ŘSD: Dočasně rozšířit D1 u Brna na šestipruh nelze kvůli mostu
Dálnice D1 u Brna. Foto: Google Street View
Práce na trvalém rozšíření dálnice u Brna začnou nejdříve v roce 2023. Jde o jeden z nejvytíženějších dálničních úseků v zemi.
Zeptám se možná hloupě. Ale proč ten stávající most bourat. Proč vedle něj nepostavit další s více pruhy. Nebylo by to pak rychlejší a levnější řešení? Než stávající most zbourat a postavit nový.
Málo místa.
Ať to rovnou připraví na 4 pruhy s odstavným v každém směru.
3+3 pruhy jsou v tom úseku málo, jestli skutečně chtějí udělat něco pořádného, těch pruhů musí být víc. Jinak za pár let budou stavět most nový. A není to jen o mostě, chce to trochu myslet dopředu a řešit D1 před a za mostem, tedy rovnou rozšířit na minimálně tři pruhy v každém směru.
Technicky je důvod jasný. Strategicky je důvod k výměně vedení MD a ŠD, protože jejich strategie již neodpovídá požadavkům. Bourání starého a výstavba nového se dělá v době, kdy je nižší provoz, a ten již byl. Bude-li opět, to si raději nepřejme.
No jo, když ty dálnice jsou soudruhům z ŘSD jen na obtíž. Pořád nějaké starosti, žádný klid na práci. Musí pořád hledat nové důvody, proč to nejde. Ani ministr který vůbec nespí to neumí změnit.
Ještě seriózněji se psalo na ŘSD od provizorním rozšířením na 3+3 pruhy v úseku Brno-východ (203) – Holubice (210) včetně realizace SOS zálivů, jelikož samotná trvalá stavba rozšíření je v tomto úseku v plánu až jako poslední (nyní 2029-2032). Nemá někdo více informací, jestli a kdy případně se s tím počítá?
Tak stačí se podívat, jaké jsou dálniční křižovatky v Rakousku. U Brna jsou tři sjezdy na pár km a dva pruhy a jeden připojo-odpojovací. Totální zmatek, nehody, kolony denně. A samotné křížení D1/D2 je ukázka absurdity.
Tam je původně zcela standardní čtyřlístek doplněný o kolektory pro vyšší bezpečnost. Není to ukázka absurdity, ale standardní řešení poplatné době vzniku, které ale dnes nezvládá kapacitně.
Již v devadesátých letech bylo jasné, že čtyřlístek nebude stačit. Co dělali ti, kteří za to odpovídali?
Stavěli dálnici z Prahy do Plzně a dál do Německa. Také z Olomouce do Lipníka – to byl dvouproudý úsek propojující dvě čtyřproudovky. O dost větší průser.
3+3 pruhy by měly být mezi Prahou a Brnem samozřejmostí, nyní prováděná rekonstrukce D1 je nedostatečná a z hlediska řidiče jde jen o výměnu povrchu. Pokud bychom se chtěli inspirovat, jak se provádí moderní rekonstrukce dálničního tahu, je třeba se podívat např. na německou A4 v okolí měst Jena či Eisenach, tady šli cestou částečných přeložek do nových stop v úsecích, které na 3+3 zrekonstruovat nebylo možné.
to by to museli řešit odborníci a ne politici
na tu samozřejmost 3+3 jste přišel jak? přijde mi, laicky, že tam takový provoz není a 3 pruhy jsou do mirošovic a následně jsou tři pruhy prakticky ve všech stoupáních. různý ucpávání, co sám pozoruju dělají hlavně řidiči, kteří neumí jezdit vpravo. z prahy do brna předjedu někdy i desítky aut zprava, aniž bych překročil rychlost nebo porušil předpisy.
Tak předpisy porušujete už tím, že ta auta předjedete zprava 😉
Na druhou stranu, ti experti, co se drží zuby nehty vlevo, i když kilometr před nimi nic není, taky porušují předpisy.
§ 12, odst. 3: Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen „souběžná jízda“); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
Souběžnou jízdou se však nedá nazvat situace, kdy předjíždíte vpravo vozidla jedoucí v levém pruhu a před vámi je v dálce náklaďák, protože vaše rychlost nezávisí na vozidle jedoucím před vámi, jak o tom mluví ten paragraf. Avšak zároveň platí, že ta vozidla naskládaná v tom levém pruhu, zatímco pravý je volný porušují další paragraf o jízdě vpravo, pokud nepředjíždí etc.
Dopravní kapacity na D1 nikdy nepřekročily limit pro dvojpruh. Kontejnery mají jezdit po železnici a ne po dálnici, tam jen kazící se zboží, tolik nákladní dopravní zátěž. Pak je tu nijak neregulovaný přesun osobní dopravní zátěže od jedenačtvrttunových vozidel k dvaapůltunovým vozidlům s exponenciálně rostoucí dynamickou zátěží povrchu vozovky. Přidejme ještě brzdiče a závodníky za volanty a máme důvody, proč se dva pruhy jeví jako nedostatečné. Co s tím? Progresivní silniční daň na vozidla přes jedenapůl tuny jako zdroj pro SFDI, zvýšení mýta pro kamiony převážející jiný než kazící se náklad s úpravou slevy ze silniční daně při kombinované dopravě,… Číst vice »
Je třeba vycházet ze skutečnosti, co by kdyby neplatí. Viděl jste někdy NJŘ? Kam to na tu železnici nacpete?
Mluvíme o rozšíření D1 na 3 pruhy. Pokud se má takto investovat, nebylo by lepší zvýšit kapacitu železnice stavbou VRT a uvolněním koridoru pro nákladní dopravu?
Pokud byste opravdu chtěl dostat 4000 kamionů na vlak, tak potřebujete sólo dvojkolejku. Bude to 100 vlaků denně, tohle přes Bezpráví neprocpete, ikdyž vydhodíte Jančuru, Leoše i Pendolíno.
PS: Jste ochodni čekat 10-15 roků na nový telefon, aby jel správně a ne kamionem?
I kdyby to byla polovina.
A protože se s tím počítá až od roku 2023, museli jsme při opravě tohoto úseku před pár lety postavit protihlukové stěny tak, že se budou muset zbourat a to se týká i stěny stavěné letos. A nyní se sanuje most přes řeku v km 195,5 a proto jsou tam kolony, i když se ten úsek spravoval dva roky zpět.
Doufám, že když už se do toho hrábne tedy, udělá se to podle plánu, jak je v ÚP Brna – tedy tříúrovňové křížení na Vídeň a Bratislavu a čtyřpruh mezi těmito dvěma exity (vzor Bratislava Petržalka).
Jsem pro, ale zdroje na takové investice nejsou králíci z kolobouku kouzelníka Pokustóna. Tedy, pokud již pánové Kellner, Vítek, Šimáně a další nepodepsali závazek, že přednostně budou investovat do veřejné infrastruktury, kterou sami také využívají.
Tvl to se o všechny mosty starají tak, že je lepší je zbořit a postavit znovu? :-O
asi bude rozdíl, když se staví podle normy na pět tisíc osobních aut jedoucích 80kmh za den vs. doprava je na dvacet tisíc čtyřicetitunových kamionů plus čtyřnásobek osobních aut jedoucích 130… to pak ani svěcený beton nepomůže 🙂
asi bude rozdíl, když se staví za socialismu, kdy se při výstavbě kradlo a následně se kašlalo na údržbu
Já myslím, že socialismus a koministi mohou i za to, že v zimě padá sníh méně než dřív,.a v létě je větší hic, než býval…
No je dost možné
V podstatě ano.
doporučuji navštívit Ostravu a projet dálniční úsek D1, kdy Vás při rychlosti nad 60 Km/h přebírá řízení letového provozu a to dálnice byla postavena po roce 2000 a už je na odpis…
Zatímco dnes se nejen při výstavbě nekrade a nekašle následně na údržbu…
Ne každý kamion má 40 tun. Osobáků je necelých 50.000, nikoliv vašich 80.000
To je jenom jeden z problémů. Dalším důvodem je, že za socíku se mosty dimenzovaly na přejezd tanků T-72, které váží podle verze okolo 43-45 t, zatímco poslední roky se mosty posuzují na přejezd tanků jako Leopard, Abrams nebo Leclerc, které jsou o 15-20 t těžší. Velmi omezená průchodivost těžkých tanků přes mosty byla jednou z příčin, proč vojenská doktrína SSSR a potažmo Varšavské smlouvy v 60. letech zcela opustila použití těžkých tanků, ačkoliv je měli na velmi dobré úrovni. Protivníkovi by stačilo těch pár dostatečně únosných mostů zičit anebo osadit těžkou protitankovou obranou a těžké tanky by neměly jinou… Číst vice »
Problém je, že dálnice je do Brna už příliš moc vrostlá, takže rozšíření bude extra náročné a moc nepomůže.
Daleko lepší by bylo postavit skutečný dálniční obchvat města o pěkný kus víc na jih.
Vrostlá blízko obytné zástavby je hlavně kolem Starého Lískovce, tam by to bylo lepší rozšířit a celé zakrýt než stavět další dálnicu o kus vedle. Naštěstí jihozápadní tangenta je snad už mrtvá. Zato mezi 194 a 196 je kolem celkem místo.
Pán bydlí v Bosonohách, Troubsku, Ostopovicích? Bez JZT a D43 se doprava kolem Brna nedá zvládnout. Lepší by bylo začít se bavit o technickém řešení. Trasa je jasná.
Možná by stálo za to Brnu odlehčit budováním alternativní silniční páteře, aby tam mohly postačovat jen 3 pruhy. Vševidoucí oko by se mohlo konečně začít upírat směrem ke stávající I/55….
pardon I/35
Klidně k oběma 😉
Tri pruhy jsou na Brnany moc, coz v praxi vidime na D2, ktera kousek pred Brnem tri pruhy ma a tudiz treti pruh nicemu prilis nepomuze.
To je stejné, jako říci, že jsou moc i na Pražáky, kteří se pravého pruhu bojí a nejezdí v něm
Na tom něco muze byt, ale vodicem kolony v levém pruhu je podle mé zkušenosti nápadně často opět „B“.
To jsou Vyškováci. 😀
Jezdím často v úseku MIrošovice-Praha, kde jsou tři pruhy v každém směru. Nejvíce dementů jedoucích ve středním pruhu (když pravý je volný) má RZ J, následováno C a B.
Pokud se to řidiči ani za více jak 20(!!!) let, co to tam je, nedokázali naučit, tak nemá smysl uvažovat o třech pruzích do Brna. Leda by byly všechny levé…
To je přeci jasné jak facka : za dvacet kilometrů se bude ten pravý pruh odpojovat a nepustili by mě zpátky 🙂
A co na tom tak dlouho experti zase zjisťovali, vždyť PČR to chtěla už dávno. V tuto dobu tam zase lepí most a uzavírka je z obou stran, samozřejmě na druhé straně se nic neděje. Nýmandi.
Potvrzuji, jezdím tudy denně, jedna strana se opravuje, ale druhou zavřeli také….. Každý den kolona 5 a více km….
Chápu, že příprava středočeské dálnice D3 může být zdlouhavá. Ale nepochopím, proč příprava rozšíření stávající dálnice u Brna trvá už 25 let.
Když se nechce, dúvod se dycky najde. Bohužel.
Nepracujete Vy náhodou na ŘSD Brno ? 🙂
David: Protože se do toho ve skutečnosti nikomu moc nechtělo, z těch co rozhodují.
Co se týká dálnic a jejich příprav, mají máslo na hlavě nejspíš všechny vlády od r. 1980
Hmm, šel bych ještě více do historie. Tak do Vítezného Února, krátce poté byla D1 prohlášena za nepotřebnou…
Hele na Brno dobrý. Když to srovnám s „ODSouváním“ železničního nádraží (skoro 100 let) nebo (ne)budováním Hitlerovy dálnice (75 let)..
Na toto je i sarkasmus málo..
Skoro sto let, ale stejně musíte skrytě obviňovat ODS, že…
🙂
A nestačilo by ten problematickej pruh vyhradit pro osobáky?
To by byl asi docela zmatek. Třetí pruh měl být průplet, tedy propojení připojovacího s následujícím odbočovacím pruhem. Pokud by se náklaďáky musely zařadit do průběžného a za mostem zase případně vyřadit, nevím, jestli by to plynulosti zrovna pomohlo.
Nestačilo
Nestačilo. Muselo by se to třídit už několik km předem a pak… zkuste se vejít do odbočovacího pruhu, který na tom mostě začíná, ale můžete do něj až za mostem. Hromadná nehoda za 4, 3, 2, bum.
Po přečtení článku mě napadá tato otázka. Proč jen 2 km? Dálnice okolo Brna popojíždí , či stojí každý den několik hodin. Od východu je první problém na 210 km ve směru na Brno, kdy ze silnice E50 se napojují vozidla . Kvůli hustotě dopravy a nemožnosti se připojit vznikají kolony už od 212 km. A další problémové míso o kus dál, nájezd na D1 u odpočívky Rohlenka. Z východu tedy dva frekventované nájezdy směr Brno. Pokud někdo zná tuto lokalitu, ví že tento problém není nový. Čili 3 pruhy v každém směru by byly vhodné od 194 po 210… Číst vice »
Ono kdybyste třeba trochu víc pozorně četl ten článek, věděl byste, že se rozšíření D1 okolo Brna na tři pruhy v každém směru plánuje na celkem osmadvaceti kilometrech. Konkrétně mezi Kývalkou a Holubicemi, jak je uvedeno. 🙂
3 nebudou stačit. Radši rovnou s rezervou na 4.
Ono kdybyste třeba trochu víc pozorně četl ten článek, věděl byste, že se rozšíření D1 okolo Brna na tři pruhy v každém směru plánuje na celkem osmadvaceti kilometrech. Konkrétně mezi Kývalkou a Holubicemi, jak je uvedeno. 🙂
Jo, za 10 let. Sqelá perspektiva.
Pokud se bude most 223 rekonstruovat, tak se po původní půlce mostu bude provizorně jezdit i odstavným pruhem. K čemu takový posudek je?
Tak přece si nenechaj poškodit most, kterej se má za chvíli bourat. To dá rozum.
Co má společného provoz ve dvou pruzích s provozem v šesti pruzích? Kdyby to povolili, most spadl a tahali mrtvé že sutin, vy byste se tu divil, jak je to možné a proč si neudělali předem posudek.
Protože se tam obvykle jezdí v úzkých pruzích 2+2, tedy ne tři, ale dokonce čtyři pruhy na jedné půlce mostu. Snad jediný rozdíl je rychlost, která je během rekonstrukce omezena obvykle na 80 km/h, takže dynamické namáhání bude menší.
Když za 3 roky zavřou levou část mostu 223, aby ho mohli most postavit znovu, tak provoz převedou na pravou část mostu a bude se několik měsíců jezdit v režimu 2+1 čili ve třech pruzích. Jediný rozdíl vidím v tom, že Policie chce vyznačit bílé pruhy, ale při rekonstrukci budou žluté pruhy.
Na tento úsek má ŘSD pravomocné stavební povolení. Proto by mě jako účastníka každodenních kolon zajímalo, proč nemá zbytek? Třeba přeložky. Proč se nestaví? Na kom to vázne? Kdo to má na stole?
Čeká se na přeložku nějakýho pojebanýho plynu. Dvojministr asi neumí kleknout na energetiky ze svého úřadu, aby to uspíšili. Dementní stát.
Vy byste ho nenechali vůbec vyspat… chudáka, kdo ví, co mu Andrej teď ještě hodí na hrb.
A proč jen šestipruh? Osmipruh by byl zrovna lepší!
Ještě lepší by byla Jihozápadní tangenta, která by část provozu směr AT odvedla z tohoto nejzatíženějšího úseku a vytvořila by alternativu pro případ MÚ mezi exity 196 a 198. Jako bonus by zajistila obsluhu rostoucích satelitů (Moravany, Nebovidy).
Zmíněný úsek se začal stavět v roce 1938, ale na jaře 1942 se stavba přerušila a už se v tomto úseku neobnovila.
Za to mohou vojáci z NDR, kteří u Stalingradu stříleli po soudruzích vojácích slepými.
Obávám se, že v zamýšlené stopě exteritoriální dálnice by to dnes bylo nepoužitelné, v plánu byly nějaké hodně divoké oblouky, které měly být řešeny ještě divočejším příčným klopením. Jinak přínos JZ tangenty u nějakém updatovaném provedení samozřejmě nerozporuji.
Od D1 po Nebovidy je to lautr rovina, podívejte se na leteckou mapu, kde je těleso dobře patrné. Od Nebovid dál už to tak zřetelné není, ale nikde jsem žádný ostrý oblouk neobjevil.
Neda se. Neni na to predpis. Nikdy se to tak nedelalo. Lide by to zneuzili.
2023. ten Matl je ale divoch
Copak neznáte plán „už za tři roky“, který můžete používat klidně následujících 15 let? 😉