Rozhovor: Nechci vidět, jak se vytrhávají koleje, říká záchranář JHMD Jan Kysela
Nostalgický provoz na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Autor: Jan Píšala
Vlastnictví obcí má zajistit, že se tam budou do budoucna dít správné věci, které povedou dlouhodobě k rozvoji regionu.
Dobrý den.
Vážení, rád bych se optal na jednu věc. Fungují ještě v té firmě na nějaké pracovní pozici pánové Čajánek a některý z jeho tří synů ? Nebo zda bude některý z nich v pracovním procesu jež má následovat ? Nemyslím to nijak špatně, pouze se neorientuji. Předem děkuji za info.
Tak jsem podhodnotil rozpočtové určení dani JH. Prijmy z rozpočtu bude mít kolem 400 mil. Každopádně z z toho bude mít ročně, dle mých zkušeností , na všechny investice částku tak 60 mil. Jenže to má na všechno silnice, budovy, občanskou vybavenost, dopravu atd. Tedy těch 20 mil. bude třetina z této částky. To nemůžou po dobu 20 až 30 let prostě dávat
Dobrý den, rozhodně nejsem odborník na železnici, ale jako městskému úředníkovi, co něco ví o fungování samosprávy, se mi zdá plán dlouhodobě neudržitelný. Dluh tedy 350 mil. a na ten bych se zaměřil, jestli jsou položky prokazatelně a nenadhocené. Jenže četl jsem článek tuším od původního provozovatele snad p. Šatavy který jasně říkal, že technika je komplet opotřebovaná, nepoužitelná (ty hašišbedny) a dráha v desolatním stavu, kdy se dlouhá léta nic neinvestovalo. Absolutně netuším výši nakladů na rekonstrukci tratě a pořízení nové techniky. Ale dejme tomu dalších 350 mil., k tomu úvěr s úroky na 30 let. Pak se ale… Číst vice »
Pan Kysela mluvil andělsky a dábelsky, ale spíše v obecné rovině.
Pro komplexnější pohled na věc by mohl autor textu oslovit i místní politiky, co seděj na radnicích okolo tratě, nebo pány poslance a senátory z tohoto regionu.
Já bych to naopak rád viděl jak se symbol 19 století trhá na kusy…. Jsme v 21 století pochopte to už!!!!!!
A Vy/vy už konečně pochopte, že tady je spousta dalších lidí kteří mají odlišný názor. Sice jsme v 21.století , ale někteří se chovají jako kdyby zrovna vylezli z jeskyně.
Škoda že ty zástupy fandu tomu fandí jen v diskuzích na internetu a pak tam nejezdí třeba i s rodinou či kamarády a neplatí komerční vstupné/jízdné.
Nejhorší pak jsou ti, co si myslím, že bychom se jim na to měli všichni složit.
A co s tím? Treblinka jako ve 20. století?
Jestli vidíte budoucnost jako likvidaci našeho kulturního dědictví, které může dál těšit, sloužit a sklízet obdiv, stejně jako to jde na západě, tak jste s prominutím primitiv!
A dál? Řešení turismu v regionu bude jaké?
cykloturistika 🙂
Přesně tak Mojmíre! Stejně tak Karlův most zbouráme, vždyť tam ani nemůžou auta a stejně tak celý Pražský Hrad, tam vznikne krásné rezidenční bydlení.
Pan Mojmír se symbol které doby? Toho bych chtěl potkat, vysvětlit mu, že i bez zubů se dá v 21. století jíst.
A co Karlův most? Zbůrať!
V případě mostu na Výtoni bych s Vaším postojem souhlasil, zde staré a nevyhovující musí ustoupit nové, ale tady pálíte vedle. Ikonická úzkokolejka je symbolem celého regionu a zájemce o svezení si vždy našla a najde.
„Ikonická úzkokolejka“ je symbolem celého regionu pro pár šotoušů, běžní lidé nejspíš ani neví že existuje.
Tak to se opravdu velmi pletete. Btw, když jsem byl náctiletý, to je již nějakých 20 let, máma mě tam vzala na vláčky. A máma znala vlak tak akorát když ho potkala na přejezdu v autobuse…a nebyl tak dostupný internet. Koukněte na Martinice, na místní jízdy jezdí lidi z celé ČR, utrácí tam peníze, jezdí celé rodiny. Šotouši stojí u trati s foťákem. Ti si možná dají jedno pivo, ale jiné zisky nepřinesou. Trošku už jsem alergický na to vytrhat koleje a udělat cyklostezku. Jako by jich bylo málo. Kromě toho, ve 21.století se železnice docela modernizuje a vyvíjí…určitě nepatří… Číst vice »
Od zmiňované úzkokolejky jste docela elegantně přešel k železnici obecně a zmiňujete její modernizaci. Na předmětné úzkokolejce modernizace proběhla, dokonce snad i z nějakých peněz EU. Bohužel to bylo režii architektonického studia MJÖLK z Liberce. Výsledkem upocené amatérské snahy jsou bizarní motorové vozy vzor „Hašišbedna“, papírově vedené, jako tramvaje, vybavené sedáky z trolejbusu. Na to vám těžko někdo natěšeně řekne: „Znám ji jen z vyprávění, což teprv, až ji spatřím“. Ono stačí vidět jedno odstrašující foto na internetu a pro mnoho lidí je rozhodnuto.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/09/uzka_95-1536×1152.jpg
Mate pravdu, podivejte se na Rakousko Semering, Švycarsko …. mělo by se to zachovat tak jako se dělá se zamky,aj. Památky. Úzkokolejku znam několikrat jsme s ni jeli do Nove Bystrice…
Pojede to letos?
Opravdu si myslíte, že ty davy rodin s dětmi, které tam jezdily na projížďku parním vláčkem, jsou jen rodiny šotoušů?
To má být závist, nebo nenávist, která zatemňuje mozek natolik, že si *lepšíčlověk* neuvědomuje, že bez silnice by neměl co jíst, protože by ani s tím pluhem na pole nedojel?
Mojmíre,Mojmíre,ty se rád vyžíváš v provokování.Doufám, že nemáš zbroják. Raději Drony z JH do Obrataně,ty seš fakt ………..
Sympatický a podrobný rozhovor, díky za něj! Panu Kyselovi fandím, ať se dílo podaří. Působí na mě výrazně vstřícnějším a slušnějším dojmem, než pan Čajánek.
Mimořádně příjemné čtení. Pan Kysela na mně působí dojmem člověka, který rozumí penězům, umí vyjednávat a namísto vymýšlení slepých cestiček umí hledat i číst. Můj názor není důležitý, důležité je, aby to dobře dopadlo.
Mám zcela stejný dojem. Držím palce!
Obří dluhy, potřeba velkých investic i příslib zisků pro obce. To vše v rozhovoru je. Zdá se mi to být pohádka nebo přehnaný optimismus. V každém případě držím palce.
Nevymýšlíme kolo, ale jdeme již prošlapanou cestou. Privatizace zisku, socializace ztrát.
To jste asi nejak nedočetl celé, se mi zdá…
To jste dost špatně pochopil nebo pochopit nechtěl…
Neumím si tedy představit onoho zázračného soukromého investora, který si vše odkoupí v rámci konkurzu, vše na své náklady oživí a úzkokolejka bude vzkvétat
…. avšak když to zatáhnou obce, tak to zázračně fungovat bude?
Však právě proto do toho potřebuje natlačit obce.
jasně, aby dělaly kavku
To co nazýváte „zázračným investorem“ bude ten svazek obcí, ten to odkoupí, bude splácet a ten to taky zrekonstruuje.
Já nikoho nijak nenazývám, to je citace pana Kysely ze článku
Pan Kysela dělá záslužnou věc, ale záchranář, jak se píše v titulku, záchranář není. Záchranář je profese.
Bylo by vhodnější použít „zachránce“.
Zachránce bude, až bude úzkokolejka zachráněna. Což zatím není.
Ok. Ale když někdo skočí pro někoho do rybníka také je to zachránce i když se resuscitace na břehu nezdaří. Ať přemýšlím jak přemýšlím nenapadá jiné vhodné označení.Ale možná by se dalo použít zastaralé označení dobrodinec.
Ne, není to zachránce. Leda ve stádiu pokusu. 😉
Zachránce může být přeci i ten, jehož snaha nakonec nevyjde…
Takže podle tohoto vývodu bychom ve sportu měli mít OBRANÁŘE, který se stane obráncem pouze v případě, pokud bude jeho obrana proti soupeři účinná???
https://ekonom.cz/c1-66720200-jan-kysela-resim-krizove-situace 😀
Doktor taky není jenom lékař. A záchranář taky není jen ten zdravotnický nebo hasičský…
Nechť si to obce vezmou. Nemají peníze? Nevadí. Stát je založí a obce pak budou ze zisku dluh splácet. Jen aby to nedopadlo tak, že zisk nebude takový jak očekávají a začnou přemýšlet jak se něčeho zbavit. Bylo by to podobné jako když železniční společnost na stavbu dráhy dostávala půjčky, které pak splácela po spuštění provozu. ovčas se i stalo, že musela začít prodávat vagony když splácení dluhů bylo nutné, ale nebylo z čeho nebylo dost. Tak aby to tady nedopadlo podobně.
A dluh ve výši stovek milionů zmizí kam? Rozpustí se ve vzduchu? Navíc ta železnice není schopna generovat zisk, maximálně čistou nulu, když se zadaří. Někdo tu navrhoval, ať si to koupí někdo bohatý jako koníček. Ne, že to budou všichni okolo dotovat z veřejných peněz.
Jednoduše. Obce si vezmou dráhu, stát zaplatí dluh který JHMD má (čímž obcím tu dráhu koupí) a ty peníze pak budou obce státu splácet? To by nešlo?
Uvědomte si, že tady se taky jedná o převod majetku který je v soukromých rukou na obce, kraj čili stát.
A mají ty obce na splátky ? Ne málo obcí v ČR je tak zadlužených, že nemají na větší investice. A jak mezi sebou budou dělit údržbu ? Každá svůj kousek ? Nebo založí nějaké SRO a pak se budou mezi sebou hádat, kdo bude kolik platit ?
Četl jste můj příspěvek, Píšu, že by ty splátky byly realizovány z toho co se získá provozem.
A on ten provoz byl výdělečný ?
Potenciál!
To je pořád dokola.Ne. Lidé tam vlakem jezdili zadarmo, ubytovaní byli v nádražních budovách taky zadarmo. Takže jasně, že to vydělávalo. Otázka je jestli dostatečně na to, aby to pokrylo náklady. Ony se ty nádražní budovy také neopravily a na ubytování nepředělaly samy jen tak.
Nižší ztráta není výdělek. Těžko můžete platit splátky, když na příjmech nevyděláte ani na provoz.
Divím se, že s vaším nadšením jste ještě nevstoupil do klubu investorů.
Jenže se taky jedná o majetek, který stát ani obce nepotřebují. To jen Kysela a spol se snaží namluvit opak, aby získali možnost socializovat ztráty.
Podívejte se na strategický dokument České Kanady. Zda se, že pro obce je drahá důležitá.
„Obce si vezmou dráhu, stát zaplatí dluh který JHMD má (čímž obcím tu dráhu koupí) a ty peníze pak budou obce státu splácet?“
Když jste to psal, byl jste ve stavu příčetnosti?
Pri reorganizaci se z dluhů splatí jen část, třeba jen 30 procent. Zbytek zanikne. Ani při konkurzu to nebývá lepší. Průměrná výtěžnost je někde kolem 15 procent.
To by bylo nebezpečí pro budoucnost. Jsme lidé smrtelní. A co pak? Rozprodají to dědicové…..
Kdyz se zeptate na vekonkove co jim vadi, tak je to vetsinou chybejici moznost si lokalne nakoupit, dostupnost lekarsky pece, skoly, skolky … mit nejaky vyssi vydaje na skanzenovou zelenici tam vetsinou neni.
Nemusí být nutně „skanzenová“, naopak může pomoci té dostupnosti (alespoň severní větev, pokud se jižní trochu nepřetrasuje), hypoteticky odlehčit i silnicím od těžkých nákladů, byť je to při stávajících cenách za použití a s ohledem na složitou přechodnost mezi rozchody nyní nevýhodné.
Pane Františku X, vaše představy o „trochu přetrasování jížní větve“, nebo „hypotetickém odlehčení silnic od těžkých nákladů“ můžete předložit panu Kyselovi.
On se živí transakcemi, takže bude schopný vám řádově vyčíslit finanční náklady i pojmenovat realizovatelnost vašich vylepšovacích idejí.
A dopravní obslužnost a třeba možnost si k tomu lékaři dojet? Níže jsem dával dva odkazy. Jenden na článek a druhý na knihu. „Odbočka do Nové Bystřice vede zalesněnou jezerní krajinou známou v České republice jako „Česká Kanada“. Zejména v létě region navštěvuje mnoho přírodoumilných rekreantů a výletníků. Zatímco na jaře, na podzim a v zimě jezdí většinou jen jeden pár dieselových vlaků, od konce května do konce září se provoz výrazně zvyšuje. Denně pak zejména o víkendech jezdí až 9 párů vlaků, z toho až tři na parní pohon. “ Jestli tohle není podpora regionu tak už nevím co… Číst vice »
Hmm, vikendovy vlaky v sezone zlepsi tu dopravni obsluznost presne jak?
Jestli chteji prezit, at si udelaji nejakou kratsi turistickou trat a ze zbytku treba ty cyklostezky. Turista co tam bude na nekolik dni jim toho prinese vic.
Jak zlepší tu dopravní obslužnost víkendové vlaky? No docela dobře. A k pobytu na více dní slouží to ubytování v nádražních budovách co stojí podém trati. To nejsou peníze? Nebo s těmi bude co? Z trati se udělá cyklostezka a z těch budov turistické útulny?
oprava-cykloturistické.
A turista co tam bude delší dobu a přijede autem jim nepřinese víc než člověk co tam přijde s batohem vlakem. Ten si zásoby jídla bude muset nést na zádech a tak je pravděpodobné, že o to více bude muste nakoupit tam.Jinak docházím k názoru, že to neustálé volání po cyklostezkách je jen proto, že jsou lidé líní. Když si nemohou vozit zadek autem tak si ho musí vozit na kole. Proč? Protože toho potřebují stihnout co nejvíc, musejí nafotit kvanta fotek, aby co měli dávat na facebook?
Dopravní obslužnost byla a je lépe naplněna autobusem..
Jenže na autobus se Vám turisté víte co.
Každý není ultras šotouš..
Znáte vy také něco jiného než označení šotouš pokud člověk propaguje železnici jako turistický cíl nebo formu dopravy která lidi k dalším turistickým cílům doveze?
Ve vašem případě asi ne.
Pro lidi bydlící okolo tratě je
autobus rychlejší, pohodlnější.
Jedna jediná otázka. Byl jste tam vůbec někdy? Šly z Vaší kapsy někdy nějaké peníze dopravci na této trati?
Když už se tady oháníte dopravní obslužností, co, kdybyste se nejdřív podíval do mapy, abyste viděl, kudy a kam ty tratě vůbec vedou a porovnal to se spádovostí dojížďky do práce, školy, k doktorovi… 1. Rád jezdíte z Plzně do Brna přes Č.Budějovice? – to je jen taková přiměřená parodie na cestu k vlakem z Kamenice/L. do okresního Pelhřimova přes Obrataň (přestup k tomu, návaznosti neuvádím). 2. Na dvojnásobně dlouhou jízdní dobu mezi JH a NB si vhodný příměr najdete jistě sám. 3. Cestování skákadlem v podobě Hašišbedny můžete nabízet leda tak, jako zážitkovou jízdu v Prátru. S denním ježděním… Číst vice »
Já mapu naopak znám a vím, že když si někdo koupí pobyt na jednom z těch nádraží musí se tam nějak dostat. To je taky dopravní obslužnost.
Dopravu svých hostů praktikují i jiná, méně odlehlá ubytovací zařízení – ale ve vlastní režii. Sice se to s troškou fantazie „dopravní obslužností“ dá nazvat, ale rozhodně to není ta ZÁKLADNÍ, státem podporovaná.
V případě té vaší DO půjde hlavně o to, aby davy zájemců o ubytování na jednom z těch nádraží napomohly uživit alespoň sezónní provoz této, finančně docela náročné, atrakce.
Vy jste to nečetl, že? Ta železnice živí stovky a tisíce lidí v turismu v okolí.
No to určitě. Desítky tisíc lidí jsou teď hlady.
Kde je napsáno, že ro bude platit stát?
„Vlastnictví obcí má zajistit, že se tam budou do budoucna dít správné věci..“
Toto dle mě není vůbec jisté..
Je to sázka. Jako každá investice.
Obce kradou mnohem méně, než stát. protože je na to vidět. Čím menší celek, tím méně se krade.
„Čím menší celek, tím méně se krade.
Okamžitě mi naskočila věta kterou pronesl Lotrando starší u stolu ve skalách po tom, co se málem zadusil když mu zaskočilo.
„Čím víc máme, tím víc krademe! Ty střevo!“ 🙂
jj, Pechovi zaskočila CELÁ kost z kuřecího stehna. Geniální humor 😀 😀 😀
Právě že na obce vidět není, do medií se dostane jen zlomek kauz, viz třeba nedávná potichu schválená herna v obci u Prahy. Nebo rozšířený pokoutný prodej pozemků kamarádům či zastupitelům navzájem.
Úplný souhlas. Starostové se bohužel mení… Doporučuji prečíst si diskuzi – str. 13-14 https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:d484cf0e-1801-40aa-a6a8-8111c756c2b7 a uvidíte jak dopadl „svazek obcí“ na ČHŽ. Velký pozor na blbost a závist malých lidí na vesnicích. Oni z turistického ruchu nemají nic!
Držím palce ať se tato vize dotáhne do úspěšného konce a vlaky na úzké se znovu rozjedou.
Dovolím si citovat pár slov z textu: „společnost Swietelsky Rail. To jsou Rakušané a ti jsou zvyklí na fungování spolků a svazků obcí a nikoliv na to, že si někdo dělá z tratě malou nebo velkou domů.“….a můj komentář – až se v naší zemi přestane brát státní zakázka jako zdroj obohacení, tak možná budou fungovat i podobné spolky bez podvodníků, jako v Rakousku.
Na druhou stranu, zrovna v Rakousku se už vytrhalo i několik úzkokolejek.
Také jsem si vzpomněl třeba na Ybbstalbahn, kde část jezdí jako nostalgický provoz a část je cyklostezka (a koneček je MHD Waidhofen). Co si o tom myslí tamní obce?
Podle mě to mají u zadele.
Jak to souvisí s fungováním spolků bez podvodníků? Tohle je spíše věcí (ne)zájmu o okolí.
Paušalizovat jistě nejde a pokud není vůle, nejde zachránit vše. I ti radní by se měli vždy zpovídat svým voličům.
A v Rakousku podvodníci jako vůbec neexistují nebo co?
Ale existují. Nicméně se tolik nevěnují dotacím, jako u nás.
Přesně tak.. souhlas s touto formulaci
statni zakázka jako zdroj obohaceni…..
Téměř v každé zemi na západ od Česka by taková dráha byla skvělá turistická atrakce a byla zisková. V Česku nikoliv. Proč? protože se češi ani za 30 let nebyli schopní naučit se marketingu a schopnostem prodat. Nic víc.
když je potřeba se zamyslet, co je na té dráze to TOP? Byly roky, kdy se tam hrnuly davy – pára, krásná příroda…, ale dost to už opadlo, lidi mají více peněz, můžou jezdit dál, tak se cestuje a Česká Kanada už netáhne tolik, když můžu jet i jinam.. a že by sem jezdily davy z jiných zemí? co tam? není tam přímo žádný magnet, takových turist. tratí je mnoho i na druhé straně hranice 😉
Znáte význam slova Marketing?
Na čem ten marketing chcete postavit? co tam bude ty davy táhnout?
Odpověď najdete níže, třeba v Rakousku. Tam to taky nikoho netáhne. 🙂
Položím protiotázku – platí/neplatí podle vás totéž pro přilehlou Waldviertelbahn?
Tam to taky netáhne, třeba proto taky mají web i v češtině, aby to tam nikoho netáhlo… 🙂
Pára fungovala, parní vlaky byli plné, při ceně v některých úsecích 150 Kč/osobu, do Bystřice 450 Kč/osobu. Ke konci už byla cena 500 Kč/osobu, což znamená pro čtyřčlenou rodinu 2000 Kč, což je není málo.
Druhá věc, je byla zvláštní komunikace při řízení tratí a křižování vlaků.
..parní vlaky byly plné…
Co by tam měli prodávat ? Ani na jednom konci není nic extra zajímavýho, co by mělo natáhnout davy turistů.
Třeba vaše podobenky? 🙂 Projděte si weby jiných drah a pak plácejte. Obecně, je něco zajímavého na kolejích v krajině? Ne, ale kupodivu se na tom dá slušně vydělat. Já vím tady u nás to nejde …. protože…. .-)
Můj majestát je příliš cenný pro plebs 🙂 .
Kdyby to byl takovej kasovní trhák, jak tvrdíte, tak už by tam jezdily davy . Ale ono tam nebylo moc obsazeno ani přiedtím. I z kempu se radši jezdilo autobusem.
A že někdo dojede na koenčnou, tam se podívá okolo a pojede nazpátek, tak to moc lidí nepřitáhne.
“ že někdo dojede na koenčnou, tam se podívá okolo a pojede nazpátek, tak to moc lidí nepřitáhne.
Proč by tam jezdili jen tak? Doporučuji v Jindřichově Hradci sednout do vlaku, dojet do stanice Hůrky, tam vystoupit a vzít to po žluté na Lanštejn a pak dále po modré do Nové Bystřice. Pokud by byla modrá moc tak zpět zase po žluté do Hůrek.
Na Landštejně „zežerete“ v hnusné přeplněné hospodě hnusné žrádlo a s těžkým žaludkem se dete hrkat vlakem zpátky.
Prostě turystycká bomba.
Nikdo Vás nenutí tam jezdit. Jo, bejvaly onačejší časy kdy nebylo všude lidí jako divých sviní. Ale nedivte se, když si dnes každý doveze zadek až pod hrad.To za mých mladých let nebývalo když jediná možnost jak se tam dostat byla právě tahle trať a pak pěšky.
Tohle je příklad toho jak si někteří nevidí do pusy. Vadí jim spousty lidí, chtěli by omezovat individuální automobilovou dopravu, , ale na druhou stranu by nejraději zrušili trať jako je tato protože to jsou výdaje.
Opravdu vám ten marketing nejde.
https://fotoverlag-bank.de/ueber-die-jhmd/
https://fotoverlag-bank.de/bildband/
😉
To bylo naposledy.
A co zkusit hledat okolo? To že jsou dneska lidé líní chodit a 5 km je pro ně problém je věc jiná.
A kdo je donutí chodit ?
Aha, no jo. Už mlčím. S lidmi to jde fakt dost z kopce. Radši se válet někde u moře než poznávat krásy rodné vlasti ideálně pěšky.
Nebyla. Vím, jak některé na Západ od nás těžce živoří.
Že Vy jste zase Walk the line a koukal jak to mají všude okolo? 🙂
Pošlete odkaz na jejich účetní závěrky, já se taky rád dozvím něco nového.
Vstupte do klubu investorů a ukažte jim, ak se to má správně dělat!
Optimismus vyplývající z rozhovoru je zvláštní, vezmu-li v potaz, že kraje nabídli, že objednají pouze turistický provoz v létě a nikoliv celoroční provoz, což je podmínka pro získání peněz ze SFDI.
Naopak, je to chytré. Pokud to nakonec kraje / obce budou opravdu i vlastnit,tak tam nakonec ještě rádi dopravu „objednají“…. Já panu Kyselovi držím palce. Je to asi jediná možnost jak dráhu zachránit. Ty pohádky, jak to celé někdo koupí a zachraní jsou samozřejmě nesmysl. Šotoušci se holt musí smířit s tím, že úzkokolejka už bude na vždy jiná než v devadesátkách a i se značkou JHMD je konec.
Jenže v devadesátkách ta trať vypadala o dost jinak než dnes. Vhodné slovo by mohlo být zpustle. Nebýt JHMD už bychom jí tak třeba mít vůbec nemuseli.
A obce také nechtějí být vlastníkem , nebo už je to jinak?
Podmínka SFDI není dána celoročním provozem, ale přepočítaným objemem provozu. Tedy intenzivnější letní provoz může vykompenzovat chybějící zimní provoz.
A pravidla v rámci SFDI se nemohou změnit? Taky odpovídá, že se vedou jednání, z toho usuzuji, že ten provoz tam spíš nebude a tím pádem tu momentální podmínku nesplňují.
Každé pravidlo se může změnit, ale jednak se tím může otevřít Pandořina skříňka („naše trať je taky turistická atrakce, přispějte i nám“), jednak je to pořád ještě fond DOPRAVNÍ infrastruktury, nikoliv pro podporu cestovního ruchu apod.
Podle mě je ten optimismus cílený PR, aby ten záměr líp prodal obcím.