ŘSD instaluje na dálnicích u Brna radary a zákazy předjíždění kamionů

Práce na rozšíření D1 u Brna (srpen 2023). Pramen: ŘSDPráce na rozšíření D1 u Brna (srpen 2023). Pramen: ŘSD

Radary měřící rychlost nebudou sloužit k pokutování řidičů, dle jejich měření se budou upravovat rychlostní omezení na proměnných značkách. 

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Laďa

To je

PedrosTIR

Zákaz předjíždění kamionu?…to existuje? Snad zákaz předjíždění nákladních vozidel dopr . značka B22a . Stejně policajti řeší jen České RZ nad 14tun co je ve zkratce větších rozměrů. Ale že značka B22a platí i pro dodávky (se podíváte dodávkáři na druhou stranu OSVĚDČENÍ O REGISTRACI VOZIDLA, máte tam psané druh vozidla: NÁKLADNÍ AUTOMOBIL) a to už PČR neřeší (pořádně jsi přečtěte zákon, je to úprava zákona z roku 2016 tzv. Vídeňská vyhláška). Když už sbíráte papíry českým řidičům, tak je začnete sbírat všem. …kolegu na D1 u Rohlenky omezoval pomalou jízdou 70-75km/hod Maďar a v Brně jsi kolegu za předjiždění… Číst vice »

Petr Šimral

Zde se člověk pobaví…
80 km/h na dálnici není rychlostí minimální, ale maximální pro kamióny, pane řidiči,
A na dálnici smí vozidla s konstrukční rychlostí vyyší nebo rovnou osmdesátce a nikde není psáno, že tou osmdesátkou musíte souvisle minimálně jet…

Knedla88

Značka zakazuje řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg předjíždět motorové vozidlo vlevo.
Na vozovce se dvěma a více jízdními pruhy v jednom směru jízdy nesmí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg užít k jízdě jiného než pravého jízdního pruhu.

Honza

Tady se furt řeší rozšíření D1 na 6 pruhů, což je chválihodné, ale pokud by se konečně dodělala horní větev Praha – Ostrava, tak by se D1 ulevilo.

Jan

Projekt 10 let, stavební povolení 15 let, odvolávání DUHA a spol. 5 let a realizace 3 roky.

rudlafara

Realizace 40 let a v kvalitě odpovídající této zemi (tedy za 2 roky první rekonstrukce a opravy)….nejstě v Číně pane….

Martin

Paráda. Sice jedu po D2 rovně na Brno na rozdíl od zbylých 99% aut, které potřebují odbočit na D1, ale musím si vystát 17 km fronty, kterou nepotřebuji, abych ji pak konečně někde za Olympií (až se všichni konečně nacpou do toho odbočováku na D1, včetně osobáků z levého pruhu) opustil a zbývající kilometr D2 na Brno jel téměř sám. To vše pro to, abych náhodou nepopojížděl v té koloně v tom levém pruhu rychleji spolu s osobáky a nepoužil jiný než pravý pruh. A to nemám ani kamion. Šéf bude taky nadšený.

Jiří Kocurek

Židlochovice nemají obchvat… Přes Mikulov a po I/52? Do Tuřan přes Měnín?

To není ani tak rada, jako spíš odhad toho, kudy se začne jezdit.

Martin

Osobáky možná. Jedu většinou z Hustopečí a kdekoliv mimo dálnici je zákaz 12t. Jako ostatně všude kolem Brna. Jediná možnost je hezky do kolony.

Jarda

By mělo začít to omezení rychlostí někde u Beranova tak na 80, u Bíteše 60, Domašov 40 a u Ostrovačic dát 20 pak by se možná povedlo že to k té D2 dojede. A já osobně nepotřebuju s kamionem jezdit po dálnici ale na vedlejší silnici mě nepustíte všechny 1 silnice jsou osazeny zákazy takže vás hold musím jezdit votravovat na dálnice.

Tom

Blbé je, že si z těch zákazů předjíždění dělají ti „profíci“ velké kulove, jezdím tam 2x tydně a pokaždé se aspoň jeden najde již na stávajících usecích se zákazem. Má to jediné řešení, posílat záznamy z kamery na PČR…

Jirka

PČR by měla být podstatně víc v terénu. Jezdím po D1 často a mezi Prahou a Brnem většinou nenarazíte na jedinou hlídku.

panda

PČR je schopna kasírovat pouze v případě 160ky na prázdné dálnici. Na ucpané dálnici se musí táhnout v koloně a tím pádem si nic nevydělají. A taky je riziko, že kdyby v tom chumlu spustili houkačku s majáky, tak ještě způsobí hromadnou nehodu.

kodl

100%, presne tak. Kdykoliv jedu po D1, za cely usek az do prahy ci zpet do Brna ani jedna hlidka.
Kde jsou vsechny ty policejni Ferrari, Passaty, Audiny apod?

Jiří Kocurek

Představte si situaci, že za 20 minut přide povinná přestávka.
Buď může jet vlevo k nejbližšímu sjezdu, nebo nedodrží povinnou přestávku.

Nežijeme ve světě, kdy všichni vědí všechno předem. A ani na železnici se kolikrát fírům nedaří dodržet povinnou přestávku, zn. padlý strom.

rudlafara

To je naše starost? Není svéprávný? Vy když pojedete v obci 80 protože se Vám chce na WC budete někoho zajímat? Kamionová doprava a její přestupky mně vůbec nezajímají, jsou to soukromé firmy, tak ať se podle toho zařídí….nelíbí se jim zde málo odpočívadl? Mohou jezdit jinudy…. Ale většina jich tu jezdí, jelikož jsme tací, jako Vy…stále jen omlouváme porušování našich zákonů, ohrožování našich obyvatel, promíjíme přestupky a porušení silničního zákona, nejsme schopni vážit atd, atd…. Známe to každý. Jejich práce, jejich odpovědnost a námi nastavená pravidla.

rudlafara

Proto likvidační pokuty a nebude li to dopravce a jeho řidiči respektovat – nežádoucí v ČR a hotovo!!!

Martin

Kudy jinudy??? Rozvážím po jižní moravě. Mám tedy jezdit přes normalní vyspělé státy, jejichž infrastruktura umožňuje dodržování zákona nebo kudy? Co to je za, s prominutím, debilní argument? Za co platíme silniční daň? Abychom jezdili jinudy?

rudlafara

Platilo převážně pro tranzit….rozvážíte li po Jižní moravě, udělejte si itinerář (nebo někdo kdo ovládá logistiku) tak, aby jste se dostal na místo, kde si odpočinete. Vaše silniční daň a mýtné je jen zlomek toho, za kolik zničíte infrastrukturu. Rozhodně to není argument k porušování silničního zákona…..Prostě takto zní „pravidla“, nelíbí se Vám, nedokážete je dodržet? Volte toho, kdo je změní, či běžte dělat do montovny….

Leinad

1) Jak často se stává zpoždění z neočekávatelného důvodu? (Beru časy příjezdu pozdejší než podle navigace s provozem. Neberu „je špička, navigace před startem ukazovala rychlost 60“ )
2) Padl na to téma rozsudek, zákaz zastavení vs povinnost přestávky? Nejsem právník ani profiřidič, ale očekávám že by vyhrál zákaz zastavení, na tachograf prostě dopsat důvod překročení.

rudlafara

Kde není žalobce, není ani soudce pane….. Ti policisté, kteří vydrží u PČR se proparcují do kanceláře a Kodijáky za miliony se vozí na obědy do restaurací….. Česko pane, jsme v česku….kdo zde ještě něco dodržuje a pracuje??

Honza

Tak ještě že problém a kolony spojené s výstavbou 3+3 na D1 ovlivňují jenom D1 a D2. Silnice I/52 je vlastně za stavbou, tak tam problém nejsou…

libcha

Já jsem proti zákazu předjíždění kamionů obecně, až na nějaké výjimečné případy. Ekonomicky vzato, investujeme do dálnic hlavně právě kvůli těm kamionům. A když pak pojede nějaký 70 km/h a za ním se udělá vláček těch ostatních, nestihnou spoustu deadlineů na přestávky a příjezdy a plyne z toho značná ztráta pro podnikání, potažmo celou ekonomiku. Že mohou osobní auta jezdit po dálnicích až 130 ( poznámka pro české řidiče: 130 je horní absolutní limit a všechno nad je už porušeni zákona), je taky společenským přínosem, ale vlastně podle mě snáze obětovatelným. Obzvláště jedná-li se o to, že několik až malé… Číst vice »

Dachs

Porušením zákona se ovšem rozumí i situace, kdy řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, předjíždí jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, tak, že omezí v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy. Jaksi stačí vědomý úkon, kdy výrazně nižší rychlostí kamioňák omezí (velice často to ale naplňuje podstatu ohrožení) a už by to mohlo jít do správního řízení i podle stávající legislativy. Má snad přijít novela, že to bude moci být řešeno na místě blokovou pokutou. Předpokládám správně, že po dálnici jako řidič… Číst vice »

Jiří Kocurek

„omezí v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy“ Přestupek je zaviněné jednání. Pokud to dělá schválně, aby ostatní omezil… = prokažte mu úmysl omezit. K tomu zbytku: Pokud se k někomu blížíte zezadu a ohrožuje vás jeho pomalá jízda, tak jste nedodržel pravidlo první: Přizpůsobit vlastní rychlost podmínkám … neřeknu, kdyby udělal myšku, to je jednoznačně jeho chyba. Ovšem nikdo nemá povinnost předvídat, že někdo jiný jede výrazně nad limit. Je na to dokonce pár judikátů NS: https://pravo21.cz/pravo/princip-omezene-duvery-v-doprave-na-pozemnich-komunikacich PS: Zcela zjevně nepřiměřená rychlost není +10 % v přehledném úseku, ale může být -10 % v nepřehledném úseku (povinnost… Číst vice »

Martin Verner

Zaviněné jednání a úmyslné jednání není totéž. Druhou formou zavinění je nedbalost.
Jen tak pro upřesnění.

Jiří Kocurek

Však o nedbalosti píšu:
neřeknu, kdyby udělal myšku, to je jednoznačně jeho chyba

mara

Jo, takže kamion jedoucí po D2 s cílem cesty v Brně, třeba v Komárově, Černovicích bude stát 17 km kolonou hodinu, dvě, místo toho aby projel levým pruhem na centrum. O to delší ta kolona bude.

Zlámalík

Takže kamion, jedoucí do Komárova, kde bude za třeba už za 10 minut, si dnes nutně musí dokazovat velikost svého ega tím, že na dvou kilometrech zadýchaně předjede kolegu o jedno vpředu a ušetří tak 1 sekundu času, zatímco zbrzdí 20 lidí v osobácích, kteří už tou dobou mohli být za Brnem – takhle jste to myslel?

mara

Jsi vedle jak ta jedle. Já mluvím o zákazu předjíždění od 17 km, kvůli kolonám, které se tvoří z důvodu nájezdu na D1. Dokazování nějakého ega bych vůbec na nějakou skupinu řidičů nevztahoval.

Jiří Kocurek

Zjevně je problém v přijímačích…

Pak by měl asi i chodec stát v koloně, aby nepředcházel zprava na chodníku. Protože, egoista jeden, míří jinam něž ostatní v koloně, u třetího auta zahne do knihkupectví.

Ostatní: Představte si kolonu před semarofem (střídavý provoz jedním pruhem) stojící zkrz křižovatku T rovně, odbočení je vlevo. Vy chcete odbočit vlevo, před váma dvě auta, prostisměr prázdný. Co uděláte? Je to vlastně předjíždění nebo objíždění?

Jiří Kocurek

Ego? Možná mu jenom dochází čas na povinnou přestávku nebo má být v xx:xx na rampě a nestojí v jediné koloně cestou.

V jedné starší diskuzi kdosi uváděl smluvní sankce za pozdní příjezd o několik hodin. Byly to nižší desítky tisíc.

pavel.mertlik

To že předjede kolegu, kterej jede „jen“ 90, když jemu to jede 95 (a dovolená je pro oba 80), mu rozhodně hodiny neušetří. Může jet maximálně 4,5 hodiny v kuse, tak si spočítejte jakou získá „výhodu“ tím kdyby jel celé 4,5 hodiny o těch ideálních 5 km v hodině rychleji.

mimochodem

Ona ta „vyhoda“ muze spocivat treba v tom, ze si jeste stihne vyzobnout posledni volny misto na odpocivce, kdezto ten predjetej uz ne…

Vzdyt mist pro LKW na odpocivkach tu chybi na tisice, a tak se odpociva, kde to zrovna jde…

Jiří Kocurek

Ale my tady probíráme předjetí stojící kolony a náledné odbočení jinam, než kam ta kolona stojí.

Jste nikdy nejel protisměrem, abyste přejdel 2 nebo 3 stojící auta a odbočil vlevo? Tak tohle je podobné. Ano, je to hrozný egoismus nestát ve frontě, ve které stát nepotřebuju.

Jiří Kocurek

https://mapy.cz/s/henofugafu

Mínusáři budou tedy spokojeně stát za cyklistou a čekat až se zvednou závory. Pak budou čekat, až cyklista pustí ten štrůdl v protisměrju. Protože tak je to správně, kolonu je potřeba prodloužit!

Jiří Kocurek

V původním příspěvku: bude stát 17 km kolonou hodinu

Kde tam vidíte kterej jede „jen“ 90?

Kamioňák nejsem, to jste si taky vycucal z paty.

Mendy

Pokud bude mít pracovní dobu klasických 160 hodin měsíčně, tak to je každý měsíc Praha – Mnichov a zpět.

Karel

Zbytečné náklady na značky. Zakázat předjíždění kamionům zákonem-tak jak je to na Slovensku -a hotovo jednou pro vždy

Jiří Kocurek

Protože tady nejsou kopce a nemůže se stát, že by kamion brzdlo něco naloženého před ním. Avií počínaje.

mimochodem

Tam, kde je kopec stojici za zminku, je typicky pruh pro pomalu jedouci vozidla a v takovych mistech snad maji i na Slovensku kamiony predjizdeni povoleno.

bkv

Některé dálnice nemají pruhy pro pomalu jedoucí vozidla…

Jiří Kocurek

Kéž by byl pruh pro pomalá vozidla všude. Není a mnohde se nevejde.

Trumway

A hned za Avií se řadí řidiči osobáků co jedou „na spotřebu“. Třeba takový co má v autě ještě „ekonoměr“ ovládaný podtlakem. Čím větší otevření škrtící klapky, tím větší podtlak a ručička mimo zelené pole . :- )

Otto

Aha… a na Slovensku nejsou kopce… ten stat je jedna rovina… tak to potom jo

Jiří Kocurek

A tím, že to dělají na Slovensku, tím je to zaručeně správně?

mara

A taky povolit oficiálně 90km/h

Trumway

Jenže to není jen o kamionech, ale o všech vozidlech jejichž konstrukční rychlost umožňuje využití dálnice, ale nedovoluje jet rychlostí vyšší než je ona rychlost u nákladních vozidel. Dejte si za osobák přívěs s max. povolenou rychlostí 90km/h a jste na tom při předjíždění naprosto stejně jako ty kamiony.

Jiří Kocurek

Raději opatrně, prázdný skákající vozík je postrachem všech okolo.

Trumway

To mi nemusíte vysvětlovat. Extrémem je když se za soudobé nafouklé SUV připojí vozík co byl dříve k Trabantům a řidič o něm prakticky ani neví jak je za autem malý a na malých kolech. Navíc označený 80km/h. Auto jede, a poskakující vozík naříká. Někdo by mohl říci, že takové auto nemá s předjížděním problém, ale…a právě proto to píši.

Jiří Kocurek

To nebylo až tak na Vás, ale na toho, kdo by si to chtěl dle vašeho návrhu vyzkoušet.

Rosťa

A taky Polsku, Maďarsku…….

Milan

Budeme umět jezdit v uspořádání 3+3?

Trumway

Těžko když nám dělá problém i 1+1

Pave69

Pro 80k aut/24h je i 4+4 málo. To není o umění, ale o blbosti/neschopnosti ŘSD, která teď začíná realizovat něco, co podle původních plánů mělo už 10 let fungovat. Během těch 20 let odkladů to měli přeplánovat a přeschvalovat na 4+4. Taky proto, že jižní segment VMO nikdy nevznikne, stejně tak JZ tangenta, takže D1 je nahrazuje a i do budoucna nahradí.

PetrN

No vídeňská A23 na mostě přes Dunaj kde jsou 4+4 pruhy předvádí průměrně kolem 200 tisíc vozidel denně jen tak mimochodem. 3+3 přes Favoriten kolem 140tis… Asfinag každý měsíc zveřejnuje přehledné statistiky v Excelu z celé dálniční sítě Rakouska… A třeba taková A1 v úseku Wien-Linz celá v 3+3 má v nejméně zatíženém místě na půli trasy cca 60tis a roste až ke 140tis. na průjezdu kolem Linze

Kleist

Ano, kratší úseky 3 pruhů máme již dnes například na D1 u Prahy.

medvěd

A ) No radar změří a ukáže na proměnné značce kolik mám jet. Umí řidiči podle toho jezdit ?

B) Co ale naše lidová nátura – omezení pro mne neplatí, já frajle letím dál…………. bum prásk – vyhrál to ten s více airbagy.

C) K radarům foťák a malá vzdálenost dle čáry – máš fotečku za litr.

Pave69

Tak když musí čumět někam nahoru na světýlka, tak je určitě větší šance, že si nevšimne joudy před sebou, co to pro jistotu zadupl (skoro) do zastavení. Nedivil bych se, kdyby se v úseku nehodovost zvýšila. Mnoho značek řidiče přetěžuje a odvádí od toho důležitého – jet podle okolního provozu.

Trumway

Značky se dají registrovat zcela v pohodě i bez toho, aby řidič přestal sledovat prostor kolem vozidla. Naopak. Některé značky dávají řidiči čas pro sledování ještě důkladnější. Jednou z těch značek je právě značka upozorňující na snížení rychlosti. Pokud někde taková značka je je to zdvižený prst a vykřičník, že se něco děje a že je potřeba pozornost zvýšit. A jet podle okolního provozu…to je hodně zjednosušené. Na jednu starnu ano, a na druhou ne. Pokud bych se měl přizůsobovat každému kdo jede nad limit abych nebyl brzdou a díky tomu, že jsem výrazně pomalejší může nastat nějaká krizovka tak… Číst vice »

Mendy

„K radarům foťák a malá vzdálenost dle čáry – máš fotečku za litr.“
Už se těším, až vám někdo hodí myšku pár metrů před radarem 😀

Leinad

Jaký má smysl podle rychlosti kolony měnit povolenou rychlost?
Pokud by bylo málo lepičů, víc rozestupů a žádný trotl jedoucí pod plynem na zadek kolony (aby mohl zadupnout brzdy) tak by se jelo plynuleji.

micek

Třeba, že s nižším rychlostním limitem se (kromě jiného) mírně zvyšuje kapacita komunikace a snižuje riziko nehody (příp. následků)?
Ideál je kolem 90 km/h což u nás v ČR zhruba odpovídá provozu na 80 ve zůženích 🙂

mimochodem

Tohle jsem videl ve Svajcu, celkem to tam i fungovalo a prislo mi, ze to trosku redukovalo ten „efekt harmoniky“.

Trumway

„Jaký má smysl podle rychlosti kolony měnit povolenou rychlost?“ Smysl to má. Pokud bude kolona, která bude popojíždět velmi pomalu a vozidlům, která budou od ní ještě několik desítek kilometrů snížíme rychlost tak takto prodloužíme čas potřebný pro dojezd k této koloně a tím docílíme, že se vozidla nebudou tak rychle hromadit a kolona se nebude prodlužovat. Takže smysl to má. Rozestupy jsou sice fajn, ale ty nepomohou. Všiml jste si někdy, že začátek kolony sidce pomalu, ale jede a vzadu se zastavuje a jede se přískoky? To je jen o tom, že lidé neumí jet v koloně plynule. Nechají… Číst vice »

Pave69

S tím ZIPem to je blbost, přece kdyby jely dva proudy aut s odstupy 2s (doporučená hodnota) a zipovaly se do jednoho pruhu tak, aby zase měly bezpečný odstup 2s, tak to prostě nevyjde – půlka jich musí zastavit a tahle půlka logicky zastaví i tu první půlku, co by se vešla.

Trumway

A víte proč? Protože v koloně nění třeba takových mezer. Pokud by tomu tak bylo měly by popojíždějící kolony několikanásobnou délku než mají. Bezpečný odstup není v každé rychlosti stejný. Pokud budou vozidla popojíždět stačí méně než je potřeba při 50, 90 nebo 130. Ten odstup se musí zákonitě zvyšovat jak se zvyšuje rychlost. Při zipování je třeba nechat prostor pro vozidlo a pustit ho tam vždy, když na člověka přijde řada. Je zcela běžné, že někteří řidiči prostě jen aby snad ušetřili čas auto nepustí. Já se v kolonách snažím jet tak, abych nemusel skákat a anetrápil tak spojku… Číst vice »

Leinad

A kdo řekl, že ta hodnota musí být 2s?
Jak se blíží zůžení tak:
1) v průběžném pruhu zvyšuju rozestup cca na délku auta, které pouštím.
2) V končícím pruhu se chytnu své díry (kamion za který se řadím mám na 1-2 hodině, i když predemnou je dlouhá mezera). V místě kde můj pruh končí přejedu za něj.