ŘSD chystá stavbu okružní křižovatky na silnici I/43 u Sebranic na Blanensku

Silnice I/43 ve vesnici Sasina na Blanensku, ilustrační foto. Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63316435Silnice I/43 ve vesnici Sasina na Blanensku, ilustrační foto. Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63316435

Výhledově by pro zajištění nadregionálního provozu měla být silnice I/43 nahrazena novou silnicí I/73.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel IV.

Překvapilo mě to vyosení okružní křižovatky směrem na východ a následné přivedení 3 směrů do jedné 1/3 jejího obvodu (Svitávka – budoucí obchvat Sebranic – Bořitov). Dle infoletáku by to mělo být kvůli regulace rychlosti a zklidnění dopravy. Nedělá toto okružní křižovatka už ze své podstaty? Nebo ta nevyosená OK o několik km jižněji u Bořitova s paprsky po cca 90° s neprůhledným středem je špatná či málo klidná?

Projektnat

Osobně tipuji snahu minimalizovat omezení během stavby na stávající I/43, a tedy stavět bokem.

Kov

Že by navždy zkomplikovali jízdu všech aut jedoucích po I/43 vyoseným kruháčem, jenom aby nezkomplikovali jízdu po dobu pár měsíců během výstavby? To se mi nezdá.

Karel IV.

Můžou udělat dočasné provizorium mimo zábor kruháče.

Vít Tachovský

Správně. Ještě dodám, že až se v budoucnu připojí i I/19, tak se vyosí i paprsek I/43 od Svitav, aby byly pravidelné, což zvyšuje kapacitu okružní křižovatky. To v letáku chybí, ale teď to není důležité.

Karel IV.

Na obrázku jsou zatočené oba směry (od Svitav i od Brna).

Kleist

Je to dobře že se do I/43 investuje a nečeká na I/73. Některé stavby jako např.: obchvat Svitavy (přivaděč na D35), zmíněný kruhový objezd (součást MUK na I/73 a I/19), MÚK Lipůvka, Kuřim východ, Podlesí (Zůstane důležitou tepnou do Blanska). Jen mám takový špatný pocit že u většiny staveb bylo napsáno zahájení stavby 2024 dnes již 2025 nebo 2026 😕.

Karl

Místo stavby I/73 flikovaní I/43
úsek Černá hora – Svitávka je bez problémů.

Než několik různých omezení, které budou nevyužité, rovnou postavit I/73.

Pavel Skládaný

Výborný nápad, pusťe se do toho! Zatím se to nikomu ani po desítkách let nepovedlo, budete první a slavný.

Pavel

Konečně, již tolik nehod na téhle křižovatce bylo. Je zde velké množství aut odbocujicich z vedlejší doleva, tedy úplně skvělý případ, kde se kruhak využije.

Granja

Pokud tomu dobře rozumím (obrázek je omezený rozsahem), pak I/19 nebude mít výhledově problematické napojení přímo v Sebranicích jako dosud, ale bude vybudován krátký úsek s napojením do nové okružní křižovatky mimo obec Sebranice.

Granja

Oprava: nikoli silnice I/19, ale II/150.

Jirka

I/19. Praůvodně I/18 byla rozdělna právě v té I/19 vede na západ směr Žďár n.S., zatímco na východ byla převedena o kategorii níž jako II/150.

Jarda Š.

Ano, Havl. Brod – Sebranice byla původně část I/18, pak II/150, nyní I/19.

Granja

A to je ten veletoč, který mě zmátl.

kik

Ono to bylo původně tak že I/18 vedla od Rožmitálu p. Třemšínem přes Příbram, Havl. Brod, Žďár n. S., Prostějov a Přerov do Val. Meziříčí a dále na Slovensko. Pak byla od Votic převedena na silnici 2. třídy a označena jako II/150. A protože obce jako Nové Město n. M. či Bystřice n. P. atd. tvrdily že neexistence komunikace 1. třídy snižuje jejich možnost přilákání investorů, došlo opět k přečíslování a v úseku Havl. Brod – Sebranice byla převedena zpět na silnici 1. třídy jako I/19. Úsek Votice – Havl. Brod a Sebranice – Prostějov zůstal dál vedený jako II/150.

WHN

O něco širší vztahy zobrazuje mapa v letáku pro I/73: https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/490/infoletak_s73-boritov-svitavka.pdf

Ondřej 2

Ehm, ten kruhac je podle toho pouze dočasné řešení. Se stavbou i/73 zanikne.

WHN

Nikoliv. Z letáku křižovatky (odkazován v článku): „Křižovatka bude mít využití i po dokončení stavby
komunikace I. třídy (I/73 Bořitov – Svitávka).“