Rozšíření D10 na šest pruhů: Nová odpočívka, zachráněná křižovatka a ostrý odpor Benátek

Opravená D10 u Benátek nad Jizerou. Foto: Metrostav InfrastructureOpravená D10 u Benátek nad Jizerou. Foto: Metrostav Infrastructure

Dokončovaná studie EIA ukázala detaily z plánů na modernizaci vytížené dálnice.

140 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
T679.2

Zas..nej nájezd na exitu 57 Mnichovo Hradišťe ve směru na Prahu. Krátkej,zužujicí se kde pomalá vozidla nemají šanci nabrat rychlost a bezpečně se připojit.Jako kdybych tady o tom nemluvil. Dnes jizda v pravém s odstupem za předjedoucím vozidlem. Na nájezdu náklaďák. Vozidlo předemnou přejelo do levého aby mu najezd umoznilo. Já tu možnost již neměl. Řidič náklaďáku bez rychlosti to vyhodnotil tak,že má volno a začal najížďet.S autem v levém nebyla možnost doleva a protože za náklaďakem byl osobak a nešlo to ani doprava jediná možnost byla brzdit a doufat,ze to s autem bez abs dám. Bržďení jsem zvládl,ale bylo… Číst vice »

Couler

Jsem rád, že se na zkapacitnění pracuje, že to nedopadne jako D1. Jakmile budou jednotlivé úseky zralé na rekonstrukci, tak ať se to rovnou rozšiřuje na 6-pruh. S jednou věcí ale nesouhlasím a udělal bych ji úplně jinak a to je zkapacitnění v tom souběhu s I/38 a kolem MB. Tam bych to viděl jako 2+2+2+2 a I/38 by tak na samotnou dálnici vůbec nenajížděla, ale vedly by v celé délce 2-pruhové kolektory po obou stranách. Navíc by se tak zkapacitňovaná dálnice nepřibližovala zástavbě, současné vozovky by se využily pro směr do Prahy pro dálnici+kolektor. A levá půlka křižovatek by… Číst vice »

Mickey

Jak kdyby místní po té dálnici do Prahy nejezdili… Jinak ve větě: „Ať EIA řekne, co chce, budeme vždy proti“ je vše řečeno. Tak snad se to postaví co nejdříve.

Jan

Fakt je, že určitě nejsem sám koho napadlo, proč ta nová přemostění nepočítají s rozšířením dálnice.

Mickey

Ono než se to bude rozšiřovat, tak stejně budou nadjezdy na hraně životnosti.

ušatá

Pořád dokola. Kolejová doprava okolo žádná, jediná trať v tom směru jednokolejná mimo obce a přesto se stále dají miliardy do dálnice a na její rozšíření. Jen ta železnice se plánuje tak možná za 50 let a to ještě špatně vedená. Hlavně že všude bude asfalt, beton a pak budeme řešit klima a ohřev krajiny a dolpady do zdraví lidí. Přitom při rekonstrukci a dostavby kolejové sítě může přejít – možná většina – dopravy na koleje – proč to nikdo nespočítá a neudělá nějakou koncepci? Na co máme MD a MŽP a další? Dojde se konečně někdy k rozumu?

JaŠm

Naprostý souhlas. Budou se dávat dlouhé miliardy do silnic a na železnici ve směru Praha – MB – Liberec stát systematicky sere. Promiňte, ale jakékoli jiné slovo by nevystihovalo skutečnost.
A místo, aby MD dělalo vše pro to, aby Liberečané měli konečně železniční spojení aspoň z 20. století, tak přijdou s osmýma, desátýma, dvacátýma pruhama na dálnici – promiňte, ale tam snad sedí s prominutím debilové.

florián

Nejsem si zcela jistý jestli právě zde je to tak nutné. Jsou horší místa kde by to mělo být přednější. Protože na mladoboleslavské dálnici jezdí minimum kamionů. Mnohem potřebnější to je třeba na D6 od Berouna nebo na D8 od Kralup! A situace na D1 směr Brno to je kapitola sama pro sebe. Léta úprav na houby třetí pruh ti zoufalci neudělali. Tam jede v pravém pruhu kamion za kamionem.

ušatá

No a co něco udělat s tím, aby těch kamionů bylo méně?

Mirek

Od Berouna vede D5

Jirka Z

Tak si to shrňme: Pokud je na dálnici natolik silný provoz, že se uvažuje o jejím rozšíření na 2×3 pruhy, je pravděpodobné, že by se v tom směru uživila i rychlá železnice. Mezi Prahou a Mladou Boleslaví to platí zcela určitě. Tam se sice uvažuje o Všejanské spojce, ale kolem dálnice přes Benátky n.J. by trať mohla být kratší a rychlejší. Dálnice kolem Benátek n.J. vede dost nevhodně, příliš blízko, případné rozšíření by vyžadovalo demolice dalších domů a je proti němu velký odpor. Nebylo by tedy nakonec lepší tam rozšířenou dálnici nakonec postavit v jiné, původně uvažované trase dál od… Číst vice »

ušatá

Bohužel, ta železnice v této stopě – tedy přes Brandýs – Benátky je tu uvažovaná snad 100 let. Ale přednost stále mají zastánci a fandvé silniční dopravy. Proč asi?

JaŠm

Protože hovada z ODS.

Jirka Z

Tak ona je i otázka, kudy by ta trať měla vést, aby zároveň 1) byla dostatečně přímá pro rychlé vlaky, 2) vedla dostatečně blízko měst, aby na ní bylo možné postavit stanice pro příměstské vlaky v docházkové vzdálenosti pro co největší počet lidí a 3) ji bylo možné postavit s rozumnými náklady a bez bourání domů. Obávám se, že v současném stavu to nemá řešení, ta trať by musela vést až někde za dálnicí, byla by špatně dostupná. Pokud by ale v rámci rekonstrukce a rozšíření dálnice došlo i k jejímu částečnému přetrasování a posunutí dál od Benátek a případně… Číst vice »

kix

kdyby se radši postavila pořádná trať centrum-centrum za 30 minut tak na tý dálnici klesne osobka min o 30%, když se postaví rozumně i pro náklady, tak poklesne i provoz kamionů, na 3 pruhu stejně češi neumí jezdit..ono ani na 2 pruhu

Nixon99

Rozhodně jsou k rozšíření podstatně důležitější úseky. Tranzit má jasnou osu D1/D5 a ta D5 je total ubohost, Lodenice-Praha je denní parkoviště, povrch okolo Králova Dvora a Loděnice je spíše brambořiště. Stávající reko konci jen kousek před oním bramboristem, takže za rok asi zase pokračování. Mluvčí ŘSD drze pronese, že kolony se zkrátí pres zimu. Nájezd na D0 obyčejným odbočovacím pruhem bude tento kolaps dělat trvale. A na místo toho se projektuje jakási dálnice vedoucí do tmy, tedy nenavazující na ctyrpruh z ČR ven. Že to je pravda dokládá obyčejný pohled od volantu na skladbu aut, proti té ose D1/D5… Číst vice »

Tomáš

mně docela zaráží, že kvůli rozšíření dálnice, aby byla kapacitnější a tedy bezpečnější, se musí dělat studie, dodělávat odhlučňovací stěny, řešit připomínky obcí atd. Přece tu dál bude jezdit pořád stejný počet aut a tedy bude pořád stejný hluk. Jen bude silnice širší a tedy bezpečnější.
Chápu, že se nikomu nechce prodávat dům, který bude muset ustoupit, ale zase mají velmi dobrou šanci se odstěhovat na tišší místo, třeba i v rámci obce.

Milan Procházka

Dobrý den, autor článku poněkud zjednodušil současný stav D10; je to R26,5 jen mezi Radonicemi a Brandýsem n.L.; dále pak do MB R24,5. No, a rozšíření na jednotný profil D33,5 se dosáhne rozšířením o 7 m mezi Brandýsem a Phou, resp. 9m od Brandýsa na Ml. Boleslav

Milan Procházka

To se Tomáši fakt nedá zaručit, spíše je nutno počítat s tím, že provoz poroste…

Kebab

S přesměrováním dopravy na kvalitnější dálnici je dobré počítat, i když to asi nebudou desítky procent. Komu to stojí za to, ten jezdí už dnes, komu ne, ten nezačne, protože ani tak nebude mít důvod.

ušatá

Zvlášť když neexistuje kvalitní a neškodná varianta osobní dopravy a nakonec i jiná koncepce té nákladní. Stačí už jen ta troufalost a drzost zrušní vlečky do Benátek a převedení zdejší nákladní dopravy na silnice – a to tam ještě byl opraven most za peníze EU! A byla snaha po ní zajistit osobní dopravu a to byl asi poslední hřebíček k rychlé likvidaci této vlečky. Pamatuji, jak někteří lidé vzteky soptili, když se tam měla ta železnice rozvíjet. No a pokračuje to stále močálem černým podle bílých skal. Navíc za naše peníze a zdraví.

Pejsek

Von ten třetí pruh je stejný nesmysl jako ten pátý pruh mezi Boleslavský mi sjezdy. Kolony nna D10 se vyskytují jen při nehodez, případné opravě vozovky. U Boleslavi by bylo rozhodně rozumnější řešit směr Jičín, každodenní kolony v obou směrech až do Sukorad

Sova

Ten Bezděčín by měli řešit přednostně a urgentně, včera bylo pozdě. A těsně potom úsek Praha-Brandýs. Zbytek má času dost, hlavně ať se neblokují prioritní úseky kvůli tomu, že někde úplně jinde je spor o bourání tří domů…

ABCD

Fascinuje me, že se podařilo postavit i ten Lidl těsně u dálnice. Je tam dvacet let? Jsme totálně nepoučitelni? Nebo je to korupce as usual?
Mimochodem bere si z takovýchto věci ŘSD a MD nějaké celostátní poučení do budoucna?

kix

kterej lidl? V benátkách je 2 roky

ABCD

No je to gól. Snad se to tam vejde.

Jiří Trubák

Nedávno jsem četl na internetu,že EU vydala směrnici která určuje že do cca r. 2040(datum si přesně nepamatuji) má kamionová doprava na evropských silnicích klesnout O 90 %.Pro koho se vyhazují peníze na rozšiřování,pro betonovou loby.Než se stavby dokončí bude na našich dálnicích podle EU jen 10% kamionů.

Nikdo

Víte bude to tak anebo nebude nikdo neví takže kecy svatého Tomia si nechte pro skupinu alobalovych čepiček

kix

snížení o 90% do 2040 a tomu věří kdo?

ušatá

Nebojte, ono to možná bude rychlejší a půjde to samo. Dnes už nikdo neví, co bude za rok natož později a co nás skutečně čeká. Přijemné překvapení to ale asi nebude.

ušatá

U nás se s tím údajně vůbec nepočítá. Při dotazu na MD a ŘSD, před pár lety, jak budou řešit snižování silniční a zejména kamionové dopravy sdělili, že o niočem takovém neví a že s tím ani nepočítají. Tož tak!

Aleš

Řekl bych že si to pletete s tímto jinak to je čistý nesmysl co píšete ..Podle poradců EK by Evropská unie měla snížit emise až o 95 procent do roku 2040

Růža

Počítá se na nové odpočívce automaticky že všechny parkovací místa budou s možností dobít elektrovůz, nebo se bude v budoucnu dodělávat. Toť otázka.

Georg

to je velky problem, na asfaltove plose uprostred niceho zakopat par kabelu a postavit stojany…

Hala D

Ale tady se bavíme o Česku, ne o Saharské Africe, kde opravdu několik km2 není přívod vysokého napětí.

aaaaa

Takze zakopat par kablov ? A tie kable budu pre 22 kV, 110 kV alebo 220 kV.
Takze napriklad stojan EVBox Troniq 100 papa ale len 400 V. Takze uprostred nicoho zrazu potrebujes postavit trafak 22kV/400 V. Taky trafak 630 kVA s montazou ta vyde tak 1.5 miliona Kc. No a takyto trafacik za 1.5 miliona dokaze naraz nabijat maximalne 6 aut po 100 kW. Chces nabijat 12 aut – takze potrebujes tie trafaky 2 a tak dalej. Ono to nie je lacna sranda.

Vojta_7

U Benátek by měla být trasa dálnice změněna tak, jak si to zvolí město…
Ta dálnice se navrhovala před 60 lety… Třeba v Itálii se s modernizací na 3+3 mění i trasa dálnic…

Nicméně žádná dálnice do Prahy by se neměla rozšiřovat, ale měly by se postavit dálnice mimo Prahu tak, aby sem tranzit, Poláci a venkovani nejezdili… Zvláště, když není dokončena D0 a většina MÚK je zprasených. Nejvíc zrovna D0xD10….

Radim

Myslíte nějaký druhý vnější okruh „D101“ a nebo spojit dálnicemi krajská města do jakéhosi „okruhu“ (Plzeň – České Budějovice – Jihlava – Hradec – Liberec – Ústí n.L. – Karlovy Vary – Plzeň) nebo tak nějak?

T679.2

„Nicméně žádná dálnice do Prahy by se neměla rozšiřovat, ale měly by se postavit dálnice mimo Prahu tak, aby sem tranzit, Poláci a venkovani nejezdili… “

Venkovani si budou s dovolením jezdit kam budou chtít nebo potřebovat. Až lidé pro cestování po Praze přestanou používat auta a budou jezdit MHD bude na silnicích volněji.

Jan Ackermann

Tak jistě, všichni „venkovani“ budou kvůli Vám jezdit do Prahy po rozsekaných silnicích 2. třídy přes Brandýs, Kralupy, atd. To je zas nápad.. Spíš mě zaráží, že ŘSD nechá udělat kompletně všechny přejezdy a mosty, ješte ani není hotovo a už se to bude bourat z důvodu rozšiřování, to jako tohle nikdo před 5 lety netušil?

Nikdo

Ještě udělejte si ghetto a bude klid

Gryf

Benátky mají výhodu v tom, že je dálnice tak blízko města. Nicméně uvítal bych, kdyby se podařilo dálnici místy zakrýt. Kvůli lidem i přírodě je to lepší, než stavět vysoké zdi a bariéry. V evropě dneska běžná věc, u nás se furt vedou dálnice po povrchu – a to třeba i na Šumavě nebo v Krkonoších. Divný..

MaT

Ale jo, občas nějakou tu dálnici či silnici zakrýt i shora by vůbec neuškodilo a možná by to náklady nemuselo zase tak moc zvednout (oproti klasickému tunelu).

To mi ale prosím povězte, kde je na Šumavě nebo v Krkonoších nějaká dálnice?

Radim

Možná myslí na Šumavě D3 a v Krkonoších D11 (?)

T679.2

I/35 se v úseku Ohrazenice- Úlibice uvažovala v tunelech,
https://youtu.be/m60j2Lv3qUc?t=312
ale dle současného plánu bude naopak na mostech. Krajina v okolí Rovenska p. Troskami tak dozná značných změn.
https://youtu.be/HVreUGcwr3k?t=328

Georg

v krkonosich je nejaka dalnice? nekde v polsku?

a8n

Ani v Polsku.

Pako

Rozšíření na 3+3 dává smysl jenom po Starou Boleslav. Dál je zbytečné. Resp. 1 víkendová špička za týden a zbytek prázdno.

Radim

No… rozhodně to dává smysl až po Mladou Boleslav (Bezděčín). Prázdno je tam možná tak v neděli ve 4 ráno

Pako

Jsou stovky horších míst, kde to stojí a popojíždí celé dny a v obytné zástavbě. Až tyto budou vyřešena tak klidně až do Liberce (kam SŽ nikdy nic nepostaví).
Akorát v té době za 50 let už nebudou auta a nebude tu mít co jezdit.

Milan Procházka

Milý pane Pakostová, prázdno dle vás znamená průměrně 40 000 vozů denně na profilu Benátky. To si z nás děláte legraci?

Stačí tři pruhy bez odstavného..

Přijdou mi super úseky d1 s třemi pruhy bez odstavného pruhu a s malými odstavnými pruhy po már stech metrech. Je to výrazně bezpečnější tam zastavit při poruše díky tomu že to je stranou než v klasickém odstavném kde vás něco srazí. Klidně bych mosty nechal a pod ně dal tři pruhy bez odstavného a rozšířil to jen před a za..

Vojtechh

Minimalne mosty, ltery by se mohli rozsirit pak az v ramci jejich rekonstrukce.

Jan z Rokycan

Prosil bych o exaktnější vyjadřování.

„V současnosti je postavena ve formátu R26,5.“

To opravdu není „formát“, ale návrhová kategorie. „Formát „neobstojí ani jako žurnalistické ozvláštnění textu.

Jarda

Už aby to bylo! doufám že nezapomenou postavit ty mosty s rezervou na na další pruh…jinak tady máme stejnou komplikaci za 10 až 15 let u Prahy %2znovu….

ušatá

A co rovnou deset pruhů???

T679.2

A aby to bylo úplné asi největší problém jsou na D10 některé nájezdy s nedostatečnou délkou. Ve směru na Prahu třeba ten u Mnichova Hradiště a v opačném směru ten na exitu 39 u Bezděčína. Ten je ale fakt extrém. V kombinaci s nerespektováním snížené rychlosti na 110, která je před ním je jeho využití pro řidiče značné náročné

Jan Ackermann

Tedy Bezděčín zaslouží kompletní přestavbu, ale něco se tam už snad děje. Nechápu jak mohl někdo tohle naprojektovat, připojovací pruh a hned za ním odbočovací rovnou z průběžných, tohle se běžně dělá jako samostatný pruh kde se provádí ty odbočení, jenže už slyším projektanta, že to bylo na návrhovou rychlost 110 a že je to na mostě a kdoví co ještě. A propos i na těch 110 s tehdejším vozovým parkem je to naprostý úlet 🙁

kix

dělá se tam sjezd na Nymburk od Prahy, který tam chybí

Singrovak

Kdy MD postaví nejméně 4 koleje do MB a dvě do Liberce?

T679.2

Prý je to v běhu. :- )
https://youtu.be/Jpcg1fgLosc?t=387
;- )

ušatá

Běh na nějakou hodně velkou vzdálenost ale.

T679.2

To ano. Nezbývá než doufat, že to bude brzy

Martin

Nikdy …. Bohužel, zatím máme na toto téma n-tou studii.

T679.2

To bych zase netvrdil.

T679.2

Tedy to, že to nikdy nebude

T679.2

Naprostý Kocourkov nejdříve vystavět nové mosty a pak je bourat. D 10 se dá jezdit v pohodě, ale rozumnou rychlostí a jízda po D10 požaduje vyšší míru ohleduplnosti . Rovněž je tam v menší vidět, , že by jel někdo prostředním pruhem :- )

T679.2

doplnění:… menší míře vidět…

Petr

Ona ta jízda prostředním pruhem je u nás i docela logická. V pravém jedou kamiony a slouží na výjezd a nájezd vozidel. Pokud někdo zůstává v pravém, tak pak překáží na nájezdech.

T679.2

To je ale s prominutím pěkná hloupost. Pokud jedou v pravém kamiony neznamená to, že se nedá využít prostor mezi nimi do kterého se člověk stáhne pokud nějaký zrovna nepředjíždí. A co se připojování týče …Jezdím po D10 dost často. Proto jsem o připojování napsal co jsem napsal. Nikdy jsem s ním neměl problém s výjimkou těch dvou míst která jsem zmínil. Je takový problém pokud jedete v pravém průběžném a za vámi je volno zvlonit tempo a připojujícímu poskytnout o něco více času se připojit? A jak s tím souvisí výjezd? Vozidlo které vyjíždí nemůže zvolnit , počkat na… Číst vice »

Swariner

Tak toto je čirý freestyle…

Petr

,,Jednak bude přestavěna současná odpočívka Čtyři kameny, která je po požáru motorestu ve značně neutěšeném stavu.“
Jak se projevuje ten značně neutěšený stav? Nepořádek, náletové dřeviny na místě betonových základů původního motorestu?
Místo neznám, musel jsem googlit ohledně požáru, tahle formulace mě zaujala 🤔

T679.2

Nepřijde mi to až nějak moc zarostlé.jestli tohle je zančně neutěšený stav tak já znám ještě neutěšenější
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=96678216&newest=1&yaw=4.627&fov=1.571&pitch=-0.152&x=14.7214457&y=50.2268936&z=19

VTT

Tam je šílený svinčík.

Jan Ackermann

Neutěšený je hlavně nájezd odtamtud, tohle místo bych rovnou zavřel a vedl to na nájezd od Hlavence, prostě by se od benzínky najelo o 200m delší cestou, ale nebyl by tam zase ten debilní průplet. Tuhle silnici fakt vymyslel idiot, ve vší úctě k dosaženému vzdělání.

Jan Novák

Osobně doufám, že dojde i k přdělání MÚK na 3 km u Horních Počernic. Málem nás tam jednou zabil idiot, co to tam poslal ve 40 km/h na začátku připojováku do našeho pravého pruhu. Po zbytek večera jsem nebyl schopný říct ani slovo.

PetrN

ono by to chtělo hlavně větší osvětu a případně i pokutovat idioty co to takto pošlou hned na začátku připojováku do průběžného pruhu i v případě že připojovák končí třeba až za dalších 200 metrů… Tenhle nešvar je u nás fakt extrémně rozšířený

Jan Novák

A ona by stačila přitom malá změna ve smyslu změny značení a věřím, že 90% idiotů by to možná i pochopilo

Stávající:
_______/ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __/________
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_________________________________

Po změně:
_______/ _ _ _ ___________/________
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_________________________________

T679.2

Někteří možná ano, ale obávám se, že ne všichni. Navíc by vznikl problém: v polovině kdy by vozidlo mělo dostatečnou rychlost a prázdný průběžný by se díky plné čáře nemohlo připojit a až by nastala ona Vámi navrhovaná krátká přerušovaná by mohla nastat situace, že by měl v průběžném vozidlo a připojit by se nemohl. V případě plného průběžného by to bylo jako dnes u některých krátkých připojováku kdy člověk má v takovou chvíli dvě možnosti. Jet dále nezměněnou rychlostí i po ukončení připojovacícho pruhu a pak se připojit nebo rychlost nížit pokud připojovák končí a krajnice není dostatečně široká… Číst vice »

T679.2

A ještě dodatek: U to ho Bezděčína nemá řidič v případě plného průběžného jinou možnost než snížit rychlost nebo i zastavit i když je vozovka dost široká. Pokud by pokračoval dále jede přes zebru do dalšího připojovacího pruhu.Prostě tady obtížně řešitelná situace. Navíc připojující se řidič jede v takovém oblouku, který mu prostě nedovolí zvýšit rychlost ještě před oním připojovacím pruhem .A potom se mi nedivte, že jsem proti překračování povolených rychlostí. jasně, ono to jde jet na 130 klidně 150 nebo na 110 klidně 130 nebo i těch 150. Jenže ta rychlost v takových případech jako je zrovna tento… Číst vice »

Jan Ackermann

Stačí respektovat místní úpravu a hlavně to celé předělat. Když se mohly najít peníze na přestavbu křižovatky Rádelský mlýn, kde lidi bourali JEN proto, že jsou kreténi, tak tady lidi bouraj protože je to nefunkčně postavené, to omezení rychlosti chápu v hustším provozu jako nezbytné, ale to je vytloukání klínu klínem, tam může dojít k nehodě prptože silnice je debilní bez pořádného nájezdu, ne proto, že jste blbec a nedáte přednost.

Milan Procházka

Klídek, na D10 ŘSD zrušila projekt elektronizace za bratru miliardu Kč, takže 150 km/h opravdu hodně dlouhá na D10 nehrozí

Jarda

I kdyby tam dali 60 km/h, tak to nepomůže. Někteří se prostě připojit neumí. Jedou celý připojovák 40 a na konci klidně zastaví. Bohužel jsem to viděl několikrát.

T679.2
Kebab

To se nestane, protože je to složitější čárka, než za rychlost.

Swariner

Toto je jeden z nejnebezpečnějších zlozvyků na dálnici vůbec. Jen mám trochu obavy, že se nedá lehce měřit a postihovat. Myslím prasení v připojováku obecně.

Elvis

Hlavní problém D10 je, že je to rychlostní silnice přeznačená na dalnici. Tam ty návrhové parametry neodpovídají dalničním standartům. Stejný problém je s D46, D48 a dalšími. U D7 se ty půl profily bourají a staví na nové parametry, jinde se alespoň dodělávají připojováky. Je to takový Ťokův kočkopes.

Jiřík

standardům

PetrN

Nějak nerozumím v čem je ten problém. Jde jen o administrativní označení. Na bývalých rychlostních silnicích byla MPR rovněž 130km/h jak na dálnici a také byly zpoplatněné dálniční známkou (až na pár výjimek které jsou nově jako silnice I.třídy SPMV – např. brněnské přivaděče I/43, I/50)

Elvis

Jsou to většinou rozdílné návrhové kategorie, dálnice jsou většinou D26,5/120, D27,5/120 rychlostní silnice byly R22,5/100 či R24,5/120, čili menší střední dělící pás, odstavné pruhy, menší návrhová rychlost. Dodnes máte třeba na D46 110 km/h a je bez odstavného pruhu. Rychlostní silnice byly dle zákona silnice I. třídy. Některé neměli připojovací pruhy, byly zde autobusové zastávky, což je na dálnici zakázané. U rychlostních silnic byly nižší nároky na směrové poloměry (ostré zatáčky, leckde máte i dnes 90 km/h), větší podélný sklon, nedělali se stoupáky. 2016 se to hromadně převedlo na dálnice, ale ty rychlostní komunikace leckde nesplňují parametry dálnice a postupně… Číst vice »

PetrN

a dříve i aktuálně stavěných kategorií bývalých rychlostek či dálnic mám přehled. Šlo mi o to že i v minulosti než došlo k přeznačení bylo na drtivé většině původních rychlostech povolené 130 km/h stejně jako tomu je i teď na dálnicích. Že se pro řidiče nic nezměnilo v tomto smyslu. U kategorie R22,5 je rychlost 130km/h opravdu nevhodná, těch je ale poměrně málo (kromě D46 i začátek D7, D35 Mohelnice-Slavonín, D48 u Bělotína, D48 z FM do ČT… U kategorie R24,5 mi to už přijde akceptovatelné (pruhy 3,5m namísto 3,75m, ale krajnice stejná jak u R25,5). Zato ve vhodné kategorii… Číst vice »

PetrN

oprava, R24,5 má ve srovnání s i nyní realizovanou D/R25,5 stejné pruhy šířky 3,75m, ale krajnice je je o 50cm užší, tj. 2,0m namísto 2,5m.. Užší pruhy 3,5m se dělávaly jen na R22,5

Olin

Obecně by měl nějaký rozdíl být (je), i když místně se některé „rychlostky“ parametrům dálnic více, či méně blížily. V zásadě půjde o připojováky, stoupání (odhlédněme od počátečních staveb na D1), poloměry zatáček a odstavný pruhy (zde se tedy ŘSD „blejsklo“ tím předěláním 2+OP na 3+0). Zrovna v Pá cestou z Práglu jsem zažil hodně kritickou situaci, kdy mamině ve stoupání klekla Zafira někde okolo 32 km, do zálivu ji to nevyneslo a zůstala v tom pomalým pruhu pro rozdivočelý balkánce a snažila se vytáhnout dva prcky ven. Doufám, že to dopadlo dobře, protože jsak pomoci mne nenapadá. Pracky urazit… Číst vice »

Hala D

Zajímavé.
Pravá potěmkinova vesnice. Tak buď je to rychlostní silnice nebo plnohodnotná dálnice a podle toho to budu v mapách značit.

T679.2

Od doby kdy to bylo pouhá R10 se mnoho nezměnilo snad jen mimo označení. I to letadlo je u ní pořád. Jen už tam není samo a společnost mu dějalí i tramvaje :- )

Hala D

Proto to říkám. Hlavně, že si Ťok rádoby navýšil počet dálničních kilometrů v republice.

T679.2

Nevím kdo a proč a je mi to vcelku jedno. Spíše bych byl rád, aby se už konečně něco udělalo s tím hupem co je za Boleslaví na kopci ve směru na Prahu v pravém jízdním pruhu. Je to celkem nepříjemné. Zhruba někde tady
https://mapy.cz/letecka?pano=1&pid=80409800&newest=1&yaw=4.213&fov=0.327&pitch=0.093&x=14.9206871&y=50.4009877&z=18

PetrS

Dneska to není 1 hup, ale víc hupů. Před cca. 10 lety se to opravovalo (byl tam jeden pořádný hup).

Greta

Je to celé nesmysl, kromě rozšíření z Prahy do Brandýsa a možná z Bezděčína do MB se nepostaví nic. Zaplaťpánbůh. Držím Kbelákům palce, už si vytrpěli dost.

Hala D

Nechápu jedinou věc. Všude v zahraničí mají základní síť dostavěnou ale Češi ne. Je spousta úseků, kde dálnice chybí ale přednost má modernizace D10. Tak dostavme primárně D52, D35 a D6 a až pak rozšiřujme.
Už teď jsou některé dálnice katastrofálně ucpané a silnice zanedbané, ale pořád se investuje do nových a drahých úseků. A jako obhajoba je nám podsouváno, jak tyto dálnice jsou to nejdůležitější pro ekonomický růst ČR.
A s těmi stromy, je to podobné jako kdyby EnergoAqua za otrávenou Bečvu nakoupila 20 akvárií se skalárami.
Celý systém „budování“ dálnic opravdu nemá hlavu ani patu.

Jiří Kohout

Ono D10 bude muset projít modernizací kvůli špatnému stavu. Ta dálnice pomalu dožívá, mnoho objektů se muselo již předělat předem. Je tak otázkou zda opravovat ve stávajících poměrech nebo rovnou rozšířit. Připravenost je tedy na místě.

Hala D

D10 – začátek stavby 1967 (wiki). Takže modernizace alá D1. No to bude zase utopených peněz. Odhaduji, že se ani rychlost ani průjezdnost po modernizaci za 10 let nezlepší. Peníze z EU na modernizaci asi taky neseženou.

T679.2

Však ona prochází prakticky neustále již mnoho let (desítek let)

Lukáš

V prvním odstavci nadáváte na nedostatek dálnic, ve druhém na stavbu nových dálnic. Co vlastně chcete? Prostě jen někde nadávat?

Hala D

Poukazuji na absolutní neschopnost dostavět základní dálniční síť, jejíž plány začaly vznikat už před 80 lety. Dále poukazuji na to, že stávající síť trpí spousty problémů, které se místo toho aby se zlepšovaly zhoršují.
Dále poukazuji na to, že dnes kdy jsou důkazy o vlivu dálnic na ŽP je hloupost snažit se dokončit 80let starý koncept dopravy. Vyplýtváme peníze na projekty z minulého století. A jednou rukou tlačit elektromobily a druhou rukou dálnice bez dobíjecí elektrické infrastruktury taky moc nedává smysl.
Opravdu na dálnicích toho moc k uznání není.

PetrN

Jasný, dostavme všechny dálnice, aby na těch už nyní přetížených úseků u Prahy byl absolutní kolaps celý den (záměrně nepíšu Brno, protože tomu by měla pomoct právě dostavba D35 a D55, ale do Prahy se to všechno bude stále sjíždět…
Aneb co je zásadnější problém? Chybějící D6 v Karlovarském kraji kde je na staré I/6 provoz kolem 10tis. voz/den a nebo ucpané dálnice před Prahou s 2+2 pruhy s intenzitou 60tis. voz/den??

Hala D

Správně, ale tak se na D6 úplně vykašleme. Ať není na seznamu priorit a není potřeba vydávat peníze na projekty na dostavbu D6, když není důležitá. Ušetří se dost peněz. Smyslem mého příspěvku bylo zamyslet se nad smyslem současné staby dálnic. Buď chceme dostavět vše, nebo budeme investovat jen do důležitých staveb. To samé
D52. Pokud ji chceme dostavět, dostavme. Pokud ne tak nevypisujme studie na dostavbu D52.

Hala D

Ano a pokud jsme se rozhodli D35 dostavit, tak OK. Ale proč čekat se zahájením úseku co získal stavební povolení až do roku 2025? Začněme stavět hned.

dantex

Stát nemá nekonečně peněz. Může stavět až bude mít v rozpočtu prostředky.

Hala D

Dost prostředků se dá sehnat pozastavením méně prioritních projektů a jejich převedení na ty opravdu prioritní.

Libor

Tak ona to původně nebyla dálnice, ale R10, takže si zaslouží kompletní rekonstrukci na D10. Intenzity jsou tam silné…a než se začne, tak mnoho staveb bude zase dál. Tu je spíš problém, že mnoho obcí a spolků blokuje D0, D3, D52… Bohužel se dost staví, tam kde nejsou problémy, pokud jde o místní odpůrce

Hala D

Zajímavý přístup. Odpůrci vždy budou. Ale primárně by se mělo lobbovat za fakt důležité stavby. Nemrhat penězi, jen pro to, že je potřebuju prostavět.

Jura

Pak ji chce postavit v nove stope u Benatek, tam si RSD pridelava problemy do budoucna. Vypada to, ze se neponaucili D35.

Radomír

Smích je zdravý , děkuji za článek !

Zbynek

K cemu celá EIA je, kdyz kladne vyhodnoti stavbu zhorsujici prostredi v okoli a naindukuje dalsi dopravu auty?

Frantisek

Benátky jistě s povděkem kvitovaly zrušení vlečky k nadále zanedbané trati od Všetat, vše tam teď vozí kamiony po prima dálnici, tak ať si to užijí, chtělo by se mi někdy říci…

Hala D

No jo, a kamionteroristi to považují za pokrok. Holt zabedněné mozky vládnou světu. Po 40 letech komunistické masírky a dalších 30 let vlády jejich pohrobků se inteligence na zodpovědných místech jaksi nezvýšila.

Roman Čadek

Právě zhroucení socialistického plánování znamenalo konec éry vleček a železničních přeprav. Jen tržní prostředí rozhodlo, jaký způsob dopravy je efektivní a tím pádem smysluplný.

Hala D

Hlouposti. Konec železničních přeprav znamenala zdevastovaná a zanedbaná infrastruktura. Naopak v nejlepších dobách za první republiky se vlečky hromadně stavěly. Váš zájem o neefektivnost české dopravní infrastruktury je opravdu zarážející.
Takže Švýcaří jsou zaostalá země, když mají 75% nákladu na kolejích? Fakt totálně mimo.

Nikdo

Postavte první republiku a konec ČSR v respektivě konec ČSFR chapete že mezi vznikem první republiky a pádem ČSFR je rozdil přes 70 let tak kde se posunula technologie dopravy

adamgolias

efektivni neni totéž co vhodné . cela ekonomie je takova srandovni pseudoveda. budeme mit sice na poli fabriku a k ni sirokou silnici , ale brambory budeme muset vozit z izraele. kamiony . neni jednodussi mit jidlo za barakem nez se spolehat na to ze nejakemu kokotovi nelupne v kouli a nerozhodi celosvetovy trh napr s bramborami? k cemu potom bude kolo od auta vyrobene v te fabrice? a fabrika? zustane prazdna. jako treba detroit. tento smer vytyceny tzv efektivitou , nebo snad ekonomickym blabolenim je neudrzitelny . kazdych 15 let krize , porad je neco nutno stavet , porad… Číst vice »

dantex

Lidi to tak chtějí, a pokud máme demokracii, tak to bude podle jejich vůle.

Martina

Hlavně k čemu jsou její závěry, když nebere v potaz aktuální situaci (např ten Lidl na nájezdu v Benátkách) a pak prohlásí „tak snad se to tam vejde“. Takovýho strejdu vystavit do průvanu….

Pišta

Takže tam kam se nevejsou zůstane 2+2…No tak to bude pěkný špunt.

_jan91

V článku je uvedeno, že kategorie úseku je R26,5 – není to pravda, kategorie je R24,5.

PetrN

Pravda je někde mezi. Z Prahy do Brandýsa je R26,5 a dále až po Turnov S/R24,5

Milan Procházka

R26,5 je Brandýs – Radonice, jinak máte pravdu

panda

Tvrzení, že „provoz na dálnici se blíží své maximální kapacitě“ je vypočítán za dobu 7/24.
Protože v určité dny a hodiny je daleko za hranou.

Dachs

Ano, voz/24. Jinak mezi Prahou a MB roční průměr denních intenzit je od 40 tis. v nejslabších úsecích, zato v těch nejhorších je dlouhodobě plus mínus 50 tis. To potřebě 3+3 odpovídá zcela jasně. (A nejen tady.)

Pepa

Jako 3 pruhy, aby bylo kde stát před Prahou? Dokud nebudou komplet kolem Prahy okruhy 3 lépe 4 pruhy tak to stejně nemá význam.

Frantisek

Vždyť toho většina stejně směřuje do Prahy.

PetrN

tak zrovna relace Praha-MB je hodně významná i pro dojížďku do MB (mraky Pražáků maká v MB), takže jsou směry i ve špičkách dost vyvážené

adamgolias

idealni prace pro rychli vlak . jenze kdyz se cpe do dalnic , na vlak asi moc nezbyde. tomu se říká nedostatečný rozhled. omezeny vetsinou volebnim obdobim .

T679.2

Ráno do Prahy, odpoledne z Prahy

PetrN

právěže to je na D10 dost vyrovnané (mezi Brandýsem a Boleslaví), MB je významným cílem dopravy. To na jiných dálnicích okolí Prahy jsou směrové rozdíly ráno vs. odpoledne velmi velké, zejména na těch „méně vytížených“ s relativně nízkým podílem tranzitní nákladní dopravy (D4,D6,D7)

Radim

Byl bych klidný, za tu dobu, než se od EIA přejde až ke stavbě (a dokončení) už D0 bude celá i se 3 pruhy

PetrN

Dost odvážné tvrzení. U Lochkovského a Komořanského tunelu se toho podle mě nedočkáme nikdy (vždy směr z kopce dolů k Vltavě), Radotínská estakáda rovněž.

Zbynek

To od vas vubec neni hezke, priznivce vyfuku konfrontovat s realitou.

Jarda

Radotínská estakáda má 3×3 pruhy – ale bez odstavného pruhu… se šetřilo… a jezdí se n6a ní max 100 km/h podle sv%ětelnýho dopravního značení , reálně se tam několik dní v týdnu jezdí jen doslova krokem…2 Stejně tak ty úzký tunely 2×2 z kopce… před nimi je taky světelný značení který zastavuje dopravu do tunelů a fronty několik dní v týdnu stojí od lohkovského tunelu několik km až po křížovatku na Zličíně (DO x D5) – na samotné D5 stojí kamiony 3minimálně až po křižovatku Loděnice (u Berouna) často až skoro do Berouna… a Bohužel se to projektuje na rozšíření… Číst vice »

PetrN

Tak všichni víme že hlavním kapacitním problémem na celém jižním úseku D0 ve směru od D1 na D5 je samotná MUK Třebonice D0xD5 a 2+2 úsek Slivenec-Třebonice, což by se snad mělo do roku 2027 vyřešit. V plánu je jak rozšíření na 3+3 tak i „nultá“ etapa zkapacitnění MUK na rampách D0D5 a věřím že by to mohlo zas relativně fungovat… Jižní části D0 by se v budoucnu mělo rovněž značně ulevit po výstavbě severní části D0 protože se z jihu na severní část přesune tranzit východ-západ mezi dálnicemi D5+6+7 D10+11, jelikož trasa severem mezi D5 a D11 bude kratší… Číst vice »