ŘSD má větší kontrolu nad zimní údržbou, nový systém už nemá data u cizí firmy
Systém dokáže upozornit na výkony údržby, které sice skutečně dodavatelé provedli, ale ty neodpovídaly aktuálnímu počasí.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má pro letošní sezónu zimní údržby nový systém, kdy bude mít poprvé kontrolu nad daty firem, které ji provádí. Až dosud byla data umístěna na serverech externích firem.
Jde o Informační subsystém údržby dálnic a silnic (Isudas), který dodala ŘSD společnost Vars Brno. Nový systém přebírá část funkcí, které v minulých letech plnil systém Metis4, části týkající se meteorologických dat převzal systém MIS. „Zásadní rozdíl je v tom, že nové systémy jsou ve vlastnictví ŘSD,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Systém slouží pro podporu k osmiletým smlouvám na zajištění údržby úseků dálnic a silnic I. třídy pro období 2017–2025.
Systém je částečně automatizovaný. „Nejen člověk, ale i technika může udělat chybu. Vykazované výkony je tak možné opravit dle skutečnosti,“ dodal Studecký. Zásadním rozdílem je ale to, že ještě loni byla tato data na serverech externí firmy a opravy mohli provádět její zaměstanci. Nyní jsou data na serverech plně pod kontrolou ŘSD. Nehrozí tak, že se v systému objeví například jízdy na údržbu silnic, které se neuskutečnily.
Podle Studeckého není vhodné celý systém automatizovat. „Například zadávání výkonů je rozděleno na ruční zadávání pracovníků a přenesená data z GPS mechanizace, které jsou mezi sebou porovnávány. Stejně tak nejde plně automatizovat vedení deníku zimní údržby, ve kterém je lidský zásah nutný,“ dodal Studecký.
Propojení s meteorologickými daty
Problematika údržby silnic nabízí bez větší automatizace řadu možností, jak vykazovat faktury za neprovedené práce. Nedávno Středočeský kraj například oznámil, že začne více kontrolovat reálnost fakturovaných prací při údržbě.
ŘSD větší kontroly neplánuje. „Schvalování již několik let funguje na principu dvoufaktorového ověření, tedy každý kraj schvalují příslušné Správy a Závod a druhým schvalovatelem jsou příslušní inspektoři generálního ředitelství ŘSD. Dále využíváme na rozdíl od pracovníků Středočeského kraje výpočet adekvátnosti údržby. Díky kontrole výkonů jsou fakturovány pouze adekvátní výkony. Při vykázání neadekvátních výkonů dochází k inspekcím a ŘSD vyžaduje vysvětlení konkrétních zásahů zimní údržby,“ dodal Studecký.
Systém je propojen s meteorologickými daty a dokáže upozornit na výkony údržby, které sice skutečně dodavatelé provedli, ale neodpovídaly aktuálnímu počasí. „Isudas sleduje a vyhodnocuje kromě samotného pohybu vozidel údržby i to, jakou technologii v daném čase použila, jestli byla silnice ošetřena pluhováním nebo pouze solením a jestli jejich použití bylo adekvátní počasí,“ přibližuje generální ředitel dodavatelské společnosti Vars Brno Tomáš Miniberger.
Během letošní zimy se o průjezdné komunikace bude starat v rámci ŘSD 793 zaměstnanců ŘSD. Do připravených směn je zařazeno celkem 662 řidičů a 131 dispečerů. Další kapacity, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem.