ŘSD chce letos začít s výkupem pozemků pro středočeskou D3, odmítá salámovou metodu
Dálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSD

"Jestli něco trochu usnulo, tak odpor samospráv," uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Zástupci obcí podle něj pochopili, že je třeba dálnici postavit.
Nerozumím, že to chtěj za každou cenu otevírat v jednom kuse. Pokud by rozdělení něco zrychlilo, tak mi spuštění jak části na sever od Vaclavický spojky, tak na jih od ní dává smysl (samozřejmě za předpokladu, že by ta spojka byla v provozu). Možná i úsek od Prahy po Jilový by nějaký čas posloužil i samostatně.
Je to podmínka EIA, obce na Neveklovsku si to prosadily, zřejmě z obavy, že by tam jednou ta dálnice mohla končit navždy.
Provozní úsek Nová Hospoda-Václavice + Václavická spojka by samozřejmě smysl dával už před deseti lety…
A to by to nešlo provozovat od Václavic a dál na jih ve zkušebním provozu, jak je u nás dobrým zvykem? Doufám, že ŘSD má i plán B v případě, že stavbu nepovolí ve všech úsecích, nebo že při výstavbě zejména tunelů vzniknou nečekané problémy viz např. České Budějovice. Vždy při cestě po I/3 a D3 mám pocit, že dálnice je nejvíce přesně potřebná z hlediska intenzity provozu tam, kde není.
Zůstává mi rozum stát nad těmi místními odpůrci. Kdyby komunista zavelel, tak tam ta dálnice už dávno stojí a neměli byste ani metr protihlukové stěny. ŘSD se snaží udělat maximum a vyhovět všem připomínkám. Kecy o tom, že stačí I/3 a není potřeba dálnice jsou nejvíce k smíchu. Že vám nevadí ty načerno vybudované stavby v okolí Sázavy, že chataři tam vypouští splašky do řeky…tohle není jen o autech, ale ekonomice jako takové.
To je ale jedno z negativum/pozitivum dnešní doby. Já jsem rád, že máme možnost dát zpětnou vazbu k těmto projektům, a zmínit věci, nad kterým projektanti nemuseli uvažovat. Jsem i rád, že mám možnost hovořit s těmi manažery, a že i ten Mádl se často objevuje a komentuje ty věci na místě.
Taky mi vadí, že se v tom správním řízení to hromadí a zdržuje, ale bez tohoto by nemohl fungovat právní stát.
Já bych nerad, aby mi barák stál uprostřed dálnice, jako se to dělá v Číně….
*Mátl, ne Mádl… toho nemám rád
A místo tunelů by byly zářezy…
Dálniční spojení tímhle směrem chybí. Auta ze silnic nezmizí. Takže buď můžeme postavit dálnici, díky které tranzitní doprava přes Střední Čechy do půl hodiny od Prahy opustí jeho hranice, nebo můžeme dál jak ocasové poskakovat v kolonách po I/3 kolem Benešova jak ocasové. Tak si vyberte…
Kriste, tady jsou zase některé „argumenty“. Nejde primárně o obsluhu venkova v té oblasti (i když i ten tu to zlepší), tady jde o napojení do Rakouska a kromě jiného stovek tisíc lidí z jižních Čech… dyť ta dálnice končí v Jižních Čechách a napojuje se na silnici první třídy, kde je to (kromě jiného) samá nehoda…
Ale jo, pojďme do toho. Pojďme si znovu po desáté empiricky dokázat, že další dálnice jen přitáhne do Prahy dojížděče osobními auty, což vše ucpe a tranzit tím pádem stejně nevyřeší, protože to celé vesele ústí do již teď přetíženého úseku. Ale Braessův paradox funguje a auta se budou dál natahovat a ještě více blokovat všechny silnice v okolí zaústění.
A nádavkem získáme zničenou krajinu s novou nepřekročitelnou bariérou, další nekontrolovatelnou sídelní kaši a zhoršené životní prostředí pro celou oblast.
Prostě dopravní inženýrství 21. století par excellence.
Prosím tě, mohl bys u těchto příspěvků vždy napsat, že bydlíš u Jílového a plamenný boj proti dálnicím je ve skutečnosti sofistikovaně skrytý nimbysmus? Na sever od Sázavy se nic nezmění, u vás je zastavěno tak, že by jablko nepropadlo. Jižně od Sázavy navazuje oblast, která byla během války vysídlena a po válce se tam všichni nevrátili. Dráha tam nevede a silnice na Prahu jsou tragické. Těm dálnice naopak pomůže k rozvoji. Ano, liniová stavba je vždy jizvou v krajině, ale je rok 2025 a je na místě očekávat, že výsledek bude mít mnohem blíž k rakouské S10 než k… Číst vice »
Dráha tam nevede, proto tam nedostavíme dráhu, nýbrž autodráhu. Problém se vystupňuje a skončí kde? V již dnes auty přetíženém centru kraje, který je z politických důvodů jiným, samostatným krajem. Asi, aby se to hůře koordinovalo. Podle mě samospráva spíše unaveně rezignovala, než pochopila to, co se jí snaží vštípit rozjetí silničáři pro rozmlsané motoristy.
takze drahu postavime do kazde vesnice?
budes to platit?
To jistě ne, ale moderní rychlé a přímé železniční spojení Sedlčan s Prahou (z Olbramovic jako rychlík) by takovou funkci částečně plnit mohlo.
Sedlčany mají necelých 7 tisíc obyvatel, celá oblast do Olbramovic 10. My nemáme vlakem rychle propojenou Prahu s Libercem/Jabloncem, což je aglomerace o 200 tisících obyvatel a měl by se zavádět rychlík do Sedlčan? Jako jo, bylo by to hezké, ale peníze nerostou na stromech a musí se prioritizovat. To by by středních Čechách měly mít před Sedlčany přednost minimálně Boleslav, Mělník, Příbram, Rakovník, Brandýs a Slaný.
sedlcany jsou jedina „vesnice“ v okoli? co lidi v ostatnich vesnicich? ne kazdy chce do prahy – nekdo potrebuje zase do jine vesnice. nekdo potrebuje az nekam za prahu. aby to melo smysl, a lidi i mimo „hlavni tahy“ meli motivaci prejit z auta do mhd, musel by v kazde vesnici jet bus co hodinu (v nejhorsim pripade), rychle stahnout lidi nekam k vlaku a tam co nejrychleji nekam. ale opet – tohle bude zajimave tak leda pro lidi, co chteji jet do prahy. pokud v tech sedlcacnech bude kdokoli, kdo bude chtit jet treba do kostelce nad lesy, tak… Číst vice »
… A trať Sedlčany Olbramovice se nyní přestavují z jakého důvodu?
Ne, ze by tam aspon nejaka primestska zeleznice modernich parametru (tedy ne romanticky nepouzitelnej Pacifik hluboko v udoli) nedavala smysl. Vcetne kolaren, P+R, atd. Ale chybejici dalnici smerem na Tabor fakt nenahradi.
Možná by to chtělo vědět, co vůbec Braessův paradox znamená a jaká má omezení. Protože tady vůbec nedává smysl o něm hovořit. Ta dálnice nebude žádná propojka mezi dvěma alternativami, ale bude se jednat o kapacitní nahrazení nevyhovujícího tahu I/3 a dále přetíženého úseku D1 před Prahou. Takže dojde k přesunu provozu na novou dálnici D3 a stará trasa zůstane pouze pro případy mimořádných událostí a pro místní provoz.
a jakou nabizis alternativu?
Na severu od Prahy se zatím nic moc neděje, severní část okruhu stále v oblacích, Kbelská imrvére ucpaná a všechny Vámi zmíněné negativní jevy tam přesto bují mírou nebývalou. Doprava se stále více přelévá z ucpaných páteří na trojky do okolních obcí a každé sebemenší omezení, jako teď třeba úpravy křižovatky u Předboje znamenají další zhoršení. I/16 Velvary – Slaný pomalu ale jistě aspiruje na silnici smrti – supluje chybějící okruh kolem Prahy v nevyhovujících parametrech. Atd. Problém přetížených silnic neřeší jejich nevýstavba. Problémy jsou jinde a systémové – extrémně drahé byty ve spádových centrech s logickým přelévání zájmu do… Číst vice »
Máte kromě tohoto brečícího výkřiku do tmy i něco konstruktivního?
V dnes obsahuje jakákoliv stavba dopravní infrastruktury daleko více kompenzačních opatření než tomu bylo před 20 lety – zemní valy, náhradní výsadba a další, takže zásah do krajiny není ani zdaleka takový, jak tady popisujete svou „nepřekročitelnou bariérou a zhoršeným životním prostředím“.
I kdyby to tak dopadlo (a pravděpodobně nedopadne, tomu se věnují komentáře výše). Tak ti další „dojížděči do Prahy“ by byli lidé, kterým se nově umožní a vyplatí dojíždět za lépe placenou prací. Nejen, že zbohatnou ti dojížděči, ale druhotně tím přinesou větší bohatství i do regionů. To jim chcete tu příležitost k rozvoji upřít?
Nadbytek aut v Praze je záhodno řešit mýtným v Praze, ne zkriplením dálniční sítě
Velmi kvalitní příspěvek do diskuse, vskutku. A ne, nehodnotím váš názor na mýtné.
Jestli to někdo dokáže, tak Mátl.
Je to příznačné. Samosprávy a ti, kterých se to týká plusminus souhlasí a spolupracují a nakonec zase zbyde jen pár vysírků, kteří jsou v principu proti čemukoliv a škodí prostě jen proto, protože můžou. Zdravím Alternativu D3.
u staveb takoveho rozsahu ma clovek tendence terminum neverit. ale tady tomu asi nejak i verim, ze to klapne.
👍
Ono se ukazuje, že jak se postupně dálnice dostavují, tak nakonec dojde i na ty (z hlediska přípravy) nejkomplikovanější úseky
A stane se z toho zase začátek pro další plány, protože to opět nestačí. Taková spirála, bohužel směrem, který drancuje zdroje.
ale prd drancuje.
mate nejakou alternativu? nemate. prptoze v horizontu 50+ let zadna neexistuje.
takze jake nabizite reseni?
Dokud bude cílem západní společnosti neustálý ekonomický růst, tak tomu nebude jinak. Pokud ale společnost přesvědčíte o tom, že tudy cesta nevede, že se má uskromnit, že má míň konzumovat, že má omezit vlastní cestování a spotřebu zboží dováženého zdaleka, že má pracovat na poli za domem a ne dojíždět do fabriky v okresním městě nebo do kanceláře v Praze, tak pak ano, pak tu šance na změnu je. Good luck.
Neustálý ekonomický růst a jeho potřebnost jde mj. ruku v ruce např. s inflací, tu také hodláte zastavit? Nebo se jako vlastník firmy spokojíte s tím, že každý rok vyděláte stejně, zatímco náklady porostou? Bohužel, nikdo nic lepšího ještě nevymyslel. Růst nutí inovovat a zefektivňovat. Za minulého režimu jsme viděli, jak to dopadne, když se na takové věci rezignuje. Nezapomínejte na to, že pokud se bude někdo jako první uskromňovat, budou to přesně ti, kteří z dosavadní ekonomiky založené na růstu sami měli nejméně, tzn. právě těm vezmete tu jednu z mála jistot = zaměstnání. Nejsem žádný fanatický obhájce toho,… Číst vice »
Držím palce!