ŘSD: Dočasně rozšířit D1 u Brna na šestipruh nelze kvůli mostu
Práce na trvalém rozšíření dálnice u Brna začnou nejdříve v roce 2023. Jde o jeden z nejvytíženějších dálničních úseků v zemi.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) posuzovalo návrh policie provizorního rozšíření dálnice D1 mezi 194. a 196. kilometrem u Brna (mezi exity na Mikulov a Bratislavu) na šest jízdních pruhů. Kvůli stavu tamního mostu to ale není možné. Do doby, než bude dálnice trvale rozšířena, tam řidiči budou jezdit jen ve dvou pruzích v každém směru. ČTK to řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Práce na trvalém rozšíření dálnice, které má zajistit větší plynulost provozu, plánuje ŘSD zahájit nejpozději v roce 2023.
„Na základě návrhu policie jsme zjišťovali, zda je už nyní možné úsek dočasně rozšířit prostřednictvím vedení dopravy v odstavných pruzích. Tohle řešení nelze, neboť výrazně zvýší zatížení krajních nosníků nosné konstrukce mostu 233, který vede přes železniční trať,“ vysvětlil Studecký.
Z posudku na most vyšlo, že jej nestačí jen opravit a rozšířit, ale bude nutné a ekonomicky výhodnější jej zbourat a postavit nový. Předpokládané náklady na stavbu úseku jsou 1,4 miliardy korun.
Rozšíření dálnice má podle policie zajistit větší plynulost provozu, snížit počet nehod a stresových situací pro řidiče. „Mezi 194. a 196. kilometrem vyúsťují dvě jedny z nejvytíženějších silnic, D2 a I/52, takže jakýkoliv prostor navíc pomůže,“ uvedl policejní mluvčí Bohumil Malášek.
Rozšíření osmadvacetikilometrového úseku D1 mezi sjezdy na Kývalce a u Holubic má sedm etap. „Jednotlivé stavby se nachází v různých fázích přípravy. Nejblíže k realizaci je úsek mezi 194. a 196. kilometrem Brno centrum – Brno jih a připojení Černovické terasy, u které také předpokládáme zahájení nejpozději v roce 2023,“ doplnil Studecký.
ČTK