Rozšíření D11 do Poděbrad na šest pruhů musí do procesu EIA

D11, exit Jirny. Foto: Palo/Wikimedia CommonsD11, exit Jirny. Foto: Palo/Wikimedia Commons

Příprava má být koordinována s přípravou vysokorychlostní tratě Běchovice –⁠ Poříčany.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) musí poslat svůj plán na rozšíření dálnice D11 na šestipruh do takzvaného velkého procesu EIA, kde se bude důkladně zkoumat vliv stavby na okolí. Výsledek takzvaného zjišťovacího řízení oznámilo ministerstvo životního prostředí (MŽP). Konkrétně jde o proměnu 33 kilometrů dlouhého úseku Jirny –⁠ Poděbrady.

Plán je rozdělen na čtyři části, které by měly být postupně rozestavěny v letech 2026 až 2029, celkově hotovo má být v roce 2030. „Potřebnost záměru je vyvolána zvyšující se intenzitou dopravy a rovněž vedením alternativní trasy D1 na Moravu (v souvislosti s dostavbou D35), využívající úsek D11 Praha –⁠ Hradec Králové. Zkapacitněním posuzovaného úseku dálnice D11 dojde ke zlepšení plynulosti dopravy a průměrné jízdní rychlosti na této komunikaci,“ píše se v dokumentaci ŘSD.

Příprava má být koordinována s přípravou vysokorychlostní tratě Běchovice –⁠ Poříčany. Vzhledem k tomuto faktu MŽP požaduje podrobnou hlukovou studii, okolní obce zase trvají na zlepšení prostupnosti krajiny pro obyvatele i zvěř. Například Kostelní Lhota žádá zřízení zeleného pásu mezi dálnicí a obcí, obec Bříství zase požaduje nový most přes dálnici.

V době rozšiřování ze čtyř na šest pruhů v úseku Jirny –⁠ Poděbrady má už být hotova přestavba na šestipruh v úseku Praha –⁠ Jirny. Přestavba osmi kilometrů má probíhat v letech 2024 až 2026, kladné stanovisko EIA má už od roku 2017.

ŘSD přitom plánuje rozšířit na šestipruh většinu dálnic vycházejících z Prahy. V procesu EIA (či zjišťovacím řízení) je například 18 kilometrů D8 Zdiby –⁠ Nová Ves nebo D5 Praha –⁠ Beroun (zde by se mělo začít už příští rok). Rozšiřovat se bude také D10 do Mladé Boleslavi.

Zřejmě nejblíže rozšíření je nejstarší úsek Pražského okruhu (D0) Slivenec – Třebonice, který získal souhlasné stanovisko EIA už předloni v listopadu. Aktuálně plánované nové úseky okruhu se projektují také v šestipruhovém uspořádání, jde o úsek mezi dálnicí D1 a Běchovicemi (511) i severní část okruhu. V již provozovaných úsecích se s rozšířením na šestipruh počítá mezi dálnicí D10 a Běchovicemi (510).

Dálnice D1 je zkapacitněna na šest pruhů od Prahy až po Mirošovice. ŘSD připravuje též rozšíření na 30 kilometrech dálnice D1 kolem Brna (sedm úseků mezi Kývalkou a Holubicemi).

Tagy D11 EIA ŘSD
49 komentářů