ŘSD chce u dálnic doplnit tisíce míst pro kamiony, za dvacet let jich má být nadbytek
Rakouský ASFINAG je pro české ŘSD zatím nedostižný vzor. Pramen: ASFINAG
Ředitelství silnic a dálnic rozjelo ambiciozní plán na dobudování parkovacích míst kolem dálnic, a to především pro stále přibývající kamiony.
Za dvacet let …
.·´¯
(>▂<)´¯
·.Kdyby byl vyhlášen zákaz tranzitu kamionů tak by jich nejmíň třetina ubylo a na dálnicích i odpočívkách by bylo více prostoru. Taktéž víkendový zákaz jízdy by měl být od pátku 15:00 do neděle 24:00. Mýto by mělo být placeno za každý ujetý kilometr na všech silnicích, na železnici se platí poplatky za dopravní cestu za každý kilometr tak proč kamiony devastují většinu silnic bezplatně a opravy platí daňoví poplatníci.
To jsou zase vyhozný peníze. Když to teď má smysl – auta říděj řidiči – tak odpočívky nejsou. Stát se inteligentně rozhodl postavit odpočívky v době, kdy už vozidla nebudou řidiče potřebovat a pojedou nonstop – bez zastávky na odpočívce. Vopravdu na misterstvu dopravy jsou samí inteligenti.
Jeste neuvedli, kolik tam bude dobijecich míst.
Tak to budou mít možná naší vnuci konečně radost. Sice se budou po starých dálnicích v kolonách posunovat rychlostí blesku, ale odpočívadel bude konečně nadbytek.
Tak hlavně by měl stát parkování kamionů na dálničních odpočívkách regulovat (zpoplatnit). Údržba odpočívek něco stojí a nevím proč by to měl komerčním dopravcům dotovat český daňový poplatník. V centru Prahy taky nemůžu parkovat zadarmo.
Jo a vy taky platíte za každý ujetý kilometr po Praze? Každý kamion platí za ujetý kilometr po dálnici. Takže nechápu proč by si měl platit ještě za parkování na dálnici.
Třeba proto, že jízda není parkování = „statický“ zábor veřejného prostranství, navíc vyžadující další vybavení.
Já jako řidič osobního auta platím na dálnici taky a při parkování ve většině měst také. Na dálnici se velkokapacitní parkoviště pokud vím neplánují a já neblokuji dálnici, když nevyjedu kopec a musím si vybrat přestávku. Takže nechápu co nechápete na tom, proč byte za vybudování a používání parkoviště neměl platit tak, jako každý jiný. Jste snad někdo nad námi?
Rozdíl je v tom,že zatímco Vy si v centru Prahy zapakujete,protože si tam potřebujete něco zařídit,nakoupit,atd.,tak ty kamiony na dálnici neparkují ze své vůle,ale z důvodu dodržování nařízených bezpečnostních přestávek a odpočinků a dodržování max.povolených dob řízení….takže je nesmysl,aby platil za něco,co mu je ze zákona nařízeno a vnuceno.Navíc si za parkovné opravdu už platí v ceně mýtného.Je to tak běžné všude v Evropě,co já vím,pouze s výjimkou Velké Británie,Tam se na dálničních pumpách za parkování platí…Jenže tam se zase neplatili žádné mýtné,tím se to vyrovnávalo.Az před pár lety zavedli i mýtné.A další argument je,že není téměř nic horšího,než 40-ti… Číst vice »
Předpokládám, že spíš nechcete chápat, než že bych to popisoval tak složitě: 1) Je tu spousta řidičů nákladních aut, kteří jedou z jednoho místa na druhé na vzdálenost, kdy nepotřebují zastávku na odpočinek. Pak jsou tu dálkoví řidiči, kteří mají nařízené přestávky. Ale oba platí stejné mýtné, nebo ne? 2) Pokud jede řidič osobního auta na delší vzdálenost, i on by si měl dávat bezpečnostní přestávky. Nemá je nařízené, ale je řada doporučení, jak se má chovat. No a ten by také potřeboval parkoviště na odpočinek, nebo ne? Ale pak jsou tu ti obyčejní uživatelé, kteří jedou z Prahy do… Číst vice »
Kamiony platí silniční daň a ještě mýto co ještě by měli platit?
Na železnici si dopravci platí poplatky za koleje i svoje depa, případně odstavy. U aut by to mělo být stejné. Proč by měl na zvýšené mýtné doplácet ten, který jede z jednoho areálu do druhého bez nutnosti zastavit a odpočívat? Rázem by se totiž zjistilo, že těch areálů kolem dálnic, kde by se dalo potenciálně odstavoval kamióny je dost. Mají však jeden nedostatek. Majitel chce za odstavování platit. No ale to je od majitele nehorázná drzost, že?
Pěkná diskuze, ale nedošlo jim, že když něco navrhne stát, tak se má taky starat, ale nechápu kde bere ta čísla a je si tak jistý, já jsem třeba jak jsem začal jezdit jsem nemyslel, že nebudu skoro za pár let používat dálkový světla.
Plán je to hezký, ale v mapě vidím řadu plánovaných odpočívek, které půjdou velmi těžko prosadit. Např na Pražském okruhu u Jesenice.
A ani systém, kdy se staví dvě odpočívky naproti sobě, mi nepřijde vhodný. Konkrétně na D3 u Mezna jsou dvě odpočívky, pro každý směr jedna. Na obou je benzínka, občerstvení jen na jedné. Pro tyto méně frekventované úseky mi přijde vhodnější napojit jednu větší odpočívku přes MÚK.
Ale v té mapě je i spousta zrušených ploch (šedá barva). Někde jsou to ty nejmenší odpočívky, jinde třeba odstavná plocha pro stíhačky na bývalé záložní přistávací dráze. Určitě se to dá zdůvodnit tím, že je to blízko exitu nebo blízko parkoviště s motorestem na druhé straně u Měřína. Ale když už tam k sakru ten obrovský asfalt stejně je, tak proč nutit kamiony stát různě nelegálně na nájezdech a všude možně?
Kdopak asi vymyslel ten šílený novotvar „odpočívka“ ? Čím se vlastně liší od standardního odpočívadla ?
Jo, taky mě vždycky rozbolí zuby když to čtu..
A není to stavařský terminus technicus? Já mám pocit, že ve výkresech se to používá už dlouho. Spíš mě překvapuje, že železniční stanici se teď říká už skoro výhradně vlakové nádraží. A rozdíl mezi stanicí a zastávkou už taky málokdo chápe. Přitom i v turistických mapách býval pro každé jiný symbol ještě i s vyznačením polohy staniční budovy.
Souběžně s výstavbou parkovacích ploch by mělo také dojít ke zvýšení mýtných poplatků na úroveň Rakouska, snížení ceny za železniční dopravní cestu na úroveň Rakouska a zavedení stejné maximální hmotnosti pro kamióny jako v okolních státech včetně jejího důsledného vyžadování. Jinak budeme stavět za peníze České republiky odstavné plochy, které by správně měly být v okolních zemích a podporovat tranzitní silniční nákladní dopravu.
A platy na úroveň Rakouska ne?
Na zeleznici neni misto
Na silnici take ne
A zeme jako my ktera je jednou z nejvice prumyslovych na svete potrebuje levnou a rychlou doprav at po silnici nebo zeleznici + levne energie
Rakousko je uplne jina zeme plna zelenych kteri maji elektrinu ze zasuvky
Mytne je jeden obrovsky nesmysl naklady na provoz vyber a kontrola kontra vyber myta
Podivejte se kolik se vybralo za dalnicni znamky kdyz mely kamiony a jakej byl naklad na provoz
Vysledek je temer totozny jedine co je dnes jinak ze dopravci plati jak muzou a stat ma porad stejne
A prosim uz vsichni nelzete o jine hmotnosti kamionu
Jedine co mame jinak je celkova hmotnost jizdni soupravy, ale tlaky na napravu mame stejne
A podle me je silnici jedno kolik tech naprav je ale je dulezite jake je zatizeni na napravy😉
Milan
V DE se přepočítává zatížení na nápravy na cm2.
To znamená, že mohu klidně jet s návěsem který bude mít celkovou hmotnost 100t. Pokud je tedy zatížení nápravy rozloženo na více cm2. Zkrátka mám diky flotační dohusťovací pneu, plochu až 1m2.
Dalsi lez
V cr to plati uplne stejne a jsme zase na zacatku mame vse stejne rozvory naprav tlaky na napravu jen mame tu celkovou hmotnost soupravy jinou!!! A to prosim za predpokladu ze mate jakousi tu napravu navic ( se stejnym napravovym tlakem jako ta naprava ve vasem nemecku)
Milan
Patrně se něco změnilo v České legislativě.
Ještě před rokem dostávali zemědělci pokuty za soupravy o 70 – 80ti tunách celkové hmotnosti. Protože kontrolní orgán (policie, celníci), neuměl změřit zatížení náprav na 1cm2.
Legislativa takový pojem taktéž neznala.
Za tohle bude porad pokuta, limitujici je celkova hmotnost 48t, taky mam soupravy podle naprav na 54t podle vozidla a pripojneho je to na 50 ale legislativa me zastavi na 48.
Milan Tak v DE je naprosto běžné vézt 60t pšenice netto. Jen musí všech minimálně 8 pneu čtyř nápravového návěsu a tažný prostředek (tahač, traktor), mít minimálně 3,0m2 styčné plochy s vozovkou. Samozrejmě musí řidič dbát na lokální povolené maximální zatížení komunikace či mostů. Vzhledem k pragmatickému rozvoji silniční sítě a velkému procentu industrializace (častá přeprava nadměrů), provoz takové techniky není problém. Pokud si u nejbližšího oddělení dopravní policie požádá, může i na vybrané úseky dálnic. Musí však být schopen prokázat minimalní provozní rychlost 60km/h v loženém stavu. A mohu říci, že občas lze rychlé traktory s obilím nebo cisterny… Číst vice »
A nesouvisí (historicky) ta legislativou daná maximální celková hmotnost třeba i s bezpečností provozu = třeba „výkonem“ a typem brzd, apod.? Třeba ta naše legislativa jen nerespektuje vývoj v této oblasti, ale naopak respektuje mentalitu Čechů …
Dost možná. 😉
A nezapomeňte na vzdálenost náprav od sebe. Ve Švédsku sice mají maximální hmotnost soupravy 60 t, ale ta musí být patřičně dlouhá. Pro mosty je mnohem víc devastující souprava tahače se sklápěcím návěsem, která má sice jen 40 nebo 48 tun, ale nápravy od druhé až po šestou s rozvorem jen 1,3 metru.
To je zase vse reseno v ramci cele eu temer shodne celkova hmotnost trioseho ctyroseho vozidla, oseho navesu 2 nebo tri napravoveho, pripojneho vozidla 2,3 a nebo dokonce 4napravoveho
Kouknete se na svedu 3 osy auto a ctyrosej vlek a maji celkovou 58t
V cr muzete mi stejnou soupravu auto 26 a vlek 32t dohromady by to dalo 58 ale legislativa rika max 48t
Mlouvam se svedsko uz ma 64t takze 4os auto a 4os vlek
Jo, tyhle hmotnosti vozidel a zatížení dvoj- a trojnáprav jsou po Evropě stejné, ale kde se to liší třeba právě ve Švédsku je podmínka minimální vzdálenosti první a poslední nápravy soupravy. Viz zde strana 11: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/yrkestrafik/lasta-lagligt/pv09314en_lasta_lagligt_juni_2010_eng.pdf Třeba Tatra Phoenix 8×8 má max. celkovou hmotnost 44 t, ale jak píšete, tak na veřejných komunikacích smí jen 32 tun. Celkový rozvor má 5,77 m, ale ve Švédsku by pro 32 t požadovali 6,4 m. Pro 40 tun to je 10 m a pro našich 48 t už 12 metrů. A to typická souprava ve stavebnictví – tahač 6×2 + tříosý sklápěcí návěs… Číst vice »
Cena za železniční infra v CZ patří k nejlevnějším v Evropě a je nižší než v Rakousku.
Martin
Ještě aby to levnější nebylo.
Najdi deset rozdílů.
Začni koridorem Praha – Česká Třebové a jeho Rakouskou obdobou Wien – Linz. 😉
Konečně rozumný nápad. I s osobákem bývá kolikrát problém vmáčknout se někde na benzínku díky absenci parkovacích míst.
Je to rozumné… a nářky šotoušků za 3,2,1…
Budování parkovacích kapacit je OK. Akorát by to neměli platit daňový poplatníci, ale přímo parkující kamiony, kteří to promítnou do svých cen.
uvaha je to hezka, ale obavam se, ze promitnuti do cen za dopravu bude vzhledem k marzim v tomto odvetvi take znamenat promitnuti do cen konecneho spotrebitele…
Samozřejmě. Proč by měl dělník ze svého zdaněného platu sponozrovat dovoz konkurenčního výrobku z Číny ? Ten český se touto daní prodraží a ten čínský zlevní.
To je ale naprosto v pořádku. Proč máme dotovat přebujelou dopravu po silnicích a likvidovat místní výrobu a šetrnější koleje, a na druhé straně si pak sami platit léčbu vyvolaných nemocí?
Mýto, silniční a spotřební daň vám nestačí ?
Tak tyto daně jsou jistě lepší než financovat parkoviště např. z DPH nebo daně z příjmu. Na druhou stranu nevidím žádný dúvod, proč by se za parkoviště nemělo platit přímo. To by pak nutilo dopravce, aby minimalizovali pobyt vozidel na těchto parkovištích a nebude jich tak nutno stavět tolik. Dále to umožňuje, aby státu konkurovali soukromé firmy a také nabízeli parkování. Navíc v době satelitní navigace není nutné zaměstnávat výběrčího na parkovišti, takže náklady by neměli být velký problém.
Samozřejmě při oddělené platbě za parkování, múžou být vámi zmíněné daně proporcionálně nižší 🙂 Samozřejmě to předpokládá přístup rozumného hospodáře straně našich zákonodárcú ….
Taky si myslím, že by to mělo být v ceně mýta. Stejně jako třeba použití WC na benzínové pumpě v ceně paliva. Neustálé zvláštní zpoplatňování každé maličkosti nemůže být ani efektivní.
Mrkněte na Ryan Air. Tam dotáhli zpoplatnění každé blbiny skoro k dokonalosti. Brzy budou vybírat snad i za to, že si dovolím koupit letenku.
Spotrebni dan
Silnicni dan
Dan z prijmu
DPH
Mytne
kauce za kazde vozidlo
Mate pocit ze toho dopravci plati malo?
Spotrebni dan snad je dost ne? Kdo vic spotrebuje vic plati
Osobak malo spotrebuje taky potrebuje male parkoviste
Nakladak velka spotreba tak potrabuje velke parkoviste
Tak leda to mýtné a silniční daň odpovídají účelem platbě za samotnou infrastrukturu. Vše ostatní by vůbec s použitím silnic a jejich zařízení souviset nemělo. A pořád to vyjde levněji než šetrnější způsoby dopravy…
Pro vás je šotouš i ten, kdo jezdí vlakem. Pouze ten kdo jezdí i z Prahy do Ostravy autobusem je pro vás nešotouš.
… aneb jak do země už tak přetížené kamiony přilákat ještě další. Doufám, že nakonec asfalt zalije jen zlomek ploch, na které si brousí zuby.
Vy asi moc často po dálnicích nejezdíte. Na těch odpočívkách parkují denně kamiony i v odbočovacích pruzích nebo návěsem v odstavňáku jak se nemají kam vejít a je to opravdu nebezpečné.
Ten problém je ale v nehorázném množství kamionů – budování odpočívadel je řešením následků, nikoli příčiny (samozřejmě ne těch potřebných pro osobní dopravu) !!!
Nehorázné množství kamionů je důsledkem nehorázně výkonné ekonomiky ať už naši nebo okolních států a nehorázné spotřeby domácností… Žádné kamiony nejezdí jen pro svoji zábavu a radost z jízdy…uskromněte se doma,méně nakupujte,zavřeme dostatek továren,propustťme zaměstnance a uvidíte,jak kamiony ze silnic ubydou
Platíme na daních z paliv a poplatkách ze silnic dost na to abychom mohli trochu komfortně jezdit případně i někde parkovat s osobním autem, nejde jen o kamiony,
Daň z paliv ale jaksi není za používání silnic… A že by osobní auta platila tolik poplatků?
Dnes je potřeba 4220 míst pro kamiony, v roce 2040 už bude potřeba 7610. S všude deklarovaným přesunem nákladní dopravy ze silnice na koleje zjevně nikdo nepočítá…
Ale jo, o tom se bude mluvit i v roce 2040 🙂
Kdo ví, co bude v roce 2040. Nelze vyloučit, že poptávka po nákladní dopravě klesne třeba kvůli rozvoji autonomní výroby nebo něčeho úplně jiného. Ten způsob uvažovaní, kdy se protahují lineárně existující trendy až někam k nekonečnu, je bohužel hodně rozšířený.
až plně naběhnou euronormy na produkci škodlivin, budou muset mít elektro-kamiony ještě na odpočívce malou atomovou elektrárnu, aby si dobili baterie….
Plánují nad dálnicemi troleje: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/autofotka-tydne-kamion-troleje-dalnice-nemecko.A170505_230616_automoto_fdv
Vzhledem k tomu že dálniční sít je kilometricky zhruba v polovině toho co bude v budoucnu, je celkem logické že bude třeba i více parkovacích míst.
Na koleje?? …takze misto jednoho kamionu bude jezdit 7dodavek po nadrazi a delat rozvoz? Kolikrat chcete jen presypavat mouke nez by se dostala z mlyna do pekarny ?? Tankovat palivo budete taky jezdi na nadrazi k vlaku? Asi ne,ja myslim ze tohle uz domysleno neni. Ale hlavne ze kdyz jsi nekdo neco obedna po netu chce aby to tu bylo NEJLEPE DNES VECER I S DONAŠKOU KE DVERIM. Kdo nevi o cem mluvi nemel by tohle vubec psat,tohle sli snad davno pred 30let…dnes uz je to nerealne
Tak měli jsme tu i moudra jako obnovit v Praze nákladová nádraží a rozvážet to nákladníma tramvajema….
Ony by úplně stačily ty malé dodávky z nádraží namísto z hal v polích, kam ty velké objemy vozí kamiony, a to opravdu často dost nesmyslně.
Vy asi nevíte jak se na huntování silniční infrastruktury podílí „malé“ dodávky ? Každej druhej jouza to přetíží a do silnice to taky dělá slušné vrypy….
Proto česká železnice prakticky zrušila vážení vozů – a firmy vyrábějící kolejové váhy umožňující zjišťovat hmotnost vozů za pomalé jízdy (i v soupravách) jí své výrobky nabízely zbytečně: k únikům tržeb za vyšší skutečnou než deklarovanou hmotnost zboží a problémům při předávání přetížených ložených vozů sousedním železničním správám v PPS docházelo dál (a asi dohází i teď) …
Nejlepší je vozit dřevo posilnicích.. A jasně, vlečky asi neznáte
„Tankovat palivo budete taky jezdi na nadrazi k vlaku?“
No, to vlastně už dnes jezdím. Shodou okolností právě k jednomu zrušenému nákladovému nádraží. Ale obávám se, že to zavážejí kamionovou cisternou.