Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD chce zkulturnit hlavní tah z Písku na jih, přibude pruh i obchvaty

Silnice I/20 mezi Pískem a ČB dávno nesplňuje požadavky na bezpečnost. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA
Silnice I/20 mezi Pískem a ČB dávno nesplňuje požadavky na bezpečnost. Pramen: ŘSD/dokumentace EIA

Silnice I/20 z Písku do Českých Budějovic se má v příštích letech dočkat velké modernizace za několik miliard korun. Západní alternativa k budované dálnici D3 se dočká rozšíření ze dvou na tři (u Budějovic na čtyři) pruhy, mimoúrovňových křížení i nových obchvatů. Vyplývá to ze dvou dokumentací k posouzení vlivu staveb na okolí (EIA), které Ředitelství silnic a dálnic poslalo na ministerstvo životního prostředí.

Stav silnice je dlouhodobě předmětem kritiky, v obcích stižených tranzitní dopravou (Dasný, Češnovice) se už několikrát konaly demonstrace za odvedení aut mimo zástavbu. Právě tady vzniknou nové přeložky mimo obce. Na silnici je i řada úseků, kde často umírají lidé; jsou označeny křiklavou cedulí se smrtkou. Silnice totiž dávno nesplňuje soudobé normy, nemá například žádný prostor za krajnicí.

„Navrženými stavebními úpravami dojde ke zvýšení kvality dopravy a odstranění rizika značné nehodovosti z důvodu nedostatečné šířky silnice, ke zvýšení komfortu jízdy při zachování stávající trasy silnice a stávajícího silničního pozemku,“ píše se v dokumentaci. Zvoleno je šířkové uspořádání bez svodidla (fyzického oddělení), ale se širokým dělícím pásem. Podobně silničáři vylepšili například úsek I/3 Mirošovice – Benešov.

Silnice I/20 České Budějovice – Písek – Plzeň – Karlovy Vary je součástí mezinárodního tahu E49. V kombinaci s D4 ale slouží hlavně pro cesty z Prahy na jih a naopak. Modernizace 36 kilometrů od Písku na jih k Pištínu by měla probíhat v letech 2022 až 2025, zbylých 13 kilometrů k Budějovicím v letech 2021 až 2024. V přípravě je i severní spojka v Českých Budějovicích, která má propojit silnici I/20 s dálnicí D3 (výstavba 2020 až 2022).

Štítky

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jezdím tam docela často a zrovna v neděli jsem si říkal, jak je I/20 skvělá silnice – rovná, široká, od Vodňan (dál na Budějky to moc neznám), jen tři zpomalení – jednou 70tka kvůli křižovatce, 70tka kolem Protivína, 80tka v Selibově. Pískem, kdyby ten průtah nebyl snad tři roky věčně rozkopaný, se projíždí krásně, pak luxusní dálniční přivadeč.

  • A vubec nechapu pro alternativni dalnice vedou zase do Prahy :/ …. tam na D0 bude slabi clanek v CR. V pripade opravy ci nehody se zablokuje cela dalnicni sit. Aleternativa D1 je D35+D11 a vede do Praglu.

    Aleternativa D3 (e55) je D4… proc tedy 4 pruhy nevedou z budejek do Pisku. A co aletrnativa se vyhnout Prahy??? To se neresi nikde!!! Ale Baťa to resil …

    Kdyby z Pisku vedly 4 pruhy do Plzne a pak do Chyse (krizovatka s D6) a pak do Zatce (krizovatka s D7) a pak do Usti (D8)… mame s kazdym krizenim dalnic hned nekolik aletrnativ pri uzavirkach a nehodach… a spojen Plzne s Mostem a Budejkami a K. Varami

    • sladlu: Pro osobní dopravu je zajímavé spojení vlakem České Budějovice – Plzeň, kdy to rychlík jede pod dvě hodiny (1 hodinu 53 minut) a autem se to jede pod dvě hodiny málokdy. A hlavním problém je zejména v létě výpadovka na Krumlov v Českých Budějovicích, kdy po jedné cestě jezdí kamiony do Rakouska přes Dvořiště, turisté do Českého Krumlova a vodáci na Vltavu a cyklisti a dovolenkáři na Lipno a zpět.

  • Už aby to bylo.

    Ty bouračky a smrťáky by nebyly, kdyby už silnice byla pořádná.

    Nyní je totálně zahlcená a tak nějaký nedočkavec vlítne do protisměru ! To nemluvě o absenci odbočoavcích a připojovacích pruhů.

    To se na jihu řeší snížením rychlosti na 70 km. Když tam vlepí autobusou zastávku tak ještě sníží rychlost na 50 km.

    PS: V Českých Budějovicích už zase upraví kruhák na okružní ulici – pokus xxxxx. To vypráví o kvalitě projekce.

  • S dalnici uz je pocitano v studii dalnicniho obchvatu cech od RSD, kdy se maji propojit vsechna krajska mesta kolem Prahy…

    4pruh z Plzne do Budejek pres Pisek tam patri. Vyhozene prachy za 3pruhy !!!!

    Na druhou stranu. Tato studie je pro rok 2030 a dele… plus roky az desetileti pripravy :/ 😀 Kocourkov

    • .Zkuste se na tu studii (spíš návrh) ŘSD podívat pořádně. O žádné dálnice nejde. Jde o vytipované silnice prvních tříd, kde je vhodné, aby byly přestavěny. Většina z nich má parametry, ve kterých jako císařské silnice v 19. století vznikly.
      Půjde tedy o jejich rozšíření, doplnění stoupacích pruhů, vznik MÚK, což je jeden z největších problémů současných silnic. MÚK vyřeší odbočování vlevo. No a samozřejmě obchvaty měst. Osobně bych byl i pro to, aby ve vesničkách, kde je u hlavní silnice pár vybydlených domů a je tam „50“, došlo k výkupu těchto neprodejných nemovitostí a zrušení „50“. Na místě vykoupených staveb by ŘSD poté realizovala protihluková opatření. Ale to jsem asi příliš velký idealista. Rozhodně bychom pak i bez nutnosti dálnic měli síť, která se začne letmo blížit stavu, který je za hranicemi. Viz třeba hned za Folmavou, nebo za Pomezím na Ohří, kde je přesně to, co jsem vám právě popsal.

      • Kéž by císařských cest třeba silnice Břeclav-Mikulov místy snad pamatuje ještě Mojmírovce, je to křivé, klikaté a úzké a takových míst je.

        Souhlasím že uvedení státních silnic do takového stavu 2+1 -1+2, mimoúrovňová křížení, nadjezdy nad železnicí, problém ale je že nemáme nějaká spojení při jižním a severním okraji, která by propojovala Moravu a Čechy a to ani silniční ani železniční.

      • Jenze nez vykoupit par baraku okolo 4pruhu (praha lahovice) nebo kvalitního dvoupruhu I/52 tak je preci pro MD udelat ksefty pro firmy v podobe tzv.obchvatu. vrcholem je mikulov ktery obchvat ma a to ce se pripravuje je akorat obchvat obchvatu a bordelu a benzinek podle nej

  • Silnice I/20 by se měla rozšířit jednoznačně mezi Pískem a Českými Budějovicemi v celé délce na čtyř pruhové uspořádání s mimoúrovňovými křižovatkami.

    Nějak se mi ale zdá, že je to politicky neprůchodné, protože případná D4 v celé délce od Prahy do Českých Budějovic by znamenala, že je možné odložit D3 od Prahy až k exitu 62 u Nové Hospody na dlouhou dobu k ledu…

    • Ano. A proč ne? Bude obchvat Olbramovic a stačí dodělat několik MÚK a přeložku kolem Mezivrat a máte „skorodálnici“, která, došlo-li by k odlehčení D4 bude zcela dostačovat. A rozdíl v jízdních dobách proti dálnici bude zanedbatelný.

      • To je zcela přesné – jenže když už si někdo prosadil nesmyslnou likvidaci Posázaví dálnicí, tak to musí rychle dotáhnout až do hořkého konce, protože by mu mohl někdo tu jeho „hračku“ ještě nakonec zakázat vyrobit …

        • 4 pruhy k Písku určitě nestavět, znamenalo by to zákaz cyklistů na I/20, naopak rozšířením vozovky se to stane pro cyklisty jako nouzovka (spěchání) bezpečnější než dnes.

          D3 naopak dostavět v plné parádě, jednak díky tomu vznikne pro cyklisty most přes Sázavu, druhak se pro cyklisty uvolní I/3, což je moc hezká a vyhlídková silnice, ale dneska je to tam pro cyklisty nebezpečné.

          A D3 také vyřeší napojení Posázaví rychle na Prahu, což současnými autobusy trvá věčnost a ta šotoušská lokálka, po které se jede do Prahy hodinu je cestování na úrovni roku 1920 ne z roku 2018. Zdejší lokálka zavřít a nechat maximálně příměsto do Vraného a dál nějaké turistické víkendy v létě pouze, ale bez větší údržby. Až to tam shnije, tak zrušit a cyklostezku.

          • Cyklisté by měli mít natvrdo zákaz se pohybovat po všech silnicích první třídy. Tam nemají co pohledávat.

            A určitě dříve než opravená trať mezi Vraným a Čerčany shnije cyklista Souprava:-):-):-).

            • Nesmysl, plácáte bláboly. Pokud silnice nahrazuje původní cestu a není za ní náhrada, musí být přístupná všem. Navíc díky širokým bočním pruhům je zde jízda i pěší chůze paradoxně mnohem bezpečnější než na řadě silnic druhé třídy, kde jezdí auta stejně rychle a přitom mnohem blíže. Postavte náhradu, jako se to dělá běžně v Německu, kde se postaví souběžná cyklostezka a potom se můžeme bavit. Jo a náhrada není polní cesta, náhrada musí být taky s asfaltem a to nerozbitým. Do té doby jste zcela mimo. Bez náhrady nemůžete nikoho vykazovat. To je ostatně důvod, proč u některých 4 pruhových silnic nejde zavést větší rychlost než 90.

              Dotování provozu mezi Vraným a Čerčany je vyhazování peněz z okna. Do doby výstavby D3 to možná má symbolický smysl, protože autobus není o moc rychlejší, ale rozhodně nemá smysl do této trati investovat, protože autem i autobusem po D3 k metru D to bude oproti vlaku rychlé možná až trojnásobně. Autem 3x rychlejší, busem 2x rychlejší. A udržovat trať plnou umělých staveb jen pro šotoušky a turisty, to se velice prodražuje. Zde vyjde mnohem výhodněji postavit cyklostezka. Pro cyklisty to bude výborná alternativa k nepříjemné a auty přetížené silnici 2. třídy ze Zbraslavi do Davle.

              • Naštěstí přání diskutujícího Souprava zůstane nezrealizováno. Ostatně není důvod ustupovat lidem, co mají obrazně řečeno místo mozku přehazovačku:-):-):-).

                Cyklista prostě NEMÁ na silnici první třídy co pohledávat. Mimochodem, mezi Pískem a Českými Budějovicemi lze jet pomocí cyklostezek a silnic druhé a třetí třídy takto: https://en.mapy.cz/s/32Vmr

                Těch chybějících 200 metrů u Nového Dvora se jistě nějak dořeší. Dá se říci, že obdobně je to u všech silnic první třídy, takže zákaz cyklistům NATVRDO v podobě vjezdu na silnice první třídy je naprostou nutností, která měla již dávno být realizována.

  • Rtam mudi byt dalnce,ikoli obycejne rozsireni jako v benesove,ktere abi rotsirenim vubrc nebylo.od mezna az trsne pred benesov nemuzete predjizdet,vsude jenjedenpruh a auta protijedouci neoddelena svodidly.hruza,jak obe trasy z prahyna jih jsou spatny,nedodelany a smrtelne nebezpecny. 🙁

    • Vy uz vite, po kolika kilometrech se tam bude tripruh stridat? Pokud po nejakyc standardnich trech, tak to neni pro predjizdeni pomalych aut zadna hruza. Vzdy bude platit, ze pul trasy muzete jet v predjizdnem pruhu. Takove silnice znam ze Slovenska Ceska a zejmena Rakouska a Nemecka a nemam problem s bezpecnym predjizdenim. Stokrat lepsi vystridany tripruh nez mirne klikata siroka dvoupruhovka s nebezpecnym predjizdenim do protijedoucich aut, nebo predjizdenim kolon.
      Jen at pekne postavi tripruh. Bude to podstatne driv, nez by byla regulerni dalnice z Pisku do CB. A plynulost a bezpecnost ten tripruh zlepsi zasadne. To je prosty fakt.

      • Qěcy, ale tady jde o to, že silnice mezi Pískem a ČB vede na rozdíl od úseku silnice č.3 mezi Mirošovicemi a Benešovem více méně vodorovně, tak mi to přijde jako vyhazování peněz za něco, co ničemu moc nepomůže… Tady mohou všichni jet stejně rychle, protože je nedusí kopce, čili o nějakém předjíždění pomalých kamionů nemůže být ani řeč. Stačí zabránit zákazovou značkou vjezdu traktorům. Přiznám se, že jsem vrčel vzteky, když jsem se za traktorem s vlekem u Milína vlekl asi 20 minut krásných 30 – 40 km/h a nešel předjet. Jenže tato vozidla se ve velkém počtu vyskytují na silnicích akorát v létě během žní a na to mi výstavba třípruhu přijde fakt jako vyhazování peněz…

        • Jedna věc je teorie a druhá praxe, která ukazuje, že těch pomalejších aut (a řidičů) se na našich silnicích motají kvanta. Nejde zdaleka jen o traktory na straně jedné a moderní kamiony na straně druhé.
          Problém třípruhu, jak opět ukazuje I/3 u Benešova, je ten, že při velmi vysoké hustotě provozu naopak zdržuje, protože v místě, kde se 2 pruhy sbíhají, se vytvoří špunt. Ideální by bylo doplnit to proměnlivým značením, které by z toho ve špičkách udělalo souvisle jedoucí dvoupruh.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora