ŘSD na poslední části D11 ušetří miliardy. Nejblíže zakázce je nezvyklé sdružení, Poláci jsou dražší
Vizualizace D11 u Hajnice v úseku Jaroměř - Trutnov. Foto: ŘSD

Nejblíže zakázce je sdružení s firmou, která v trase dálnice napadá jinou soutěž.
Divím se že stále berou nabídky od Metrostavu a její dceřinných firem a odnoží. Je to firma odsouzená za úplatky. Před deseti lety jsem v jedné její divizi též dělal a na každé nabídce byla položka vícenáklady, ale všichni věděli že to je úplatek.
Pokud je to pravda, proč jste to nenahlásil? Vědět a neoznámit, je stejně trestné. Moc bych se tim nechlubil.
Ach tahle naivita. Jedna věc je to hlásit, druhé věc je to dokázat. Těžko k soudu přijdete s argumentem „všichni to ví“.
A proč vlastně ti úředníci úplatky berou? Uplácí snad někdo tramvajáka?
Myslite, že ten zákaz činnosti je na 100 let?
ten trest tuším letos konci
Dělal jsem v jedné malé prodejně s výpočetní technikou a bez úplatku do veřejného prostoru by se neprodalo nic. A to bylo většinou za pár desítek tisíc zakázky. Kdo maže ten jede. Kdo ne tak z kola ven.
Uplacet musite u zakazek v soukr. sektoru mnohem vice nez ve statnim. Napr. V plynarenstvi NIKDO nedoda nic bez uplatku. Dokonce maji vyjimku a nemusi delat verejne vyberko! Pry nemaji monopol, hahaha. Byl jsem na jednani dolozil jsem korupci a manipulaci zakazek plynomeru, prepocitavacu, oslovil jsem materskou firmu i akcionare a vysledek? Jeden manager skoncil a vesele se jede dal a vesele se mi vysmali. Vymysli podminky abyste je nesplnil a když jsme cenou vyhrali, tak to zrusili a jede se znova s jinymi podminkami. A ted jen nekolik let doobjednavaji na zaklade nekolil let stareho vyberka aby nemuseli dělat… Číst vice »
Dáváte úplatek řemeslníkovi, aby vám doma něco opravil dráž, že se pak šábnete?
Řešilo se to před lety a Metrostav vyhrál s tvrzením, že zákaz dostalo konkrétní IČO a nově založené dceřiné firmy soutěžit mohou. Ukázkové obcházení zákona. Tolik k právnímu státu. Jsou země, kde by to neprošlo a ani by si to nedovolili zkusit.
To jsou kecy, protože na „účelově založenou“ firmu MI se ten soudní zákaz vztahuje taky.
Co je tedy MI roads? A jak je tedy možné, že vyhrává tendry na stavby silnic a dálnic?
Pokud si vzpomínám, tak klíčové rozhodnutí bylo na nějakém úseku D35. MI roads mělo nejnižší cenu. ŘSD s výběrem váhalo. Nakonec buď ÚOHS nebo dokonce soud rozhodl, že MI roads zakázku získat smí.
Zásadní je že nemůžou využívat reference původního Metrostavu a tak chodí do všech zakázek ve sdružení více firem, nejčastěji s Doprastavem
Zásadní je, že skupina firem okolo Metrostavu nadále získává veřejné zakázky a má z nich profit. Tedy se původní záměr potrestat firmu za korupci vyloučením z veřejných zakázek jaksi minul účinkem.
Mimochodem i naše právo zná tzv. majetkově propojené osoby. Proč se to neaplikovalo zde, to můžu jen hádat.
Jen počkejte na konečné vyúčtování! I Poláci budou koukat!
Jak si představujete, že se může změnit cena oproti vysoutěžené?
Ano, dá se něco nahonit přes nepředpokládané horší geologické/geotechnické podmínky nebo přeložky sítí, ale to jsou řádově procenta a vše se dost složitě dokladuje. Na stavbě je trvale nezávislý dozor a namátkově ještě nezávislejší inspekce.
ŘSD není SŽ
Zdá se už jen přítomnost Poláků v soutěži snižuje ceny, konkurence je potřeba.
Tak šup s ní na dráhu a staví se rázem za zlomek.
Bylo by zajímavé někdy posoudit skutečnou fakturovanou částku za stavbu a nikoliv částku soutěžní. Kdo zná FIDIC tak ví, že na konci je částka jiná.
Což je naprosto normální, že skutečnost je jiná od papíru, ať ho připravíte se sebelepší pečlivostí. Měřený kontrakt je prostě spravedlivý a to pro obě strany. Platíš za to, co je skutkečně prostavěno.
Teď nezbývá, než doufat, že v tom Eurovia udělá pořádek (když jde sama proti sobě) a to remcání v archeologickém průzkumu společně s dalšími stáhnou.
Přesně. Okamžitě to stáhnout, do konce prohrabat a od nejpozději od nového roku začít stavět.
* do konce roku
Proč by to stahovali, jim bude všem naopak vychovat, že to začne později.
Ale nesmí se to protáhnout do roku 2028, protože tento rok už nebude vůbec žádná kapacita na silnice. SŽ najednou zahájí asi 1000 km staveb všeho druhu.