Rožnov zkusí experimentální MHD, lidé si budou cestu objednávat a sdílet s jinými
Autobusovou dopravu v Rožnově pod Radhoštěm provozuje TQM. Foto: TQM
Služba má snížit automobilovou zátěž ve městě.
Služba má snížit automobilovou zátěž ve městě.
Automobilovou zátěž může snížit jen vysoká nabídka počtu spojů veřejné dopravy (v kombinaci s dalšími kroky). Ne poptávkový způsob dopravy, který z principu vždy bude o max. pár procentech modal splitu.
V kombinaci maximálně s jízdným nižším než jízda autem, nic víc není třeba.
Ještě dostatečná cestovní rychlost – tzn. žádné dlouhé závleky + pokud možno nástup všemi dveřmi.
Dovedl bych si něco takového na objednávku představit třeba i pro seniory k lékaři. Například tady se po zrušení linky 165 začali dožadovat, že chtějí přímý bus z Jižního města k poliklinice Modřany, že tam občas jeli…
A zpět od lékaře jak? 🙂
Zrovna poptávka na spojení „od lékaře“ je zcela nahodilá v čase + navíc předem nepředvídatelná – nikdy nevíte, v jaký přesný čas z té ordinace (resp. polikliniky či nemocniční ambulance) vyjdete, potažmo v kolik hodin odtud dojdete na nejbližší zastávku MHD.
Nutno uznat, že se radnice v Rožnově pod Radhoštěm snaží. MHD v Rožnově neexistovala. Dříve byla jen linka propojující centrální část města s osadou Dolní Paseky. Jednalo se o nemnoho spojů za den. V podstatě šlo o to, aby ta lokalita nezůstala úplně odříznutá od světa a hlavně důchodci (i když nejen oni) se dostali na nákup, k lékaři apod. Byla to příměstská linka objednaná krajem. V roce 2016 kraj řekl, že linka má městský charakter (neopustí katastr města) a Rožnov si ji bude muset financovat sám, nebo bude zrušena. Došlo tedy k dohodě, město linku zafinancovalo, i když objednavatelem… Číst vice »
Slibem nezarmoutíš…a pozor, je tam kondicionál! Uvidíme 🤷♂️
Podle něj by nemusela být doprava ani financována městem.
V Rožnově by to mohlo fungovat i jako doprava mezi vlakovým/autobusovým nádražím a skanzenem. Ono je to sice slabých 20 minut pěšky a kromě úvodního úseku příjemnou procházkou přes park, ale pro pohybově handicapované to může být dost náročné. A pak je tady ještě jeden důležitý bod, kam směřuje dost lidí a pěšky není zrovna po ruce – nový rožnovský hřbitov umístěný v kopci za městem.
„ještě jeden důležitý bod, kam směřuje dost lidí ….hřbitov“
Ano, tak směřuje opravdu mnoho jlidí. Dalo by se i říci , že každý. 🙂
Teď vážně. To s pohybově hendikepovanými je super. Je super vidět, že si někdo na takové vzpomene. Za mě palec nahoru.
“ … koncept hromadné sdílené dopravy, kdy si cestující v aplikaci objedná dopravu autobusem, který jej následně doveze na místo zvolené klientem.“
🙂
V tomto případě nezbývá než doufat, že cestující bude ta samá osoba co klient, který zvolil cíl cesty. Ale zase by z toho mohla být docela dobrá zážitková akce. Někam chci jet, koupím si jízdenku, nastzoupím do busu a nechám se překvapit kam mě odveze. :- )
Bylo by to vlastně podobné jako zakupování nevyzvednutých balíčků kdy člověk neví co v balíčku je.
Proč se tam pořád cpe to slovo „sdílení“, když je to městem objednaná služba poptávkové dopravy…
„lidé si budou cestu objednávat a sdílet s jinými“
Tak já si myslím, že cestující v jakékoliv hromadné dopravě už dnes sdílejí svou cestu s jinými.
“sdileni” je dneska cool … i kdyby slo o autopujcovnu.
Je to jako zjevení tohle dnešní sdílení. Je tomu už dlouho tak co sdílí dráhu s vlakem vlak.
Řidiči automobilů sdílejí silnice a dálnice, chodci zase chodníky a ulice…..Manželé a milenci sdílejí lože a turisté zase moře. No a taky nakonec ví i ten největší pitomec, že (a teď se snad nepletu) všichni sdílíme tuto planetu.
Asi nejsem dostatečně volnomyšlenkářský a kreativní. Nedovedu si to představit 😀
Jako Uber Pool, ale s danou množinou zastávek, kde vás vozidlo může nabrat nebo vysadit. Přijdete na zastávku X, zadáte si, že chcete jet na zastávku Y, systém plánování tras vám tam pošle autobus.
Noo a pojede ten autobus ze zastávky X do zastávky Y taky přes zastávky Q,R,S,T,U ,V,W , které jsou na úplně protějším kopci, protože si to tam taky někdo objednal? 😀
To nevím, jak to budou mít vymyšlené. Je jasné, že tam musí být nějaký algoritmus, který zajistí, aby autobus přijel po zavolání v konečném čase, a taky v konečném čase dovezl každého cestujícího do cíle.
Moc tomu nerozumím ani já. Jak se to liší od taxy přes aplikaci? V ceně?
V ceně, přístupnosti pro vozíčkáře, kočárky atd. … a taky taxi přes aplikaci typicky cestou nenabírá jiné lidi.
A nebo jste se prostě jen narodil o něco dříve.
Já jsem rozhodně rád, že se takové věci zkouší. je třeba využít technologických možností a posouvat se dále i konceptech hromadné a sdílené dopravy.
Za mě super nápad.
Já bych tomu fandil. Vyzkoušíme, uvidíme. No a když se to neujme, tak je to taky jakýsi výsledek a ponaučení.
Tohle nebude fungovat.
Na malém městě MHD nejčastěji používají senioři, když se ze sídliště potřebují dopravit k lékaři nebo do obchodu. To je ta masa.
Masa, která často nemá ani chytrý telefon, případně na něm zvládá pouze základní úkony.
Teoreticky by se to nemuselo objednávat aplikací, můžou být nějaké automaty na zastávkách.
Nebo třeba Premium SMS. Napsat text podle šablony zvládne hodně lidí, jenom trefit jméno zastávky kde nastupuju.
Klasický NIMBY.
NIMBY se týká výstavby infrastruktury.
(Ne na mém dvorku). Tady se nikdo nic stavět nchystá. Dotyčný jenom vyjádřil pochybnost ohledně hlavní cílové skupiny.
Dotyčný nevyjádřil pochybnost, jen své nepodložené tvrzení vydává za fakt.
to ale neni nimby.
bacha na cizi termity.
Ne? A co ted podle vás je? Jde o termín, termit je něco jiného, když se snažíte o jazykovou přesnost. 😉
TERMÍN „nimbi“ se dá logicky správně v přeneseném významu použít nejen na stavbu nové věci, ale obecně na jakoukoliv změnu „vždy se to dělalo takto … / nikdy se to takto … nedělalo“!
Sice nic nevíte, ale umíte to vždycky zhodnotit. 🙂 Prarodiče bydlí na maloměstě, ještě menším, než je Rožnov. K doktorovi jsou to pěšky necelé 2 km jedním směrem, to je pro ně moc. Funguje tam MHD, kdy jede minibus podle jízdního řádu dopoledne dvakrát do města a dvakrát z města. Odpoledne to samé. Jízdenka stála snad 4 Kč, město to dotuje. Děda v 83 letech zvládne na smartphone zavolat a teď se naučil koukat na počasí. Už vidím, jak si objednává autobus přes aplikaci. Takhle ví, že v 8:15 má být na zastávce, vyřídí si, co potřebuje, za dvě hodiny… Číst vice »
Trošku mimo mísu, ne? To byste měl vysvětlovat někomu jinému zjevně.
A váš děda jsou všichni důchodci? Znám jich dost, co smartphone normálně ovládají.
V roce 2019 používalo internet 39 % seniorů starších 65 let.
od roku 2019 proběhly 2 tzv. covidové roky, kdy zejména umíraly staří a dlouhodobě nemocní lidé + mladší lidé zestárli, čímž se z některých z nich (včetně mých rodičů, strýce atd.) stali nově důchodci = dost logicky skoro za 5 let se poměrně značně proměnila komunita důchodců!
A já znám i takové co se chytrého telefonu bojí. Uvědomte si, že není senior jako senior a že používání chytrého telefonu, bankovnictví a dalších věcí může být pro mnohé seniory dost významné riziko. Na světě je dost šmejdů co se neštítí seniory podvádět i bez chytrých telefonů.
Bankovnictví, karty a pod. v mobilu nemám nejen já, ale dokonce i několik z mých známých, kteří se věnují IT, a vědí, že (potažmi někdy i jak) je možné příslušné systémy tzv. heknout/napadnout/zneužít!
Ale je rozdíl nemít v chytrém mobilu tzv. citlivá data a dokázat jej používat k objednání si zboží či služeb – třeba já rozhodně ignoruji i na netu takové, které nemohu zaplatit jinak než použitím karty přes net (zejména neumožňují platbu příkazem, kterou mám jištěnou jinými způsoby a to i fyzickými)!
Ano, chytrý telefon ovládá dost seniorů. Jenže většinou jen ti fyzicky zdatnější. Protože je chytrý telefon náročný na jemnou motoriku.
co vím, tak nejeden tzv. chyytrý telefon dnes lze ovládat i hlasem!
Mě žijou obě babičky, obě 85+, jedna s mobilem neumí vůbec, používá nějaký senior telefon, druhá používá smarthpone, volá s vnoučaty videohovorem, objednává si nákup na rohlíku v aplikaci, poslouchá rozhlas přes aplikaci, objednává místenky na vlak přes aplikaci a učí se anglicky přes duolingo. A takových důchodců je čím dál tím víc, vždyť do důchodu chodí o dvacet let mladší lidi než je ona.
Ono nezáleží jen na věku, ale také na podmínkách v jakých člověk vyrůstal, žil a na jaké je člověk zvyklý.
„záleží na podmínkách, v jakých člověk žil“ = lidé odcházející minimálně 5 let do důchodu (jako mí rodiče) mnohdy museli se naučit s PC, netem i tzv. smartfouny ještě kvůli svým pracovním povinostem + naopak za posledních 5 let se díky dvěma tzv. covidovým roků velmi snížil počet starších a zejména dlouhodobě nemocných lidí!
Přesně. Proč neco dělat složitěji když to jde jednoduše. Dřívě taky když chtěl jet někdo někam vlakem prostě přišel na nádraží a zakoupil si jízdenku. Pak si sedl do nádražní restaurace a když se zapomněl bylo jedno jestli jel spojem, kterým chtěl jet nebo až tím dalším. Dnes ? Objednejte si jízdenku online na konkrétní čas nebo spoj , ideálně několik dní předem když nevíte jsetli se situace nezmění a za těch několik dní budete chtít nebo potřebovat jet…..ne, na takové „vymoženosti“ fakt nejsem stavěný.
Jít na nádraží a tam kupovat lístek? Dříve stačilo postrojit koně a jelo se!
-nevíte, jestli vlastně pojedete-
Tak za to žádný systém nemůže. Kupte si ji než vyjdete z domu a je ne?
Také se šroubovákem hřebíky zarážejí dost blbě. Rovněž to není chyba šroubováku.
https://youtu.be/uK88IUbQwdc?t=68
se aspon podivejte do slovniku, co nimby znamena …
Jaj! A teď jsem si zlomil šavli. Jsou tady někde letci, aby mi ji sletovali?
Proč by to nemohlo fungovat? Já si dovedu představit, že tohle nebo něco obdobného bude třeba za 10 let úplně normální. A kdo nebude mít nebo nebude chtít používat aplikaci, tak si to objedná přes telefonní hovor. Za 10 (spíš dříve) je klidně možné, že ten autobus přijede sám bez řidiče a na telefonní lince budete mluvit s nějakým AIčkem.
Podíl uživatelů smartphonů v důchodu bude za 10 let vyšší, než jaký je dneska. V roce 2019 používalo internet 39 % seniorů starších 65 let. Čili 61 % seniorů autobus nemůže využít, protože nemá internet / smartphone. Už jen tím přijdete o většinu starších zákazníků.
No ale tohle je zkouška. Jak píši, svět a technologie se tak rychle mění, že to pár let z testu může být reálná služba. A nebo taky ne. Ale já si spíš myslím, že jo :-).
od roku 2019 (4 roky!, to umřelo v česku víc než 400000 lidí, většinou důchodců) se to už zase určitě posunulo, a bude se to posunovat velice rychle. Dál.
Reality check: Dnešní senior je často někdo, kdo posledních dvacet let používal denně počítač a smartphone používá nejméně deset let. Další velkou skupinou uživatelů jsou studenti, o jejich schopnosti používat smartphone asi debaty vést nemusíme.
no tak evidentně tímhle ta masa lidí, co nejsou schopni ovládat smartphony jezdit nebude, problém vyřešen
Ale rozesílat dezinfo emaily o tom, jak nám vládnou Ilumináti zvládají docela obstojně, tak se třeba naučí i tohle.
Podobne fungují tzv maršrutky v bývalých státech SSSR….že by to byla výhra?
Přesně tohle mě při čtení článku taky napadlo.
Ne, takhle maršrurtky nefungují.
Maršrutky mají danou trasu a po cestě zastavují prakticky kdekoliv na znamení, respektive domluvě s řidičem. Ve městě jezdí podle jízdního řádu, meziměstské obvykle čekají na určitou naplněnost cestujících a pak odjíždí. Při hustším provozu ale jezdí spíš s nějakým intervalem než podle počtu cestujících.
No dobře, tohle akorát nebude jezdit po přesně dané trase, ale jinak je to to samé – hromadné taxi, akorát obalené rádobycool kecama o sdílené dopravě… Jinak podobné druhy dopravních prostředků člověk potká nejen ve státech bývalého SSSR, ale i v Africe, jihovýchodní Asii a Jižní Americe.
Při 14 Kč za jízdenku za 2 km není divu že linka 650 vozí vzduch, či max 3 cestující velkým busem, řešení je v systému jako v sousedním VM, jízdné 0 Kč.