Rozhovor: Odstranění přejezdu za 200 milionů? Nejde jen o křížení s tratí, více než kilometr bude bezpečnější
Ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic Jan Wohlmuth je přesvědčen, že dvousetmilionová investice do odstranění přejezdu a vybudování nové
Ředitel liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic Jan Wohlmuth je přesvědčen, že dvousetmilionová investice do odstranění přejezdu a vybudování nové přeložky silnice v Ktové v Českém ráji na silnici I/35 se státu vyplatí, i když by v budoucnu měla kvůli připravované nové trase celé komunikace auta jezdit novou trasou. „Není to jen o přejezdu, ale i bezpečnosti, odstranění havarijního stavu propustku a nové okružní křižovatce se silnicí II/282. Smysl celá akce má,“ říká Wohlmuth.
Je opravdu 200 milionů korun adekvátní investicí za odstranění jednoho přejezdu?
Jde o jednu z nejvytíženějších silnic v kraji, podle posledního sčítání dopravy v roce 2016 zde projede přes deset tisíc aut denně. V úseku, který patří pod naši správu, jde o poslední úrovňové křížení se železnicí na silnici I/35. V zájmu všech účastníků silničního provozu je odstraňování úrovňových železničních přejezdů na silnicích I. tříd v extravilánu. Nelze se na to dívat pouze optikou toho, že zmizí přejezd. Zhodnotí se úsek silnice I. třídy v délce 1,2 km a zvýší se bezpečnost celého úseku. Samotný most, po kterém trať povede, je rozpočtován na cca 40 milionů korun.
Co vše v rámci této akce vznikne?
Ve směru od Turnova například zmizí propustek na okraji Borku, který je v havarijním stavu a kdybychom nezačali s touto stavbou, do dvou let bychom ho museli opravovat, podobně jako nedávno v nedalekých Radvánovicích. Jen tato rekonstrukce by znamenala náklady kolem 10 milionů korun a nemalé omezení v dopravě po dobu rekonstrukce. Nahrazen bude novým mostem, který počítá i s pruhem pro cyklisty a pěší. Hlavní silnice bude směrově optimální a i výškově se vyrovná. Stykovou křižovatku se silnicí II/282 nahradí přehledná okružní křižovatka. Na místě stávající trasy bude místní komunikace, kraj a obce tu plánují cyklostezku.
Podle vizualizací bude na úseku jen povolená rychlost 70 km/h. V obou směrech?
Takto snížená rychlost je jen ve směru od Turnova až za železničním mostem po okružní křižovatku. V opačném směru ne.
Nebylo by výhodnější přejezd nechat a jen silnici napřímit?
Nebylo, přínos by byl malý a bezpečnosti by to mnoho nepřidalo. Myslím, že je lepší udělat celou investici komplexně. Ekonomika celého projektu vyšla, záměr byl schválen centrální komisí ministerstva dopravy a z pohledu bezpečnosti a plynulosti silničního provozu bude o mnoho přínosnější.
V budoucnu by ale měla přímo z této silnice auta zmizet, protože zde chystáte novou silnici v úseku z Ohrazenic až do Úlibic. Není to pak zbytečné?
Novou silnici chystáme, ale pokud budu realistou, tak po ní nebudou řidiči jezdit dříve než za deset let. A i na takovou dobu si myslím, že si tento úsek zaslouží bezpečnější průjezd, nehledě na to, že tam dále silnice zůstane a bude sloužit regionální dopravě.
V jakém stavu je nyní příprava nové trasy?
V loňském roce jsme dodělali dokumentaci EIA. Ministerstvo životního prostředí nám dokumentaci vrátilo k dopracování. Myslím, že do poloviny roku ji doplníme a zažádáme o stanovisko.
Jak dlouho čekáte, že přípravy a schvalování zaberou?
To nelze odhadnout. Už dříve, když se řešil tento plán, byl projekt v podstatě na několik let odložen kvůli protestu části obyvatel některých obcí. Teď se přepracoval. Rozhodně se na přípravu intenzivně soustředíme, ale nelze čekat, že začneme stavět v horizontu několika let. Jsme vlastně na začátku.