Rozhovor: Poprsí původně mělo sloužit jako zásobník písku, říkají o první Bardotce její pečovatelé
První Bardotka a parta lidí, kteří se o ni v Tišnově starají. Pramen: Archiv Zdeňka Bartoně
Bardotka je krásná, jednoduchá, robustní a spolehlivá.
Pokud bych si chtěl domluvit mimořádnou jízdu s touhle bardotkou v budoucnu, jak a koho máme vlastně kontaktovat? Delší dobu jsem plánoval vymyslet takovou zvláštní jizdu, peníze by na to i byly, takže se prosím zdržte komentářů na co, kdo to zaplatí, atd., jen vlastně nevím koho ohledně toho kontaktovat – Luznou nebo na to jít nějak jinak tady přímo před Tisnov a skupinku nadšenců?
Smekám klobouk před nadšenci. S dieslema je větší pracnost ve všem. V letech 1988 až 1991 jsem v LokoDepu v Maloměřicích fachčil na motorech. Rozborky, čištění válců, pístů, vložek, filtrů…Z haly „motorů“ do sprch chodili mechanici špinavější, než od laminátek. Neva. Ten zvuk je bezva a dodám, že podobně duněly i pískaly Čmeláci v těch letech při posunech. Stát na lávce přes Majlont byl balzám pro duši. Chlapi, jen ta dál 🙂
Nenapadá mě než citát z jedné velmi staré knihy: „Uctivý hlubokosklon!“
Než jsem odešel před třinácti léty z brněnského nehoďáku jezdit tak nás jednička Barča a jednička Lamino tahaly na nehody. Pod dráty elektrika, kde dráty končily Lamino se odvěsilo a nastoupila Barča ta nás pak dotáhla na místo mimořádné události. Takhle se jezdilo jeden rok všude kam jsme přijeli tak jsme budili zasloužilou pozornost a pokud se pak nakonec soupravy připojili rozbitá mašina nedo vagón tak to teprve stálo za to . V Hrušovanech nad Jevišovkou při objiždení vylezli chlapi i s kriglana a poslouchali ten rajský zvuk a setrvali na perónu než jsme odjeli. A řešit hvězdu na prsou… Číst vice »
Hele, vzpomínám na ty časy s T478.1001 a T478.1002, to byly fakt legendy! Ta dvojka si v Brně zažila svoje – jezdilo se s ní stylem 3 – 6 – 8, fakt kolikrát tam padla osmička! Dneska by to asi ve Veselí neprošlo, co? Už vidím Nováka co by dělal :D:D Tam ji opečovávají jak svátost, ale my? My jsme ji tehdy ždímali na maximum! Ty rozjezdy z Brna hl.n., hlavně od jedničky peronu – to byl mazec. Ten bordel, co ta mašina dokázala udělat, to bylo neskutečný. Fakt je ten, že dostala na napětovkách pořádný kouř. A mám pocit,… Číst vice »
Řešit hvězdu na prsou je stejný jako hákový kříž na Mešounovi/FW. Pokud chceš ctít historii, tak to dám prostě dáš.
V muzeu ano, ale na vyhlídkové lety nikoliv. Alespoň, co se Ju52 týká.
Jdou někam Kocurek. Žádná diskuze se neobejde bez těch vašich mouder. Už unavujete.
A už dlouho, bohužel
Letadla Luftwaffe ale za 2. světové války na sobě neměla hákový, ale rovnoramenný kříž, podobný tomu co se používal za císařského Německa.
Na svislých ocasních plochách samozřejmě hákový kříž byl.
Např.zde
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_190
Máte pravdu. Ne na všech ale byly. Např. Heinkel jí na některých dobových fotografiích neměl.
Bardotka na Kubovce musí být zážitek. Ještě si pamatuji jak půlnoční Kredenc duněla z lesů pod Boubínem skoro čtvrt hodinky 👍
Nemáte někdo tušení jaká je tam přechodnost? Už jsem to nějak zapomněl, už tam nemám možnost pravidelně jezdit.
Nejsem nostalgik, mám mnohem raději současnou železniční techniku. Ale zvuk této lokomotivy se mi od dětství navždy vryl do paměti. Sedíme s tátou v jihlavském rychlíku z Brna, za Heršpicemi výhybka vpravo, opuštíme elektrifikovaný „koridor“ a za chvíli jsme v jiném světě. Otevřené okno, lesy, kopce, pach (vůně?) spalin, v obloucích výhled na lokomotivu na plnou sílu snažící se vytáhnout soupravu nahoru do Rapotic. Na stolečku žlutá limonáda v povoskovaném kelímku a mastné brambůrky.
Já pamatuju doby, kdy skoro každé větší depo mělo svou historickou lokomotivu, o kterou se starala parta místních nadšenců. Pak si Lužná všechny ty mašiny stahla k sobě a už to ztratilo to kouzlo a hlavně ty lokomotivy ztratily své ochránce. Tahle Barča má štěstí, že si svou partu ochránců zase našla, ale bohužel jen do té doby, než nějaký mocipán z Lužné rozhodne a mašinu nadšencům sebere a bůhvíkam ji pošle. Těchhle případů jsem za svůj život zažil mnoho a pár mašin takhle skončilo i ve šrotu, tak tisícjedničce přeju, aby jí tento osud nikdy nepostihl. Se slzou v… Číst vice »
Škoda, že se z autodopravy a kamionismu vytratila láska k technice. Kdysi, když soukromník měl pár Tater, Pragovek, či Trambusů, o které se staral, uměl si je i opravit nalakovat. Tenkrát byli autodopravci hlavně technici a profíci.
Dnes řídí řadové Scánie, Many či Volva, balíci se základním vzděláním, co neví co je vačková hřídel a pletou si značku pro rychlostní silnici s pěší zónou. A natož opečovávat nákladního veterána. Smutná doba. Z autodopravy se stal nový filozofický směr, mají svou vlastní stranu a všechny štvou.
Kdybys aspoň mluvil za sebe a ne nějaké „všechny“. Ale to opakovaně dokazuješ, že neumíš.
Jo, a onálepkovat všechny řidiče kamionů jako balíky se základním vzděláním, to je opravdu projev vzdělaného a emočně vyspělého člověka na úrovni.
Pane, já obdivuju profíky, kteří svým vozidlům rozumí. Tatrováky, Pragováky, ČKDáky. Ne trouby, kteří 5 let pekli housky, dva roky kopali kanály, 8 let dělali popeláře a pak se zčistajasna stali „profíky“ na ovládání tahačů. Tito umělci pak velmi často demolují železniční mosty, krajnice, mosty pro pěší či městské mobiliáře v památkově chráněných centrech. Sorry, ale řidič kamionu automaticky neznamená zdatný šofér. PS. vysokoškoláků a mladých jistě na pozici točvolanta stojí fronty.
Dominiku, já jsem nikde neřekl, že řidič kamionu automaticky znamená zdatný řidič. Zato ty jsi defacto napsal, že řidiči kamionů jsou balíci se základním vzděláním. Nevkládej mi do úst něco, co jsem neřekl, a neobviňuj mě z tvých vlastních argumentačních přešlapů. A točvolant je už taky pěkně ohraná a trapná nálepka, bez které zjevně nejsi schopen fungovat.
„…balíci se základním vzděláním…“
„…trouby, kteří 5 let pekli housky, dva roky kopali kanály, 8 let dělali popeláře a pak se zčistajasna stali…“
Vaše použitá slovní zásoba, v případě, že v obecné rovině mluvíte o druhých tak pohrdavě, pouze ukazuje váš nepatřičný pocit vlastní geniality.
Čtenáři vám pod vašimi příspěvky jednoznačně dali najevo, kdo je tady za troubu.
Možná by bylo zajímavé, mít možnost seznámit se s plody vaší práce a pak je také ohodnotit. 🙂
Komentář hodný „balíka se základním vzděláním“, který si myslí, že jeho „filosofický směr“ sdílejí všichni.
Při presentaci vašich názorů, prosím, používejte zásadně jednotné číslo!
Aktuálně se bohužel nějaké exponáty CHV rozprodávají a pak i šrotují (např Baiky)
Jinak v Anglii mají podobný stroj pod označením BR 37 ! doporučuji zadat na youtube je to taky žrádlo :)) )
Všechny tyhle poválečné čtyřdobé šestiválce s turbem zní skoro stejně, zvlášť ty English Electric. Viz třeba Australská MRWA řada F/SAR řada 800, které mají sice poloviční zdvihový objem, ale jak je to stejná koncepce, tak je to zvukově od zamračené k nerozeznání.
Ten Angličan měl i svatbu ve vlaku ze Šumperka do Velkých Losin.A ten zvuk?Stačí mrknout na YouTube z Anglie a každý to pochopí.Ale musí to být bez tlumiče.Taky jsem na nich něco odjel.Nejmenší číslo bylo 008.To když byla v Prosenicích nehoda,která zbourala troleje tak,že se potom týden jezdilo na naftu.Byly tam mašiny z celé republiky.
Smutné, že se v diskuzi pod článkem, který se věnuje lidem, kteří věnovali spoustu umu a energie záchraně a provozu krásného stroje zviditelňují lidé, jejichž životním krédem je urážet. Přitom urážejí i lidi, kteří na rozdíl od nich samotných něco prokazatelně umí a dokázali. A aby byla iluze demokracie dokonalá, schovávají se tito demokraté za přezdívky. Dost ubohé…
Tak hlavně že podle jména Martin H. se dá statečný neanonymní člověk jednoznačně identifikovat, že jo…
Fantazie ,měli jsme mracounka na man
vlacích v Mostě rád na to vzpomínám držím všem nadšencům palečky 👍👍👍👍👍
Odvezl jsem s Barčou pár osobáků z Plzně do Domažlic, když Budějovická (myslím že to byla 252) zaskakovala za neprovozní Brejlovce. A že byla zima, tak s kulichem na hlavě a uši venku, jsem si užíval každý rozjezd. A se 146 od Retroloku taky bez tlumiče, je nádhera jezdit.
Barči jsou ikonický stroje a takový zůstanou.
Jsem rád, že se o ně nadšenci starají.
V Plzni zaskakovala za Brejlovce 749.100, ta byla bez tlumiče.
Vypisovat výběrové řízení na opravu motoru? ČD mají mat jedno depo které se bude specializovat na opravu ČKD motorů. CZ loko se na to vybodlo.
Ono prý hlavně chybí ti staří machři, co to uměli.
Jojo, dnešní mladí umí generálkovat už jen dvanáctiválce…
To je fakt .. ještě ve valmezu a v Brně byli lidé.
Protože se chytrolíni na přelomu tisíciletí vybodli na nějaké technické vzdělávání mládeže. Rušily se fabriky, lokomotivky, a slévárny, s tím, že zlý průmysl nepotřebujeme.
To je tak strašně vtipné, když o té době takto fundovaně káže někdo, kdo tehdy byl nanejvýš ve školce, že Dominiku?
A vsadím se, že nedáš půl dne bez sarkastického použití nálepky „zlý“. To nedáš.
Mohu se vás zeptat jak jste přišel na to ,že se na přelomu tisíciletí rezignovalo na technické vzdělávání a rušil se průmysl?
To je přece známá informace. Každý větší podnik měl své učiliště, kde si vychovával pracovníky. Dnes? Technicky vzdělané lidi jako soustružníky, svářeče, obráběče, mechaniky, technology a konstruktéry je obrovský problém sehnat. Jen díky tomu, že celá jedna generace byla od průmyslových oborů zrazována a není a nebylo technické vzdělávání dostatečně podporováno jako něco zbytného. O zkrachovalých podnicích po roce 90 není třeba nikoho poučovat, pane.
A ty podniky vůbec nezkrachovaly proto, že byly po 40 letech komunismu neschopné konkurovat na trhu, že ano?
Opět jsi propásl příležitost mlčet.
Takže co, protože komunismus průmysl přivedl na buben, tak na průmysl zanevřeme a budeme jen montovnou? Že ty fabriky byly postaveny na počátku 20. stol českými, německými či židovskými podnikateli a odborníky už místní průmyslobijce a komoušfiltrátory netrápí.
Jakože u nás už neexistuje z průmyslu nic, než montovny? Ale no tak, to přece jako inženýr a jedničkář musíš vědět, že to tak není. Ale chápu, do tvého nenávistného narativu se to nehodí.
To je blbost.. neříkám že všechny ale dost firem konkurovalo a bylo životaschopných.. co třeba levný čínský dotovaný dovoz ..to není podvod?
A jaká by byla jiná možnost? Na to, abychom zas všechno dělali u nás, nemáme lidi, vždyť je u nás jedna z nejnižších nezaměstnaností. Takže by se dováželo odjinud a nebo vůbec.
Všechno nemusíme vyrábět ..ale nechat znicit tradiční značky ČKD ,škodu Plzeň apod.. to je do nebe volající. Co sklářský a textilní průmysl?? Příkladů by se našlo.je jednodušší se utopit v čínském šmejdů?
Značku ČKD ukradli komunisti a pak jí přivedli na buben. Ono desetiletí stagnace a hovnodělání zázračným proutkem nezmizí.
A co bys tam Dominiku chtěl vyrábět, třeba v ČKD Tatra? Tramvaje PCC oplechované nahranato?
Píšete nesmysly. Dovážet výrobky z číny znamená dělat číně kšefty a být jejich olonií. Kdo vyváží, ten prosperuje. Ne naopak.
Jakože my nevyvážíme? Že jsme exportně orientovaná ekonomika snad platí, ne?
A mohu vědět, co dnes tak významného exportujeme? Před sametem se vozily do zahraničí plné vlaky.
Prosím, můžete číst: https://csu.gov.cz/produkty/zahranicni-obchod-cr-se-zbozim-rocni-udaje-2022
To máte sice pravdu, ale zpravidla to bylo pouze jedním směrem, kde schlamstli vše, bez ohledu na kvalitu produkce.
Když se pak po roce 1989 tento velmi pohodlný systém rozpadl, mnoho firem, vzhledem k úrovni své produkce, nenašlo náhradního odběratele.
Kdo byl životaschopnej, přežil.
Ano, čínský dotovaný dovoz je podvod, kterého se někdo dopustil na tobě v řetězáku pro důchodce.
V té době jistý hala_D začal chodit do školy a takhle to dopadlo. Takže minimálně v jeho případě má pravdu.
Mladej má pravdu. Po plyšáku už jde vše jen do zádele. Mladejch a šikovnejch řemeslníků, nebo čím se živí, je dnes jako šafránu.
To je takový dobrý „lakmusový papírek“: Jak někdo používá pro události roku 1989 výraz plyšák, tak zbytek sdělení bude nějaká dřivbylolípovina.
„Po plyšáku už jde vše jen do zádele.“
Tak si místo současné produkce aut kupte např. Škoda 105, nebo MPV Š-1203 (pro větší rodinu), aspoň si je budete moct sám opravovat.
Pokud byste se rozhodl pořídit si oblečení od tehdejších našich chrličů konfekce, možná by nebylo k divení, pokud by vám před Kauflandem někdo dal desetikorunu.
Další přizvukovací účet ?
Podpora strojírenského vzdělávání jde bohužel posledních 30 let z kopce. A to je fakt. Pamatuji, že nastoupit do učení byla v rodině událost. Tenkrát byl zámečník někdo.
Svatá pravda.
40 let a míň si stejně myslí, že ta hvězda je dekorační prvek a u soudných lidí žádné emoce nebudí.Zajímavý článek.
Soudný člověk = komunista něbo nějaký spolupracující proplouvač?
Pravda, příprava na druhou světovou zahrnovala i rozdělení Evropy mezi Sovětský svaz a III. říši, dohoda Ribbentrop-Molotov. Válku připravovali spolu.
Marian Rejewski to věděl, uměl dešifrovat Enigmu už tehdy, po začátku války musel utéct.
Jasně, vytáhnout pakt Ribbentrop -Molotov se hodí vždy a co těch x paktů a dohod předtím, co Nacisté uzavřeli se západem, ty se nepočítají, že? Mimo jiné i Mnichovská dohoda.
Poučte nás které dohody uzavřel Hitler se Západem? Ja vím jenom o dohodě o neútočení s Hitlera s Polskem ,které ale zároveň předcházela dohoda Polska o neútočení se Sovětským Svazem.
Rudou hvězdu například používá ve svém logu i Heineken, či některé státy světa, které rozhodně nejsou socialistické. Každý soudný člověk dokáže rozeznat mezi propagací a zobrazením historických reálií.
A jelikož Rudá hvězda není mezi zakázanou symbolikou (narozdíl od nacistického hákového kříže), tak bez dalších hesel a jiného nelze samotné vyobrazení hvězdy brát za podporu a propagaci…
Kam mám poslat klíčenku za cenu demagogie? Určitě Heineken a nebo Slavia odkazují na komunisty, jako tady na mašině, že jo?
Pánové si spletli periodikum…
Demagogie je, když někdo jen na základě toho, že někdo uvede HV do původního stavu, včetně laku, symbolů, atd… Hned křičí, že to je protizákonné, podpora komunismu, atd…
Viděli jste někdy sochu Buddhy? Němečtí národní socialisté ten symbol ukradli.
Co se Bardotky týká, tak to není originální symbol státu ani výrobce. Bylo to vnucené z Moskvy, stejně jako hvězda místo korunky ve státním znaku.
Strčte si už tu politiku do špic. Vždycky se tady najde nějaký angažovaný idiot, který tuhle otázku, která s tématem nesouvisí prostě musí vytáhnout. Doufám, že idiot projde, protože bych rád použil mnohem silnější výraz, ale ten by neprošel určitě…
Tak šup šup nezdržuje se a podejte trestní oznámení. Nebo jste hrdina jen u klávesnice?
Ještě Vám poradím, Vy bojovníku, SŽ má jednoho dráteníka v retro barvách a taky s hvězdou!
Hm. Umí se tak schovat za přezdívku a urážet.
A jak přesně dotyční propagují minulý režim (komunismem to opravdu nazývat nelze)?, Já jsem si nevšiml, že by ho nějak adorovali, propagovali, apod… Jen uvedli, že HV uvedli do stavu roku výroby a opatřili hvězdou dle tehdejších norem.
Nechtěl byste zavřít i majitelé domů, kde se nachází (a věřte že takové objekty lze najít) elektroinstalace z dob nacistické okupace, a tedy na rozvaděčích apod…, se nachází říšské orlice?
Nejsou podle Vás náhodou i recesistické 1.Máje podporou komunismu, a jejich účastníky by neměly pozavírat za podporu?
no ty akce skutečnou podporu komunismu jsou…akorát se to dělá jakože „haha“ stylem…myslím, že podobným „haha“ stylem by třeba koncentrační tábor asi neprošel…
A koho podporuje v předvánočním prodeji OBI?
https://www.obi.de/p/8214785/weihnachts-deko-stern-rot-3-stueck
Copak, došly argumenty, tak přišly
na řadu nadávky? Takových jako Vy a Vám podobní naštěstí moc není 😀
Prosím, běžte již s tou politickou agitací někam do pr…… Tady se píše a povídá o mašinkách.
Chlapi od 1001, dobrá práce, zamačkávám slzu.
28.12. v Olomouci na viděnou 👍
35 minusu (a vic, nez plusu) za naprosto pravdivy text?
desi me, kolik je ve spolecnosti prorusskych vší.
u dráhy takových lidí je opravdu hodně, je to dáno formou profese a kapitalismus šáhnul na jejich životní jistoty opravdu hodně
Už jsem se bál, že nás neobohatíte zase nějakým svým moudrem nebo poučkou. Dlouho jsem se takhle nezasmál 😀
Proč teda na vlacích které jezdili během 2 sv. války na okupovaných územích nejsou hákové kříže?
Lokomotivy které jezdily v období druhé světové války po území Říše a okupovaných územích měly na čelní ploše velké V. /Victory/ Na konci války už jezdily bez Véčka ,protoze už na takové blbosti nezbýval čas.
Jako zapřísáhlý odpůrce komunismu musím konstatovat, že toto je sporné téma. Samotná červená hvězda sama o sobě o ničem nevypovídá. V kombinaci např se srpem a kladivem už by to asi problém byl. Používání zakázaných znaků, které je ošetřené zákonem, má asi nějaké výjimky, viz např dobové rekonstrukce nebo filmaření.
Rekonstrukce či filmařeí se obojí děje v uzavřeném areálu nebo v rámci akce a kdo má na uniformě výložky, tak mimo akci v „běžném provozu“ je musí sundat.
Souhlasím, že to je sporné, protože sundání a opětovné umístění té hvězdy je poněkud náročnější než výložky na suchý zip.
V tomhle sporu jsem na straně: „Zakrýt při jízdě v běžném provozu, odkrýt na přehlídce“.
Tak když jsem tehdy přijel na pražské hlavní nádraží, kde na prvním nástupišti stála párovka a visely nacistické vlajky, tak to uzavřený areál samozřejmě není, ale tehdy se tam si něco historického natáčelo. A u té červené hvězdy je třeba i konkretizovat její detaily, viz sportovní klub Slavia, která má také červenou hvězdu, ale jinak umístěné hroty, než měli komanči.
To je dnes historická lokomotiva a s propagací komunismu nemá nic společného. Ta hvězda tam zkrátka patří.
Ten zvuk při rozjezdu z Branné na Ramzovou……😊
Nebo kdysi při stoupání ze Zastávky do Rapotic, kdy ten zvuk jsem (tehdy coby cca 10letý) přirovnával k tomu, jako by ta zamračená vyluzovala zvuk „RRRapoticcce, RRRapoticcce“ (aniž bych to tušil, byl to tehdy poslední GVD, kdy tam – v čele většiny Os vlaků – jezdila). 🙂
Burácení v údolí posázavského kaňonu je nezapomenutelné!
Kravál bordel a smrad, hurá! 🙂
Velký potlesk….
001 je skutečně nádherna mašinka a jak já říkám, zamračená má být především slyšet 👍👍
V článku byla zmíněna iniciativa pro montáž ETCS, tady na webu o tom byl kdysi jeden článek a od té doby je ticho po pěšině. Nemá redakce nějaké novinky ohledně této iniciativy dopravců?
Rád bych touto cestou vyjádřil velké poděkování panu Zdeňkovi Bartoňovi a Tomášovi Paškovi za jejich obětavou práci a nasazení pro lokomotivu T478.1001. Vaše úsilí je neocenitelné a zaslouží si uznání. Na druhou stranu musím vyjádřit značnou kritiku směrem k vedení CHV. Když byla lokomotiva T478.1001 po opravě znovu uvedena do provozu, nezaznělo žádné oficiální veřejné poděkování, zmínka ani uznání. Stejně tak například při jejím nasazení na Legiovlaku, kde projela téměř celou Českou republiku. Ani jediná zmínka, ani krátká zpráva pro fanoušky železnice. Tento přístup odhaluje celkově slabý marketing a absenci uznání práce jednotlivců, což je bohužel dlouhodobým problémem CHV! Přitom… Číst vice »
Což je lež! Stačí si projít facebook ČD Nostalgie, kde si zrovna poděkování partě od 1001 pamatuji i s touto zde použitou fotografií 😉
Dobrý den, pane Kosku chtěl bych upřesnit, že situace nebyla taková, jak je nyní popisováno. Vraťme se zpět do doby, kdy vůz poprvé vyjel po opravě – tuším, že to bylo v červnu nebo červenci 2021, a následně proběhla událost v Lužné u Rakovníka. Tehdy nebyla nikde žádná zmínka o tom, že vůz prodělal opravu, ani žádné veřejné uznání či poděkování. Nechci se tu přít, pouze vyjadřuji svůj pocit. Pozdější zmínky, pokud k nim došlo, jsou samozřejmě možné. Nicméně, kdybych byl na místě lidí z CHV, přivezl bych na ten první start lahev něčeho dobrého, osobně jim potřásl rukou a… Číst vice »
Krásný, krásný, krásný, na pohled i na poslech. V životě se snažím moc nezávidět, ale těm, kteří jsou v její společnosti kdykoliv chtějí, tak těm závidím.
Krasny stroj a evidentne v dobrych rukach! Treba s timhle pristupem dozije provozuschopna i do 22. stoleti pro nase prapravnoucata a uslysi ji taky bublat. 🙂
Diky chlapum za peci, jejich manzelkam se zdvizenym prstem za pochopeni (to my chlapi s velkyma hrackama potrebujem, at uz jde o masinky, hasicske vozy nebo ctyrkole veterany) a redakci za rozhovor.