ŘSD: Po dálnici z Brna do Vídně začátkem 30. let. Řeší se přechod přes Nové Mlýny
Co se týče přechodu dálnice přes Novomlýnské nádrže, součástí dokumentace EIA jsou dvě varianty: dosypání stávající hráze nebo most.
Přes 23 kilometrů dlouhý chybějící úsek dálnice D52 od Pohořelic ke státní hranici by mohl být hotov v letech 2031 či 2032. Takový předpoklad vyslovil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl v návaznosti na veřejné projednání záměru tento týden. Podle Mátla je odpor proti dálnici ve srovnání s minulostí „výrazně menší“. Proti vystupuje především ekologický spolek Děti Země.
Veřejné projednání se uskutečnilo v rámci procesu posuzování vlivů stavby na okolí (EIA). ŘSD očekává, že ještě letos získá od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko EIA. „Samozřejmě jak obec Pohořelice, tak ostatní starostové mají podmínky, za kterých jsou ochotni dálnici respektovat. Spolupracujeme s jednotlivými starosty, snažíme se respektovat jejich názory,“ řekl Mátl.
Co se týče přechodu dálnice přes Novomlýnské nádrže, součástí dokumentace EIA jsou dvě varianty. Buď dosypání stávající hráze a vytvoření dálnice na násypu, nebo mostní estakáda. Veřejnost se dle ŘSD staví spíše za násyp.
Mátl přitom věří, že stavba v úsecích před a za nádrží začne nejpozději začátkem roku 2027. Přechod dálnice přes nádrž bude oproti těmto úsekům zhruba o dva roky později. „Vše bude záviset na tom, jak dopadne EIA a jaká bude zvolená varianta,“ dodal vrchní silničář.
Stavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem je rozdělená do tří úseků, dohromady měří 23,1 kilometru. Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy korun, na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy. Náklady na dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplynou podle ŘSD ze zvolené technologie.