ŘSD chystá kvůli tunelu na D3 v Českých Budějovicích roční uzavírku vytížené silnice

Stavba úseku D3 Úsilné - Hodějovice. Pramen: ŘSDStavba úseku D3 Úsilné - Hodějovice. Pramen: ŘSD

Kilometrový tunel Pohůrka představuje dlouhodobý problém, ŘSD jej muselo nechat přeprojektovat.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odtěžuje zeminu v místě budoucího kilometrového tunelu Pohůrka v Českých Budějovicích, který bude součástí dálnice D3. Kvůli pracím na tunelu, jež zahrnou i odčerpávání vody, bude od 25. srpna rok zavřená Dobrovodská ulice, vytížená jihovýchodní výpadovka z města do hustě osídlených předměstí. Lze předpokládat dopravní problémy, řekli ČTK zástupci ŘSD.

„Jde o jediné schůdné řešení, jak ve stavbě tunelu pokračovat bez větších komplikací. Není to tak, že by se Dobrovodská uzavírala jen tak z naší pohodlnosti,“ uvedl Adam Koloušek z českobudějovické pobočky ŘSD. Nevyloučil, že uzavírka může být i delší než rok, pokud nastanou komplikace.

Stát zprovozní obchvat Českých Budějovic, který je součástí D3, v roce 2024, některé části by mohly být hotové o rok dřív. Problémem je právě kilometrový tunel Pohůrka, u nějž muselo ŘSD změnit technologii, protože se tu objevila spodní voda. Tunel tak bude hotový až v roce 2024, řekl již dříve ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Stát řeší, jak pojme dopravu zhruba po dobu roku, kdy se bude čekat, až se tunel dostaví.

Stavba tunelu se prodraží až o 200 milionů korun. ŘSD muselo u tunelu Pohůrka měnit projekt, neboť podle původně schváleného se nedalo kvůli spodní vodě stavět. Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem. Původně se měl tunel stavět pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha, nově se položí do jámy těleso, do nějž se voda nedostane. Kdo nese za nepoužitelný projekt zodpovědnost a jaké budou sankce, ŘSD ani ministerstvo dopravy dosud neuvedlo. Ministr dopravy Karel Havlíček v únoru na dotaz deníku Zdopravy.cz k hledání viníka a případným sankcím sdělil, že bude „chtít vědět, co se odehrávalo v době přípravy projektu zhruba v roce 2015, a do jaké míry se daly potíže předpokládat“.

Celá stavba dálničního obchvatu Budějovic měla být podle původních plánů ukončena v jednotném termínu, a to v září 2022. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale oznámilo, že dva na sebe navazující úseky budou hotovy o rok později, a to ještě s vyjmutím tunelu Pohůrka. Ten bude dokončen až koncem roku 2024, možná ještě později. Tunel je součástí úseku D3 Úsilné – Hodějovice, který projektovalo sdružení Pragoprojekt/Metroprojekt.

Až ŘSD uzavře Dobrovodskou ulici, bude pokračovat odtěžování zeminy, nutné pro hloubení tunelu. „Součástí prací bude odčerpávání vody, která celou stavbu už značně zkomplikovala,“ řekl Koloušek. Dobrovodská byla zavřená na několik dní již na konci července.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

Tagy D3 obchvat Českých Budějovic ŘSD tunel Pohůrka
40 komentářů