Rozhovor: Ztráta linky R14 zřejmě pošle do důchodu motoráky řady 854, říká Ješeta

Motorový vůz řady 854. Foto: České dráhyMotorový vůz řady 854. Foto: České dráhy

"Zajímají nás primárně sousední státy, případně i Maďarsko," říká člen představenstva Českých drah.

450 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Merc

Ja bych s odstavovanim a koncem 854 nepredbihal. 28, jeden z nejstarsich, nejhorsich a nejnespohehlivejsich kusu vubec jel tenhle mesic na vyvazovacku. Trebas skonci prototyo 30 a predserie 216, ale kdyz opravujou zrovna 28..

Jeden fíra

Ty nejstarší motoráky řady 810, ty které jsou bez modernizací a tedy ještě v původním stavu, ty nahradit modernizovanýma – Regiomausema. Regiomause pak nahradit řadou 843. Když pojede 843 sólo, jeden motor stačí, pak je spotřeba stejná, Tedom za Tedom, kvalita by šla hore. Ale aby šla řada 854 do důchodu, to ne ! Některé kusy nejsou od modernizace ještě ani těch 20 let po kompletním omlazení.

Jarda

Jestli ve státní firmě ČD je víc takových pomatenců, nedivím se, že ČD jde do kopru ale za naše daně

Jeden fíra

Jasně, takže vyhodíme kvalitní motoráky, upřednostníme starší vozidla nad modernějšími…a pak kdo je tu pomatený

Peter

Mozno aj ZSSK by malo zaujem o kupu 854. Urcite je to lepsia suprava ako nestastne 81x.

dopravopat

Ja by som bol jednozančne za.

Flinta

Kdyby ČD neslibovaly ve svých nabídkách, že za 5 let pořídí pro danou relaci nové jednotky, možná by uspěly už nyní. Ale jak se říká, slibem nezarmoutíš a skutek utek.

Martin

Kdo si sedne v této soupravě v prvním vagonu do druhé části, neslyší kvůli hluku motoru vlastního slova. O nějaké klimatizaci, I. třídě, občerstvení na palubě, nebo komfortu na WC si může cestující jenom nechat zdát. Spojení na této trati už mělo být ČD odebráno dříve. Byla to ostuda.

Eda

Rád souhlasím.

Leč má ta historická souprava ale i moje sympatie (ale ne jako hlavní na denodenní dojíždění), určitě větší než regiohrůzy v jakékoliv variantě. Tu přežiju jen tak 1x za rok jako sympatický autobus na kolejích při kratším výletování (s ní). Jízda v ní nad 2h je zážitek na půlku života (ne příjemný)..

jan

Za to teď to s namačkanou 845 a jízdným můžeš oslavit.

Gwann

Tak doufám, že různá železniční muzea pochlapi a zakoupí vyrazovane hydry v množství větším než malé…

Mimochodem, ty přípojné vozy by šly taky pryc? Nemají náhodou i vaku WC? To by byla skoda, ne?

xyz

I část hyder má vaku WC.

(Dle stejné teze, byla by škoda je kvůli tomu vyřadit?)

Gwann

Byla. Ale samozřejmě ne jen kvůli tomu vakuu…

Přijde mi, že pripojaky k hydre jsou rekonstruované do poměrně slušně podoby, která by mohla fungovat ještě hodně dlouho…na pomalejších tratích.

Stráťa

Ne nemohli. Pokud chceme aby veřejnou dopravu použil i někdo kdo má k dispozici auto tak prostě nesmí jezdit zastaralá vozidla starší než průměrný cestující.

Kamui

A proto místo 854 + Bdtn bude jezdit 845 (která je lepší akorát o vzduchové vypružení, nenízkopodlažnost a lenost zůstává).

Jarda

845 má nižší spotřebu a tedy může nabídnout jinou cenu za podobné vlastnosti…zkratka to ČD podělalo a ARRIVA z nich udělali blbce

Jarda

Nízkopodlažnost je zásadní požadavek a odpružení je vyšší cestovní komfort tak je nesmysl vůbec uvažovat o 854

Lukáš

A

Lukáš

A od kdy je 845 nízkopodlažní?

jan

Ne, podle mě hlavní věc této pseudoúspory jsou automaty alias zavřená nádraží.

Jan Sova

tak či tak, Regína bere vše….

Gwann

Čím je pripojny vuz Bdtn zastaralý?
Já vím o dvou nevyhodach – schody a absence klimatizace.

A také o třetí…skoro nikomu nejezdí před dům…což je hlavní argument autickaru.

PS: „moderní“ autobus je lepší? Osobně myslím, že většina venkovské autobusové dopravy je ještě prázdnejsi než vlaky…

Vašek

Je to logické. U většiny domů na venkově parkují dvě auta.

Bob

Vytěžené vakuum se využije jinde, samotná WC půjdou do šrotu.

Gwann

Tak jako sranda dobrý. Modul jde určitě použít znova jinde. Podívejte se na příspěvek o opravách vaku WC v Pozor, vlak

Karosa-Citybus-Citelis/line

Hlavní je aby nešly do šrotu.

Jirka

Od kdy je 843 lehčí než 854?

843+043 – 62+38=100t, 59+72=132 míst k sezení.
854+054 – 56+44=100t, 48+88=138 míst k sezení.

No on to nikdo zkoumat nebude…

Pan Ješeta pojal rozhovor jako PR článek zaměřený na spřízněné čtenářstvo (šotoušci a nádražníci). Musí se u nich po debaklu blejsknout :).

Škoda, že neuvedl, na kolik si nacenili variantu 4 roky s 843 a pak 3 roky s novou zatím blíže nespecifikovanou moderní řadou…

Vtipná je taky věta: „U nás to je tak, že když se někdo rozhodne odejít, tak my mu nebráníme.“ Jak by asi mohl?

ABC

když se někdo rozhodne odejít, tak my mu nebráníme

třeba to znamená že netrvaj na výpovědní lhůtě 🙂

Jiří Kocurek

A pak ho sepsují v doborovém plátku jako příklad nehodný následování. To aby lidi neutíkali za lepším. Teda za horším, samozřejmě.

Jerry

843 má 27 tun tak je lehčí..62 tun to byl už buchar r.742..se vzpamatuje nebo proliskej hňupe

Autrans

843 má služební hmotnost 56 tun, 27 tun má přípojný vůz 043, tolik fakta…

Jirka

doplním, že 854 má služební hmotnost 50 t, zatímco shora uvedené jsou hmotnosti s obsazením. Tak jako tak, pán z představenstva vyloženě „je“ v obraze…

Martin

Zkurvenej kapitalismus.

David

😂😂😂

Aleš

Navrhuji vystěhování do Běloruska

švestka

Nebo KLDR!

Martin

Vy hovádka si vážně myslíte, že kapitalismus je tu pro blaho pracujících a všech ostatních co odvádějí daně?

Aleš

Znáte něco lepšího, kdy pracující a ostatní aktivní daňoví poplatníci mají větší blahobyt?

Martin

Bohužel nikoliv. Kapitalismus je zkurvenej, ale nic lepšího lidstvo nemá, ke své vlastní škodě, bohužel.
No a když jste zmínil ten blahobyt, já jsem člověk, kterého zajímá, jestli ten blahobyt bude i za 10, 20 nebo 50 let. Vás ne? Bohužel kapitalismus ve své dnešní podobě je v podstatě zárukou přesného opaku.

Pražák

Ne, my narozdíl od rudých noků víně, neb mnozí z nás to zažili na vlastní kůži, že socialismus generuje jediné, chudobu a útlak. Drtivá většina lidí v této zemi se má tak dobře, že se jim v bolševismu. I svobodě ani nemluvím.

Ludva

Rozhodně nejsem zastánce starých časů, ale nedávno jsem se dozvěděl zajímavou věc. Přišel mi seznam výdělků pro výpočet důchodu. Bez změny zaměstnání, když jsem si porovnal příjem za rok 1988 a 2019 mzda se mi zvýšila asi tak devětkrát zatím co ceny a celkové náklady, jak se všude píše se zvedly minimálně desetkrát. Porovnávat pracovní podmínky asi nemá vážně cenu, tam je ten posun k horšímu ještě větší. Neříkám že se mám špatně to ne. Nestěžuju si. Jen reaguji na vás. O tom jak se mám dnes se mi tenkrát nesnivalo, to máte pravdu, byla to realita.

Jiří Kocurek

Jistě soudruhu! Nikdo, ani ten poslední živnostník, by neměl vlastnit výrobní prostředky. Tedy znalosti a nářadí! To je totiž špatně. Výrobní prostředky mají patřit straně a vládě.

Ovšem netuším, jak soudruha přesvědčit, aby přebral technické know how zahrnující výrokovou logiku. On totiž ten kapitalista nabízí vyšší mzdy než státní sektor.

Martin

Vidíte jak jste hloupý a omezený, já jsem nic neřekl o návratu časů vlády jedné strany. I když, pokud se ohlédnu o těch 31 let zpět, tak si dnes nepřipadám o nic svobodnější jak tenkrát. Z voleb je trapná fraška, která žádnou podstatnou změnu nepřinese a účast voličů v nich je toho jen důkazem. Pokud ovšem jste ročník 1975 a mladší , tudíž jste minulý režim nezažil ve svém produktivním věku, pak se s vámi o tom nemá cenu bavit. A kapitalismus? Myslíte si, že v současné podobě má lidstvu co nabídnout ještě za dalších 50 let? A že kapitalista… Číst vice »

Pražák

Volby žádnou změnu nepřinesou proto, že si většina lidí žádnou změnu, kterou byste si představoval prostě nepřeje. Všude kde se v minulosti pokusili nahradit kapitalismu něčím jiným to dopadlo katastrofou, bez vyjímky.

Vašek

Já jsem zažil socialismus v jeho vrcholné podobě. V osmdesátých letech nebyl už ani hajzlpapír.(Asi jsem ubohý materialista, ale zaplať Bůh za dnešek. A to v Boha nevěřím).

leviathan

MD to skutečně obchází. ČD si neváží.

Pe.tr

A neměli by si ČD vážit MD nebo naopak. A proč ? Není lepší obyčejný , korektní stav ? A ČD si váží substrátu nebo platících cestujících ? Není to náhodou služba ? MD to klasicky přihrávalo ČD , jednou se do toho neohlášeně a nevyžádaně vložila Arriva a kdopak to nezvládl ?

Michal

Odstěhuje se do Německa.Nic Vám v tom nebrání.

Leinad

MD nezvládlo plnohodnotné výběrko a ČD nezvládly v roce 2020 nabídnout vagón se záchodem.

kix

854 většina má a vleky a ridicaky všechny,tak mohly nabídnout tohle a WC by splnily

Vlk

Dají soupravy do důchodu a za rok budou čumět že není čím jezdit a budou to vytahovat zpět do provozu.

asdfghjkl

vždycky je čím jezdit, a když ne, tak se i nějaká 810 najde.

PeDu

A neni to ucel? Pak se dotahnou od DB dalsi 845 pro Arrivu, kdyz to CD nema cim odvozit… U CD je do 5 let konec provozovani motorove trakce zcela evidentni a tyhle Jesetove jen plni prikazy nejvyssiho….

kix

No to je dobrej nesmysl.. Myslím že do 5ti let neskončí ani ty 854,natož komplet motorová trakce

kix

bych chtěl ty minusující vidět jak skončí 810, 814, 840, 841, 842, 843, 844, 854, 714, 754 do 5ti let..jestli skončí 2 řady z toho, tak to bude fakt hodně..

Jan Sova

Vy asi nevíte, že největší kauf (překonávající pověstné zbrojařské tendry) byla modernizace ultrakusu 810 na Regínu (což je za ty prachy ultra, ultra kus). Přeci Regína zachraňuje motorovou trakci kde se dá. A dokonce to vypadá, že vždycky je kam po ní sáhnout….

Gwann

Jo, ty reginy v daném počtu nám byl čert dlužen. Spolehlivé zabily regionální dopravu CD na spoustě linek.

Vojtěch

Místo šrotací 854 nabídnout je HSH.

švestka

Vždyť si tam ČD založí dceru!

Michal

Pane Švestko už je to fakt na léčení.

Jiří Kocurek

Já že jaké HSH… Hekurudhat Shqiptare, Albánské železnice. No je pravdou, že tam by to možná brali. Existují k tomu ještě původní motory?

MarSei

Opava: Jeden Caterpillar má větší spotřebu než dva Liazy?

David

Zprávy z Opavy si nechte v Opavě.

Indian

Nemyslím si, že by Caterpillar neměl větší účinnost než motory Liaz, ale přenos výkonu je výrazně účinější v 843.

MarSei

Nevím, nechci se hádat, ale jeden Caterpillar má menší spotřebu než dva Liazy? Nevím no…

Bob

Škoda jich, motoráky řad 852 a 853 (potažmo zčásti i 854) mají v sobě ještě něco z té elegance a důstojnosti bruselského stylu a nadčasového futurismu 60. let, nejsou to jen chrlající vagónky, ale vlaky s tváří a výrazem, podobně jako žabotlamy. Teď už snad zbývá jen zbourat ještědský vysílač.

bkp

Nevím kde se pořád bere tolik sentimentu vůči nepovedeným přesluhujícím hujdám.

Zbyněk

Kdyby byly nepovedené, tak by takovou dobu nebyly v provozu.

bkp

Taky ten provoz podle toho vypadá. Hluk, dlouhé jízdní doby, vysoká záloha.

Flinta

Nebude to spíš tím, že za ně nebyla náhrada než že byly tak dobré?

Jiří Kocurek

Kdyby byly bývaly vyrobeny 860 v počtu vyšším než 2 kusy, mohlo býti všechno jinak. Jenže místo toho jsou Regionovy.

ezechiel

a co pak s lanovkou, Bobku?

Jarek

Bobku tak doufám, že jako příznivce bruselského stylu jezdíš ve Škodě Octavia jako doktor Jandera…

Bob

Doktora Jandera jezdil s autem ještě o generaci starším, ne? Škoda 1201. Ale pravý brusel a vrchol škodovkářského designu byla až Škoda 1000 MB.

Pražák

Jo, jo, tisíc malých bolestí. Táta pod tím „vrcholem“ strávil půlku mého dětství.

Jan Sova

Tausend měl sice nadčasový design, ale jeho technologické lapsy musela zachraňovat až Škoda „Einhundert“ a její boss verze „Einhundertzehn“…. Pak přišla bohužel prachsprostá „Einhundertfünf“, což definitivně dalo Škodovkám nálepku (nejen designem) hrozného auta až po tu dnešní Fóbii….

Filemon44

Nepletete si doktora Janderu s doktorem Mráčkem??Ale Hanzlík jako Hanzlík,že???

Krtek

Mráček jezdil Felicií…

Filemon44

Ten design skutečně nadčasový byl,nicméně to se týkalo tehdy i laminátek nebo autobusů ŠM 11.A i když určitá nostalgie se snad dá pochopit,nic to nemění na zastaralosti těchto vozidel a oprávněnosti jejich vyřazení.Spolu s Vámi budu rád,pokud některé z těchto motorů budou k vidění na různých výročních jízdách,ale to je tak vše.A souhlasím tentokrát s panem Kocourkem,že důvodem „dlouhověkosti“ této řady bylo především smetení řady 860(M 475)ze stolu…..

Krušnohorec

V Německu vyřazená vozidla místo šrotace se prodají do Česka. Není to hezké? Je to hezké!‘ Pro Německo určitě.
Kontrolní otázka: Budou v Česku někdynová vozidla?

Chronosphere

Byl jste někdy v Říši? Máte pocit že to tam vypadá stejně jako u nás? Víte jaký tam je HDP na hlavu? V ČR jezdí vlakem cca 5% obyvatel. Myslíte že je nezbytně nutné,aby se sebraly peníze například ze školství jen aby všechny vlaky u nás byly nové? Trochu úsudku.

Krušnohorec

Pokud se bude pokračovat stejným stylem, tak cca 5% obyvatel se zvětšovat nebude. Nepsal jsem o všech vlacích.

Zdrasa

Jak jste přišel na 5 %? Máte k tomu nějaká data? A jezdí kdy, denně, za rok, za život? Přijde mi to jako blbost takhle nízké číslo, to platí tak pro nějaké nekonkurenceschopné lokálky.

Chronosphere

Data? Zkuste trochu uvažovat. Kolik lidí denně cestuje v Česku na železnici? Milión?To asi ne,ale budiž. Většina z nich – 80-90% absolvuje denně cestu dvakrát,(typicky cesty do práce a zpět), takže cca 600 tis. občanů. Je to špatná úvaha? Počet obyvatel deset miliónů. Takže cirka 6 %. Myslím že každý den jich tolik nebude. Zdá se vám na těch datech něco nekorektního,myslíte,že jich je 10,20,30,%?

Zdrasa

Dobře, takhle ta úvaha dává smysl. Jen je teda potřeba upřesnit to denně. Když se řekne „V ČR jezdí vlakem cca 5% obyvatel.“ zní to jakože vlaky jsou zbytečné. Jenže v nich jezdí i spousta takových, co mají cestu nepravidelnou, takže reálně ty vlaky využije o dost víc jak 5 % obyvatel za rok.

Zbyněk

I tak, počet prodaných jízdenek je obchodní tajemství a nezveřejňuje se takže není jasné z čeho vycházíte, dá se však dohledat, kolik Čd ročně přepraví, loni to bylo největší množství od devadesátých let, letos to vypadá na jiná čísla, ale narozdíl od vašich jsou alespoň oficiální.

Zbyněk

Kde jste vzal číslo pět procent? Jako denně? A i kdyby, nedal jste srovnání s ostatními zeměmi, nedá se to přepočítat, takže pokud informaci nedoplníte, není těch pět procent relevantní.

Petr

Nebude to tím, že v Německu se v železnici točí mnohem více peněz (dražší jízdné, vyšší dotace) a zároveň cena vozidel je jak v ČR tak v Německu stejná?

pozorovatel

Dražší jízdné? To se vám jen zdá, protože drahé je v Německu jízdné pro Čechy, ale ne pro Němce. Takže ve výši jízdného hlavní podstata toho problému asi nebude.

David

Nerozumíte výrazu dražší jízdné? To není „pro koho“, to je absolutně. V Německu nemají dvojí ceny – pro Němce a pro neNěmce.

pozorovatel

Běžte raději spát, už vám to nemyslí: nebo snad vy jako „neNěmec“ (= váš termín), totiž občan ČR, máte příjmy (a samozřejmě také výdaje) v „německé“ nominální výši? Příště zkuste myslet hlavou a ne řití a naučte se při porovnávání cen (resp. příjmů a výdajů) brát v úvahu i kurzy měn!

Pražák

Jenže to je naprosto irelevantní, nový vlak stojí v ČR stejně jako v Německu, cena elektřiny nebo nafty též není v Německu násobně dražší. Takže i když pro Němce to jízdné možná drahé není, tak pokryje mnohem větší část nákladů než české jízdné v ČR. A tím pádem tady ještě dlouho budou jezdit staré vlaky. Na nic lepšího nemáme a po současném Covid průšvihu ani dlouho mít nebudeme. Tedy zaplať pánbůh za Arrivu, která je schopná nabídnout ty staré vlaky o dost levněji než Černá Díra. O nic jiného nejde, pokud tohle někdo není schopen pochopit, tak vážně nevím co… Číst vice »

Jiří Kocurek

Kontrolní otázka: JMK kupuje od Škodovky ojetiny? A 840, 841, 480 jsou ojetiny přímo od Stadlera? Traxxy Metransu jsou také ojetiny přímo od výrobce?

Jakub

Třikrát hurá. Ještě trochu vypucovat linky R9, R20 a R23.

Taková linka R23, je turistická tepna Polabí; jezdí se tudy na výstaviště v Lysé, do Poděbradských lázní z Moravy, do Litoměřic, na Mělník a mnoho lidí jezdí opačné relace do Kolína a přestupují tu na EC. Stejně tak turisté ze Saska přijíždí touto linkou v návaznosti na vlak z Drážďan.
Dříve tu jezdily alespoň Ds + Bdmtee + Sysel. Dnes tu jezdí B, AB a nějaký velkoprostor, mnohdy i ve hnědé kožence. Paráda…

Chronosphere

Jde o klasickou ukázku toho,jak jsou ČD nuceny min.dopravy k provozování retro vozidel. Víte co to dalo práce sehnat tenhle vozový park? Nedělejte problémy,a buďte rád že něco jede…😂

Luboš Beneš

Za 3 měsíce neví co s vozy, kam přesunout a jak využít…. prostě logistika vynikající a pružná….

Honza

tady opravdu nejde o to, že by ČD nevěděly, kam ty vozy nasadit. Takových míst se dá najít desítka a klidně hned zítra. Jenže žijeme bohužel v moderní době, kdy si nechal každý kraj (objednavatel) zasmluvnit pod pokutou konkrétní čísla motorových vozů a jednotek, které budou v daném kraji nasazeny na jím placených výkonech. A jelikož nikdo žádný spoj navíc neobjednal a grafikon je uzavřen včetně plánované řady hnacího vozidla v žádosti o příděl kapacity u SŽ a s tím i odpovídající rychlost HV a namalovaný grafikon, tak v tom je ten hlavní problém. Pokud někde nasadíte flotilu něčeho místo… Číst vice »

Honza

a teď si představte, že se platí i pokuta SŽ za snížení rychlosti vlaku. Takže když si objednám u SŽ na vlaky rychlost 120 km/h a pak tam nasadím vozidlo s nižší rychlostí, tak je sankce. Když nasadím někde 843 za 814, dostanu od objednatele dopravy taky sankci, protože vozidlo s nízkopodlažní částí má bohužel v některých krajích větší váhu, než vozidlo s plošinou. Pokud to nasadím místo 810, objednavatel to nezaplatí, protože si na prosinec objednal 810 a žádné dodatky smlouvy do měsíce nikdo nevyrobí a rakev na dva motory tam bude půl roku jezdit za náklady 810. Takže… Číst vice »

Zbyněk

A to je dobře, že jim napaří pokuty. Čd byly stát ve státě, i nyní např. poslaly z staré vagony z konce šedesátých let na sever Čech, když jim výkony na Moravě vzal soukromník. Vy už ten šrot nepotřebujete, tak ho jednoduše nasadíme u vás. Tak takhle opravdu ne! Dělo se tak desítky let a to že tomu někteří objednatelé dali stopku nevidím nic špatného. Další příklad se Šluknovského výběžku, stará původní 810? Kam s ní ze středních Čech, když už nám její provoz do Dolního Bousova nikdo nezaplatí, šoupněnte to na sever! Do Dolní Poustevny z Rumburka jim tam… Číst vice »

realista

„Do Dolní Poustevny z Rumburka jim tam ten krám na školní spoje bude stačit.“
A co na to není logického? Vy byste jim tam snad místo toho koupil nějaké nejmodernější „mercedesy“? Jak by asi vypadaly po týdnu provozu na „školních spojích“ třeba právě přes Šluknov?

Stráťa

Samozřejmě že nízkopodlažnost je lepší než zvedací plošina. Sice by v 21. století měla být standardem úplná nízkopodlažnost ale i částečná je lepší než nic.
Nízkopodlažnost na rozdíl od plošiny nepomáhá pouze vozíčkářům ale urychluje a usnadňuje nástup a výstup všech cestujících. I zdravý cestující bez zavazadel, kočárku atd. leze po schodech pomaleji…

Mates

Ono nejde jen přesunout vozy, ale i příslušenství z depa, zaškolit strojvedoucí na novou řadu, …atd. Nemůžete vozit jednotky přes půl republiky na jednoduché opravy. Taktéž servis v depu musí tu řádu trochu znát, ma-li ji opravovat.

Leinad

Proto ČD kupuji zásadně malé série (7 pendolín, 7 railjetů) a nesnaží se vysoutezit rámcovou smlouvu.

Bram

Nikdy se to nedělalo jinak, aneb paragraf č. 1 drážního destera:-).

všd

R23 nenavazuje na vlaky z Drážďan. Jezdí do stanice ÚL-Západ. Kam šli syslové, že už nejezdí na R23?

pozorovatel

Vy jste asi ještě ani neotevřel aktuálně platný jízdní řád, že …

Já, kdo jiný

Nebo by mohli ČD ve spolupráci s místním dopravcem vstoupit s motorovými vozy 854 na trať Dakar – Bamako pod komerčním názvem Vindobona Bamako.

Petr

Nevím, jestli by to přineslo zlepšení. Minimálně standard náhradní autobusové přepravy je totožný s ČR. https://images.app.goo.gl/7Ab4jAArQAB64SSCA

Bolek

No chtělo by to Catry trochu upravit, páč je tam metrový rozchod. Velký problém spousty afrických železnic, že byly stavěné levně i podle tehdejších potřeb.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dakar%E2%80%93Niger_Railway

Já, kdo jiný

Motory CAT z 854 skončí jako stacionární zdroje energie v Africe.

Já, kdo jiný

ČD může vstoupit s 854 jako open acces na linku Košice – Mukačevo.
(Ale nikdy se to tak nedělalo).
Vindobona do Mukačeva…..
:-)))

Libor

Odprodej CATů na Slovensko a sem ať co nejrychleji přiveze RJ ta patra…

Pavel

Pane Ješeto zapoměl jste říct, proč ČD prohrálo na R14. A to neschopností dodat TBZ pro invalidy na 843 a taky díra na koleje místo wc v 21. století. Měli by jste se tam na tom nábřeží chytnout za nos a je jenom brečet. Proberte se, jste v roce 2020 a je tu tržní hospodářství. Bohužel tam všichni jste před rokem 1989.

Jan Sova

záchodové jsou/byli často k vidění na nábřeží Ludvy Svobody, tak snad by to šlo přišroubovat…

jan

O takové věci tady vůbec nejde..

Mirek Zv.

Chuděrky ČD se musí přizpůsobit historickému retrovývoji. Ten pán je komik. Sice jsem se dost zasmál, ale není mi milé, že si teď na to vždycky vzpomenu, když pojedu do Brodu.

Vena

Přesně tak. Sebereflexe veškerá žádná. S takovýmto smýšlením není divu, že o ty výkony přicházejí.

provokatér

A co byste chtěl víc od „Uko Ješity“?

Adam Stahl

Kterej imbecil by nahrazoval 854 šrotem řady 843…….

xyz

Např. ministerstvo dopravy v roce 2006 na lince Pardubice – Liberec (akorát bez toho „by“ + dost možná bez toho „imbecil“).

realista

Jistě – v době před rekonstrukcí „velkých hyder“ to mělo smysl i z pohledu spotřeby a provozní spolehlivosti. Teď je to ale hloupost i z pohledu cestujících, protože „rakve“ rozhodně pohodlnější nejsou a potřebovaly by nějakou (ale skutečnou, nikoli zparchantělou) modernizaci (všeho) už „jako sůl“.

xyz

V roce 2006 už byly všechny hydry zrekonstruované (poslední z nich byla dokončena právě v tom roce 2006, po skoro 10 letech od první zrekonstruované hydry).

Tzn. mimoběžný argument.

Jan Sova

Rakvička narozdíl od jiných motoráků pocitově „táhne“, největší nevýhoda je úzkoprsý a prkenný styl sezení pro cestující (nedej bože pro ty dlouhonohé), což zdatně převzal i Interpanter (tam ale ti dlouhonozí zas až tak moc netrpí)….

Honza

Třeba takový imbecil, který se pak bude moc při červnové změně jízdních řádů pochlubit cestujícím v tabulkách jízdních řádů, že má na všech svých vlacích vůz vhodný pro přepravu cestujících na vozíku, vybavený zvedací plošinou a bezbariérové WC, kteréž to výhody takový imbecil jak říkáte, předtím neměl a získal je vlastně defakto zadarmo. A pokud se při půlročním odstavení do veškeré této techniky namontují zásuvky a WIFI, což má dneska každá druhá regionova a provádí se to přímo v depech, pak určitě případný objednavatel takovýmto strojem bez větších nákladů určitě neodolá …

xyz

Toto však neplatí pro ty spoje, které jsou dnes spolu s hydrou řady 854 vedeny i řídicím vozem (A)Bfbrdtn, kde právě ten řídicí vůz je vybaven zvedací plošinou + záchodem uzpůsobeným pro vozíčkáře.

realista

A i to „bájnou wifinu“ už většina „velkých hyder“ má nainstalovánu také – že ta na nich není zveřejněno a jak spolehlivě funguje, to je jiná záležitost, ale formálně tam WiFi je aspoň na těch pražských snad už skoro na všech.

Velda

Když jsem četl o tom odstavení, taky mě hned napadlo, že by tam mohli domontovat WiFi , zásuvky, vaku WC a případně udělat lehčí redesign interiéru , ale to by to muselo napadnout někoho z ČD – taková elegantní možnost , jak to vozidlo s 845 aspoň srovnat ( z pohledu běžného cestujícího) se jen tak nenaskytne. V tom případě by už k dokonalosti chyběla jenom klima , ale to by se nejspíš muselo zasáhnout do motorů kvůli výkonu, ale aspoň já bych si nestěžoval i bez klimy

pozorovatel

WiFi už na mnoha těch vozech namontována je.

Honza

problém v tom celém je, že to samozřejmě nejde dělat ve velkém a za provozu. Vozidla musí maximálně vydělávat a v některých krajích je obvyklé, že pokud je vozidlo odstavené z jiného než zákonného důvodu (revize dle platných zákonů), tak se rovněž uplatňuje sankce za nedodržení zálohy atd. Ať si kdo chce co chce říká, tak z mého pohledu je prosinec naprosto ideální na to, aby se celá nevyužitá flotila zavřela do Libereckého depa (včetně vozů a 943) a dostala zásuvky, WIFI a možná i to vakuové WC a celkově se vše dalo dohromady. Nedokážu vůbec odhadovat, ale jen taková… Číst vice »

Jiří Kocurek

Dlužno dodat, že ČD nakoupily nějaké ty Stadler GTW. Jsou to stroje o dobrých 30 let mladší než 854…

Jarek

A až na jeden, který se rozhodl fungovat sám od sebe, čekají ostatní na zázrak.
Inu blbý objednatel je eldorádem pro neschopné dopravce…

xyz

Ano, německý šrot 🙂 mj. nekompatibilní svojí výškou nástupištní hrany s českými normami.

Jiří Kocurek
Jan Sova

ale no tak si ty lidi nechte trochu zaskákat. Stejně se málo hýbou…. Vzpomeňte na tu čipernou babku ze „Slunce, seno…“

všd

Ano, do těchto jednotek se někteří cestující ani nevydrápou.

Bram

Arriva má také Stadler GTW, téměř ten samý typ jako mají ČD. Jen s tím rozdílem, že je pro výšku nástupiště 550 mm nad temenem kolejnice. Takže je otázka, proč si ČD koupily motorové jednotky, které se sem moc nehodí… A je tu ještě další rozdíl: Zatímco Arrivě tyto vozy jezdí, Českým drahám téměř nejezdí. Někde se asi stala chyba a v samotných motorových jednotkách to zjevně nebude:-).

pozorovatel

„Takže je otázka, proč si ČD koupily motorové jednotky, které se sem moc nehodí…“
Spíše je otázka, proč se ČD snaží je nabízet / nasazovat tam, kam se zjevně nehodí právě tou výškou podlahy, a proč tedy nejsou schopny se dohodnout se SŽ(DC), aby nějak přijatelně upravila nástupiště preventivně na tratích, kam je ČD chtějí nasadit.

Aleš

To jste vymyslel báječně. Před cca 40 lety v jedné ulici v Litoměřicích chybně namontovali tabulky s čísly domů. Obyvatele pak Národní výbor vyzval, aby si v dokladech nechali přepsat adresu. No a pak jsem si nemohl vzpomenout na toto (mluví se tam o ořezávání nohou, aby se vešly do bot):
https://www.youtube.com/watch?v=t3mPz3myImM

zdeněk

tak je mužou přesunout jinam ne nebo vybrat lepší jako záložní

Matěj Klimeš

Nemůžou. Evidentně absolutně nerozumíte smluvním vztahům s objednateli. Aneb například i když místo 954 bez 1. třídy jede 954 s 1. první třídou (přeznačenou na druhou) , stojí to ČD v Jihomoravském kraji 15 tisíc pokuty za jiné vozidlo :-/

Leinad

To neznamená, že se nedá udělat dodatek ke smlouvě. A změna 954 za 954 moc trestná není, pokud se dodrží ostatní parametry (počet sedaček, vakuWC,…)

ABC

Pokud má ta první třída přeznačená na druhou menší kapacitu, tak je to v pořádku. Pokud ne tak nevím proč by tam člověk měl platit za 1. třídu (nebude-li přeznačená)

Domis

Nemáte pravdu. Jihomoravský kraj nemá ve smlouvě s ČD žádné předepsané typy vozidel, takže těžko může pokutovat jiné vozidlo, pokutovat lze jen základní parametry vlaku, jako je počet sedaček, nízkopodlažnost, atd… A druhak vám můžu garantovat, že nasazení ABfbrdtn místo Bfbrdtn nikdy nikdo nepokutoval, takže nepoužívejte tyto nepravdivé argumenty.

Jakub

Jsem zvědaví jaké vozy hodlají ČD od nového jízdního řádu nasadit na linku R9. To co tam aktuálně jezdí je něco strašného. Už několik let nevidím žádné zlepšení.

Lemmy

Jó ale kdyby se jim to sebralo, tak je tu vytapetováno, jak je to strašně nefér a co by tam zanedlouho v režii ČD jezdilo.

Matěj

Podle mě nás žádné zásadní zlepšení nečeká. Některý ty konvoje vlaků co se vozí do Třebový na šrotiště nabízí větší komfort než tohle pojízdný muzeum totality 🙂

xyz

Na R9 se navíc situace zhoršila od 12/2019, kdy tam ČD přestaly nasazovat vůz Bbdgmee a nahradily je vozem BDs.

Jarek

Výstavka je putovní. I na R17 jsou zpátky BDs…

Tuzemák

I na R11 se měly letos střídat vozy BDgmee s BD. Myslím, že právě všichni jmenujeme další tratě, odkud by si ČD zasloužily, být s rozběhem vykopnuty pryč i s celým tím pojizdným muzeem socializmu. Jeden vagon (je-li řazen) a to je ještě z části vyhrazen jen pro rodiny s dětmi, ženy a invalidy s cyklisty, to nevytrhne. V zástupu vyplyšených B a BD vozů.

Gwann

Jenže pojízdné muzeum vhodné k reko (na čemž je založen Radimuv byznys) už poněkud dochází i v západní Evropě…snad krom DB. Ale snad nechcete předělávat lehátka a tvrdit, že tohle je to správně řešení…

Kupovat nové rychlíkove vozy je prostě ekonomická sebevražda, v našich podmínkách.

Takže je to závod o to, kdo lépe vyvoni nějaký ten šrot…čímž by se CD měly začít urgentne zabývat…

Tuzemák

Nikde nepíšu nic hned o 100% nahrazení nových vozů. Ikdyž času na to ČD měly už spooustu. Hned několik prodloužených smluv a nic je nedonutilo začít hromadně shánět slušnější vozy. A když zatím ojetiny na západě zatím jsou, proč je nebrat? Jsou do budoucna daleko vhodnější k rekonstrukcím/humanizacím, než béčka bez ničeho. Nouzově doplnit o pár humanizovaných vozů B/Bdt jako posily a náhrady za případně opravované vagony. Kolik by jich bylo třeba? Max tak desítky ks. Stejně je to jen ale dočasné řešení. Postupnému nákupu nových rychlíkových vozů se stejně nevyhnou. Jestli ČD předběhl v ojetinách soukromník, jejich boj. Tak… Číst vice »

noerf

Jenže Regiojet většinu vagónů rekonstruuje nebo bude rekonstruovat.
A hlavně u něj je klima a wifi základ.

Adam

Buďte rádi, že nevíte, co na té R11 jezdí teď. Nazval bych to co depo dalo. Soupravy buď špatně otočené nebo 1. třída vůbec není, Bbdgmee často chybí. Nevíte čím by to Regiojet tahal přes neelektrifkovanou 240?

všd

Ty BDs tam jsou turnusově, nebo jako náhrada ne nedostatkové vozy?

Jaaa

Pardon, ale zakopaný pes je na ministerstvu dopravy.

Nikdo jiný totiž nemůže rozhodnout, jaké kmenové soupravy tam budou jezdit.

Ale vy furt budete nadávat na ČD.

Jiří Kocurek

Jakože Ministerstvo vypisuje oběhy vozidel?

Matěj Klimeš

Ministerstvo objednává KONKRÉTNÍ soupravy

Jiří Kocurek

Opravdu až na úroveň jednotlivých typů vozů? Já měl za to, že odjednávají počet sedaček v 1. a ve 2. třídě a tím to hasne. A jak si to ČD vyskládají, to už je na nich.

Leinad

Kromě počtu sedaček může chtít třeba WC (proto Pardubice – Liberec vyhrála Arriva), přepravu vozíčkářů (845 má nájezdové lyžiny),…
Samozřejmě co splní parametry, to se dá použít.

Jiří Kocurek

„může chtít třeba WC“
Nesmí ale chtít vakuové, to je diskriminace takového rázu, že to odboráři hnali až na ministerstvo. 😛

Pražák

Však ano, to by tak scházelo, aby nám tu „skopčáci“ zaváděli takové novoty. My přece chceme moderní, prověřená vozidla, samozřejmě v najbrtu a klid na práci. A v klasickém „hnojení‘ kolejí je přeci kus železniční nostalgie. To si nesmíme nechat vzít!

Bob

A kdyby tam dopravce místo lyžin měl ližiny, tak by to prošlo?

David

To už by bylo lepší 👍

všd

Pokud vím, 843 má zvedací plošinu i WC pro vozíčkáře. 954 má toto též.

https://www.cd.cz/nase-vlaky/rychlik/motorove-rychliky-843/-25570/

Hara_Pes

Jo jo, proto se v tý soutěži změnily podmínky na: zvedací plošina nutná není, ale najednou chceme vakuové WC.
Aby to vyhovělo Arrivě.

Gwann

Min.dopravy to platí.

Takže až do doby, kdy bude požadovat vozy staré max. 20 let, tak budeme vidět v oběhu různé prekopavky různé starých vozů z celé Evropy.

Jenže max.věk 20 let nebo nedej Bože 10 let vystřelí náklady do takových výšin, že to nikdo nezaplatí. A taky ty vozy dopravcum nikdo moc nebude chtít v potřebném množství financovat. Spočítate si resale value po 10 letech (čili vývoz na Balkán. Musíte očekávat, že MD bude chtít zase nové vozy.) a rozdíl musíte amortizovat během smlouvy. To, co Vam vyjde, naše MD nezaplatí…a co by zaplatilo, nikdo nezafinancuje.

Bram

Stačí zadat věk maximálně 30 let a jsou ze hry vyřazena všechny vozy typů A, AB, B a BDs. To snad není tak těžké? Nebo vlastně je, u ČD by nevěděli, co s tím, ačkoliv Regiojet vesele nakupuje vozy z Německa.

Jakub

Ale já na ČD nenadávám. Jen nechápu proč se dává na linku R9 ten největší šrot. Nemyslím si totiž že je R9 nějaká bezvýznamná a méně využívaná linka.

Jiří Kocurek

Jede to do České Třebové? Nejede. Jede to do zahraničí? Nejede. Dá se z toho udělat nějaké PR, že by za kniplem seděl Max Biaggi? Nedá. Jezdí tam Jančura? Někde totiž ano. Jezdí tam Bdmtee? Někde totiž ano.
… a tak si tady žijeme.

pozorovatel

Když ty vlaky končí půl roku v roce někde v díře na trati a stejně nedojedou ani do toho vašeho úžasného měééésta Brna, tak proč ta hloupá ironie?
Brzy se do Havlíčkova Brodu vrátí na aspoň nějakou dobu i EC vlaky, tak proč si pořád někdo stěžuje?

David

Nesmysl. Nemysli si, že je na R9 TEN NEJVĚTŠÍ ŠROT jenom proto, že tou linkou jezdíš. Evidentně nemáš ponětí, co jezdí jinde.

4918

Přesně tak já R9 jezdím a je to šrot ale to stejné jezdí i na R12. R17. R23. R11.

Martin V.

Tak snad napiště seznam, kde šrot nejezdí. Možná bude kratší. 🙁

kom

třeba na R5, R10 (základ), R18

Anonymní alkoholik

Ale on na té R9 reálně největší šrot jezdí. To je vyloženě sbírka hnusu. Jinde aspoň jezdí z většiny Béčka po dílnách, ale tady se neudržované a zašlé kopřiváky točí jeden za druhým. A budoucnost není úplně růžová, když se současná smlouva prodloužila, takže i proto je oprávněné zdůrazňovat špatnou situaci na R9.

všd

Upřímně, tohle jsem taky nepochopil. Ne snad, že by to nemohlo být horší, ale zmizely i vozy Bee272 a zůstaly B, Bee273 (výhodou je pouze větrání v létě, jinak horší uspořádání a méně pohodlné sedačky) a BDs.

Vím, že je pár rychlíků, kde je podíl B ještě větší, ale tady ta B stojí za to, téměř žádné není po humanizaci, jen mají přeplyšované sedačky (akce Brněnský expres nebo tzv. částečné humanizace).

Leinad

V netto smlouvě může dopravce nasadit i lepší než požadované vozidlo. Dokonce smysl netto smlouvy je, aby k tomu měl dopravce motivaci.

Jaaaa

A dostane to zaplaceno?

Juraj

To právě není podstatou netto smlouvy.

Leinad

Garantovaně ne, ale když dopravce naláká další cestující, tak se mu to vyplatí.

Gwann

No, nevím, Vysocina bývá např.v neděli naprosto narvana už od Čáslavi, že by amortizace vagónu za 60 min přinesla ekonomický přínos větší než náklady oproti údržbě retro Béčka…no…nevím. Jediný ekonomický stimul je hrozba ztraty linky. Ale zlepšování české železnice závisí na vyrazovani vozů na západ a jih od nás…na nové v plném rozsahu být jen rychlikovych linek u nás není. Kdo tady poridil nové vozy/jednotky? – Radim 10ks Astra (což taky není úplně nové…ale má to novou minimálně skříň) – Leoš 5 ks pohrebnich tramvaji – CD 7ks Railjet, 5ks Pendolino, nějaké Interpantery, teď 60 vozů (v dodávce), jinak naposledy… Číst vice »

noerf

Regiojet na R8 má daný počet sedaček v první třídě a počet sedaček ve druhé třídě a počet podílových vozů.
Zda-li nasadí třídu relax či low cost je jen na něm. Pochybuji, že ČD mají ve smlouvě něco jiného.

David

Dokud to povedou lidi jako Ješeta, nezmění se nic. Stále ta stejná arogance velkého ukřivděného dopravce a sebereflexe nula.

Lemmy

Taky jsem při čtení cítil takový krtkovský smrad a nulovou informaci o tom, co vlastně v poslední době udělali, aby se strategicky posílili tam, kde něco neumí.

Jiří Kocurek

Jakoby ředitel Škoda auto přišel v roce 1990 do novin a žádal zákaz prodeje zaraničních dodávek, jelikož Škoda 1203 se jim špatně prodává.

Jarek

Pozor, to mělo jen společnou značku, podnik se jmenoval Trnavské automobilové závody, n.p.

Jiří Kocurek

Nikoliv od začátku, přenejmenším první roky se do dělalo ve Škodovce.

Martin V.

Dvacet let se vyráběly ve Vrchlabí, pak dalších skoro 20 let v Trnavě.

Jarek

Jojo, v Hohenelbe. Ale v roce 1990 už ne… 🙂

Fanda

Kocourku už táhni někam….

ABC

Ješeto, Ješeto už to máš ušito!

Michal

No on současný ředitel ČD Nebeský taky není zrovna člověk, který by tam měl sedět. Managerské zkušenosti žádné, kvalifikací je loajalita k Babišovi. Tak se pak nedivme jak to vypadá.

Jaaaa

Přesně tak. Sami si za to můžeme.

Pražák

Dokud budou ČD státní, lhostejno jakou formou, budou vždy hračkou pro různé politické šíbry. Pokud ta firma do budoucna rozumně fungovat, musí dojít k privatizaci.

Sysel

Takze CD prisly o R14, ted pravděpodobně prijdou o R23.
GR se ale porad rozrusta. Sice ted probehl jakysi ukol snizit pocet lidi na GR, ale skrtalo se jen tam, kde jsou neobsazena mista.
K tomu ztrata 2 mld za prvni pulku roku, druha pulka nebude o moc priznivejsi, pred nami ETCS a dalsi velmi nakladne projekty, no nevim. Ta firma je podle me docela v haji. Nova vozidla je jen pohadka, protoze ta firma je predluzena a dluh se bude vyrazne prohlubovat.

Dušan

Hlavně, kolik těch soutěží na rámcovou smlouvu ČD zrušily, že ? Kde jsou všechny ty nové motoráky – viz Kladno ? Ano, je pravda, že ČD výběrko vypíší, ale pak prostě jen konstatují, že nabízená cena je mimo finanční možnosti objednatele a je vymalováno.

Michal

Proste jediná cesta je udelat velké rámcové smlouvy na motorové soupravy, elektrické soupravy, lokomotivy a rychlíkové vozy či soupravy. a objednávat pak dle jednotlivých podepsaných smluv s objednavateli. Ale jde o to, aby stát i kraje začaly vypisovat výběrka s 3-4 letým předstihem, aby se soupravy stačily vyrobit. Neni to zase tak složité, ale tento stát má velmi zkostnatelý úřednický aparát

ABC

tak když jim do toho budou ČD neustále házet vidle protože režijky a síťovost a historická vozidla a půjčovny kol, tak to se pak nelze divit že se kraje do vypisování nepohrnou.

Sysel

Bylo by zajimave se objednatele se zeptat, zda je to pravda. Zda to neni spise tak, ze je to mimo financni a uverove moznosti CD. Nikdo si nemůže pujcovat do nekonecna, ani CD.
A kdyz jsme u tech uveru, CD maj hodne uveru v Eurech, takze cim drazsi bude euro, tim drazsi bude uver, protoze CD nemaj ani zajisteni kurzu.
Uz ted je ten rozdíl obrovsky.

Dušan

Na to se přece nepotřebujete vůbec ptát objednatele, stačí si na tender aréně ČD vylistovat vypsané zakázky na všechny zrušené rámcové smlouvy v posledních X-letech a otevřít si PDF-ko s názvem „Písemná zpráva zadavatele“ a přečíst si uváděný důvod toho zrušení – je to volně přístupná a dostupná informace:-)). Jen hledat….

Gwann

Tak leosovi svěřit nyní jakoukoliv linku by mohl jen blázen. Pokud ty soupravy neprovede z klasického lea do tenders. Jenže to by pak leo skončil zákonitě v konkurzu a nevím zda ta změna smlouvy není odporovatelny úkon.

Protože Leoš nejspíš bude splňovat některá z ins.kritérií…a karanténa příštích pár měsíců může být konečná…pokud nepřijde prisypani i na komerčních linkách. Na což asi nebude

xyz

„Protože Leoš nejspíš bude splňovat některá z ins.kritérií…a karanténa příštích pár měsíců může být konečná“

O to víc by se LeoExpressu hodilo, když své jednotky (nevyužitelné kvůli výraznému poklesu poptávky) přesune na objednávané spoje. A linka Kolín – Ústí n/L. je k tomu ideální.

Jan Mahdal

Celý rozhovor je dle mého postaven tak, že ta špatná je jen a pouze Arriva. Nějaká sebereflexe mi totálně chybí. Ale můžou přijít další dopravci, stejně draví a seberou jim další a další výkony, protože nabídnutý rozdíl v ceně je brutální. Na nábřeží by měli vzít v potaz zkušenosti tradičních národních leteckých dopravců, ten trh se začíná vyvíjet podobně…

Vít Jůza

Více nářků je tam na způsob výběru.

Martin V.

A nebyly to právě ČD, které se historicky bránily otevřeným výběrovým řízením? A to jak v krajích tak na rychlících.

Lemmy

Ono ta Arriva je ve skutečnosti velmi legrační konkurent – garážovkově repasuje vyřazené jednotky z Německa a bere jim okrajové výkony s mizernou profitabilitou.
Může přijít mnohem silnější hráč než Arriva (například Regiojet s novým silným investorem) a sebere jim s novými moderními vlaky něco z páteřní dálkovky nebo velký kus příměsta Prahy/Brna/Ostravy/Hradubic – to by je teprv bolelo…

xyz

„garážovkově repasuje vyřazené jednotky z Německa a bere jim okrajové výkony s mizernou profitabilitou.“

„Okrajové“ 4 (od loňska) + asi další 2 (od letoška) rychlíkové linky.

A „okrajové“ provozní soubory v části Libereckého a Zlínského kraje.

Jiří Kocurek

„bere jim okrajové výkony s mizernou profitabilitou“

a potom vyvádí obrovské zisky do Německa. A navíc se kvůlí tomu jejich starému šrotu z roku 2000+ budou muset ničit motoráky z roku 1968.

xyz

Přece jen to není „z roku 2000+“ (hovoříme-li o řadě 845 a ne např. o Lintech), ale ze 2. poloviny 80. let.

Ale jinak souhlas.

dopravák

„Ale jinak souhlas.“
Ne tak úplně: „hydry“ prošly docela šikovnou rekonstrukcí, po které fungují docela úsporně a spolehlivě – jen to samozřejmě nejsou vozidla vhodná primárně pro osobní vlaky, protože jejich rozjezdy jsou příliš pomalé, takže sehnat teď pro ně vhodné výkony nebude jednoduché.
Kdyby ČD byly co k čemu, tak by mohly začít aspoň vozit „na vlastní triko“ nějaké rychlejší Sp vlaky mezi Hradcem Králové a Turnovem, a tam by se mohlo třeba uživit i několik z těch „hyder“ a i několik přebytečných zaměstnanců …

pozorovatel

Je pravda, že přes Jičín je to asi o 30 km kratší než přes ty podkrkonošské kotáry, takže za nižší jízdné, takže kdyby to i časově vycházelo dobře, při vhodných přípojích zejména v Hradci Králové by to nějaký úspěch mít mohlo. Nevím, jaká a kdy je tam frekvence do a z mezilehlých zastávek a kolik tam musí jezdit zastávkových vlaků, ale zamyslet by se nad tím někdo mohl, dokud ještě aspoň i na rameni Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Trutnov zajišťují dopravu ČD, takže i v Ostroměři by mohly vznikat dobré přestupní vazby mezi vlaky stejného dopravce..

Ingot

To by mohlo být zajímavé užití.
Taktéž si myslím, že by se daly použít na Sp Pardubice – HavlBrod, kde ostatně mám pocit i jezdily. Když nemůže Shark až do Brodu..

pozorovatel

Vzhledem k tomu, že tam po „modernizaci“ jsou ve většině míst, kde ty Sp vlaky zastavují, už i dost vysoká nástupiště, tak by asi příliš nevadila ani ta „nenízkopodlažnost“.
A propos: když ARRIVA vlaky „umí“ líhy pro vozíčkáře, proč si něco podobného nezřídí i firma ČD? Jistě, může být problém i se šířkou nástupních dveří, ale domnívám se, že i těmi stávajícími by se snad nemálo vozíků protáhnout dokázalo aspoň do přívěsných vozů.

švestka

Přesně tak! Arriva je o 300 míčů levnější, vyvede z toho obrovský zisk do Německa a když se zeptáme kolik zisku by z té o 300 míčů vyšší sumy odvedli ČD zpět do rozpočtu, tak je trapné ticho.

Luboš Beneš

Oni by prý za to možná kdyby a až spadne listí z dubu koupily nové vozy a soupravy a udělali co již léta slibují kdyby snad možná a ten Covid taky nám to zhoršil….

4918

O Brno už přišly

Avlaky

RegioJet mít investora nebude

Tom

Nešlo by se spíš v rámci uplatnění těch 854 zaměřit tedy na výkony, kde stále tahá osobáky a spěšňáky 754, případně jiná diesel lokomotiva?

Kromě tý vysokopodlažnosti je totiž kámen úrazu, že 854 nedává z hlediska kapacity bez vagónu moc smysl.

xyz

A se 2 vagóny je 854 pro změnu velmi líná a proto je nahrazována těmi soupravami s lok. 754 + 3 – 4 vozy klasické stavby. Viz např. Sp vlaky v ranní/odpolední špičce okolo Brna směr tratě č. 240 či 340.

Martin V.

A jak by vycházela souprava 854+2*054+854 ve srovnání s brejlovcem? Byla by to vratná souprava, asi o něco lehčí. Na druhou stranu elektrický přenos v 754 je patrně lepší než hydro v 854. Bylo by možné používat zadní motor jen pro rozjezdy a do kopce a jinak ho stopnout?

Tom

Ano, tak jsem to myslel – využít víc hyder na jeden vlak a udělat z nich vratnou soupravu. Ale nevim, jenom návrh, nejezdim s tim… Nečekám totiž, že by společně s 854 končily i řidičáky 954 – ty budou podle mě do budoucna ještě hodně ceněné a kdo ví, jestli nenajdou uplatnění třeba i právě na soupravách s dieselovou lokomotivou a honeckerama?

xyz

O. K., to už by mohlo být trakčně dostačující, ostatně toto řazení je od 12/2019 uplatňováno na Sp vlacích mezi Prahou a Kladnem (a to právě díky přesunu hyder z rychlíků, na kterých od té doby začala jezdit Arriva namísto ČD).

Martin V.

A umožňuje toto řazení i jízdu na jeden motor, pokud zrovna druhý pro trakci není potřeba?

xyz

„vozy řady 854 půjdou do důchodu? Předpokládám, že ano. O ně zájem už není. Je to logický propad vozidel, nejstarší odcházejí ze služby a nahrazují je novější.“ Neboli příjemný vedlejší efekt i pro ČD – nahradit více než 50leté vraky (vypůjčil jsem si slovník od kritiků vozů Arrivy) novějšími (i když i tak morálně relativně zastaralými) vozy. Mimochodem, není bez zajímavosti, že např. na jižní Moravě tyto rakve v r. 2006 (jediný rok) jezdily, ale musely být přesunuty jinam (tam, kde si je zasmluvnili objednatelé, což tehdy bylo na linky Plzeň – Most, Pardubice – Liberec + regionálka okolo Tanvaldu)… Číst vice »

Zdrasa

Zeptám se blbě, ale v čem jsou 843 tak hrozně morálně zastaralé? Slyším to tu furt, ale z pohledu laického cestujícího mi nikdy zvlášť nevadily, hlavně když to srovnám se stále ve velkém jezdícími béčky a honeckry. Takový ucházející průměr. Jde o nějaké jízdní technické vlastnosti?

xyz

Vysokopodlažní (nelze odstranit), úzké dveře zdržující nástup/výstup (vyjma jedněch u 843, ne však u přípojných vozů; nelze odstranit), gravitační WC (snad lze odstranit)…

Zdrasa

Díky, jen mě pak napadá, jestli tedy není většina i novějších vozů morálně zastaralá. Takový klasický Bmz je taky vysokopodlažní a nemá zrovna kdo ví jak široké dveře. Já to vždy bral tak, že zrovna tyto vlastnosti jsou stěžejní spíše na osobních vlacích jak na rychlíkových vozech.

Jan Sova

správně, s kolem do toho nejde vlézt tak jako tak….

Jirka

Přesunte retro mašiny na trať Znojmo-Břeclav tady nic mladšího nejezdí.

Jan Sova

zas tam máte modernější spoje do Reichu přes vysoký most… vydržte a dočkáte se RegioObnovy….

xyz

„tak se ČD musí přizpůsobit historickému retrořešení, které na lince konzervuje kvalitu minulého století.“ Vždyť to „retro“ by tam samy ČD, a. s., nasazovaly po cca 4,5 roky z celkových 7 let. (Přijmu-li tedy jako fakt, že v tom roce 2025 by opravdu ty nové soupravy pořídily a na tu linku ji s pouze 2,5 letou jistotou uplatnění nasadily). „Mohla by jí ale teoreticky mít, kdybychom tu informaci měli alespoň před rokem. To bychom mohli s těmi vozidly ještě nějak pracovat, nabídnout je jiným objednatelům, zapracovat je do jiných smluv a výkonů.“ Čili na jednu stranu tomuto představiteli ČD vadí,… Číst vice »

xyz

„jsme pro cestující nabídli od roku 2025 nové komfortní a bezpečnější vlaky s ETCS“
Čili motoráky s uplatněním jen na 2 – 3 roky (2025 – 12/2027 při 7letém kontraktu). A pak s nejistotou dalšího uplatnění.

To tvrdí představitel těch samých ČD, které v minulosti opakovaně tvrdily, že potřebují dostávat dlouholeté konrakty právě proto, aby byla zajištěna dlouhodobá uplatnitelnost nových vozidel tak, aby se odpisy rozložily do odpovídajícího počtu let.

A hle – najednou je to u těch samých ČD, a. s., jinak.

Martin V.

Ale tak pořád může MD ČR v lednu 2021 vypsat výběrové řízení na R14 pro roky 2025-2035 s novými vozidly (ETCS, bezbariérovost, klimatizace, měrný výkon…). Já vím, je to jen sen. 🙂

Michal

ale sny se někdy stávájí realitou. I have a dream 🙂

švestka

Vida, Pardubický kraj ukázal jak se to má dělat. Z toho někteří šoto-ultras dostanou psotník!

ABC

Jen by mě zajímalo v čem by ten rozdíl. On si jako Lea vylosoval z osudí? Nebo porovnal nabídky a vybral si?

xyz

Rozdíl byl v tom, že (viz článek) Pardubický kraj rovnou řekl „tyto výkony dostanou ČD“ a „tyto (tzv. orlické) výkony dostane LeoExpress“.

Tzn. učinil totéž, co mnohé další kraje učinily tím, že řekly „veškeré železniční výkony dostanou ČD“.

ABC

Jo, takže si to vylosoval z osudí co komu dá nebo si nechal dát nabídky a pak rozhodl?
Tak jasně, když to dostanou ČD rovnou, tak je to v pořádku. Když soukromník dostane pár lokálek, no co se dá dělat když už tomu ČD nemůžou zabránit. Ale rychlíkové linky, to už by by mohlo začínat bolet…

xyz

Zjevně si nabídky dát nenechal, viz vyjádření představitele ČD v tomto článku.

Prostě rozhodl. Ostatně přesně tak, jak si už předtím přáli mj. představitelé OSŽ, kteří i ve svých plátcích psali o tom, že přímé zadání je legálním postupem.

Tak toho Pardubický kraj využil a napřímo zadal soubor Orlicko dopravci LeoExpress Tenders s.r.o. Přesně tím postupem, jak si přály i nádražácké odbory.

ABC

Zjevně si nabídky dát nenechal, takže ano, losovali z osudí… to maj teda ČD kliku, že většina zase vyšla na ně

viz vyjádření představitele ČD v tomto článku – to je vskutku věrohodná informace 🙂

pamětník

Ono to ovšem bylo ještě trochu jinak: Netolický chtěl mocí mermo něco přihrát „paštikářovi“ a původně to měl být provoz na trati Pardubice – Havlíčkův Brod, která byla v tu dobu čerstvě zmodernizovaná, ale LE tehdy sám rozumně usoudil, že by to pro něj bylo na začátek až asi příliš velké sousto, a tak se nakonec místo toho dohodli aspoň na „Orlicku“, aby si Netolický prosadil aspoň nějaký vpád „privátů“ do jednotného systému.

xyz

„která byla v tu dobu čerstvě zmodernizovaná“
Zatímco tratě jako např. Letohrad – Lichkov či koneckonců i úsek Ústí n/O. – Letohrad zmodernizované nejsou?

Logicky bych předpokládal nějaké jiné důvody, např. ROPácké Sharky pořízené cíleně právě pro trasu Pardubice – Hlinsko a tím pádem vázanost ČD na tuto trasu.

Nebo obecně existence hranic krajů, kde Kraj Vysočina by nebyl svolný se změnou dopravce, tzn. přestup v Hlinsku by musel být u všech spojů a ne jen u některých.

Taky tento argument nesedí v tom, že i celé Orlicko je ne úplně malým „soustem“, IMHO ne větším než trať č. 238.

pamětník

Co byste předpokládal, je vaše věc – když tomu nevěříte, zkuste se zeptat někoho informovanějšího v Pardubicích.

Zlámalík

„…tak se ČD musí přizpůsobit historickému retrořešení…“ na které ale shodou náhod mají odpovídající vozový park… 😀

ABC

A zeptali jste se co by od toho roku 2025 nasadili?

švestka

To samé co už 10 let jezdí s R po Protivínce a do Rakovníka.

xyz

Ne, tam už 10 let jezdí Desira.

Od toho roku 2025 by na toho zbylého 2,5 roku nasadil asi nové Sharky (aby je pak možná měl odstavené, což mu sice vadí u rakví starých přes 20 let, ale u fungl nových Sharků by tato hrozba nevadila – ?).

ABC

ty maj ETCS?

Dušan

Samozřejmě nemají.

xyz

Tím víc by u takových Sharků „bolelo“, když by stály odstavené od 12/2027 (tzn. jen nějaké 2 – 2,5 roku po uvedení do provozu) někde v kopřivách i s mobilními zařízeními ETCS. A stály by takto třebas až do 12/2029, kdy hromadně doběhnou dosavadní (vloni na 10 let dojednané) většinové kontrakty objednatelů s dopravci a kdy by si ČD, a. s., mohly dojednat nasazení těch „nových kopřiváků“ na některé výkony, pokud by na nich zvítězily právě ony, ČD.

Ingot

Nejsem si jistý, zda je moudré se zbavovat 854. Já vím, že to je vozidlo 50 let starý, před 20 lety po reko, ale já osobně se domnívám, že dráhy moc kapacitních motorových vozů na rozdávání zrovna nemají a nové jednotky jsou bohužel v nedohlednu. Myslím si, nízkopodlažnost se dá v některých případech oželet a kapacitně by to velice pomohlo. Mohly by nahradit 810 případně 814 na výkonech, které jsou pro ně nevhodné. Ano, má nesrovnatelně větší spotřebu nafty. Proto by mohly nahradit tyto řady tam, kde především kapacitně nevyhovují. Tam kde je potřeba vozit vzduch, na to 810 stačí.… Číst vice »

Kalina

Kapacitních motorových vozů? 854 má jen 48 míst k sezení, což je zhruba jako autobus.

Ingot

Vyjádřil jsem se nepřesně, uznávám. Měl měl jsem spíše napsat i s přívěsnými a řídícími vozy.

Kalina

854+Btn, což je typická konfigurace, je 136 míst, což odpovídá třívozové Regionově.

Ingot

Těch třívozových Regionov moc není. Nebude to spotřebově dost podobné? Přeci jen má Trio dva motory.

malej-jarda

V téhle sestavě jezdí třeba Břeclav – Znojmo. Ale tam by Regionova nestíhala, protože na části trati je max 120km/h.
A občas k tomu ještě v létě umí přidat i „cyklovůz“.

Jaaa

Ale kvalita je úplně jinde.

Modré zábradlí

Před 20 lety proběhla rekonstrukce, která měla za cíl prodloužit životnost o 15 let.

dopravák

Nejen prodloužit životnost, ale i snížit (dost výrazně) spotřebu a zvýšit spolehlivost (což se zjevně podařilo): za tu cenu je to asi nejpovedenější rekonstrukce vozidla, která se v oblasti „vozby 80“ podařila.

Paja

Jenže ona Hydra je taky dost líná (zvlášť když něco táhne) a pokud se nevyužije potenciál její max. rychlosti proti ostatním motorákům, tak to moc smysl nedává.
Jinými slovy v kopcovité krajině uveze méně, žere víc a navíc není rychlejší (při použití jako Os/Sp)

dopravák

„Velká hydra“ není vozidlo vhodné na často zastavující osobní vlaky – však je to ostatně prapůvodně „Vindobona“, nikoli motorák pro vedlejší tratě.

Ingot

Já vím, jak je Hydra líná, především na rozjezdech. Na některé Sp, které zrovna nestaví všude by mohla být vhodná. Na často zastavující Sp/Os by naopak mohly být vhodné ty Rakve.

Lopid

Myslím si že jsou daleko horší vozy než 854 a byla by jich škoda jsou to držáci a dobře se drží v kondici… Už jim je sice 50 let…. A strčí do kapsy i některé novější motoráky…. A 854 má při rozjezdu neodolatelný zvuk.
Jestli skončí 854 bude to smutné.

Kalina

Spotřeba v přepočtu na osobokilometr bude katastrofální o plnění emisních norem nemluvě. A netvrdím, že řada 843 nebo 845 je na tom lépe. Holt na ekologii se na železnici zjevně „nehraje“.

Lukáš F.

Zrovna s emisními normami na tom bude 854 líp než 845, motor je novější.

Kalina

Jak píšu, ekologická katastrofa jsou to všechny zmíněné.

Jiří Kocurek

Nemáte pravdu. Ten CAT v 854 je vcelku moderní motor, mám za to, že splňuje Stage III. Narozdíl od 843, která nesplňuje vůbec nic.

Zrzek

843 má automobilovou E2. Budou stage 2 nebo 3.

Indian

Tahle germanizace Libereckého kraje se mi nelíbí… Projekt koronavirus smrdí rozpadem stávajících států (u nás v přímém přenosu) a vytvářením nových. To se němci už připravují a ministerstvo jim sekunduje?

xyz

Arriva vlaky s.r.o. jsou ČESKÁ firma.

Jaaa

Asi jako Škoda auto.

Pe.tr

Důlní společnost . Zde vytěží a kačky pošlou tam , kam patří

švestka

Přesně tak, Arriva vyvede obrovské zisky do Německa a ČD by byli dražší a ještě by ty prachy utopili v systému!

Jakub

Takové vlastenectví je asi jen u nás. V Británii je Arriva hodně rozšířená a mnoho lidí si na tu značku zvyklo. V Holandsku také…

Zdrasa

Tohle úplně nejde srovnávat se západem. U nás a jinde v postsocialistický Evropě převládá ten (asi nejen) pocit, že nám nic nepatří. Skoro všechny řetězce jsou západní, většina těch česky tvářících se firem je taky vlastněná západními korporacemi nebo mají sídlo v daňových rájích. Na západě jim jedna zahraniční společnost nevadí, když mají hromadu vlastních, co zas působí v zahraničí. Co máme my za fakt české firmy? Některým lidem už to prostě začíná vadit ať už je to více či méně logický konkrétní případ.

xyz

„Co máme my za fakt české firmy?“
Z řetězců např. Coop.

Z železničních dopravců (nebudu-li uvažovat registraci právnické osoby, při kterémžto kritériu jsou všichni čeští dopravci opravdu čeští) např. Regiojet, LeoExpress, GWTR.

Lemmy

Ááá, v Beřkovicích už otevřeli internetovou kavárnu.

Peeetr

Dělat Němcům slouhy žádná prestiž není.
Raději jim začněte konečně spravedlivě oplácet, oni vám už tady za vašeho postávání ukousli jednu nohu.

ABC

Plány revanšistů zhatí, naše hydry boubelatý!

švestka

No tak kvůli těm volným 854 už teď vedení DB strachy nespí, aby se jim nezdálo o tom, jak jim s nimy ČD přeberou všechny kšefty!

Lemmy

Jako zákazník ČD a.s. vidím příležitosti k náhradě dalších výkonů, pro které ČD dlouhodobě nemají vozidla. Takže jen houšť.

Jan Sova

Tak schválně, na dvou souběžných kolejích Hydra nebo Regiovdova. Která dá lépe kilometr s pevným startem ???

Luboš Beneš

Přemýšlím komu sloužíš ty? Rusům? Ti nás osvobodili a pak okupovali. Ćíně? Ta nám poslala jako poděkování super nemoc….tak snad raději ti němci, že?

Pe.tr

R9 a R10 by mohl vysoutěžit RJ . ČD zeštíhlit , zvláště u tužek , soutěžit tratě na 15 až 20 let a výhradně nová vozidla.

orky

R9 (do konce 2025) a R10 (do konce 2028) budou jezdit dále ČD, „výběrové řízení“ na přímé zadání už proběhlo, alternativní dopravce se nepřihlásil. Očekávám, že nová smlouva na ně nepustí vozy alá B či Bee 272/3 a přejdou na ně vozy z Ex6 do Chebu a R15.

pozorovatel

Přece se Jančura nebude zbytečně hned tlačit někam, kde ještě nějakou dobu budou výluky a pak tam bude chvíli ještě „těsno“ kvůli odklonům při výlukách u Blanska – byl by hlupák, kdyby si nepočkal na „lepší časy“, když navíc má teď svých starostí dost.

xyz

Tratě č. 230 a 250 mají kapacitu dostatečnou na to, aby se na ně vešly vlaky pravidelné i odklonové (snad jediný problém možná trošku bude mezi Tišnovem a Brnem).

Ostatně, z logiky věci by jinak platilo, že Regiojet sám jezdí zhusta po tratích, kde je „těsno“.

Martin H.

RJ? Proč zrovna tenhle? Proč ne Leoš, Arriva, nebo ČD, nebo někdo úplně jiný kdo splní podmínky. Nejste vy tak trochu předpojatý? Navíc mě překvapuje váš postoj, co by zaměstnance managementu ČD, protože jestli jím nejste, jak potom znáte zaměstnaneckou strukturu a obecně stav té firmy, že o tom tak zasvěceně hovoříte? Nebo jsou to jenom blbé kecy fanouška RJ, který ví o celé té problematice leda tak velký prd?

Pe.tr

Protože by to zvládl krásně a bez problémů při dobré kvalitě . Leo by mi taky nevadil jen myslím , že má svých problémů dost ikdyž by ho tyto linky by krásně vrátily do hry . Arriva nebo ČD nevidím rozdíl . Je mi je úplně jedno kdo to bude jezdit . Hlavně čisto , teplo v zimě , klima v létě a ne moc neporuchově ve strojích , kterých se nemusím bát že se rozpadnou . A to mám rád i 810 , jezdil jsem s ní jako dítě. Když s ní jedu dnes tak si myslím že si… Číst vice »

noerf

Předpokládám, že Pe.tr vycházel z logiky, že Arriva a GWTR provozují pouze dieslové jednotky, kdežto Regiojet je v elektrické trakci prakticky jediný konkurent ČD. Mimo několika elektrických jednotek LE.

Pe.tr

Tak nějak jsem to měl na jazyku ale napsal jsem to asi blbě . GWTR jsem jel v JČ jen ze srandy na zkoušku a beru ho jako správného alternativního dopravce , jen nevím kam ho zařadit. GWTR super služby a dobrá obsluha. Ale republiku asi nedobijí. V mém dosahu nejezdí.
Proti ČD nic nemám , pár lidí z rodiny tam pracuje , ale asi všichni chápou , že takto to za deset let nepůjde. Silně mi to připomíná telecom(spoje) , dřív tam taky nic nešloa dnes si nikdo ani nevzpomene a když tak ne v dobrém.

Avlaky

Moc nevím čím by ale jezdili Arriva se zajímá o motorové linky , Leoxpress používá soupravy a jediný RJ využívá lokotivu s vagony

kom

stačí ostuda RJ na R8… na R9 by to bylo přešlapovaní na místě a R10 krok zpět 😉

Pe.tr

Na Ostravu z Brna už ostuda rok není .

Jirka

No je to hnus co tam posílá. Jak jsem viděl před měsíce ty sedačky v LC přemýšlel jsem jestli je za ten rok už někdo i vyprášil. A to ani nepočítám, že na to bere dotace a jezdí to dráž než komerční spoje na stejné trase (Ostrava – Hranice) a dráž než jezdily ČD (179 Kč flexibilní ČD a 244Kč flexibilní RJ nebo 159 Kč vázaná ČD a 119-219 Kč vázaná RJ záleží na štěstí jestli pojedete levněji nebo dráž). No a ceny traťových jízdenek už komentovat raději nebudu. Jako s kvalitou vozů ČD to taky nebyla výhra, ale například… Číst vice »

Pe.tr

Já tím občas jezdím a s RJ spokojenost. Dnes VŽDY levněji , nedisponuji režijkou. Zbytek Vašeho komentáře beru jako snůšku ….(I)….. a i o luxusu mám diametrálně odlišnou představu .

noerf

U Regiojetu jezdí 90 % cestujících s kreditovou jízdenkou, takže ostatní druhy jizdenek jsou zcela nesměrodatné.

Dušan

A k čemu mi je prosím luxusní vůz pro vozíčkáře, když jsem normální chodící člověk ? To jako si mám dle Vás nějak nechat vlakem ujet obě nohy, aby měl zajištěno parádní svezení ? To tedy díky – ale nemlsám:-)))

kom

ostuda je tam pořád, jen teď je žlutá …

švestka

Ostuda u modrých gum znamená, že tam neplatí režijka!

noerf

Chápu správně, že Vectrony a dvojkové traxxy jsou horší podle Vás než Esa. A jeden vlakvedoucí s průvodčím určitě zajistí větší servis než několik stewardů.

kom

je mi úplně jedno jaká lokomotiva mě tahá, to mě jako zákazníka vůbec nezajimá 😉 a ti stewardi něco řeší? u některých kontrolují jízdenky toť vše… topení je v zimě sprosté slovo stejně jako v létě fungující klíma… a občerstvení? pokud něco mají je to zázrak 😀

Jakub

To je naprostá hloupost. Vozy jezdí lepší, leč rekonstruované. Topení je samozřejmost pokud není porucha a klima dříve v půlce soupravy ani nebyla. Mnoho lidí pořád dokola opakuje ty samé nepravdivé argumenty a myslí si asi, že tím změní myšlení cestujících.
Občerstvení je ve dvojce sice za příplatek ale i tak je levnější než bylo ČD a kvalitnější (salát nebo cous-cous u RJ vs bagety a duetky u ČD)

Bob

A víte, že mně je docela jedno, jestli si průvodčí říká „vlakvedoucí“, anebo „stevard“?

ušatá

Mně ne, v Čechách se mluví česky, tedy průvodčí. Ty cizí názvy už jsou trapné. Prostě napodobování nesmyslů, žádná národní hrdost, neustále někdo někomu leze někam.

Jakub

R10 je v současnosti v pohodě. Jezdí tu v základu pohodlné Bmz a Bpee. Jako posily ty Béčka jdou pochopit. R9, R20 nebo R23 jsou ale katastrofy!

Baraba

Co myslíte tou ostudou na R8?

Pokud jedu lowcostem je to stejné jako u ČD, jen mne neotravuje průvodci dotazem zda jsem náhodou nepřistoupil. Vagony jsou stejne ojetiny že zapadu jako nasazují ČD na IC/EC. Pouze u RJ mám lepší pocit z toho, že si mohu opřít hlavu. Opravdu ten textilní potah na podhlavnik dělá hodně. Nesnáším uspinene a mastné podhlavniky u nekterych vozu ČD..

Avlaky

Asi jste na R8 ještě nejel protože neplatí režijka, že?

Os5600

Vydávat vozy ze začátku 60.let za kvalitní vozy je blbost. České dráhy tam sice jezdily s vozy co mají špalíkové brzdy (vyjma Bbdgmee), ale ty vozy byly mladší a měly alespoň spouštěcí okna (vyjma Bbdgmee). Ten šrot co tam RJ natahal, věčně nefungující klima, ovšem když klima nefunguje okno si člověk neotevře, tomu se říká pokrok, občerstvení ano, ale nejdříve se obslouží cestující první třídy a až potom má cestující druhé třídy nárok si něco koupit. Modrou bídu nahradila žlutá bída, žádné zlepšení nepřišlo.

kom

R8 jezdím pravidelně a za své již několik, takže si kecy o režijce a pohádce o žlutém dokonalém vlaku odpusťte 😉

Vít Jůza

V podmínkách by měla být kvalita, nikoli novost vozidel. A chtít nová vozidla na smlouvy na podstatně kratší dobu, než je životnost vozidel, je úplný nerozum.

Cargo

Nevím, co brečí. Pro ČD je to spása, že to vyhrála Arriva. Mají náhradu za přesluhující 854, aspoň částečně. Kdyby vše bylo při starém, tak 854 budou i nadále jezdit, jak víme se soutěžemi u ČD na nové motorové jednotky je problém. Ono to taky bude tím, že Škodovka ty motorové jednotky nevyrábí, tak nemohou přihrát kšeft, kamarádovi.

Erik

Pro cestující to žádná výhra není. A arriva bude používat také šrot.

švestka

Je, bude tam levnější jízdné.

kom

ale pojedou v omlaceném německém šrotu…

Jiří Kocurek

Myslíte Bautzeny? B249 a podobně, výroba v NDR. Nebo patráky Bmto?

kom

na R14 jezdí Béčka? že jsem si nevšiml 😉

Paja

Přesně. Protože 50 let starej československej motorák narozdíl od 30 let starýho německýho šrot není 🙂 Zlatý československý ručičky.

Martin

To si myslíte vy, ale skutečnost bude občas úplně jiná. Ovšem to je nutné si sundat ty tyrkysové brýle. Ono je to dobře vidět už na trasách, kde Arriva jezdí.

švestka

Právě, že to porovnání znám – jízdné ČD všude vyšší než Arrivy.

Martin

To bude záležet na úhlu pohledu. Ono jízdné ČD není fixní a když k tomu máte IN25 zdarma za projeté kilometry, tak se kromě přepravním špiček dostanete na jízdní rozhodně nižší než Arriva. A někdy ani to ne.
Takže pro porovnání, ceny ČD z minulého roku.
Praha – Liberec, IN25 v přepravní špičcce – 139Kč, mimo špičku 105-117Kč, Arriva vždy 150Kč, ve vlaku 155Kč.
Chápu, platí to jen pro cestující, kteří najedou projedou u ČD za rok více než 3000Kč, aby dosáhli na IN25, ovšem Arriva Vás za odjeté km neodmění vůbec, ČD ano.

Jan Sova

si to živte sám ten aparát, co mají ČD na nábřeží Ludvy Svobody a ve 13 dalších krajských ředitelstvích….

Luboš Beneš

To jsem si také zkusil a dráhy znovu NEBRAT!

-TR-

Kdyby svět fungoval logicky, 854 by šly na Slovensko a jezdily např. na rychlících Zvolen – Košice nebo Bratislava – Prievidza. Na obou těchto trasách je třeba doplnit rozsah dopravy na dvouhodinový takt, a tímto způsobem by se to vyřešilo celkem elegantně a nízkonákladově.

Libor

Přesně, odprodej CATů na Slovensko

M H

No nevím, ale ted mám pocit, že R14 byl akorát tak rozstřel mezi šroty dvou provozovatelů, z nichž jeden měl šrot po dobu smlouvy provozně levnější. Pokud by někomu šlo o cestující, měla být vybrána druhá nabídka ČD, nebo ji měla Arriva dorovnat. „…neboť ta druhá, kdy jsme pro cestující nabídli od roku 2025 nové komfortní a bezpečnější vlaky s ETCS, byla pro ministerstvo neakceptovatelná.“ Toto mluví za vše…z pohledu MD budeme s tímto přístupem železniční skanzen navždy. Ano, bude líp. „Lepší nové vlaky kvality 2020+ ministerstvo odmítlo a místo, aby se v zájmu cestujících spíš Arriva přizpůsobovala Českými drahami… Číst vice »

bkv

slibem nezarmoutíš…

Kamui

Stálo by to moc peněz. Prostě jsme chdý stát, a ani na jízdném se toho v absolutních číslech moc nevybere.

M H

A s tímto přístupem postupem času vyberem ještě méně…

ezechiel

no to nevybere, kdyz velka cast populace jezdi ze 3/4 na ucet ostatnich

Jan Sova

jen bych doplnil, moc peněz, které by nebyly vidět v centru všeho dění, ale v nějakých sudetech nebo co…

švestka

Ty samé moderní a bezpečné vozy, které jezdí na Protivínce, do Rakovníka nebo Kladna Ostrovce?

xyz

„Toto mluví za vše…z pohledu MD budeme s tímto přístupem železniční skanzen navždy. Ano, bude líp.“
Na toho posledního 2,5 roku už to bylo vcelku jedno.

Honnzok

Vozidla 843 jsou provozně levnější, jsou lehčí a mají nižší spotřebu než 854….

Hmm… 843 má ve službě 60 a 854 má 56t…… Zajimavé…

Milan

843 má hmotnost ve službě dokonce 62 tun (což nic nemění na tom, že je 854 opravdu lehčí).
843 může být lehčí, pokud se porovnávají delší soupravy (má lehčí přívěšáky a řidičáky než 854).

Modré zábradlí

A přepočteno na sedačku?

Jiří Kocurek

… 1160 kg na sedačku u samotné 854. Jinak řečeno 10 sedaček v 854 váží stejně jako autobus.

Ludva

Děkuji za tento rozhovor. Konečně se jasně ukázalo, jak to vše bylo. Jak “ čisté “ bylo jednání MD. Jasně se ukázalo, že MD vůbec nepřemýšlelo o dopadech tohoto rozhodnutí na ČD, na jejich zaměstnance, o cestujících ani nemluvě. ČD bude bez milionů zisku, budou muset investovat do likvidace vozidel a do odstupného pro zaměstnance. Toto vše MD vůbec nebralo v úvahu. A zaplatíme to my všichni z našich daní. I teď po druhé vlně covidu budou dopravci řešit miliardové ztráty , tak proč nepomoci DB a ještě více poškodit svůj majetek odebráním práce že ? Ano jak to stále… Číst vice »

Kalina
Lukáš F.

A jsou ty nabídky srovnatelné? Někde ČD (nebo jejich obhájci) tvrdily/i, že jejich cena zahrnuje od roku 2025 nové motoráky s ETCS, zatímco u Arrivy instalace ETCS na 845 v ceně není započtená. Jak to tedy je?

xyz

Vyjádření z tohoto článku hovoří o vícero variantách nabídek ze strany ČD, včetně té bez zcela nových (a pouze na dobu cca 2,5 roku na soutěžené výkony nasazovaných) motoráků, kde i tato „low-cost“ varianta tedy byla dražší než nabídka od Arrivy.

Ludva

Ušetřilo ? Je třeba se na to podívat i z jiných hledisek. “ Ušetřilo “ se ale na čem? Když se na těch 300 milionů podíváte jako na investici do pohodlí bezpečnosti a lepších služeb, hned to vypadá vše jinak. MD jednoznačně odmítlo investici do zlepšení dopravy na této lince. Na cestujícího se evidentně kašle.

Lemmy

Áááá, modrá dialektika nastupuje… :)))

Paja

Proč myslíte? Když se nasadí na nějakou linku nové vozy tak část cestujících (zpravidla ta samá co moc ráda obhajuje ČD a staré pořádky) řve, že to je šrot protože to nemá kupé a individuálně regulovatelný osvětlení. Takže pro některé cestující je a navždy bude B249 nejlepší vůz. Takže jak se pak dá nekašlat na cestující? Tím že se nasazují Bautzenlenky jako R na ČB nebo tím že se nasadí nové soupravy jako expresy na ČB?

noerf

U rychlíků jsou cestující problém dopravce, stát chce platit či nejméně. A podle kvality služby buď dopravci přibývají nebo ubývají cestující.
A za mně 845 po rekonstrukci lepší než mladší 843 bez úprav.

M H

Otázka je, za jakou cenu… Bude stejná či vyšší zaměstannost? Kdo zaplatí šrotaci starých jednotek? Bude čím jezdit, až se 845 na konci kontraktu rozsypou?

Navíc 300 mil. Kč jsou drobné. Stačí se podívat jenom na plýtvání kvůli rozhodnutím ÚOHS (VMO v Brně aktuálně 80 mil. Kč, busy v Ústeckém kraji,…).

švestka

Kdo zaplatí šrotaci starých jednotek?

Co třeba kovošrot.

Ludva

A kdo platí šrotaci starých jednotek DB ? Odpověď je jasná. Český daňový poplatník. A takoví hlupáci jako jste vy tomu ještě mohutně fandí :-). To že cestující na R 14 mohli jezdit mnohem pohodlněji a bezpečněji je vám úplně jedno.

Paja

Vy ste asi odněkud upadnul ne? 🙂 Český daňový poplatník zaplatil šrotaci těch hyder už mnohokrát a taky tomu tady modrý partyzáni mohutně fandí a vyžadují aby to tak bylo na věčné časy a nikdy jinak.

švestka

Právě, že po Protivínce už 10 let jezdíme moderněji a bezpečněji až z toho oči přechází!

xyz

„A kdo platí šrotaci starých jednotek DB ? Odpověď je jasná. Český daňový poplatník.“
Naopak – český daňový poplatník (tedy, stát/ministerstvo) přece ušetřil tím, že dostaly přednost starší vozy (namísto jejich sešrotování) a tím ušetřil.

Na R14 se může bezpečněji a pohodlněji jezdit od 12/2027, což není takový rozdíl oproti 2025. A šrotace „z peněz daňových poplatníků“ díky tomu přijde o 2 – 3 roky později. 😀

xyz

„Kdo zaplatí šrotaci starých jednotek?“
Asi ti, kdo si je nechají sešrotovat (třeba ti samí, kdo by je v roce 2025 dle svého vyjádření nahradil novými motoráky).

„Navíc 300 mil. Kč jsou drobné. Stačí se podívat jenom na plýtvání kvůli rozhodnutím ÚOHS (VMO v Brně aktuálně 80 mil. Kč“
300 mil. Kč je dost peněz k učinění jasného rozhodnutí o tom, že jeden ze zájemců je levnější než druhý.

(Ostatní okolo je „polívčička“ typu „jinde se plýtvá taky, tak tady se může taky“… Ne! Tady se neplýtvá, a správně by se nemělo ani jinde.)

noerf

Strojvedoucí a vlakvedoucí se o práci být nemusí, stejně jako pracovníci údržby. Ovšem lidé z managementu budou mít problém.

Kubrt

Investice do likvidace vozidel:-))

Jarda

Když to ČD očisti od šrotu je to pozitivní pro druhé. Zvyšovat cenu za rakve které jsou pro L14 naprosto mimo je strategická blbost za kterou si můžou sami

Lektor

Tak 854 by měly předeším nahradit 814,810 na všech tratích, které umožňují vyšší rychlost než 80km/h.

exttmis

Přesně tak.

Iveta

Hm to je ekonomicky dobrej nápad.Ta hydra 854 sežere x krát více nafty než 814 ,810.A dám li to na osobák tak rozjezdy jsou katastrofa.Ne byla to dobrá mašina ,ale v časech Vindobony jako řada 296 ,pak 853 ,sice se to modernizovalo na 854 dal se tam catr ,ale na dnešek už ne,tím ale neříkám ,že ten kdo konstruoval reginu ,by v ní za trest neměl sedět 24 hodin denně.

Tomáš V.

Presne tak. Na to vozeni vzduchu rada 814 bohate staci.

všd

814.2 vyjde na naftu +- stejně, jako 854, na sedačky vyjde 854+954 trochu méně, než 814.2, naopak 854+054 má míst více. Hlavní nevýhodou je vysokopodlažnost. Má pomalejší rozjezdy, ale zase dosahuje vyšší rychlosti a i strojvůdci je mají radši.

Lemmy

Taky mě to vzhledem ke šrotišti ČD překvapilo, že by relativně slušné vozy posílali do kytek.

xyz

Pokud si objendatel přeje (částečnou) nízkopodlažnost, kterou mu dají právě Regionovy, tak je to jeho věc, že vozidla tam budou pomalejší než by byla jiná, leč výhradně vysokopodlažní vozidla.

Jan Sova

No naštěstí to nemusíme řešit. 845 jim oběma ujede a slušně se do ní naskakuje….

Paja

A nějaké návrhy máte? Kde by dávalo smysl nasazení Hyder jako Os? Vždyť to vozidlo je naprosto nevhodný na takový použití.

všd

Vzhledem k nárůstu poptávky dává smysl nasazení 854+2*054+854 jako Sp na Kladno-Ostrovec. Ty 814.2 jsou na budku. Tam by šly i jako Os, jsou tam poměrně velké vzdálenosti mezi zastávkami. 070 je jasná, tam jezdí už teď a pak samozřejmě 071, kde jsou příznivé sklonové poměry a vyšší rychlost.

Na zvážení by byla i 080, i když z České Lípy nahoru už je to do kopečka. 843 by šly na 212, namísto 810.

M262

To je složitější, protože 854 má méně míst než 810 (48 proti 50), o regionově ani nemluvě. 854 by musel jezdit s přívěšákem (pomalé obraty) nebo s řidičákem. No prostě 810 bo 814 jsou výrazně levnější na provoz (nemluvě o akceleraci).

Jan Sova

Takhle se otírat o Regínky, to Vás přijde draho… Ani netušíte, kolik stoupenců tenhle raketomet a „investice roku“ v republice má….

Marcel Štancl

Pokud se odstaví řada 854 není k dispozici náhrada pro rychlíky Praha – Harrachov. Do Polska jsou hranice stále otevřený.

Lemmy

Náhrada pro neexistující rychlíkové rameno? Hm, to by byla škoda.

Marcel Štancl

Polsko je zatím stále otevřené a rychlíky Praha – Harrachov jezdily skončili na tom, že 845 nahoru nevyjede, zatím co 854 je tam schválená.

Struhadlo Spravedlnosti

Doufám že ČD něco udělají a linku R14 budou mít oni. Je to krásná linka s Africiou(Arrivou) to bude hnus. Taky nechápu že ČD nabídliže později na linku koupí nové vozy. A ministersvo tam dát Africiu a její staré 845.

noerf

ČD má nějaké nové jednotky? Pokud vím, již pár let je slibuje provozovat na trati Praha – Kladno a všechny soutěže ČD zrušily.

Lemmy

Pár let je cca. deset…

xyz

Je to ještě o něco více než 10 let – cca 11,5 roku.

Modré zábradlí

Co je to proti věčnosti.

ABC

Jo, taková Vyhlídka na věčnost, nic moc teda 🙂

M H

Nemají a s tímto přístupem objednatelů ani mít nebudou, protože je objednatelé prostě nechtějí – každému jde jen o cenu a o nic jiného. A Praha – Kladno je otázka konkrétní smlouvy…je v ní vůbec požadavek nových vozidel striktně k nějakému datu? Všeobecně si myslím, že nyní byla velká šance mít nové motoráky všude, ale to by se muselo soutěžit zavčas a tak, aby se stihla vozidla dodat na více než posledních 5 let kontraktu. Pro ČD by jistě nebyl problém vysoutěžit třeba 100 motoráků, a je problém vysoutěžit 10 za rozumnou cenu. Děkujme objednatelům za rozdrobení trhu pro nová… Číst vice »

noerf

To lze řešit objednáním 10 jednotek a opcí na další jednotky. Podobně jako Regiojet soutěžil lokomotivy.
Druhá věc je nastavit výběrové řízení tak, aby se mohlo přihlásit co největší množství výrobců a požadavky před vyhlášením tendrů s potencionálními dodavateli konzultovat, aby se nevymykali běžným parametrům (šířka dveří).

M H

Pokud by šlo třeba o 10+50 jednotek, tak stejně bude cena vysoko, protože úpravy pro daný prvoz by se nacenily do těch 10 kusů. Výrobce nebude riskovat rozprostření vývojových nákladů do opčních kusů. Opce má smysl jen, když máte hotový produkt s mírnými úpravami a zanedbatelnými náklady pro výrobce navíc. U lokomotiv jde v podstatě Vectron proti Traxxu, tedy „nebudá já, bude konkurent“…to je trochu jiná soutěž než v případě motoráčků, kde je to spíš styl „nebudu já, nebude nikdo“.

noerf

V jednom výběrovém řízení na motorky pro ČD byla polští Pesa, Newag a slovenské Žos Vrútky. Umí je ještě Stadler, Alstom, Siemens. Je to jenom o zvolených parametrech a času na dodání od výrobce.

kom

jak čtu tady ty komentáře, tak nové moderní soupravy nechtějí ani cestujicí… Mají raději šrot z okolních zemí protože je to teď hrozně in…

Jarda

Stačilo na ne zadupat aby přitáhli Dezira ale ministerstvo se na to vys…o

pozorovatel

No, že by zrovna Desiro bylo ideálním vozidlem na rychlíky, byť především na vedlejší trati, to je tedy nápad hodný adekvátního ocenění …

xyz

S tímto nápadem přišly samy ČD už před více než 10 lety, kdy pronajatá Desira měla jezdit na rychlících Praha – Rakovník a Praha – Příbram – České Budějovice.

Nestalo se tak, protože – dle vyjádření ČD – nabídky byly příliš vysoké.
(Tak se tam namísto toho nasadily soupravy s lok. 750.7, nejprve na druhou jmenovanou linku, později namísto toho na první jmenovanou; a rázem ČD začaly na uvedených linkách taky vykazovat o to vyšší „ztrátu“, resp. přesněji řečeno požadavek na úhradu).

pozorovatel

Lepší pohodlí se zkrátka muselo zaplatit: „brejlák“ s klasickou soupravou poskytuje cestujícím na delší vzdálenosti určitě pohodlnější svezení než Desiro, byť v té soupravě není žádná nízkopodlažní část: někdo ve vedení ČD si asi nakonec včas uvědomil i tuto skutečnost – a ty „reko brejláky“ už také nejsou tak „žíznivé“, jako byly ty v původní podobě. A současné jednotky řady 845 tak pohodlné už také nejsou – těch „leteckých dvojek“ je tam příliš mnoho a je v nich málo místa: více „čtyřek“ s většími stolky by bylo uspořádání lepší.

ušatá

Navíc opět příklad toho, jak se zachází se státním majetkem. Takže státní firma bude krachovat a cizí subjekt, státních drah v Německu tady bude prosperovat? navíc s ničím lepším?

bkp

Vidím že tomu rozumíte jak koza náklaďáku a stejně ten nesmysl budete mlet pořád dokola.

exttmis

Důležité je, že tomu rozumíte Vy.

švestka

Jen opakují bláboly ze školení ROH.

noerf

Ušatá: když je ta dcera DB levnější, efektivnější a české MD není schopné nebo nechce vypsat pořádné výběrové řízení, aní alespoň poptávkové řízení jako u linky R8.
Mimochodem Arriva na rychlíky R2x, které provozuje od prosince 2019 má smlouvu tuším na dva nebo tři roky. Už jste někdo zaznamenal nové výběrové řízení na tyto tratě, aby případný novy dopravce měl čas něco nového koupit?

xyz

– Tu smlouvu má na 3 roky (tzn. 12/2019 – 12/2022).
– Ne, výběrové řízení jsem nezaznamenal.
– I kdyby toto řízení už probíhalo, tak ČD by do 12/2022 stejně nestihly pořídit ty fungl nové jednotky, když je (dle svého vyjádření) budou mít až v roce 2025.

noerf

Ono do prosince 2022 je by je nějaký výrobce dodal při podpisu smlouvy nyní. Ale bohužel soutěž zatím nebyla že strany MD ani vypsána.

xyz

Vaše vyjádření je v rozporu s tím, co vyplývá ze situace na zde diskutovaných rychlíkových linkách.

Ty by také byly s ČD podepsány právě v současné době, přesto by ČD dodaly nová vozidla pro tyto linky až v roce 2025 (tzn. na nějakého zbylého 2,5 roku).

Ne v roce 2022.

Není důvod předpokládat, že na jiné výkony by ČD zvládly pořídit (dost možná tytéž) motorové jednotky o 3 (!) roky dříve.

kom

ne to by bylo moc logické …

Lemmy

Státní firma krachuje?

xyz

Dosud prosperující ČD půjdou ke krachu?

Analogicky s tím, když si vezmu, o kolik (hodně) výkonů přišly DB v rámci německých soutěží, tak DB jsou tímto vedeny také ke krachu (který bude mírně odvrácen majetkovým podílem DB ve své „pravnučce“ – nikoliv „dceři“! – Arrivě vlaky s.r.o.)?

PvvS

ČD prosperují ? Kolik se do nich ročně nasype, jen aby byly aspoň na nule ?

Jan Sova

No taky si občas přilepší prodejem nádraží, ne ?? A navíc mají kupce, který musí koupit…. Zn. ideál.

Paja

No ale vždyť v pořádku ne. Státní firma v Německu bude prosperovat. Je státní? Je! Tak je to v pořádku ne?
A jen tak pro vaší osvětu, ČD nejsou státní majetek 🙂

ušatá

Ono není kam řadu 854 dát? Třeba víc na to Kladno, Louny, Libochovice, Příbram atd. těch tratí je hodně a dá se tím, zejména ve špičkách nahradit Regionova.

Zapa

A tu část, kterou tvoří 914, nahradíte čím?

Lektor

954

Indian

Vůz 954 není v souladu se současným nízkopodlažním náboženstvím… Navíc na osobáky není 854 z trakčního hlediska moc vhodná.

xyz

Ten výraz „náboženství“ si nechejte od cesty. Nebo je řekněte lidem s jakýmkoliv pohybovým omezením, neřkuli s kočárky.

Jan Sova

Ty tam stejně neprolezou skrz vrata…. A sporťák se dá prostrčit i oknem, když chce člověk rychle chytit fleka a nemá permanentku do 1. třídy….

Jiří Kocurek

Předpokládám, že jsete slušný člověk. Takže byste z vlaku NEvyhazoval člověka o berlích se slovy „vypadni ty kriple!!!“.

všd

Dost lidí se raději vyškrábe do 854, než sedět v 814, i když mají zdravotní problémy…

xyz

Mluvte za sebe.

854 je jedno z nejbariérovějších vozidel, mj. proto, že má schody jen 2 (namísto obvyklejších 3) a tím pádem o to strmější.

pozorovatel

„Velké hydry“ jsou sice pořád příjemná vozidla a jejich vyřazení by stále ještě bylo předčasné, ale NEJSOU to (bohužel) vozidla vhodná k nasazení na zastávkové osobní vlaky a ani pro tratě se stále ještě jen nízkými nástupišti – je to původem „Vindobona“ a na tom nic nezměníte. A ČD dělají chybu, že se nesnaží pro ně hledat skutečně zajímavé výkony, byť třeba i za cenu, že by to bylo třeba i zčásti „na triko dopravce“ (a třeba i s podporou nějakých sponzorů, například i obcí, apod.).

orky

Základy 854 jsou z roku 1968, tzn. že nejstarším je 52 let. Těm vozům končí životnost bez ohledu na prohranou R14.

svojsin

Osobně mi je to sympatičtější vozidlo, než Regionoha, ale co by se vedení asi moc nelíbilo, je např. vyšší spotřeba, přitom by prachy na 1km větší nebyly.

A jak píše Orky, ty vlaky mají 50 let a s ekologií s nima taky moc šermovat nelze.

Zrzek

Ekologicky jsou na tom 854a 814 líp jak 845 a nyní i 842 spolu s 816 a novou 811. Všechno je po remotorizacích. 845 je s původními motory z doby vzniku.

Jan Sova

no tak se tam řízne trochu leteckého petroleje a emise budou jak od květinek….

micek

S 854 přijdete o (alespoň částečnou) nízkopodlažnost daného spoje 🙁 Souhlasil by s tím objednavatel?

Twix

Přesně tak, v 854 se líp sedí jakmile už jste nahoře, ale na spoustě linek s 814 je v každém druhém vlaku kočárek nebo kolo, a to se bude těžko rušit. A na zrychlené spoje se už vesměs loni nasadily ty tehdy uvolněné hydry a kvatra.

Krušky-Středohoří

Na tu relaci Postoloprty-Louny-Česká Lípa by se to hodilo víc než dost. Zejména mezi Lovosicemi a Lípou bylo v předcovidové době bežné stání na představcích. Nic méně je fakt, že ty 854 jsou bez ohledu na Catrovou modernizaci na hranici životnosti.

jan

30 funkčních vozidel daňového poplatníka bude v kopřivách. Skvělý výsledek liberalizace a EU.
Opravdu komický byl ten rozdíl koruna u Opava Krnov. Zrovna cca o korunu. To je mi taková náhoda, že tak těsně. Podáváte 2 zcela nezávislé nabídky.. A koruna.. Můžete volit hrozně moc čísel.. Ale zrovna to tak vyšlo.. Hmm. Pokud jsem pochopil Arriva o korunu levnější.

Leinad

To není vina liberalizace, ale bordelu ministerstva dopravy.
Pokud by se v souladu se zákonem dělalo výběrko dva roky předem, mohly ČD vyhrát, nebo mít čas řešit vozidla i personál.

Martin

Přesně tak. Za 2 roky končí Arrivě provoz rychlíků na Mladoboleslavská a jak to dopadne v podání MD je už jasné víceméně teď, když už nyní by bylo třeba, aby vyběrko bylo vypsané. To se zas půl roku před zahájením provozu prověří, co by se dalo někde z kopřiv vytáhnout. MD – neskutečná banda.

noerf

Pokud máte na mysli 30 motoráků řady 854, které jsou staré 50 let (1968-1070) a před 20 lety prošly rekonstrukcí (1997-2006), tak hodnota kovového odpadu bude jistě větší než účetní hodnota.
Jednotky 843 by mohli nahrazovat jednotky 854 automaticky i bez dohody s objednateli (843 má větší kapacitu sedících cestujících a je mladší – pro objednatele, má nižší náklady – pro dopravce).

všd

O tom není sporu. Tady je spíš problém zbývajících 810, zvláště co nejsou RegioMouse, nebo třeba Os vedených 754, namísto 854+2*054+854 okolo Brna nebo z Plzně do Domažlic (ale tam jde o 2 nebo 3 páry). Pak tu jsou relativně nové, ale zcela zmršené 814.2, ty dávají smysl jen na 210, kam souprava 854+054 nesmí.

Jan Sova

musí jezdit, ani Čína šrot nebere….

Lemmy

Sorryjako – firma, která neumí ani udělat a realizovat strategii obnovy motorových jednotek, do tohoto segmentu nepatří.

ABC

30 funkčních vozidel daňového poplatníka

hmmm …. ale když se řešil převod nadráží co ČD dostaly od státu zadarmo zpět na stát, to se zrovna netvářily že se jedná o budovy daňového poplatníka, že. Danový poplatník si je nakonec musel zpátky koupit, neboť ČD, a.s. jsou obchodní společnost jako každá jiná. Nebo aspoň tehdy byla, že.

švestka

Krnov dostaly dražší ČD, tak si ty jedovatý slinty můžete ušetřit.

xyz

„30 funkčních vozidel daňového poplatníka bude v kopřivách.“
Ne, 30 vozidel ČD, a. s.

Mimochodem vozidel, která dle vyjádření tehdejšího představitele ČD, a. s., byla účetně odepsána již v roce 2006. Hovoříme tedy o „rakvích“ řady 843.

„Opravdu komický byl ten rozdíl koruna u Opava Krnov. Zrovna cca o korunu. To je mi taková náhoda, že tak těsně.“
Není divu. Oba dopravci museli nabídnout stejný počet vozidel (+ s tím spjatého personálu).

Zato na oné dvojici rychlíkových linek v severních/východních Čechách nabídla Arriva lepší řešení co do využití vozidel/personálu (ostré obraty v Pardubicích) = o to levnější nabídka.

Milan

Ostré obraty a taky efektivnější posilování kaapcity.

Vít Jůza

To, že je něco účetně nebo daňově odepsané, fakticky nic neznamená!

Paja

A co fakticky něco znamená?
Já jen že už několik let si primát „nejztrátovější“ linky přehazují linky na které se přesouvají 750.7, protože jsou po reko a mají velké odpisy. Takže napřed byl nejztrátovější Švejk, pak Rožmberk, pak tuším něco na severu a teď to je Rakovník.

všd

Na Rakovník hrála roli nerovnoměrná vytíženost po Stochov a dál do Rakovníka a nízká rychlost spojení Praha-Rakovník. Švejci na tom jsou podobně, taky z velké části vzduchovoziče (mnohem víc, než rychlíky na 070). Nešlo pouze odpisy 750.7.

xyz

A když měly ČD, a. s., možnost tu vytíženost rakovnických rychlíků lépe rozprostřít (Desiry, kde jedno z nich by bylo v žst. Kladno odpojováno a přecházelo by za chvíli na protijedoucí R), tak toho nevyužily (zatímco Arriva tohoto systému nyní využívá). 🙂

realista

Desira jsou vozidla vhodná na osobní vlaky, ale ani v tom případě ne na delší trasy, a tedy rozhodně ani na ty (rádoby) „rychlíky“ z Prahy do Rakovníka či do Protivína!
Ani ARRIVA vlaky nevozí své rychlíky Desiry jinak než z nouze – takoví hlupáci tam nejsou.

ezechiel

cili kdyby pak z ministerstva oslovili jeste jednou ceske drahy aby jim nabidly cenu pro takovehle reseni s ostrymi obraty, je mozne, ze by nabidly nizsi cenu, zejo?

xyz

Tu cenu s ostrými obraty mohli navrhnout hned (ovšem za předpokladu, že by sehnaly, resp. měly odkud přesunout, dostatek řídicích vozů k tomu, aby tam ty ostré obraty mohly provádět).

Žádný „druhý pokus“ v této věci neexistuje.

Leden

Jsme neschopní a drazí v ČR a pšenka automatického bagrování už nám tu nekvete, tak se musíme aspoň tvářit, že „pošilháváme“ po zahraničí.

noerf

No DB a ÖBB konkurovat nebudou. Takže zbývá Slovensko, Polsko, Maďarsko. A tam je otázka, s čím by tam jezdili. Dieslové jednotky nevysoutěžili ani pro provoz v ČR, takže jen elektrické jednotky, ale ty budou mít volné dle výrobních kapacit za tři, čtyři roky. A nemyslím si, že by Polsko či Maďarsko chtělo pouštět dopravce ze zahraničí do regionální dopravy. Naopak s dálkovou bez objednávky problém nemají, jenže do ČD neumí.

-TR-

V Polsku to hodně záleží na jednotlivých vojvodstvích, které objednávají dopravu, podobně jako u nás kraje. Často mají zřízené vlastní dopravce, které upřednostňují.

Leden

V Polsku ta vojvodství, která berou železniční dopravu vážně, už dávno mají své „samosprávné“ dopravce (KD, KW, KM, KMł, ŁKA, KŚ) a ta, která to mají na salámu, to bagrují Polregiu. Slovensko místo otevírání trhu naopak zavírá a ochraňuje ZSSK, Maďarsko provedlo velkou redukční vlnu a soutěžit nebude už proto, že to je „protest proti EU“. Hydry leda tak do Rumunska.

švestka

Tak to aby šotouškům obnovili Panonii, aby tam dojeli pohodlně bez přestupů a hlavně zadarmo!

všd

Na Slovensko by mohly jen v režii ZSSK, nejspíš na rychlíky Zvolen-Košice, aby tam mohl být dvouhodinový takt.

Lemmy

Jojo, jak jste to tu vypsal, tak ČD neumí vlastně nic, co by někoho v zharaničí mohlo oslovit.

noerf

Lemmy: ono je to i důsledek prostředí ve kterém se ČD pohybují. Zatímco ČD jsou zvyklí na objednávku že strany MD, krajů a zároveň mají většinu zaměstnanců v železničních uzlech a efektivita se na ČD nikdy moc neřešila. Na druhou stranu Regiojet i jeho matku Student agency působí hlavně na trhu, kde není objednávka MD, krajů, takže jsou pro něj cestující naprosto zásadní a vidí i potenciál cestujících jinak než ČD a hlavně si dokáže návaznými autobusy pomoci k tomu dostat lidí do vlaků. Všimněte si, že většina linek Praha – Ostrava u ČD končí v Bohumíně, Regiojet jezdí do… Číst vice »

Paja

No takže šanci mají na Slovensku, když bude příznivé postavení Saturnu …

Marcel Štancl

Bratislava – Komárno by se 854 hodila pokud by to bylo s dostatkem přívěšáků

dopravák

Možná snad na nějaké zrychlené špičkové Sp vlaky (a ještě asi nejlépe navíc jen jednorelační) – na zastávkové osobní vlaky by tam byly k ničemu.

Marcel Štancl

Bratislava – Komárno je nedořešené. A hlavně díky Arrivě se zlikvidovaly rychlíky Praha – Harrachov neboť krám řady 845 na zubačku nemůže.

pozorovatel

Nechápu sice, proč za to Arrivě ještě děkujete, když vám to přitom tak vadí, ale končit ty spoje na Mýtinách (v Harrachově) stejně k ničemu nebylo – když nedojely aspoň do Sklářské Poruby, tak jich (těch „přímých vozů“) asi ve skutečnosti nikomu ani příliš líto není.

Marcel Štancl

Líto je to všem akorát na to kašlou objednatelé dopravy. Musela by se obnovit výhybna Jakuszyce a pak bez potíží do Sklářské Poruby, kde jsou přímé relace až do Varšavy.

Jan Sova

Si můžou zaplatit postrk Faunem z Tanvaldu do Harrachova…. S cenou by se pod ČD i tak dostali…