Rozhovor: Někdy je to taková poetika, že je až hřích za to brát peníze, říká strojvedoucí Antonín Sehnal

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhyVectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

"Nejvíc mi vadí, že když na něco upozorním, tak se problém vyřeší v jednom konkrétním případu, ale vzápětí se zopakuje jinde."

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aleš

“ během vedení vlaků denně potkáváme enormní množství podnětů, které nám odvádí pozornost.“, ano v záplavě displejů a většinou ne úplně důležitých údajů a pan kolega by ještě vše chtěl mít v tabletu,který mnozí kolegové dodnes umí jen zapnout a aktualizovat.. a vlastně proč ne,nejsme žádní ajťáci a zaměstnavatele to nezajímá.. na druhé straně se křečovitě drží vypisování např. provozních záznamů na papír obyčejnou tužkou.. ne nadarmo bylo vždy u výjezdu z depa „Nespouštěj oči z trati“

Taky Aleš

100% souhlas . Tablety – dokonce jeden kolega, při odchodu do důchodu jej vracel nevybalen . Šéf se mohl zhroutit . A dojezdil to bez závad a porušení předpisu . Nedávno se v televizi zase prezentovali vypatlaní Ajťáci a ukazovali opět tablet, kde má fíra zobrazenou trať, jako mapu se všemi návěstidly atd . Takže seznání trati asi (100% brzo ) zruší, někdo bude pohlazen po srsti kolik že se ušetřilo ! Přitom, ano Nespouštěj oči z trati + když mladej začínající fíra jel v zácviku a čuměl jinam než PŘED SEBE!!!!!!, tak dostal lepanec + ukazováček dopředu “ se… Číst vice »

Roman G.

Jen doufám, že pan Sehnal není stejný „střelec“ jak jeho kolega před nedávnem, co vjíždí 100 k peronu. Jinak mu držím palec, aby mu ten zápal vydržel co nejdéle. Ale je třeba oddělit nutné a nezbytné od zbytečného. A jak píše kolega níže, kdybych měl studovat TTP jak p. Sehnal, tak nic jiného nedělám. A nalijme si čistého vína, kolik údajů z TTP je pro mně, jako strojvedoucího, nezbytně nutných k ježdění (20 – 30%)?

Jenisej

Asi požádám o přeložení do Prahy, kde si vyberu co mě baví…. Na východě se pořád na čísla hraje. Bohužel…

Roman G.

Nechápu ty mínusy!!!! Já dávám plus.

Vašek

Německo a Pendolina se už nemohou dočkat.

Vašek

Že je povolání strojvedoucího tak poetické, že je za něj hřích brát peníze si myslí i naši nadřízení. Proto jsou výplaty takové, jaké jsou a lidí je málo a noví se zrovna nehrnou. Ale Tondo, od odborového předáka čekám trochu jiná slova, i když chápu, že ses nechal unést.

Ladislav

Bude kandidovat do dozorčí rady , přece bys nechtěl aby za ty prachy šel proti zájmům firmy. A nalejme si čistého vína někteří řidiči jsou i za korunu drazí.

Vašek

Napsal jsem jen svůj názor.

Michal Č

No dovolil bych si okomentovat, tvrzeni ze na SZDC nebo dnes na SZ neni nic,co by v pripade nebezpeci vlak zastavilo.Tak s tim bych si dovolil nesouhlasit! Zna pan strojvedouci VZ = vlakovy zabezpecovac?Urcite ano.Kontrolu bdelosti jiste take.A co zastavenicele trati ci ko konkretniho vlaku pomoci TRS = tratovy radiovy spoj.(Dnes hodne zavrhovany,ale stale pouzivany astale funkcni).Nemysleme si,ze hodne prosazovane ETCS je samospasitelne a vyresi vse.Jsou trate,kde je naprosto zbytecne a nakonec sice dopravu „zbezpcni“,ale zaroven poklesne propustnost trati a tim vlastne i rychlost dopravy.Neco malo o tom vim.Projektuji zabezpecovaci zarizeni na zeleznici.

Leinad

TRS funguje jen pokud má signál. (Pokud se nepletu, GSM-R aspoň zastaví vlak po té, co vyjede z tunelu. A hlavně, jednou se záda číslo vlaku, netřeba měnit stuhy)
LS umožní návěsti projet.

Roman G.

A na ETCS se dá stůj taky projet. Bohužel.

Ondřej

Otázka zněla zda v případě nebezpečí dokáže něco vlak zastavit a to nedokáže ani VZ, KBS, stačí to vybavit a pořád může pokračovat dál aniž by tušil, že se něco děje zejména tam kde trať nekóduje, což je úlet, že to v klidu může existovat v roce 2022, nemluvě o D3, nechutnej pravěk!

Leinad

Dokonce když by Mirel něco dokázal (maďarská verze vypustit vzduch při ztrátě signálu stůj) tak se to používat nebude – místo toho se bude kodovat stůj tam kde vůbec není (opakovací výstrah).
A taky se nařídí používat režim MAN.

Y.K.

Vy jestli projektujete zabzař, tak potěš koště. Švýcarům ETCS kapacitu zvyšuje i při zvýšení traťové rychlosti, jen u nás ji sníží, prý… Čím to bude. ETCS není samospasitelné a neřeší všechno, ale je to vlakový zabezpečovač, něco co na železnici patří už mnoho desítek let (někde století).

VZ není vlakový zabezpečovač, neumí nic z toho co vlakový zabezpečovač musí umět (zastavit spolehlivě vlak pokud strojvedoucí reaguje nesprávně). VZ je prostý opakovač, lehce modifikující živák.

Zastavení pomocí TRS je z nouze ctnost a nefunguje pokud není signál nebo pokud je rádio naladěno někam jinam… „Funguje to výborně, ale neseje to“.

Roman G.

VZ Mrel ale vlak zastaví, když fíra, jak píšete, nereaguje správně!(potvrzení při změně návěsti na výstrahu, potvrzování při vyžší rychlosti při výstraze, brzdná křivka atd.)! A pokud chce projet stůj, tak dá manual samovolně, stejně jako override u ETCS.

Jana Havličková

O té hierarchii bych nesouhlasila. Pořád žena má problém jít na „velkou“ mašinu. Já se dostala na brejlovce ale stálo mě to mnoho úsilí dnes již uvažuji o E.

jeden z mnoha

to není o přístupu k ženám, ale na velkou mašinu musí jít člověk, který nebude mít s menším problémem, který se může naskytnout, problém ho vyřešit. a někdo kdo má problém rozvesit regionovy…

Vin

Té úvaze o E nějak nerozumím .. ale asi jsem moc starý .. v přerovském depu v 90. letech byli „propouštěni“ strojvedoucí kteří neměli zkoušky na E (absolvovali kurz a několik let se o státnici nepokusili ..). Před propuštěním samozřejmě dostali termín do kdy je potřeba Etrakci dokončit.

A o přechodu na velkou mašinu .. to mně připomíná dialog z filmu Železný dědek – „pustili jsme tě na trať (z posunu) a osvědčil jste se“ … Raději vysvětlím – je to o té mentalitě zda dotyčný-dotyčná má na to aby vše zvládla.

Ladislav

Doufám , že ti to vyjde . Žena řídící pendolíno krajinou to mnozí muži nesnesou.

Koleno

Velice příjemný rozhovor. Pan strojvedoucí působí znale. Je dobře, že je aktivní a působí jako poradní hlas z provozu. Tyto informace jsou velice cenné pro systém jako celek. Škoda, že tazatel se snažil opakovaně něco podsouvat v otázkách. Ale p. Sehnal držel profesionální přístup a znovu zopakoval svou dřívější odpověď. Více rozhovorů se zajímavými lidmi. Možná ještě někoho ze Správy železnic, ať je pohled úplný. Přece lze zaslat otázky na SŽ alespoň korespondenčně – vybrat podobný okruh otázek jako s panem strojvedoucím, ať má čtenář možnost si udělat komplexní názor.

Rišan

Sympatický rozumný chlapec takových je potřeba co nejvíc a to i v jiných profesích!

Moe Szyszlak

Budete tak mluvit, i když budete jako platící cestující sedět v EC Berliner, budete víc než hodinu na Hlaváku, bude nabíhat zpoždění a někdo ve vpředu nebude chtít převzít rozkaz od výpravčího?
Já jsem to již zažil. Jo, jistě, takových je potřeba co nejvíc…

Armando Andreoli

SŽ D1 Čl.36:
(12) Jsou-li současně dávány pokyny od sebe odchylné, nebo kdyby provedení pokynu odporovalo ustanovením předpisů, nesmí zaměstnanec pokyn přijmout a vykonat, ale musí ihned vznést námitky.

Moe Szyszlak

Byla některá stahovačka nepředvěstěná? Která návěst dle Vás má předvěstit hakovnici? Co tam bylo odchylné nebo přímo odporovalo předpisům?

Proč jiní strojvedoucí dokázali jezdit a nebrali 500 cestujících jako rukojmí?
Pokud si někdo myslí, že SŽ smazala danou větu na žádost jednoho strojvedoucího – odboráře, tak to trošku plete…

Leinad

Z formulace „někde za návěstí stáhni sběrač je háhovnive“ nevyplývalo, že to musí být „mezi návěstmi stáhni sberač a první následující zvedni sberač.“
Pokud by se strojvedoucí namotal do hákovnice x km za stahovačkou, byla by to jeho chyba, v rozkaze byla hákovnice.

Moe Szyszlak

To jako chcete říct, že z toho rozkazu plynulo, že kdekoliv na trati mohla být hákovnice jen tak? Žádná předvěst, žádná návěst Stáhni sběrač?

A dejte mi příklad, kde se nachází X km dlouhá stahovačka (X > 1).

Leinad

https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/11/hakovnice.jpg
Z toho vyplývá, že hákovnice může být „kdekoli za návěstí stáhni sběrač.“

Pokud by byla „mezi návěstí stáhni sběrač a první následující zvedni sberač“ bylo by to bezpečnější.

Moe Szyszlak

Hákovnice teda mohla být jenom tam, kde byla napěťová výluka trolej. vedení. A ty výluky jsou v rozkazu napsány.

Nikdo tam nenapsal, že mimo napěťovou výluku (za návěstí Zvedněte sběrač) může být hákovnice, z čeho někdo udělal Kauzu století.

Leinad

Z čeho vyplývá, že mohla být jenom v místě, kde byla výluka?
Bylo napsáno, že může být „za návěstí přikazující stažení,“ to nevylučuje „x km za návěstí přikazující stažení, bez ohledu na další návěsti.“

Moe Szyszlak

Co je napsáno v prvním řádku ?

Leinad

V prvním řádku čeho? Toho rozkazu je čas sestavení a číslo rozkazu.

Moe Szyszlak

Sorry, zkuste si najít pro vaši debatu někoho jiného.

CP1

Pardón, ale to je hodně kreativní vyložení onoho odstavce – ala za každou cenu si kopnout do SZ.

Martin

Vůbec by mne netrápilo, kdybych najel do hákovnice za návěstí Zvedni sběrač. Tam už to není problém strojvedoucího ani podle předpisů ani podle toho rozkazu.

Modré zábradlí

Lepší je sedět a mrznout ve vlaku zamotaném v hákovnici, která je v rozkaze zapsaná „někde tam je, hledej šmudlo“.

Moe Szyszlak

Před všema hákovnicema na sítí SŽ byla návěst „Připravte se na stáhnutí“ i „Stáhnete sběrač“. Nikdo nic nehledal.

V Brně Maloměřice není hákovnice, ale chybí v celém úseku trolej. To tam má být taky napsáno?

Jenisej

Opravdu jsou stahovačky všude tam, kde mají být? Výluka na Báňské v Ostravě byla jistě výjimka. Po celou dobu vyluky nebyla ze vsech kolejí predvestena, ze začátku dokonce na jedné i chyběla.

Moe Szyszlak

Uf, a Vy jste se zrovna stali obětí Zlé správy, musel tudy jet, celé to nevědomky propojil, ohrozil na životě 10 dráteníků… A pak zjistil, že sedíte na 842 nebo 750, že?

Na které koleji to bylo? Byla to vůbec dopravní kolej?

Z rozkazu Vám nebylo zřejmé, kde je potřeba jet se staženým sběračem? Pak je samozřejmě správně nejezdit.

Zrovna v OVA během výluky pravidelně volal dispečer SŽ přes GSM-R, zda mám rozkaz a zda o stahovačke vím.

G....

Vždy byla až v místě, kde sběrač lokomotivy neměl co dělat.

Zavlečením napětí by mohlo dojít k vážnému úrazu nebo i smrti pracovníků, kteří na TV pracovali.

Martin

Proč je nutné extra upozorňovat na hákovnici? Jako, že obyčejnou stahovačku mohu ignorovat? Mně učili, že na stahovačku se stahuje a nemám řešit, proč. Nevidím důvod nepřevzít rozkaz, kde se u stahovačky píše, že tam může být hákovnice. Jinak souhlasím, že jsou rozkazy, které jsou zmatečné, ale o hákovnici nikoliv.

CP1

Protože někteří kreativci si větu o hákovnici vyložili tak, že může být kdekoliv, a že pak na ně SŽ hodí jakékoliv stržení sběrače (třeba kdyby tam tu hákovnici zapomněli.

Leinad

A vylučuje snad ta věta něco takového?

Paddy

Pakliže vlivem špatného rozkazu někde například utrhne sběrač, budete stát třeba na trati daleko delší dobu.

E. L.

Víc by se Vám líbilo zůstat někde viset na trati bez šťávy, případně ve vykolejeném vlaku? Když jde o prkotinu, dá se chyba v rozkazu revidovat na místě. Pokud jste čekali hodinu, byla chyba zásadní a musela se řešit centrálně. Pamatujte, že bezpečnost je vždy na prvním místě, včasnost přichází vždy až po ní.

Honza

Rozhovor se strojvedoucím Tondou je poměrně dost dobře vytvořen a sám strojvedoucí se až na některé drobnosti vyjadřoval velice profesionálně. Nebudu se vyjadřovat co zde již zaznělo nebo k oponentnímu vrčení skladatele CP1. Uchýlím se k jediné poznámce která směřuje k otázce: Proč nám ty dráty tak často padají na hlavu? Zkusme si odpovědět. Strojvedoucí určitě nejde do směny se škodolibostí ve tváři a úmyslem když už mě tak pěkně vede za ručičku SŽ, tak kdepak jim to dnes sundám. To asi semnou bude souhlasit i ten nejzarytější antifíra, že? Nabízí se možné důvody. Neobvykle rozsáhlá výluková činnost v celé… Číst vice »

Miloš2

Mašinfíra srdcař,více takových.Jen jedna drobnost k zabezpečení.Opomenul AVV.Je na řádově stovkách kilometrů a umí více-méně to co se teď za velké prachy montuje.

X 1

Citace Hajného ,, AVV není vlakový zabezpečovač”.
Můj názor je, že AVV je výborná věc a pomocník ale zabezpečovač to opravdu není.

Leinad

AVV nemá certifikáty a dá se vypnout.
Nicméně dá se vymyslet hromada situací, kdy vlak s LS udělá mimořádku nebo nehodu, zatímco vlak se zapnutým AVV ne.

Miloš2

Bylo mi celkem „šumák“ jakou to má definici.Mne hlavně vyhovovalo co to umí.Napříplad:Mlha „jako prase“ a ono pěkně plynule zastaví přesně kde má.

Hajnej

AVV neopomenul, ale opomenul ETCS. To mě dost zaráží.

Alena

Tyhle články mě přivádí trochu k nostalgii. Manžel byl na dráze od svých 21 let. A začínal doslova od píky. Na dílně jako opravář (lokálka Jindřichův Hradec). Postupně zkoušky pomocník strojvedoucího (motorové mašiny, , pára…samozrejme topil parní mašiny,diesel, elektrika,pak zkoušky na strojedouciho(všechno) Byl to jeho život a doslova koníček 41 roků. . Nikdy jsem od něho neslyšela , že se mu nechce nebo že jde do práce s nechutí

Alena

Palec dolů. V čem je problém?

Armando Andreoli

Já si nemyslím, že je hřích být za tuto činnost odměňován, byť mám kolikrát totožný pocit, že vedení vlaku za ideálních podmínek je spíše relax než práce. Je to povolání, pro které se musí člověk narodit, jinak ho nedokáže dlouhodobě poctivě vykonávat, čehož je z mého pohledu zneužíváno při vyjednávání o výši mzdy či pracovních podmínek strojvůdců.

CP1

Ano, rozhovor pěkný a je dobře, že jsou tací, co na vše nehází bobek a neargumentují stylem – dřív se jezdilo za horších podmínek (i s tím jsem se při některých výtkal setkal). Ale, co by mě zajímalo: 1) „Agitujete“ aby kolegové nepřebírali stroje, pokud nejsou v odpovídajícím stavu? to že vlak neodjede nemá podle mě zajímat fíru, to je problém někde výš. 2) Upozorňujete kolegy, aby (i za cenu zpoždění) nejdříve rozkaz řádně prostudovali? 3) souvisí s bodem 2, Upozorňujete (z pozice odboráře), aby kolegové nesmyslné rozkazy nepřebírali? Častější je jev převezmu a pak se ještě chlubím, co jsem… Číst vice »

Lukáš Chytil

Že by třeba číslo trakčního stožáru na kterém je, nebo před který se dává a jehož kilometrická poloha je známá? Navíc i ve VR je často ten sloup TV zmíněn. Opět vyrábíme problém tam, kde není.
Hlavně, že jsme si kopnuli, že?

CP1

Koukám, že jste zkušený dráteník, co už oterčoval stovky výluk. Ano, řešení se sloupem (km polohou), lze použít a taky se používá, v případě stahovačky na trati (letos zažito 2x Týniště – Borohrádek, HK – Praskačka), pak je lze použít na odbočkách (kupříkladu Bezpráví), když to není jak jinak oterčovat, případně ve stanicích u dělení ÚO 101, 102 (201, 202), zde bývají otočné a ty jsou zas přímo na konkrétním stožáru, jinak, co se týče následně výluk ve větších stanicích, a umisťování stahovaček na stojáncích (případně přivázaných na trakční podpěře, návěstidle), tak tam kolikrát bývá x variant, jak výluku oterčovat,… Číst vice »

Leinad

Proč se vlastně objeví MU?
Stahovačky přeci jsou v datech (AVV, ETCS,…) takže se objeví maximálně uváznutý vlak. A navíc se používají deliče.
Pokud ale Spržel na nápad strojvedoucího „já chci uváznout a nechat se odtlačit“ reaguje „a just na tebe hodíme trolej a zastavíme všechno okolo, včetně vlaků konkurence“ tak reaguje.

Hajnej

V datech AVV žádné stahovačky nejsou.

Moe Szyszlak

Jedna a čtyři páčky u Škodovky a Siemensu jsou pohádka. Stačí se podívat:
http://bluetrains.cz/

Traxx vs. Vectron: základné veci jsou obdobně, ale největší rozdíly jsou v obrazovkách (softvér).

No a ku kolegovi strojvedoucímu: pokud někdo odmítne odvézt vlak nebo ho o X desítek minut zpozdí kvůli žabomyším válkám ohledně rozkazu, tak to je jistě hodně proklientské.
Ať to klidně řeší celé dny na GR, MD, v odborech, ale ať neomezuje cestující a neblokuje kolej.

Vtvt

Takže šoféruje Vectron a Cityelefant? Ptám se kvůli páčkám, o kterých mluvil

A největší výrobce – Alstom – používá 0odobné rozvržení páček jako Siemens?

Lukáš Chytil

Jak u které verze. MS2 je v podstatě kopie BR 189, až na ty „páčky“. MS3 je už úplně něco jiného.

Vtvt

Díky

Pavel

Dobrý den . Dovolil bych si vstoupit do diskuze . Rozhovor se mi velmi líbil a fírovi fandím . Já, po 48 letech na mašině sděluji následující : Ano pokrok nezastavíš, ale nesmí být zneužit . Vysvětlím . Říká se že učitelka je diagnóza . Za sebe mohu konstatovat, že ta úča má alespoň pár zajímavých bodů . Ovšem dnešní diagnóza zní AJŤÁK . Žijí ve svém virtuálním světě jedniček a nul, o provozu neví vůbec nic . O jeho potřebách, slastech i strastech . A tito ajťáci byli zneužiti v tom smyslu, že Tablet se stal Maticí Slovenskou. Nacpou… Číst vice »

Pavel

Máte naprostou pravdu. Třeba teď SŽ dává v Třebové rozkaz o velikosti 5 A4 při jízdě do Brna. To vše během minutoveho pobytu. 95 % jsou informace o úpravě rychlostí z Blanska do Brna, ale psáno formou ve stylu, aby se vlk nazral a kolega zůstala celá. Jim je prostě jedno, že není možné tohle přečíst a zapamatovat si, šlo by to napsat lépe, ale to by dalo více práce a to se dneska nenosí. Hlavně to udělat co nejrychleji.

Bohumil

A víte, kdo by tyto stavebně technické změny měl dle TSI správně zpravovat?

Ryba smrdí od hlavy

Já se divím všem strojvedoucím, kteří něco podepíší a v rychlosti jedou. Já bych nic nepodepsal dříve než bych se s tím seznámil a že vlak bude mít zpoždění? Problém SŽDC
Čím více by takových případů bylo tím větší by byl tlak na SŽDC, aby rozkazy byly stručné a jasné.

pavel

Kolik máte odježděno ????

Ketchup1970

Myslíte, ze cestující kterým se zpozdil vlak budou vědět, že vina je na straně SŽ ? Nebo budou klasicky vinit Dráhy ( myslím ČSD – ČD záleží na věku soudruha )

Pako

Ale zrovna ta část, kterou nás loni zpravovali o stahovackach se mi líbila, bral jsem to tak že mě defacto právě upozornili na to nejdůležitější, co v tom rozkaze je, když text o stažení sběrače byl až na konci druhé strany. Tohle bych tam hned vrátil zpátky. Ale jinak rozhovor fajn

Leinad

A proč to někdo podepíše?

Bohumil

A vy jste někdy viděl, že by člověk něco třeba v bance podepsal a pak za to nenesl odpovědnost? Že by třeba někdo podepsal pracovní smlouvu a u soudu řekl, že ji sice podepsal,ale že neplatí???

navratp

Všude na to máte čas. Tady ne.

Bohumil

Mě nemusíte poučovat, už jsem pár set tisíc kilometrů na mašině odridil a rozkazu převzal nepočítaně.

CP1

Čas je vždycky, ať si výpravčí řve jak chce.

Leinad

Jsou nějaké rozsudky na šmejdy, soudy řešily podpisy pod nátlakem, fakta neuvedená ve smlouvě, možnosti vícenásobného výkladu….
Otázkou samozřejmě je, jestli se pro kariéru fíry a kladné zdravotní posudky hodí říkat „když jsem ve stresu, tak podepisuju bez přemýšlení“

Michal

Jo no, takový jsem měl pocit, že se fíra řídí návěstidly 😖. Pak byl na YouTube článek že fíra přehlédl návěst a projel návěstí 😟. Tak jsem pod článek do komentáře se zeptal, proč tedy fíra nekouká na návěsti 🤨. A někdo mi celkem trochu urážlivě odepsal, že při řízení vlaku nemá čas koukat na návěstidla. Prý musí koukat do mobilu a volat všem kolem sebe. Nejdřív prý pokud je trasa volná, tak musí volat do stanice před sebou, Po odjezdu ze stanice musí volat zpět že odjel, pak zase do stanice před sebou a pak zase do stanice za… Číst vice »

Lukáš Chytil

To s tím telefonováním je jen na D3 a tam zase většinou nejsou ty návěstidla.

Zjednodušeně tam ten strojvedoucí nahrazuje domluvu výpravčích mezi sebou, kteří tam nejsou a domlouvá jízdu s řídícím dispečerem té konkrétní tratě. To vše se děje samozřejmě za stání.
Dojede do stanice, případně zastávky a nahlásí se, že tam dojel a vyžádá si souhlas k další jízdě (některé vlaky končí svou jízdu na zastávce).

Pavel

Skvělý rozhovor, díky za něj! Jinak to opakované upozorňování na nesprávné návěstění stahovaček/pomalých jizd je zarážející. Proč to SŽ neumí osadit správně na první dobrou? Proč potřebuje pořád upozorňovat, jak to má být osazeno správně? Vodit je za ručicku, jak malé dítě. To je prostě neuvěřitelné.

Bohumil

Bohužel odbory v Česku fungují pouze tak, že kritizují všechny a všechno, aniž by k něčemu přispěly. Jejich zásluhy jsou na zlepšení věcí víceméně minimální. Tam se chodí na schůze akorát zavzpomínat, jak to bylo vše úžasné a po cestě do hospody se vyprdět.

Pavel

Nemáte tak úplně pravdu. Nedávno jsem si prohlížel kolektivní smlouvu 15 let starou a od té doby se povedlo zvýšit příplatky za práci v noci, o sobotě a neděli atd. Nechci odbory obhajovat, ale tohle je jejich práce.

***** Petr

Tak to je veliký úspěch. Vem si, že by patnáct let stagnovaly 😜

Pavel

Myslím poměrově (procentuálně). Například soboty/neděle byl 10 %, nyní je 15 %. Samozřejmě 50 % by bylo lepších 🙂

Michal

To se někdo má 😖, Já dělám za stejné peníze i kdyby byl asi konec světa 😖.
Nějaké přesčasy, víkendy, nebo svátky se mě netýkají.
Ať je jakýkoliv den, nebo jakákoliv hodina, dělám stále za stejno 😖😖😜.

Majkl

A co děláte?

Danny

Nevím co úplně děláte, ale dle zákona minimálně víkend či svátek by neměl být hodnocen stejně jako všední den.

Petr

Taky by to chtělo říci to B.. je pravda, že je relativně nový příplatek za spaní (pro strojvedoucí a vlakvedoucí) a trošku více procent za noc a víkend, nicméně se hodně moc let propadají základní tarifní mzdy vůči průměru v ekonomice, protože toho základního odbory bohužel nejsou schopny… Takže celkově je to stejně dost mínus i přes sem tam navýšený příplatek.

Ketchup1970

Frantici do toho šli a stávkovali , před Vánoci ! A to dostali přidáno minule 12% průvodčí. A stejně stávkovali .

Ladislav

Záleží na tom na dráze je 150 odborových centrál ve Škodě auto jedny

Leinad

Drážní odbory jsou holt politické organizace.
U režijek se řeší ne fakt, jestli je zaměstnavatel poskytne – ale jestli je poskytne zákazník (JMK) a jaké budou finanční toky mezi zákazníkem a zamesnavatelem.

Bohumil

Klasické odbory. Místo toho, aby vyjednaly pro zaměstnance síťovou jízdenku pro všechny dopravce, tak budou trvat na rezijkach jen proto, že to je rezijka. Ale že už skoro nikde neplatí, jim je jedno, hlavně že jsme zachránili rezijku. Jo jo, Bohéme se za výhody zaměstnanců… Proto jsou odbory naprosto k smíchu.

Vtvt

One Ticket