Rozhovor: Vlak je mnohem lepší způsob cestování než letadlo, říká Mark Smith, pan Seat61.com

Glacier Express na Albulabahn. Foto: Rhätische BahnGlacier Express na Albulabahn. Foto: Rhätische Bahn

Autor známého portálu o cestování vlakem chválí za velké zlepšení České dráhy.

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IBM

No nevím, jet do New Yorku vlakem… 🙂

Surio Mario Martinez Suarez

Proč to není já klasický podcast (nahrávka)??
Určitě by to bylo mnohem zajímavější a mělo by to větší dynamiku..
Takhle rozepsaný je to utahaný, vážně nuda…
Pokud nikoho takovýho nemáte, já Vám to milé rád odmoderuju..!

Bjorn

Pana Smitha si velice vážím a jeho vynikající web seat61 sleduji už prakticky od prvopočátků a v mnohém mne také inspiroval, poradil a usnadnil cestování vlakem. Na oplátku i já jsem občas ze svých cest posílal panu Smithovi aktuální informace a zkušenosti z vlakové dopravy v daných zemích severu a východu, kde se nejvíce pohybuji pracovně i volnočasově. A také je zřejmé, jak se mezinárodní vlaková doprava v průběhu času naprosto měnila a optimalizovala v reakcích na nové cestovní trendy a konkurenční druhy přeprav. V současnosti mezinárodní vlaková doprava z/přes ČR trochu tápe a hledá kompatibilitu s evropskými green plány… Číst vice »

Jarda

lepší než letadlem? Možná ve vnitrozemí, ale mezi státy, to fakt ne, pokud teda necestujete v nějaké kryokomoře nebo tak něčem, jako dřepět celej den ve vlaku/buse to fakt ne. zatimco letadlem je to za 3 hodiny tak vlakem/busem třeba za 12.

původní Jakub P

U cesty vlakem začíná dovolená/výlet už usednutím do vlaku na nádraží ve výchozím městě. U cesty letadlem až když se dostanu v cílovém městě z letiště, do té doby je to nepříjemnej stres, kterej se nedá počítat jako volno. Cestou zpátky je to podobný. Chápu, že to tak nemá úplně každej, ale docela tipuju, že Mark Smith dělá seat61 především pro nás, kdo to tak máme…

Jenda

Tyjo to je zajímavé, jak to mají lidi různě. Já to mám přesně obráceně 😀 Nalétáno mám něco přes 100 letů a asi nejhorší, co se mi kdy stalo, bylo zpoždění pár hodin. V drtivé většině případů všechno dopadlo přesně dle plánu a očekávání. Naopak u mezinárodních vlaků vždycky trnu až do chvíle, kdy vystupuju v destinaci (pokud prostě potřebuju z A do B a pokud možno na čas). Protože ve vlaku už se mi stalo snad všechno. Každopádně poslední větou jste to ale shrnul výstižně 🙂

původní Jakub P

Jo, samozřejmě, že i při cestování vlakem se může stát ledacos. Ale případné problémy stejně nemá většinou moc cenu řešit dopředu (samozřejmě kromě rozumného nastavení rezerv, atd.), takže se jimi nestresuju a řeším je, až když přijdou. A ono je to většinou úplně v pohodě, maximálně taky nějaké to zpoždění. Nic horšího, než taky těch několik hodin zpoždění jsem zatím nezažil. Oproti tomu lítání je stres a opruz už v základním nastavení, když se nic nestane. Už odbavení je na třech místech (odevzdat velkej batoh, security, gate). S opruzovými prkotinami typu váha a rozměry zavazadel (ve vlaku je to v… Číst vice »

Adam

Hodně záleží na vzdálenosti, do Vídně, Bratislavi, ale i Budapešti je vlak lepší než letadlo. Když připočtete cestu na/z letiště, bezpečnostní kontrolu, místo na nohy v letadle. Ve vlaku je navíc hospoda s plnohodnotným jídlem a čepovaným pivem. Na druhou stranu do Říma, Madridu je vlak samozřejmě blbost.

honza_kl

Noční cesta v lůžkovém voze je ale OK i na větší vzdálenosti… pokud je k disposici a je bez přestupu…

Michal Štěpán

Dost často jezdím trasu Köln – Toulouse za 8h47 vlakem s hodinovým přestupem v Paříži, který je tak akorát. Nezdržuje to a zároveň je tam určitá rezerva v případě zpoždění do 20 min. Když to porovnám s cestou přes Frankfurt ICE + let LH, je to o něco pomalejší, ale ne nijak významně. Při započítání všech časů dávám centrum – centrum letecky za 6h15, ale je to opruz, protože skoro nemohu cestou pracovat. Pro porovnání, kilometricky daleko kratší cestu Köln – Praha dává vlak za 8h33 s přestupem v Nürnbergu (který je v pohodě s dostatečnou rezervou) a v Chebu… Číst vice »

Twix

Tu cestu Köln (resp. Essen) – Praha vlakem jsem si teď vyzkoušel a nebylo to špatné, pracovat se dalo, žádné dlouhé hodiny za volantem ani riziko že Eurowings začnou zase stávkovat. Nevýhoda vlaku byla akorát v tom, že v Norimberku je sice 45 minut na přestup, ale ICE mělo celou dobu 35-40 minut zpoždění, a ten spoj do Prahy byl už poslední. Jakmile se bude dát jet z Prahy do Norimberka přímo a aspoň o hodinu rychleji, udělá to hned velký rozdíl.

Lang

Autor známého portálu? Jak je možné, že jsem nikdy na něj nenarazil, když posledních 12 let najezdím vlakem ročně přes 37 tisíc km?

Tomáš Záruba

Že něco nezná rudolfinský komoří ještě neznamená, že to zejména v anglickojazyčném světě není i přesto dost známé, zejména mezi lidmi hledajícími informace o cestování.

Lang

Však já neříkám, že je to jeho chyba.

Mysel

Jiste, i cesta muze nekdy / pro nekoho byt cil. Pak je ale jakykoli oblibeny dopravni prostredek subjektivne vzdy „lepsi zpusob cestovani“ nez jakakoli alternativa.

xyz

Omlouvám se fanouškům železnice, ale cestovaní vlakem do zahraničí je pro bohaté lidi. Vlakem jezdím akorát do Berlína nebo Hamburku, kde lze v předstihu koupit jízdenku za 380 Kč respektive cca 500 Kč. Itálie výhradně letadlem, kam lze často koupit letenku za cenu jízdenky Pha-Ostrava. Brzo ráno nasednete do letadla a v devět dopoledne se již procházíte po Benátkách. Jednou jsem jel nočním vlakem Termini – Vídeň. Cena v předstihu za sezení cca 29 Eur, normálně cca 90 Eur. Již nikdy více, za to nepohodlí a ztrátu času to nestojí, mám to jen jako nouzovou variantu návratu. Po Itálii ale… Číst vice »

xyz

Jen dodám, že výše uvedené psal někdo jiný s tímtéž nickem než já, který jsem psal mj. komentáře pod stejným nickem níže.

U mě je rozdíl v tom, že v trase Řím – Vídeň jsem jel 2x (v opačném směru 1x) vždy na Interrail + 14eurová rezervace za místo k sezení.

xyz

Nediskutuji tady často, ale nick xyz jsem použil už cca před rokem nebo dvěma u satirického textu o dálnici kolem Litoměřic a používám to jako anonym i jinde, takže sorry…

Jan

Minulé léto jsem se snažil dojet do Itálie nočním vlakem, ale ty ceny mě fakt odradily. Takže jsme skončili u levné linky Praha – Bologna a do Rimini dojeli ten kousek vlakem, dále pak do Říma také (a otamtud zase letadlem, ale jinam).

Pavel

Můj názor je, že to není levné (což daleké cesty mimochodem nikdy nebyly), ale nesouhlasím s tím, že je to pro bohaté. Jsem učitel a po Evropě s rodinou nelétám. Každý má nějaké priority a každý má právo si nějak dělat radost a vnímat luxus jinak. Pro mě je radost cestovat tak, že 1, kolem sebe nechávám co nejmenší hluk a smrad 2, nemusím spěchat 3, netrávím čas na sterilních a předražených místech bez genia loci, která se mi nelíbí. Prostě ctím princip, že uklidit po sobě je slušné. Pokud by lidem šlo o poměr cena/výkon v dopravě na dovolenou,… Číst vice »

xyz

To je právě paradox nízkonákladových aerolinií, že i daleké cesty mohou být levné. Když jsem poprvé letěl do Lisabonu v roce 2001, stála mě letenka cca 16 000 a byla s přestupem. Před koronáčem jsem letěl z Norimberka nebo Regensburgu (už si nevzpomínám) do Porta za 50 eur, i teď se lze do Portugalska dostat za 2000 Kč, pokud jste variabilní v čase a místě. Má to však odvrácenou stranu – díky levným letenkám overturismus prakticky zničil Alfamu a podobně atraktivní místa a je tedy otázkou, jestli tam má smysl ještě jezdit, byť je to levné. Tohle už tam neuvidíte:… Číst vice »

původní Jakub P

Jinými slovy, je to levné pro toho, kdo letí, protože na negativní dopady (a u letů s nízkonákladovkami z malých letišť i na tu letenku ve formě dotací na linku) se mu skládá spousta jiných lidí…

Ve skutečnosti to je z celkového pohledu furt stejně drahé, ne-li ještě dražší…

xyz

U naprosté většiny vlakových spojů se na tu jízdenku zase skládají i veřejné rozpočty, že.

(pozn. jsem ten druhý „xyz“ než na kterého jste reagoval)

xyz - firon

Končim s xyz (ten „první“ xyz), začnu používat firon… :))

xyz

Končim s xyz (ten „první“ xyz), začnu používat firon… :))

původní Jakub P

Prakticky u všech. Pokud nejsou dotované přímo ty spoje, málokde se přímo uživí infrastruktura, kterou využívají.

Ovšem když se to vezme včetně těch dopadů, tak furt v menší míře, než na ty levné letenky.

Surio Mario Martinez Suarez

My jsme po severní Itálii těsně před Covidem jezdili regionálními vlaky město – město kolem 9€ za jízdu a byla vždy cca hodinku plus mínus…

Adam

Máte naprostou pravdu, cenově jsou železnice na západě mimo realitu a je levnější jet sám vlakem, z léta mám srovnání kdy mě benzín Berlín – Hamburg stál cca 700 a DB nabízeli lístek od dvou litrů výš. V některých zemích (typicky Skandinávie), je pak další problém, že expresní vrstva bývá vymístenkována ještě dřív než letadla a plánovat přesnou trasu dva měsíce dopředu opravdu není můj koníček.

Adam

Teď koukám…jet sám autem samozřejmě. A to říkám jako člověk, který vlakem jezdí rád a po Čecháchbi docela často, ale prostě nejsem chodící kasička pro západoevropské dopravce.

původní Jakub P

A je to tím, že vlaky jsou tam tak drahé, nebo tím, že auta a infrastruktura pro ně a řešení následků s jejich počty spojených, jsou silně dotované?

původní Jakub P

Nemluvě o tom, že počítat v provozu auta jen benzín je jako počítat do nákladů na vlak jen trakční elektřinu…

Adam

No tak s ohledem na to, že auto potřebuje každý tak jako tak, tak počítat do toho povinné ručení je blbost, to budu platit i když bude stát. Jo můžu do toho načíst nějakou spotřebu oleje (pár korun) a amortizaci, a i kdyby ta amortizace byla 100, tak jsme pořád někde jinde než je cena vlaku. Naopak přínosem je flexibilata, rozhodnu se a jedu, proti tomu mi vlak musí nabídnout něco navíc. Zrovna ČD to umí, pohodlné vozy, jídelní vůz, možnost dát si čepované pivo. Ale zrovna u DB, kde jsem jel ICE4 a vlak přeplněný, sedačka šla sklopit tak… Číst vice »

Adam

Tak ono je to tím, že tam v expresní vrstvě nefunguje trh ani mezi největšími městy, ta parodie Flixtrainu v podobě pár výstřelů denně ceny nijak nesrazí, jako se stalo Praha-Ostrava a lidi začali jezdit vlakem. Na autech nic dotovaného není, naopak platí spotřební daň z PHM, DPH z toho a většině států i dálniční znamku/mýto.

Adam

Jo a ještě jsem zapoměl na největší bordel DB – místenkový systém. U DB není vůbec možnost zvolit si místo a tři lidi dali místo ke čtyřce, tak dva dali do dvojky v řadě a třetího kamsi do vozu. Když a někým cestuju vlakem, očekávám, že si místo vyberu z plánku a budu s ním také cestovat. Ne že budeme rozstrkaní po celém voze.

xyz

Můžete jet bez místenky. U DB to naštěstí ještě jde.

Adam

No s tím mám zase jinou zkušenost. V akci nám DB prodali jízdenky na IC Hamburk – Kodaň tři měsíce dopředu, po cca měsíci je napadlo, že ten vlak udělají nově povinně místenkový v úseku Hamburk – Padborg, takže jsme si ještě museli dokoupit místenku, protože akční jízdenka prodaná na ten samý vlak vrátit nešla. Jako typické šméčko nechci slevu zadarmo, takže díky, ale DB už never more. A je to i o té kultuře, něco takového by se u nás profláklo do novin a zcela jistě by to dopravce típnul a možná i s personálními následky.

Vojtěch

Je to případ od případu. Cena jízdenek na vlak stoupla za rok o cca 15%. Ceny letenek stagnovaly kvůli covidu, teď půjdou i kvůli nedostatku vyrobených letadel nahoru. Od roku 2027 bude navíc na letadla uhlíková daň a než letadla přejdou na šetrnější a levnější paliva, dojde k dalšímu zdražení. To už může vyvolat cenovou paritu mezi vlaky a letadly.

Vtvt

Děkuji za pěkný článek

Ondra

Pryč s těmi mínusáři, vždyť na tom příspěvku není vůbec nic špatného.

Vlakem s kolem

Diky, rozhovor s tímto panem bych nečekal. To překvapilo a potěšilo, protože rad ctu jeho web.

Michal

Porovnáváte neporovnatelné, protože vlak a letadlo nemůžete dát globálně ve všech případech do jediné úměry. Je rozdíl zabít z Prahy do Lyonu celý den včetně noci vlakem, nebo 2h v letadle, to samé Paříž, to samé Barcelona, to samé Benelux, GB, Řím nebo další regiony ve Španělsku. Jenže tímto směrem se z ČR ani výhledově nic zrychlit neplánuje, ikdyz k tomu dostat se s TGV z Prahy do Paříže pod 6h potenciál je.

Ketchup1970

Naprosto nechápu dva druhy lidi. První srovnávají cenu jízdenky na vlak s cenou pohonných hmot pro jízdu do cíle svoji Fabii či Octavií . Pomíjejí všechny ostatní náklady. Druhy typ zas koukne na letový rad a vidí dobu letu a tu položí proti jízdě vlakem. A zřejmě bydlí na letišti nebo alespoň na Přední Kopanine nebo v Horomericich a letadlem se dostanou přímo na Champs Elysee. Nebo tak nějak . Můj let do Paříže trval se vším všudy v obou případech víc než jenom 1:45 co psal web. Trval: hodinu na letiště , hodinu čekání na odbavení a hodinu zpoždění… Číst vice »

Tom

Bydlím v Nebušicích, takže u letiště pro mě platí. Létáme často, ale teď po Covidu je to čím dál otravnější. Stálé změny/rušení (hlavně Lufthansa Group), problémy s přestupy, s větší časovou rezervou na letiště apod. Problémem je, že Prahy např. do Bruselu se není jak rozumně dostat. Za nějakou dobu se budeme na služebních cestách dělit na východ (letecky kvůli infrastruktuře) a západ (vysokorychlostním vlakem).

O.K.

Opačný extrém jsou zas lidi, co evidentně bydlí na hlaváku a v cílové destinaci je také zajímá zřejmě jen hlavní nádraží, popř. bydlí v nějakém luxusním hotelu přímo v centru města.

Honza

Trochu mi chybí v kalkulaci cesta na nádraží a hlavně zpoždění vlaků, takhle porovnáváte neporovnatelné.

Mufiklo

1/ když už to auto máš doma před barákem tak pořizovací cenu už asi neřešíš
2/ A taky je nějak jedno jestli musím jet na Hlavní nebo na Ruzyni, zabere mi to podobně času a jestli chceš jet autem tak na hlaváku se blbě parkuje. A hlavně ta cesta letadlem má úplně jiný Vibe.

původní Jakub P

ad 1) Pořizovací cenu ne, na tu je ve chvíli, kdy auto stojí před barákem, skutečně pozdě. Ale je tu taky prodejní cena (která klesá s nájezdem a celkovým opotřebením, které zase závisí na nájezdu). Případně doba, po kterou nebude třeba řešit pořizovací cenu dalšího auta (nebo jak se obejít bez něj). Cena servisu, cena spotřebáku typu gumy, brzdy, atd.

ad 2) jo, úplně jiný vibe to je. Tak jiný, , že když opravdu nutně nemusím, letadlům se vyhnu. Vlak je oproti tomu klídek a pohoda s minimem buzerace.

Vojtech

Praha Paris jsem vlakem před měsícem jel a jediná komplikace časová je rychle se dostat známého skanzenu do Norimberka nebo Dresden. Cena 199 EUR za dospěly a 2 děti 1 trida kupovano den před odjezdem, kombinace ICE a TGV. Letecky by to bylo dražší a časové reálné s cestou na letiště a z letiste dost podobně. Lyon je dal. Řím v 9 ráno jediné vlakem ( Night Jet z Vídně) za 120 EUR za 2 lidi je taky v pohodě. Letadlem jediné s hotelem anebo nejdřív v 11 ve městě a v noci vstávám s detma a jet na letiste… Číst vice »

Adam

No 199 Eur je cca 4900 Kč, autem byste dal cca 2700 za benzín + 700 za mýto ve Francii, docela úspora. Dálniční známku u nás nepočítám, tu musím mít na autě tak jako tak. Prostě vlak musí být levnější a nabídnout služby navíc. U cesty Praha – Paříž s hromadou přestupů je navíc riziko ujetí přípojů doby EC Goethe, kde si člověk sedl a jel jsou dávno pryč.

Ondraa

To spojení mezi Vilniusem a Varšavou je realizováno přes Rail Baltica? Popřípadě nevíte, jak dlouhá je jízdní doba mezi těmito městy?

Ondraa

Nemáte někdo informace, jestli to spojení Vilniusu a Varšavy už je realizováno přes Rail Baltica? Případně by mě taky zajímala jízdní doba mezi těmito dvěma hlavními městy.

hoholu

Rail Baltica ještě nestojí..

noerf

To pozitivní je, že jsme součástí prostoru, kde se dá vlakem rozumně cestovat mezi státy (střední Evropa), což je v západní Evropě problematičtější.

Jenda

Tyjo…co? Paříž-Brusel hoďka a půl, Paříž-Amsterdam 3h, Paříž-Ženeva 3h, Frankfurt-Brusel 3h… Oproti tomu ve střední Evropě jsou to poloviční vzdálenosti za dvojnásobný čas.

Plecháč

Tak třeba Španělsko – Francie nebo Španělsko – Portugalsko nejezdí téměř žádné dálkové vlaky. Spojení z Francie na východ je dobré, ale zase za to pořádně zaplatíte, jen se podívejte na ceny Thalys.

Jenda

Tak pán mluvil o západní Evropě, ne o jižní, tak jsem dal příklady ze západní Evropy. Ceny jízdenek např. u Thalysu mi přijdou ok i pro Čechy, natož pro místní, kteří mají cca třikrát vyšší mzdy.
Jinak mezi Španělskem a Portugalskem je to spojení katastrofální, to máte pravdu, vůbec nerozumím tomu, proč to tam v 90. letech tak do-ebali. Tam, kde jezdí na čáru Španělé, vytrhali koleje Portugalci, a tam, kde jezdí Portugalci, je zase vytrhali Španělé. Jediná přeshraniční trať je aktuálně myslím Elvas-Badajoz, kde jezdí jeden motoráček denně.

Pako

Chtěl jsem jet vlakem do Portugalska. Teoreticky by se to dalo za den a půl nebo přes dvě noci, ale těch přestupů na trase je opravdu dost a místy to nabízí jenom několika hodinové utrpení v autobusu. To opravdu nemusím. Kdyby jste tu někdo přidal tip na cestu pouze vlakem, tak budu rád.

Jenda

Taky jsem chtěl. Ale když jsem viděl, jak by to vypadalo, udělal jsem si z toho „cesta je cíl“ na 4 týdny s Interrailem a navštívil při tom asi 7 dalších zemí 😀 Do Barcelony se to dá z Prahy vcelku pohodlně se 2 přestupy asi za 24 hodin, o tom tady někdy před rokem byla i reportáž. Ale pak začíná ta zábava. Pojedete s jedním přestupem přes Madrid buď do Badajozu nebo do Huelvy. Obojí trvá asi 8 hodin. Z Badajozu pak můžete motoráčkem přes hranici do Entroncamenta a odtamtud do Lisabonu (jezdí to jen jednou denně a přestupy… Číst vice »

Vlakem s kolem

Vigo-Porto pres Valencu už nejezdi?

Jenda

Jo máte pravdu, jednou denně snad ještě jezdí. Ale tohle spojení jsem vždycky trochu vypouštěl, protože prakticky se dá použít jen pokud je vaším cílem Galicie.

Rene

joo to jsem jel skoro pred triceti lety, to bylo super! .. podel pobrezi.. pokud si to pamatuju spravne #90s

xyz

Jedna z tratí by snad měla být sjízdná na obou stranách (Fuentes de Onoro – Villar Formoso), jenž – bez osobní dopravy (posledním spojem byl noční vlak Madrid/Hendaye – Lisabon, ale „dočasně“ zrušen v 3/2020 kvůli covidu; nikdy poté již neobnoven). 🙁

Vojtěch

Chudák my Moraváci 😥

Ketchup1970

Barcelona Paris Est jede TGV přes Montpellier .

Vojtech

Paris -Furt in wald 149 EUR ICExTGV. Pokud drahé, tak jsou verze za 70 EUR, ale aspoň par dni dopředu. Už jsem jel v ČR dráž (Praha -Morava) než Praha -Bellizona (za gottharskym tunelem)

Anonym

Treba Pariz – Brusel zacina na 29 eurech a je to zhruba 2x rychlejsi nez po dalnici bez provozu, kde jeste navic date 15 eur jen za mytne. Ano, kdyz kupujete listky bliz k odjezdu, tak se dostanete az tusim k 99. Takze je to o tom jak moc jste schopny planovat. Za covidu jsem jeden cas jezdil na vikendy pravidelne autem, ale v okamziku, kdy zacaly jezdit vlaky normalne, tak bylo jak casove, tak financne, tak i komfortem lepsi dojet do Bruselu v patek vecer, zaparkovat a vlakem do Parize, kde pak clovek mel skutecne cely vikend (odjezd typicky… Číst vice »

Aleš K.

A vlak je prostě lepší než cesta letadlem,“ říká Smith.

Zdaleka ne vždy. Například při cestě z Česka do Španělska či Řecka třeba bych nikdy nezvažoval jestli tam jet letadlem či vlakem. Tato varianta by nikdy nenastala. Zvažoval bych pouze jestli letadlem či vůbec. Přesně naopak to je ale zase s Polskem, Německem, Rakouskem….

Desper

A co teprv jiný kontinent, jak sám uvádí. Je to hodně ultimátní vyjádření

Kandelábr

Jak sám píše, do Kanady se dopravoval lodí

Původní Aleš

Pan Smith má ale určité argumenty. Víceméně říká, že cesta je cíl. Pokud Vám jde o to, co nejrychleji být v cíli, tak letadlo je samozřejmě jasná volba. Není to ale to pravé cestování.
Osobně jsem byl v Řecku mnohokrát jak vlakem, tak letadlem. Jednou jsem jel dokonce na prakticky jeden zátah z Edinburghu do Athén. Ve Španělsku jsem byl vlakem párkrát. Vše byly zajímavé cestovatelské zážitky. Ale s dětmi bych to asi už nedal 😀

Aleš K.

Ano, pokud je cesta cilem tak to je pak jina. Kolik ale asi tak % takovych cestujicich at uz ve vlaku ci letadle je 🙂

kix

někdy noční vlak s přespáním může být ve skutečnosti rychlejší než letadlo, protože si ve vlaku dáte večeři, osprchujete se, vyspíte se a jste v cíli. Takže v podstatě časová ztráta jsou jen nástupy a výstupy v ideálním případě, to u letů na kratší vzdálenosti realizovat nelze a je tam spousty promhraného času. Takže dopravit se někam za 8-10 hodin nočním vlakem je ve skutečnosti menší časová ztráta než za 4 hodiny letadlem

RHood

Před cca 11 lety jsme byl u EK v BRU. Známi, který tám působí mně a mému kologovi jednozančně řekl, zapomeňte na leteckou dopravu vrámci EU prostoru jako hlavní způsob přepravy. VRT je budoucnost. Vytáhl strategický materiál rozšiřováníní VRT včetně mapy. Vše nám bylo s kolegou jasné. Žádne létaní na linkách jako PRG-FRA, PRG-BUD, AMS-BRU, AMS-CDG, CPH-AMS, MAD-CDG, atd.

Původní Aleš

Kdy se začne stavět VR spojení PRG-FRA? :-)))

Vojtech

Bohužel se nepostavilo za Havla společně s D5, ani neklapla verze, ze za olympiádou v
Leipzig ve 2012 nám Němci skoro grátis postaví VRT Praha – Leipzig – Halle (letiště – letiště )l Teď je šance krusnohorskym tunelem anebo dal autem do Dresden

Jindřich

Co s tím má společného Havel?

Ketchup1970

Až bude vrt prg Budapešť bude tady ještě EU ?

Ivan

Já už jsem těch plánů na krásné světlé zítřky zažil ve svém životě tolik, že už je ani nevnímám. A zrovna spojení Praha – Frankfurt (M) je krásným příkladem toho, že dříve bylo lépe – jezdil přímý vlak. Dnes je to s přestupy, což v praxi znamená ujeté přípoje. Děkuji, nechci.

xyz

Hodně vám to přeji. Mně tyto vzdálenější destinace začaly víc zajímat až v posledních letech, kdy je o to složitější se do nich vlakem dostat, právě vlivem mezitímního zrušení těch nočních vlaků.

A využívat denní vlaky (pokud vůbec existují) pro větší přesun mi přijde nelogické, protože ve dne by se měla poznávat jednotlivá města či ty které kratší úseky tratí.

Ketchup1970

Letadlo je jasná volba pouze na velké vzdálenosti . V západní Evropě do 1000 kilometru má vlak co říct . Paris Nice volí spousta lidi vlak a do Lyonu či Bordeaux taky letí jenom část pokud vůbec ty lety existují u AF. Nemluvě o zdravotních výhodách vlaku – je někomu špatně v letadle.

Roman Soudný

Kdyby zkusil třeba First Class u ANA tak už ho do vlaku nedostanou. Tam se mi vážně nechtělo vystupovat.

Původní Aleš

OK. Kolik lidí na to má, resp.kolik dalších lidí si to může dovolit pravidelně jako award? Já třeba teď poprvé poletím TATL v businessu… Bavme se o reálných možnostech průměrného cesťáka.

Martin Verner

Jak odkud a jak kam. Jasně, z Prahy do Drážďan nebo do Berlína je vlak jasná volba. Byl by i do Mnichova nebo Norimberku, kdyby tam byla rozumná trať… ale ta není. Kamkoli dál na západ přestává vlak dávat smysl (Praha-Frankfurt/M kolem osmi hodin, letadlem za hodinu, s transfery a odbavením za tři), ledaže pojedete přes noc… a to moc nemáte čím, nebo vás čekají lahůdkové noční přestupy. A pokud pojedete třeba z Ostravy, jstě čtyři hodiny mínus už v Praze. Polsko je na tom podobně, Cieszyn nebo Katowice jsou úplně jinak dostupné než Varšava, natož nedejbože Gdaňsk nebo Bialystok.… Číst vice »

Twix

Víceméně souhlasím, akorát Praha – Frankfurt má aspoň tu výhodu že spojení existuje prakticky každou hodinu (plus jsou tu spoje i přes Drážďany) a paradoxně mi vlak z Prahy do Frankfurtu nebo Porúří přijde použitelnější než do Norimberka, přes který jím jedu stejně. Jen do Norimberka to asi nemá nikdo problém odřídit, ale třeba Köln bych autem pravidelně dávat nechtěl. A ve vlaku aspoň udělám něco málo do práce. Samozřejmě je ale třeba odstranit tu tragédii se dvěma přestupy do Norimberka.

původní Jakub P

JJ, z ČR vlakem na západ je nejhorších těch prvních pár set km…

xyz

Tam byste ani neměl z čeho vybírat – právě proto, že např. směrem do Řecka mezitím zanikly i ty noční (ba i denní) vlaky.

I když je jasné, že i tak byste vybral letadlo, které je mnohem rychlejší v takové relaci.

Vlakem s kolem

Lze porad jet přes Itálii. Z Prahy pres Villach do Udine, pak Itálií na jih do Brindisi a pak lodi do Patras. Potom, pokud chcete do Atén, tak kvůli modernizaci je nutné jet asi 30km busem, ale pak už zase navazuji vlaky.

Vlakem s kolem

A co vlakem do Brindisi pak lodí do Patras? Ano, rychlejší to není, je to cesta na 3 dny, ale také se nepředpokládá, ze takovou štěrku pojedete někdo, kdo nechce, aby cesta byla cil. Cesta z Londýna do Prahy také není o čase. Myslím, že každý kdo chce, chape rozdíl mezi cestami nad 1000km letadlem a vlakem.