Rozšiřování D1 u Brna na šest pruhů je za polovinou, provoz se přesune do hotového pásu

Práce na rozšíření D1 u Brna. Foto: ŘSDPráce na rozšíření D1 u Brna. Foto: ŘSD

K dokončení má dojít příští rok v dubnu.

Na úseku dálnice D1 v Brně, který se rozšiřuje na šest pruhů, se bude od noci na neděli pracovat v opačném jízdním pásu než dosud. Silničáři proto v noci převedou dopravu do již hotového pásu ve směru na Prahu a naopak uzavřou jízdní pás na Ostravu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v dubnu oznámil, že se podařilo domluvit dokončení o dva měsíce rychleji, tedy 24. dubna příštího roku. Včera uvedl, že bude usilovat o to, aby se kritický dálniční úsek otevřel ještě dříve. Každý den se počítá, řekl novinářům.

Jde o první úsek dálnice D1 okolo Brna, který silničáři od loňského léta rozšiřují na šest pruhů. Je to nejzatíženější úsek na jižní Moravě, protože leží mezi křižovatkami s dálnicí D2 a s výpadovou silnicí na Vídeň. I proto zde denně stojí auta v různě dlouhých kolonách podle intenzity provozu.

Převedení dopravy do opačného jízdního pásu je důležitý milník. I když se bude jezdit nadále dvěma zúženými pruhy v každém směru, budou vnitřní pruhy o 25 centimetrů širší. Slibujeme si od toho, že se situace aspoň o trochu zlepší. Víme, že stísněné jízdní pruhy psychologicky zpomalují jízdu,“ řekl Kupka a zmínil, že nehod zde za poslední rok bylo minimum. Dodal však, že ani tak se kolonám v dalších měsících dálnice nevyhne. „Ale tato část dálnice je extrémně zatížená a bez tří pruhů v každém směru se neobjedeme,“ řekl Kupka.

Úsek na rozšíření D1 okolo Brna. Foto: ŘSDPlán modernizace D1 Brno-jih. Foto: ŘSD

Ministerstvo podle něj maximálně tlačí na co nejkratší dobu stavby a zmínil, že například část velkého městského okruhu v Brně přes Tomkovo náměstí se podaří otevřít o čtyři měsíce dříve, už v neděli. „Každý den je přínos. Dopravcům přinášejí kolony vážné komplikace a kradou řidičům dopravní fond. Každé hodiny, kterou před Brnem uvíznou, je škoda,“ řekl Kupka.

Stavba je náročná nejen s ohledem na dopravní zatížení, ale i s ohledem na množství mostů včetně mostu přes Svratku a železniční koridor. „Nad tratí lze stavět jen při nočních výlukách, stále jsme v kontaktu se Správou železnic. Dále se na stavbě bude pracovat v noci a také po celou zimu. Stavební firma musí použít technologie a organizaci, která to umožní,“ řekl Kupka.

Původní cena vzešlá ze soutěže byla přes miliardu korun, za dvouměsíční zkrácení stát zaplatí dalších 70 milionů korun.

Rozšiřování dálnice D1 v Brně bude o dva měsíce rychlejší, stát zaplatí 70 milionů navíc

Dalším úsekem, který se má rozšiřovat na šest pruhů, je křižovatka dálnic D1 a D2. Původně se počítalo s tím, že se začne letos a stavby se tak časově částečně setkají. Nyní už to však není jisté, protože dotazy firem, které mají o stavbu zájem, několikrát odsunuly termín pro podání nabídek. Nyní je stanoven na září. Postupně má dálnice získat šest pruhů mezi 182. a 210. kilometrem. Ambicí silničářů je stihnout to do roku 2030.

 

Tagy brno D1 rozšíření D1 u Brna
76 komentářů