ŘSD chystá stavbu okružní křižovatky na silnici I/43 u Sebranic na Blanensku
Silnice I/43 ve vesnici Sasina na Blanensku, ilustrační foto. Autor: Jiří Komárek – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63316435
Výhledově by pro zajištění nadregionálního provozu měla být silnice I/43 nahrazena novou silnicí I/73.
Překvapilo mě to vyosení okružní křižovatky směrem na východ a následné přivedení 3 směrů do jedné 1/3 jejího obvodu (Svitávka – budoucí obchvat Sebranic – Bořitov). Dle infoletáku by to mělo být kvůli regulace rychlosti a zklidnění dopravy. Nedělá toto okružní křižovatka už ze své podstaty? Nebo ta nevyosená OK o několik km jižněji u Bořitova s paprsky po cca 90° s neprůhledným středem je špatná či málo klidná?
Osobně tipuji snahu minimalizovat omezení během stavby na stávající I/43, a tedy stavět bokem.
Že by navždy zkomplikovali jízdu všech aut jedoucích po I/43 vyoseným kruháčem, jenom aby nezkomplikovali jízdu po dobu pár měsíců během výstavby? To se mi nezdá.
Můžou udělat dočasné provizorium mimo zábor kruháče.
Správně. Ještě dodám, že až se v budoucnu připojí i I/19, tak se vyosí i paprsek I/43 od Svitav, aby byly pravidelné, což zvyšuje kapacitu okružní křižovatky. To v letáku chybí, ale teď to není důležité.
Na obrázku jsou zatočené oba směry (od Svitav i od Brna).
Je to dobře že se do I/43 investuje a nečeká na I/73. Některé stavby jako např.: obchvat Svitavy (přivaděč na D35), zmíněný kruhový objezd (součást MUK na I/73 a I/19), MÚK Lipůvka, Kuřim východ, Podlesí (Zůstane důležitou tepnou do Blanska). Jen mám takový špatný pocit že u většiny staveb bylo napsáno zahájení stavby 2024 dnes již 2025 nebo 2026 😕.
Místo stavby I/73 flikovaní I/43
úsek Černá hora – Svitávka je bez problémů.
Než několik různých omezení, které budou nevyužité, rovnou postavit I/73.
Výborný nápad, pusťe se do toho! Zatím se to nikomu ani po desítkách let nepovedlo, budete první a slavný.
Konečně, již tolik nehod na téhle křižovatce bylo. Je zde velké množství aut odbocujicich z vedlejší doleva, tedy úplně skvělý případ, kde se kruhak využije.
Pokud tomu dobře rozumím (obrázek je omezený rozsahem), pak I/19 nebude mít výhledově problematické napojení přímo v Sebranicích jako dosud, ale bude vybudován krátký úsek s napojením do nové okružní křižovatky mimo obec Sebranice.
Oprava: nikoli silnice I/19, ale II/150.
I/19. Praůvodně I/18 byla rozdělna právě v té I/19 vede na západ směr Žďár n.S., zatímco na východ byla převedena o kategorii níž jako II/150.
Ano, Havl. Brod – Sebranice byla původně část I/18, pak II/150, nyní I/19.
A to je ten veletoč, který mě zmátl.
Ono to bylo původně tak že I/18 vedla od Rožmitálu p. Třemšínem přes Příbram, Havl. Brod, Žďár n. S., Prostějov a Přerov do Val. Meziříčí a dále na Slovensko. Pak byla od Votic převedena na silnici 2. třídy a označena jako II/150. A protože obce jako Nové Město n. M. či Bystřice n. P. atd. tvrdily že neexistence komunikace 1. třídy snižuje jejich možnost přilákání investorů, došlo opět k přečíslování a v úseku Havl. Brod – Sebranice byla převedena zpět na silnici 1. třídy jako I/19. Úsek Votice – Havl. Brod a Sebranice – Prostějov zůstal dál vedený jako II/150.
O něco širší vztahy zobrazuje mapa v letáku pro I/73: https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/490/infoletak_s73-boritov-svitavka.pdf
Ehm, ten kruhac je podle toho pouze dočasné řešení. Se stavbou i/73 zanikne.
Nikoliv. Z letáku křižovatky (odkazován v článku): „Křižovatka bude mít využití i po dokončení stavby
komunikace I. třídy (I/73 Bořitov – Svitávka).“