat jeho medicinu😉
A policie by ho mohla kontrolovat co 100m tak aby se nemohl nikam prepravit

Ppjj
Host
Ppjj

Dejte mu někdo pět míčů za studii ničeho, jako u Hradce, a bude klid 🙂

Petr
Host
Petr

A to je takový problém, aby se dokument, který nějaký patrik podá, třeba ztratil?

Alibaba
Host
Alibaba

Je, jestli prošel podatelnou.

VRT
Host
VRT

Mimochodem, stát ještě ani nezvládl vykoupit pozemky. Cituji z aktuálního letáku:
Majetkoprávní příprava – z 884 vlastníků je vypořádáno 727 majitelů (82,24 % – stav k 05/2019). Uzavírají se nájemní smlouvy a smlouvy o zřízení VB. Dále pokračují vyvlastňovací řízení.
MD ve spolupráci s ŘSD aktuálně řeší seznam kompenzačních opatření pro MČ Dluhonice, který předložil místní výbor po veřejném projednání s předsedou vlády ČR, v listopadu 2018.

Jarda
Host
Jarda

Vykastrovat je málo….

VRT
Host
VRT

§ 364Podněcování k trestnému činu
Kdo veřejně podněcuje k trestnému činu, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

Zapa
Host
Zapa

To je pouze konstatování, ne návod.

Jackub
Host
Jackub

Většinou s vámi souhlasím a přijde mi, že máte rozumné názory a všech pět pohromadě. Ale tentokrát jste totálně ustřelil! 😏 Brát tohle jako návod a šermovat paragrafy… 🤔

VRT
Host
VRT

No co nám tím výkřikem chtěl pán sdělit? Ani neřekl, koho by kastroval…

IGCT
Host
IGCT

Škoda, že není trestný čin maření veřejně prospěšné stavby.

VRT
Host
VRT

No maření úředního výkonu je. Ale to by seděla půlka ŘSD.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Já na dálnici vidím hodně málo prospěšného. A celospolečensky negativa převažují.

Paja
Host
Paja

Kastrace je trestný čin? Nevím ptám se, školy nemám.

Butrusik
Host
Butrusik

Je to vidět 😀

MHD
Host
MHD

Mě by to také zajímalo, co je na kastraci trestného. Kdysi jsme dali vykastrovat našeho kocoura a veterinář nám to dokonce doporučoval. 🙂

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Je to lékařský termín a záleží, v jakém kontextu ho použijete. Pokud jako výzvu k provedení nějakého násilí, pak ano, je to trestný čin.
Např. taková dekapitace, provedena lékařským zákrokem na pitevně, také není trestný čin.

arakain
Host
arakain

Jardo a budeš si pak kupovat 1 litr pitné vody za 100 Kč v současných cenách ? Tak nenavrhuj blbosti.. V tomto úseku jde o víc, než jen o asfalt. Jde o vodní zdroje

Odpadlík
Host
Odpadlík

Zdroj? Muzete k tomu uvest nejake konkretni info?

Raddie
Host
Raddie

Těmhle spolkům by měli dát k náhradě veškeré náklady všech podobných nesmyslných obstrukcí!

VRT
Host
VRT

No a nebo státu, ne?

IGCT
Host
IGCT

A to jako proč?

VRT
Host
VRT

Seznamte se k kauzou D1 u Přerova…

Tomáš
Host
Tomáš

Situace kolem tohoto úseku bohužel směřuje nemilosrdně k propadnutí platnosti dokumentace EIA, které končí platnost v roce 2021 tzn., že je nutné do té doby stavbu zahájit…

Za humny je vlak
Host
Za humny je vlak

Když použiju velmi silný eufemismus, pan Patrik už měl dávno dostat na zadek..

Pavel P.
Host
Pavel P.

Rozhodně se ho nechci zastávat, ale není to náhodou chyba ŘSD a úřadů?
Kdyby měli podklady řádně připravené a na úřadech seděli kompetentní úředníci, tak si Patrik ani neškrtne.
Je to o příčině a důsledku.

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

Bohužel i kdyz nerad tak musím souhlasit.

VRT
Host
VRT

No přesně… Jako s Havránkovou přes kopírák. Ale ono je jednodušší nadávat na zlé ekoteroristy…

Paja
Host
Paja

Takže pan Patrik je podle vás
a) vycohvatelem lepšího úřednického aparátu
nebo
b) vášnivým milovníkem předpisů a nestrpí pokud nejsou do puntíku dodržovány
?
Nebo jak tomu máme rozumět?

VRT
Host
VRT

Patrik je prudič.
Ale pomáhá mu: neschopné a arogantní ŘSD, zcela nepřehledná džungle zákonů, tragické soudy.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Je to chyba úřadů, ale jiná, než si zřejmě myslíte. Chyba úřadů je, že s Patrikem rychle nevyběhnou a tyhle nesmyslný obstrukce mu rychle nesmetou ze stolu. Bohužel, do Patrikových karet hrajou ještě nekompetentní a pomalé soudy, které nedokáží rychle a kvalitně přezkoumat případné žaloby ze strany Patrika a následně uložit likvidační pokuty a náklady na zaplacení řízení, což jim zase neumožňujou zákony. V normálním světě by si Patrik svou stížnost na chybějící stopadesátý přezkum u třetí věty vpravo dole podat mohl, ale svéprávný a respektovaný úředník by mu obratem do 24 hodin odpověděl, že jeho stížnost je padlá na… Číst vice »

skyisblue
Host
skyisblue

Také bohužel musím souhlasit. Děti Země jsou škodná, ale tady jde primárně o odpor místních, na kterým se přiživují. Kdyby ŘSD už na začátku chtělo dohodu s místními a o sto nebo více metrů s dálnicí ustoupilo už před mnoha a mnoha lety a netlačilo svůj „jediný možný“ projekt na sílu, protože si to nějak vymyslelo, a hýbat s tím přece kvůli nikomu nebude, tak už mohla dálnice dávno stát. Tohle je hlavně problém neústupnosti vůči místním obyvatelům, spolky jsou jiný (a mnohem zásadnější) problém a nejzásadnější problém je neschopnost ŘSD smysluplně projektovat stavby.

IGCT
Host
IGCT

I kdyby bylo vše v naprostém pořádku ze strany ŘSD a úřadů, tak to stejně nepomůže. Ekoterorista Patrik využije všechny dostupné (soud, odvolávání…)prostředky na oddálení stavby

Jakub
Host
Jakub

Kouknete se na mapu a řeknete kde je tam nějaký les?? Ohledně krajiny, ta stavba je již umístěna, má územní rozhodnutí a nyní se mění v podstatě pouze technické detaily, nemá jinou niveletu, nevede jinak. Tak k čemu znovu posuzovat? Je to jen další hra o čas směrem k EIA 2021.

arakain
Host
arakain

jsou tam zdroje pitné vody… Reálně, vypněte na týden vodu v Přerově a pak uvidíte, jestli se někdy bude takto nedokonale D1 stavět

Andrej
Host
Andrej

V tomto prípade sa zdá, že dokumentácia je v poriadku a Patrik to prepískol. Ak sa to potvrdí, aká bude jeho obhajoba? Prípravu to zdrží tak či tak. Hrá sa o zdržovanie, aby EIA prepadla v r. 2021. Navyše, vyžadovať formalisticky dokonalú dokumentáciu pri desiatkách tisícoch strán v rôznych stupňoch prípravy nie je múdra a ani by to nemalo byť cieľom. Pretože vv právnej džungli (podobne ako napr. pri fauloch vo futbale) sú niektoré veci podľa niekoho správne takto, podľa iného názoru iným spôsobom. Nie vždy existuje absolútna správnosť na ktorej by sa 100% všetci zhodli že je správna, a… Číst vice »

Svojsin
Host
Svojsin

A to se těm škodičům, kteří mnoha občanům ČR zhoršují životní prostředí a komplikují život zase vyhoví?

Zbyněk
Host
Zbyněk

vámi zmiňovaná instituce se jmenuje Ředitelství silnic a dálnic.

mirekk
Host
mirekk

Nedalo mi to a podíval jsem se na webovou prezentaci toho spolku. Děs a hrůza, podle prezentace si každý udělá obrázek o tom, co jsou zač.
https://detizeme.cz/

Raddie
Host
Raddie

Hmmm, zlatý devadesátky 😀

IGCT
Host
IGCT

No, kdyby žil nebožtík Mrázek, a měl stavební firmy chtějíc stavět tento úsek, tak by problém Patrik dávno neexistoval 😂😂😂

Jen tak
Host
Jen tak

Ekoterorismus.

VRT
Host
VRT

A což se zamyslet nad efektivitou a fungováním státu? V Rakousku/Německu snad nemají zelené/občanské iniciativy? V Rakousku jim dokonce jeden sedí v Hofburgu. A podívejte se na ně. Jim už stojí 3 kapacitní silnice do Absurdistánu (S10, S3, A5). Tak kde je chyba, hm?

Jackub
Host
Jackub

Že by neměli legislativu tak přebujelou a komplikovanou, že se jí prostě vyhovět nedá? Její změna je ale běh na léta. Do té doby zastavíme stavbu infrastruktury? Ta dálnice tam stejně bude, DZ jen nesmyslnými obstrukcemi oddalují její zprovoznění a prodlužují utrpení těch, co bydlí podél stávající silnice a těch, co městem nyní zbytečně projíždějí. 😏

VRT
Host
VRT

Bingo. A to je problém DZ? Ta rukojmí si v tom Přerově bere stát. Seznamte se s tou kauzou, budete se divit.

Jen tak
Host
Jen tak

je to problém DZ. jenom parda škodičů a prudičů, která využívá „díry“ v legislitavě, resp. toho, že legislativa jim umožnuje neustále se odvolávat a prudit a škodit.

Jackub
Host
Jackub

Ano, JE to problém DZ! Nikdo je nenutí špatnou legislativu využívat a zneužívat. Oni to dělat chtějí a dělají rádi! A to je ten problém!

Eduard
Host
Eduard

To sice máte naprostou pravdu, ale oni si na tom postavili svou živnost. Zcela legálně. Takže v podstatě jsou jen tyto varianty. Buď ŘSD bude dělat bezvadně svou práci což očividně neumí. Nebo se změní legislativa o čemž v dohledné době pochybuji. Nebo se zaplatí výpalné o které dětem země jde. Nebo se pozastaví stavba. Vyberte si nejpravděpodobnější scénář

IGCT
Host
IGCT

Správně, otázku vlivu stavby ma žp řeší EIA. Pokud stavba získá kladný posudek, nesmí existovat možnost jejího zablokování.

IGCT
Host
IGCT

Achjo, myslím, že můžeme být vděční za období komunismu u nás. To se aspoň stavělo, a ne jak teď, kdy má skoro kdokoliv možnost stavbu zablokovat. Tímto způsobem prostě duševně vyšinutí jedinci komplikují život celé společnosti.

E.M.
Host
E.M.

Tvrdil byste to samé, kdyby Vám komunisti postavili dálnici na dvorku jako v Hustopečích nebo rovnou zbořili rodné město jako v Mostě?

IGCT
Host
IGCT

Samozřejmě. Každá stavba má vždycky na někoho dopad. Ale je to stavba pro veřejný prospěch společnosti.

a8n
Host
a8n

Tak se prosím přestěhujte do Číny. Tamní prostředí vám bude zjevně vyhovovat.

liberal shark
Host
liberal shark

Kdože nám definuje, co je veřejně prospěšné a co ne ?

arakain
Host
arakain

poškození vodních zdrojů je veřejný zájem ? Pokud chcete vzor, – 3 soutěsky – největší přehrada na světě, jedovatá otrávená těžkými kovy.. Ekologická katastrofa.

Petr
Host
Petr

Kde v Hustopečích vede dálnice přes dvorek?

Petr
Host
Petr

Komunisty nesnasim, ale jednu jedinou vec maji u me k dobru-S temito vysinutymi ekoteroristy se nikdo nebavil a v tom lepsim je zavreli nekam, kde o nich nikdo nevedel

Tomáš
Host
Tomáš

Oni to nejsou vyšinutí jedinci, oni moc dobře vědí, co dělají. Jen využívají skuliny v našem právním systému, aby prosazovali něčí zájmy, v tomhle případě zájmy několika občanů Dluhonic. A zřejmě to také nedělají zadarmo. Společnost by se ale měla umět s takovým jednáním v rozumném čase vypořádat a prosadit vůli drtivé většiny společnosti. A samozřejmě důstojně vykompenzovat újmy těch několika málo jedinců, kterým se situace objektivně zhorší.

VJY
Host
VJY

Bohužel máte pravdu. Dnešní právní řád dává práva tak štědře, že to vede k absolutní anarchii s jasnými prvky bezohledné nadvlády účelově seskupených menšin.
Z pohledu permanentních revolucionářů a anarchistů prostě stát nemá „koule“ a tihle perverzáci jsou „na koni“…….

Václav
Host
Václav

Jj.. Aniž by se obtěžovali mi dát cokoliv vědět, tak jednoho dne přijel bagr a druhý den mi stály na zahradě 4 sloupy elektrického vedení.

Jackub
Host
Jackub

A mezi těmito dvěma extrémy nic neexistuje?

IGCT
Host
IGCT

Je to lepßí varianta než se 10 let s Vámi hádat, soudit,smlouvat. Prostě jednoduché a účinné řešení.

liberal shark
Host
liberal shark

Už aby něco postavili u vás na zahrádce.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Budu vděčný, až všichni komunisti jako tady IGCT budou sedět v cele nebo v pekle.

IGCT
Host
IGCT

A vy nebudete používat auto/vlak/letadlo, protože všechny tyto prostředky mají dopad na ostatní lidi-na jejich zdraví.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Jenže dálnice není o tom ne/používat auto, kdo potřebuje, má původní silnici. Je o tom, že se kapacita o tolik zvedne, že vede k nadužívání aut a nekonkurenceschopnosti alternativ. Navíc vede k vyššímu provozu i na silnicích v okolí (dopravní indukce). Myslíte si, že bez dálnic by se sem dovážela rajčata z Portugalska?

IGCT
Host
IGCT

Takže šup šup na koně/osla nebo chodit pěšky 😂😂😂

Paja
Host
Paja

No nevím o stavění čeho mluvíte. Stavět ocelárny, slévárny a podobné provozy na zelené louce, to komunistům šlo (ideálně tam kde nebyla surovinová základna). Ale s liniovýma stavbama to nebylo o nic lepší než teď. A to je nikdo neblokoval a v podstatě si mohli stavět co a kde chtěli.

Martin
Host
Martin

Komunisti uměli dokonce i ty liniové stavby, jen bohužel ne u nás, na západním okraji východního bloku. Podívejte se na metro nebo počet dálničních okruhů v Moskvě.

liberal shark
Host
liberal shark

Československo bylo bráno jako budoucí válčiště třetí světové války. Investice do infrastruktury byly Politbyrem považovány za zbytečné.

liberal shark
Host
liberal shark

Komunisti toho ve skutečnosti moc nepostavili, navíc spolu se svými nacionálně-socialistickými kolegy vyrobili za 50 let své společné vlády nepředstavitelně obrovský dluh na infrastruktuře celého státu. Mimo jiné i kvůli obrovským nákladům na zbrojení.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll