Rozhovor: Práce na tunelu Pohůrka stojí. Projekt je nutné upravit, říká šéf ŘSD Mátl

Budoucí D3 Úsilné - Hodějovice, aneb obchvat Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudoucí D3 Úsilné - Hodějovice, aneb obchvat Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Z kilometrového tunelu Pohůrka na D3 v Českobudějovické pánvi, který vzniká na nejnižším místě celé dálnice, se stává i dosud

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Dovolím si pánům z ŘSD připomenout následující: Českobudějovická pánev je zvodněné území od nepaměti, kdy tato pánev vznikla. Budějice jsou postavené doslova na bažinách. Současné sucho tyto zásadní markanty zvodnění potlačuje, ale nemění, navíc lze očekávat opět deštivější období. Problém nestability v místě tunelu zcela chápu a divím se, že projektant od počátku nepočítal s historickou hydrologií území. Srovnání s Blankou kulhá na obě nohy, tam nezpůsobil propad materiál, ale nižší než projektovaný počet výztuží – typické šetření na nepravém místě. Zde je ale projekt od počátku vadný (nejsem autorem v článku zmíněného dopisu), protože pracuje s vadnou prognózou sucha.… Číst vice »

Přemek

Koukám, že níže to průvodič upřesnil, díky.

žlutý klandr

Jinými slovy, projektant a autorský dozor nevzali v úvahu reálné podmínky lokality. Čekal bych reklamaci díla a smluvní pokutu. Všechny normy, příručky a učebnice projektového řízení (třeba INCOSE) jasně říkají, že projektová příprava je naprosto klíčová pro řízení nákladů a harmonogramu, a že optimální náklady na přípravu jsou kolem 15% ceny celého projektu. Kdy už se ŘSD naučí dělat svoji práci ? Proč máme pořád platit za jejich lajdáctví a neprofesionalitu ?

Anonymus

Tak hlavne to dobre dodelat at neni zadne nestesti. Budejky urcite potrebuji obchvat, holt budou muset o rok dele cekat.

Honza D.

Pro překonání potoku byl tunel jediné možné řešení nebo je to výsledem tlaku nejrůznějších lobistů? Měl jsem za to, že dálnice je s vyjímkou překonání kopců ležících v její cestě pozemní stavba. Tady tato domněnka dostává trhliny, když potok v relativní rovině podchází tunelem. Ještě že stavitelé Žďákovského mostu nepřišli s tak inovativní myšlenkou. 🙂

Paja

Je to výsledkem tlaku místních, aby dálnice podešla zástavbu v maximální možné míře v tunelu.

Přemek

Místní patrně neznají izolovaný visutý tubus. Rozhodně bych v bývalých bažinách raději kotvil piloty na estakádu v tubusu než hlodal tunel tam, kde zase jednou bažiny budou. Navíc podhlodat se k nejnižší n.v. je opravdu šaškárna…

Kalanis

Tak si zajeďte do Hradce, tam na Okružní jeden (ještě) mají a zkuste si kolem něj projít. Na Slánské v Praze-Řepích byl nahrazen PHS, protože byl po létech „údržby“ TSK výrazně poškozen (totálně vymlácen). Výhoda tunelu je zde neustálý tlak na údržbu.

žlutý klandr

Za tím budou problémy s hlukem a ostatními imisemi, což souvisí s umístěním D3 v obydleném území.

Radiátor

Nevím někdo jak je na tom severní úsek D3 Mezno – Praha ?
Děje se tam něco ? A nebo pořád nikdo neví kudy to povede ?

jkjk

Letos by mělo být územní rozhodnutí na některé úseky. Tj. v nejlepším zahájení stavby 2024.

Honza D.

Pokud do toho nevstoupí vodník z Tetčic, popř. jeho česká varianta v podobě třeba posázavských chatařů, ochránců jílovského zlatého pásma nebo neveklovské tety.

Anonymus

Plan cesty je hotovy. Ale nejsou vykoupeny pozemky nic se poradne nedeje.

Georg

jak to myslite, ze se nevi, kudy povede?
posledni zprava zde, vysledky zjistovaciho rizeni EIA znamy doposud nejsou… http://www.dalniced3.cz/novinky/ostatni/zapis-z-jednani-spolku-pro-vystavbu-dalnice-d3-a-dalnice-d4-dne-24-unora-2020-v-sedlcanech

Jirka

Je to drahé a místní to nechtějí. Příštích 10 let se nekopne a pak kdo ví.

Radim

Klasika, lidi nic nechtějí, ale až se to postaví tak to budou jenom využívat, klasický příklad pokrytectví.

Přemek

Lidé nechtějí, protože mají špatné zkušenosti. Kdyby se místo „politické slibotechny“ razila „politická odpovědnost“, možná by se rychle dopnily zkušenosti pozitivní a z dobrých projektů a realizací by nikdo mít obavy nemusel.

Radim

Říkáte „politická odpovědnost“ jak by se vyznačovala taková odpovědnost? Spíše jste měl na mysli osobní hmotnou odpovědnost, ne?
Co vím tak silniční dopravní stavby lidé nechce protože sobecky nechtějí nést negativní projevy takovéhoto provozu, ke kterému sami, v jiném čase jakožto provozovatelé svého auta nebo zprostředkovaně využívající dopravní služby, přispívají.

Honza D.

Plánuji, že tady budu ještě alespoň 23 let. Mám šanci se projet po D3 z Prahy do ČB , byť jen jako pasažér?

průvodič

1) Dno tunelu se, pane řediteli, jmenuje počva, nikoli podlaha. 2) Spodní voda se, pane řediteli, jmenuje podzemní voda. 3) Agresivní podzemní voda v žádném případě, pane řediteli, neznamená, že má nějaký hydrostatický tlak. Tlak má každá voda. Agresivní voda znamená, že obsahuje takové ionty a vykazuje takovou vodivost, že překračuje mezní hodnoty pro agresivitu. Najdete to, pane řediteli, v normách ČSN EN 206 a ČSN 03 8375. 4) Jestli Podrobný inženýrskogeologický průzkum, někdy nesprávně nazývaný Geotechnický průzkum, nezjistil agresivitu podzemní vody, pak to je jednoznačně chyba průzkumu. Odborně způsobilý řešitel musí být schopen předvídat, že v terciérní pánvi budou… Číst vice »

žlutý klandr

K tomu není co dodat. Celá Budějovická pánev je jedna velká bažina a její východní okraj, kde se v minulosti aktivně dolovalo, je samá podzemní voda a odvodňovací štola. Kdo by tam čekal nějaké problémy, že ?

Miky

Nelze všechno předvídat, příroda prostě umí překvapit, jako třeba sesuvem v labském kaňonu. Hluboké údolí, příkré svahy, třetihorní sedimenty zatížené vulkanity, klídek, pohoda – a z ničeho nic – bum ho!

Tuzemák

Je třeba se na tyto bažiny dívat i pozitivně. Díky „vodnatosti“ tohodle území, má Budvar dost vody do artézkých studní na spoooustu píva. 🙂
Hlavně že se už staví, ten rok snad už Budějčáci dají. Při troše štestí se snad do pěti let konečně dostane D3 na „čáru“. Rakousko se snad taky nenechá zahambit u Freistadtu. Pak budou Jižní čechy dřív napojeny na rakouskou dálniční síť, než na tu českou.

Jirka

Ten tunel tam je z důvodu hluku. Tak ho neměli tak zakopávat. Mohli udělat tunel na povrchu a těch několik cest přes mohlo mít nadjezdy.

jozka

Jo jo. A pak to tu od Jirky schytaj, ze delaj zbytecnej tubus na povrchu, kterej zbytecne deli krajinu a kdyz uz delaj tunel, tak ho meli zakopat.

Jeste nejaka podobna skvela rada?

pozorovatel

„Jeste nejaka podobna skvela rada?“
A co třeba jen zářez (s adekvátními koridory pro zvěř, apod.), v blízkosti osídlení třeba i v potřebné délce souvisle zakrytý?
Ale neznám prakticky vůbec místní poměry = jde jen o námět k zamyšlení, protože by to navíc bylo asi i levnější než tunel …

Kubrt

Dovolím si doplnit pana ředitele ohledně té agresivní vody (zcela obecně, o té stavbě nic nevím). Agresivní voda – v souvislosti s betonovými konstrukcemi – se rozumí voda s nízkým pH a/nebo vysokým obsahem volného CO2. Další parametry, ovlivňující účinék dané vody na beton, je obsah hydrogenuhličitanových iontů, Ca a Mg (po staru tvrdost vody). Čím je voda „měkčí“ (obsahuje málo minerálů – zejména zmíněných) a zároveň obsahuje více CO2, tím pro beton hůře. Procesů, které se uplatňují při kontaktu betonu s agrsivní vodou je více, ale výsledkem je totální degradace (železo)betonové konstrukce. Pokud je té agresivní vody hodně a… Číst vice »

dopravák

Nejsem sice stavař, ale okolo stavebních investic jsem se nějakou dobu také pohyboval, a tak mě docela překvapilo, že pan ředitel se v souvislosti s agresivitou vody vyjadřuje (jen) o jejím tlaku a nikoli o jejím složení – já jsem se (podle zkušeností z různých jednání) vždycky domníval, že podstata je opačná …

Arny

Chápu, že postavit tunel není žádná sranda, ale zřejmě selhala příprava stavby, to se již nedozvíme. Jen doufám, že další odklad již nebude. Přesně takové rozhovory a informace bych si přál přinášet pravidelně u klíčových staveb, ať víme na čem jsme. Jezdím denně ČK-ČB a ani nechci pomyslet, jak bude vypadat doprava na E55 v ČB ke konci roku 2023. Tak držím palce, aby se to povedlo a zbytečně nezdržovalo.

žlutý klandr

Myslím, že selhání projektové přípravy je evidentní a má stejný charakter jako u D8 – ignorace lokálních geologických a hydrogeologických poměrů.

noerf

Už se teším jak na konci roku 2023 pojedem z Kaplice (možná Dvořiště) po dálnice, pak projedeme zvesela České Budějovice a dál zase po dálnici do středních Čech.

jozka

Vzhledem k tomu, ze Dvoriste – Trebonin maji byt uvedeny do provozu 2024 – 2025, tak jedine za volantem sklapecky…

Mara

Já už jsem v úseku Hodějovice – Třebonín po dálnici s osobákem jel. Sice asi 20 km/h, po hlíně a cca 300 metrů tam a zpět, ale jel 🙂

noerf

Jozka: měl jsem za to, že úsek Třebonín – Kaplice se měl otvírat na konci roku 2023.

Kalanis

Budějovice si trochu oddechnou i když to bude oddělené a přes město. Nedávno dodělali stavbu Zanádražní (Vodní-Dobrovická-U Lávky). Přecpané ulici u výstaviště se otevřením D3 do Hodějovic dost uleví. Celou dobu tam totiž jaksi chyběl nějaký navazující most přes Malši. Další bonus je čas na zapracování Jižní tangenty.