ŘSD jako rakouský Asfinag? Je to naším zájmem, řekl Ťok na Žofíně
Ministerstvo dopravy neopustilo plány na přeměnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na finančně soběstačnou firmu. „Je naším zájmem udělat z
Ministerstvo dopravy neopustilo plány na přeměnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na finančně soběstačnou firmu. „Je naším zájmem udělat z ŘSD státní akciovou společnost,“ řekl ministr Dan Ťok na dotaz prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka na pondělním Žofínském fóru. Zároveň uznal Hanákovu kritiku, že v uplynulém období tyto plány „trochu drhly“.
Vzorem má být rakouský Asfinag, který jako samostatná akciová společnost buduje a spravuje dálniční síť, která je také jediným zdrojem vlastních příjmů. Jde především o mýtné, dálniční známky nebo platby za průjezd tunelů. Na nové stavby si pak Asfinag půjčuje na trhu, kde má díky své pověsti a zázemí výhodné úroky; půjčky kryje právě svými budoucími příjmy.
O vybudování českého Asfinagu (dnes je ŘSD státní příspěvkovou organizací) se mluví už léta, cesta k němu bude ale ještě dlouhá. „Nejprve je třeba udělat politické rozhodnutí a říci, v jaké podobě bude ŘSD dále fungovat. To nemůžeme udělat my,“ říká šéf ŘSD Jan Kroupa. Organizace nicméně pro ministerstvo vypracovala analýzu příležitostí a rizik (SWOT), která posuzuje vedle akciové společnosti i podobu státního podniku a nulovou variantu, tedy zachování ŘSD v dnešní podobě.
Otázek je přitom zatím více než odpovědí. Samofinancovatelný Asfinag má na starost pouze dálnice a rychlostní silnice. Pokud by se šlo touto cestou i v tuzemsku, vyvstává otázka, jak zajistit výstavbu a údržbu silnic první třídy, ze kterých nejsou zdaleka takové výnosy jako z dálnic. Pokud by naopak silnice první třídy pod ŘSD a.s. zůstaly, bylo by třeba zřejmě přesměrovat do firmy další příjmy, například ze spotřebních daní.
Před vznikem a. s. bude rovněž třeba přesně určit a zajistit majetek, který bude do nové firmy vložen. Podle Kroupy by samotná proměna od politického rozhodnutí mohla trvat čtyři roky. Otázka financování dálnic a silnic je přitom čím dál palčivější, neboť po roce 2020 vyschnou evropské zdroje.