Rozšiřování dálnice D1 v Brně bude o dva měsíce rychlejší, stát zaplatí 70 milionů navíc
Stavba přináší téměř každý den kritické stavy v dopravě. Není výjimkou, že kolony kamionů stojí desítky kilometrů z obou stran.
Rozšíření dálnice D1 mezi 194. a 196. kilometrem v Brně na šest pruhů by mělo být hotové o dva měsíce dříve, tedy v polovině dubna příštího roku, řekl novinářům na nočním briefingu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Stát za to zaplatí o 70 milionů korun více, původní cena přesahovala jednu miliardu korun. Podle Kupky jsou to dobře vynaložené peníze s ohledem na problémy, které stavba působí.
Už letos chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájit i přestavbu křižovatky dálnic D1 a D2 na 196. kilometru, což je další etapa rozšíření dálnice D1 na šest pruhů mezi 182. a 210. kilometrem. S ohledem na intenzitu provozu a na omezení, která přestavba křižovatky přinese, lze očekávat, že problémy při průjezdu jihem Brna budou přetrvávat. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl, že silničáři budou usilovat o takový způsob prací, který by neměl zhoršovat už tak špatnou situaci. Několik měsíců se bude pracovat paralelně jak na křižovatce dálnic, tak na přilehlém úseku směrem k Praze.
Termín výběru stavební firmy, která přestaví dálniční křižovatku, se již několikrát odsunul kvůli průtahům ve výběrovém řízení. „Předpokládáme, že nabídky bychom měli dostat v květnu. Stavba na této křižovatce významně ovlivní provoz na dálnici D1 a D2,“ řekl Mátl. Předpokládané náklady jsou 3,8 miliardy korun a délka stavby čtyři roky.
Rozšiřování dálnice začalo loni v srpnu, a přestože je zachován provoz ve dvou pruzích v každém směru, tak přináší téměř každý den kritické stavy v dopravě. Není výjimkou, že kolony kamionů stojí desítky kilometrů před rozšiřovaným úsekem z obou stran a cesta se tak řidičům protahuje i o mnoho hodin.
Rozšiřování dálnice by mělo podle plánů ŘSD skončit v Brně a okolí v roce 2030.