ŘSD může na přestavbě křižovatky D1 s D2 v Brně ušetřit přes miliardu korun
Křižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street View
Cena má v hodnocení váhu 70 %, i nabídka s nejkratší dobou výstavby je výrazně levnější než odhad.
V České republice a levněji? Nevěřím…
Cena je teda masakr, ale potřeba to samozřejmě je. Hlavně je nepochopitelné, že most přes Svratku se nepodařilo zvládnout v rámci sousedního úseku – takhle to bude dvojnásobná komplikace a doslova úzké hrdlo…
To je dobře, že již po 60 letech bude zmodernizována jedna z mála křižovatek dvou (skutečných) dálnic…
V Čechách vlastně ani žádná taková není, protože D0 je zatím S a R. Všechny jsou jen na Moravě…
V Čechách mají ještě jednu starou křižovatku dálnic – D35 x D11 u Sedlic, ale o té správně raději mlčíte, to není křižovatka, ale ostuda ostudná, něco příšerného to tama projíždět.
No celkove ty nase vychodoceske krizovatky jsou zprasek jedna vedle druhe, kousek od ostudy u Sedlic je kruhak u Opatovic (chapu ze napojeni nekolika komunikaci, estakada pres Labe atd., ale optimalni to rozhodne není. A pak D11xD35 u Plotist, to je taky neco, tam dalnicni smer Jicin-Jaromer pujde v obou smerech pres OK. Do toho predimenzovany kolektor v Kuklenach na exitu 90, vlastne ve srovnani s okolnimi exity na nejmene potrebnem miste. O chybejicim přímém napojeni severni tangenty HK (I/11) na D11 nemluve, v Pardubicich na budovanem obchvatu to same (k I/37). Nevim, co je tu tak zakleteho, ze tu… Číst vice »
1. Zajimalo by me, jak velky rozdil je mezi realnou a idealni kapacitou silnic. Jasna neefektivita jsou napr. rozjezdy na krizovatce (kdyz naskoci zelena), kdy se rozjede jen prvnich par aut misto toho aby se rozjela vsechna. 2. Jsem presvedcen ze z celkoveho pohledu je cenove optimalni vic dotovat verejnou dopravu (1 autobus = 30aut) nez dotovat dalsi silnice 3. Je treba se divat dopredu a ne dozadu. Napr. Resi se male mnozstvi odpocivek pro kamiony (ridice kamionu). Otazka je jak dlouho jeste budou kamiony ridit lide a ne stroje. …. My zatim delame jen tupa opatreni (pridavame pruhy a… Číst vice »
Prosím současně s tím překopat křižovatku D1/Vídeňská (R52). To by nešlo? Aby se nezavíralo zas na dva roky o dva kilometry vedle?
Určitě se dělat nebude. R52 začíná u Rajhradu a ŘSD má v plánu propojení D2. Mrkněte na mapu.
Snad tu spojku nepostaví podle aktuálního návrhu, protože to je hrozný paskvil.
Víceméně se začíná projektovat znovu. Snad to bude lepší, současný návrh je opravdu na facku.
To máte pravdu, nicméně přestavět křižovatku D1xI/52 je také v plánu. Jen je to na samém počátku přípravy kvůli terminálu VRT. Ale návrh vypadá dobře, a hlavně podstatně lépe než ten starý.
Bylo by to pěkné, ale přestavba D1xI/52 není zdaleka papírově připravena, protože se až před pár měsíci rozhodlo jak bude vypadat a teprve bude probíhat projektovaní v rámci dokumentace pro vydání SPP, průtahy způsobovala hlavně nutnost koordinace přípravy se SŽ kvůli plánovanému VRT terminálu. A vyčkávat další min 3 roky je blbost. Křížení D1xD2 je společně s právě rozšiřovaným krátkým úsekem D1 to nejkritičtější a jasně nejpotřebnější z celé akce rozšíření D1 u Brna (možná ještě přetížený úsek Brno-východ – Holubice)
Ešte by som k tomu najkritickejšiemu pridal MÚK Černovická terasa.
V letáku je psáno uvedení do provozu 2028.
Jo to odpovídá maximální možné soutěžní době. V reálu dle nabídnutých dob realizace z VŘ se zahájením na jaře 2025 bude hotovo na jaře 2027 (za 25 měsíců včetně zimní pauzy) + půl roku na dokončovací práce, které už ale nebudou mít zásadní vliv na provoz…
Tak od příštího roku se zase můžeme těšit na navazující ( na to současné), 2-leté dopravní peklo okolo Brna.
Celkově by to peklo mělo trvat cca 8 let 🙂
Tak minimálně 6 už máme za sebou, protože několik let trvala GO stávající dálnice a následovala oprava mostu, který teď zbourají.
Když už byla celá slavnostně dokončená, tak po ro roce používání
ji museli vyfrézovat položit nový asfalt. To nakonec dělali dvakrát.
Tohle se dělá velmi často i jinde, proč?
Jim ty zbytečně vynaložené peníze, nevadí utratit, hlavně že mají prohnilý kšeft.
Rekonstrukce D1 skončila u Kývalky. Úsek kolem Brna je stále v původním stavu, pouze se postupně plošně opravoval povrch.
Ano, „pouze“, takže uzavírka nebyla tak dlouhá… ale v průběhu cca. 4 let byl vždy aspoň kus jednoho směru v uzavírce. Jakmile jedna skončila, plynule navazovala další.
Pravda, je to divné, že se to nedá přestavět bez toho, aniž by to znamenalo dočasné zkomplikování provozu.. ach ta lobotomie 😀
A ušetřenou miliardu šoupnout hezky SŽ a oni za to omítnou nějaké bezvýznamné nádražíčko…
Zábradlí by se taky hodilo. Ostatně u nás je to sama díra 😀.
Áno modré zábradlí, na něj se nesmí zapomenout!
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2018/05/vesec3.jpg
Kdysi bývalo i středem podchodu a nesmělo se přelézat. Přestup jedině odchodovým podchodem s novým příchodem a vstupem na peron příchodvým podchodem.
Jo a jinak mi výpočtem z hlavy vychází že za cenu o 10% vyšší než nejnižší nabídka to nabízejí o 8% (48 dnů) rychleji postavit. Je mi jasné co bych si přál jako řidič, ale kdybych to platil ze svého tak teda rozhodně tu levnější… těch 8% doby stavby není moc. Raději za tu čtvrt miliardu spravit jiných několik silnic (povrch)…
Jen ohledně poslední věty si vás dovolím trochu poopravit – ta částka je trochu vyšší:
3,565 – 3,196 = 0,369 mld Kč
Ale jinak souhlas – těch ušetřených dnů není mnoho a za tu částku navíc se už dá něco rozumného postavit/opravit.
Naprostý souhlas. Jen pro kontext, třeba takový Olomoucký kraj má v letošním roce dat do oprav cest nižších tříd 1 miliardu. Případná ušetřena částka je víc jak třetina tohoto. Osobně bych ty peníze investoval do oprav zničených cest v okolí.
Nojono já to už „preventivně“ zaokrouhlil dolů, počítaje s běžnými „ztrátami při přesunu“…
Ze by ceske dalnicni krizovatky vstupovaly do 21. stoleti? Dalsi na rade je ta osmdesatkova zprasenost D5 x D0 v Praze.
No jen částečně… Na D2 je to celé řešeno správně, ale toto křížení by si zasloužilo plnohodnotné dvoupruhové připojení od D2 na Prahu. Bohužel jeden pruh z D2 a jeden z kolektorů které tvoří dvoupruhovou rampu se ještě před připojením na D1 spojují do jednoho pruhu, stejně tak směr na Vyškov…
Nedávno jsem sledoval video amerického inženýra o tvaru těchto křižovatek. Když to zkusím neuměle shrnout, jde o to že za cenu složitějšího výškového uspořádání (tři případně až čtyři výškové úrovně, na rozdíl od původních dvou) se odstraní zmatky u „čtyřlístku“ kdy z jedné rampy se vozidla napojují na dálnici přičemž zhruba ve stejném místě se odpojují ti co chtějí právě sjet. To že tam není dostatečný počet pruhů na to aby připojující mohli prostě jet rovně, anobrž se musí vřadit do těch dvou, už věc jenom zhoršuje… Na této konkrétní křižovatce byl v posledních desetiletích problém vždycky přijet z jihu… Číst vice »
Zdravím, nemáte odkaz na to video? Rád bych se podíval. Díky
Našel jsem to: https://www.youtube.com/watch?v=-16RFXr44fY
Patřilo sem:
Jo, Practical, ten to mívá perfektně zpracované i s názornou demonstrací. … a v garáži má laboratoř.
Jo, Practical, ten to mívá perfektně zpracované i s názornou demonstrací. … a v garáži má laboratoř.
Neuvěřitelné, konečně skončilo podání nabídek. By mě zajímalo, proč to trvalo 3/4 roku. To, že bylo velké množství dotazů vypadá, že ŘSD Brno to asi mělo velmi špatně připraveno :-/. Bohužel mi to přijde takový brněnský standard :-/. Ale rád si to nechám vyvrátit :-).
U tak složité stavby je 9 měsíců naprosto běžné. V případě aktuálně soutěžené D0 to bude ještě více, na druhou stranu některé nedávno soutěžené dálniční stavby například D35 byly kolem 5-6 měsíců. Navíc teda zde je to skoro jedno, protože se tak jako tak plánuje stavbu zahájit až na jaře 2025 s dokončením právě realizovaného navazujícího úseku…
Jo to by museli „ušetřit“ asi tak půl roku aby se to vyplatilo začít ještě letos… což už je asi trochu moc. Jo a nebyl by na to připravený navazující úsek takže to nic. Jen víc času na případné vypořádání žalob kdyby na ně mělo dojít (snad ne)…
Kdyby se všude stavělo jak poslední roky staví RSD Brno…