ŘSD po stížnostech Metrostavu vyloučilo polský Budimex ze soutěže na D11 na hranice
Vyloučení se týká nedoložení kvalifikačních požadavků. Budimex se proti rozhodnutí ŘSD odvolá.
K zásadnímu obratu došlo v soutěži na stavbu dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyloučilo polskou firmu Budimex, kterou původně vyhlásilo vítězem soutěže. Důvodem je nedoložení plnění kvalifikačních kritérií.
O rozhodnutí informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl na sociální síti X. Stalo se tak poté, co po návrhu sdružení vedeného společností MI Roads ze skupiny Metrostavu zrušil rozhodnutí o výběru vítězného uchazeče Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
„V návaznosti na rozhodnutí ÚOHS a následně i přes opakované výzvy nedoložení plnění kvalifikačních kritérií bylo nuceno ŘSD vyloučit ze zadávacího řízení na zhotovitele společnost Budimex,“ uvedl Mátl. Polská firma má 15 dnů na podání námitek.
K vyloučení Budimexu došlo po již třetím hodnocení nabídky. Spor o jednu z největších dálničních zakázek v Česku se týká reference Budimexu na tunelové stavby.
„Respektujeme vydané rozhodnutí. Za námi podanou nabídkou si však i nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude nakonec rozhodnuto v náš prospěch. Máme neochvějnou důvěru v naše schopnosti, reference a náš tým. Od samého počátku jsme do daného výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se nyní by tak odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ uvedla tisková mluvčí Budimexu Diana Zyglewská.
„Námitky jsme podali, protože firma Budimex dle našeho názoru nesplňuje požadavky stanovené zadavatelem v podmínkách soutěže zejména v oblasti výstavby tunelů. Respektujeme Budimex jako velkou stavební firmu, nemá ale potřebné zkušenosti z tunelových staveb. V zadávacím řízení se například prokazuje cizí referencí z výstavby tunelu v Kolumbii, která neodpovídá požadavkům soutěže. Dále jsme přesvědčeni, že jsou Budimexem předloženy nepravdivé údaje týkající se odborného personálu požadovaného zadavatelem pro výstavbou tunelů,“ řekl při podání první námitky mluvčí MI Roads Michal Jurman. Sdružení vedené MI Roads bylo v soutěži druhé.
Ve sdružení je kromě MI Roads také Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt. MI Roads patří majetkově do skupiny Metrostav, její některé firmy se nemohou soutěže účastnit kvůli trestu za korupci. Sdružení nabídlo cenu o 358 milionů korun vyšší než Budimex.
Stavba, kterou nejprve zdržely spory o stavební povolení, tak zcela jistě nabere nejméně půlroční zpoždění. Na polské straně je již silnice hotová.