ŘSD chystá s Plzní úpravu křižovatky při výjezdu na dálnici D5 a na Domažlice, odstraní „špunt“ u Makra

Okružní křižovatka v Plzni u Makra. Foto: Google Street ViewOkružní křižovatka v Plzni u Makra. Foto: Google Street View

Provoz na křižovatce je po otevření západního okruhu výrazně nad plánovanou kapacitou.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje ve spolupráci s městem úpravu nejfrekventovanější křižovatky v Plzni u obchodního centra Makro na výjezdu k dálnici D5 a na Domažlice. Tzv. turbokřižovatka má uvolnit výjezd z nového západního obchvatu Plzně, který se ucpává a tvoří se tam fronty aut. Přijde zhruba na 150 milionů korun, z toho 80 miliony se na ní bude podílet město, 60 milionů dá ŘSD a zbytek kraj, který byl investorem obchvatu. Nová okružní křižovatka bude hotová na podzim 2025, řekl ředitel plzeňské oblasti ŘSD Miroslav Blabol.

Západní okruh, dokončený v únoru, podle aktuálního sčítání využívá až 19 000 vozidel denně,“ uvedl náměstek primátora Aleš Tolar (STAN). Snižuje dopravní zátěž na mnoha místech v centru Plzně i v okolí. Nová silnice ale ústí na křižovatku u Makra na Nové Hospodě, jejíž současná podoba nemá dostatečnou kapacitu a tvoří se tam „špunt“. Kromě D5 a směru na Domažlice obsluhuje průmyslovou, obchodní a univerzitní zónu Borská pole.

Na nové křižovatce bude mít každý paprsek své zvláštní odbočení, celá bude světelně řízená a jednotlivé pruhy stavebně oddělené. Dopravní teoretici říkají, že díky tomu bude podstatně propustnější,“ uvedl Tolar.

ŘSD dokončuje projekt křižovatky, pokračuje stavební řízení, které má být ukončené letos v létě. „Dokumentace na výběr zhotovitele bude do konce září. Pak se bude soutěžit. V roce 2024 uděláme přeložky sítí a o rok později přestavíme vlastní křižovatku,“ řekl Blabol. Na oba roky jsou peníze vyčleněné. Letos na podzim by měl ČEZ zahájit přeložku elektřiny. ŘSD ještě jedná o výkupech tří pozemků.

Spolupráce města a ŘSD

„Těch 80 milionů už máme v rozpočtu zapojených, po zpřesnění projektu to navyšujeme o deset milionů korun,“ řekl Tolar. Peníze půjdou hlavně na chodníky, cyklostezku kolem kruhového objezdu, vedení pro trolejbusy a přechody pro chodce. „V roce 2025 to bude určitě hotové. Už jsme se dohodli, jak budeme stavbu provádět. Zvolila se varianta po polovinách, dva měsíce bude zavřená jedna část a dva měsíce druhá,“ řekl. Úplná uzavírka na dva a půl měsíce nebo téměř rok trvající stavba po paprscích nezískaly podporu.

Nečekali jsme, že po západním okruhu bude jezdit 19 000 aut denně, projekčně se počítalo s 15 000. Je to na hraně kapacity silnice,“ řekl Tolar. Všech 19.000 aut se podle něj dostane právě na křižovatku u Makra. „Tam se provoz zahustí o další paprsky, takže tam projíždí skoro 30 000 vozidel denně,“ uvedl. Také proto tam město a kraj teď zavedly zákaz předjíždění a do prázdnin omezí rychlost na 70 km/hod.

Město také podle Tolara začne s výkupy pozemků pro budoucí rozšíření západního okruhu o dva pruhy na čtyři. „Jakmile bude záborový elaborát, tak se začne jednat s vlastníky,“ řekl. V tomto volebním období, tedy do roku 2027, se ale vedení města podle Tolara zahájit stavbu nepodaří.

Tagy I/26 Plzeň Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Západní okruh Plzně
31 komentářů