Rozhovor: Já si toho viníka na sobě nechat nechci, říká šéf JHMD Boris Čajánek

JHMD, vůz M27 a lokomotiva T47.0. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor PalkoJHMD, vůz M27 a lokomotiva T47.0. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor Palko

„Pokud se najde pro úzkokolejku budoucnost ve veřejnoprávních rukách, budu šťastný. V takovém případě nemusím být akcionář,“ říká Čajánek.

282 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch

Mě stále není jasné: Pan Čajánek se tady vymlouvá na Šatavu a jeho dodatek č. 11. Ale podle tohoto dodatku č. 11 s krajem Vysočina v čl.XI odst. 4 je výpovědní lhůta 12 měsíců pro obě strany. Takže stále nechápu, proč to nevypověděli někdy před deseti lety a buď to nastavit jinak, nebo od Kamenice dál prostě nejezdit, když se to ekonomicky nevyplatilo. Za mě je (nejen) toto jednoznačně selhání současného vedení JHMD a celý ten rozhovor je snaha hodit aktuální stav na kohokoli jiného. Zlý Šatava podepsal špatný dodatek, zlá Vysočina jej nechtěla změnit, zlý Jihočeský kraj nechtěl převzít… Číst vice »

Boris Čajánek

nemůžete vypovědět smlouvu, kde máte vozidla pod evropskou dotací. Celkem jednoduché – poškozování ekonomických zájmů Evropské unie, trestné již v úmyslu. Kraj vysočina si na dotaci objednat 3 hašišbedny.

Vojtěch

Myslíte dotaci CZ.1.11/1.3.00/09.01053 v částce 23,1 milionů korun z oblasti Jihovýchod na modernizaci tři M27, ze které vám ovšem nebyla proplacena ani koruna pro nesplnění podmínek dotace, a tudíž vás nic nenutilo tam jezdit? Nebo je to ještě nějaká jiná dotace?

A myslíte vážně, že Evropská unie by takto řízený krach společnosti neprověřila z podezření poškozování zájmů EU?

Jasně…

BND30

Jen tak dál Vojtěchu, máš asi dobrou stopu !

Boris Čajánek

Máte mylné informace část dotace byla vyplacena. Co nebylo kryto dotací mají krýt odpisy v kompenzaci. Lhát je asi jednodušší než si zjistit pravdu. Váš případ.

Karel

Část? Kolik procent bylo vyplaceno?

Boris Čajánek

Kolik bylo na dotaci vyplaceno není důležité. Pro pochopení problematiky dotací se podívejte na Rozhodnutí EK N 409/2008 a N 495/2007, např.
https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/227164/227164_932595_34_2.pdf
https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/227164/227164_932595_34_2.pdf
zde vidíte, že dotace pouze snižuje to, co by objednatel hradil na kompenzaci.
Co není hrazeno dotací, má být hrazeno odpisy v rámci kompenzace.

Karel

Kraj Vysočina souhlasil s modernizaci M 27 ve stavu v jakém byla provedena?

vtvt

Chtěl bych poděkovat panu Čajánkovi za jeho subjektivní reakce na položené dotazy. Odhlédnu od JHMD. Osobně si myslím, že někdo z vedení JHMD by měl být účasten projektu vlaků/vlakotramvají Ostrava-Orlová-Karviná. Neboť, mě jako přespolnímu, se mi to jeví jako rozumný nápad. Ale jeho realizace je silně komplikovaná zejména zainteresovaností spousty různých subjektů a novátorstvím: – dotační úřady (Ostrava, Orlová, Rychvald, Karviná, MSK) – provozovatelé MHD – majitelé kolejí – tvůrci legislativy pro vlakotramvaje A JHMD byla takovou laboratoří, kde se řešily unikátní problémy. https://zdopravy.cz/navrat-tramvaji-na-karvinsko-kraj-planuje-trat-z-ostravy-pres-orlovou-125545. Jestli projekt slezských tramvají má stát 15 miliard, tak se opravdu hodně vyplatí najmout dostupné odborníky,… Číst vice »

Jirka

Čajánka bych si po tom co předvedl s JHMD najal leda na zametání chodníků …

Vtvt

I Baťa kvůli dluhům začínal znova. A už si dával pozor.
https://batastory.net/cs/milniky/seglovky

Kdych mohl rozhodovat, tak bych si člověka z vedení JHMD najal na slezské vlakotramvaje, neboť nejdražší je totiž učit se na vlastních chybách.

xyz

Divím se, že slezské vlakotramvaje považujete za něco, co by mělo být (vyplývaje z kontextu, ve kterém to píšete) realizováno.

Investičně i následně provozně dražší než autobusy (eventuálně v kombinaci s vlakovými spoji, které už jezdí).

To vše ve spíše chudším a vylidňujícím se (viz vývoj počtu obyvatel Karviné) okolí Ostravy.

Vtvt

Místní znalci by spíše namítli, že někteří nezaměstnaní občané Karviné by vlakotramvajovou dopravu používali, aby zdarma docestovali do Ostravy, aby se nenudili v Karviné.

To si myslím, že bude ten největší oříšek proč to nedopadne. Akorát to nikdo z politiků neřekne nahlas.

Ale příchod ekonomické krize možná způsobí, že přibyde zaměstnaných, aby neumřeli hladem = nebudou mít čas ráno dojet do Ostravy a prolelkovat celý den. Tož jestli se situace vyvine tímto směrem, tak by se rychlá kapacitní doprava hodila, aby usnadnila dojíždění za prací.

Uvidíme. Předchozí projekt (roční ODISka pro některé zaměstnance) asi nemá pokračování.https://www.msid.cz/novinky/ziskejte-rocni-odisku-zdarma-208

Boris Čajánek

zvažoval jste otázku dopravní cesty? Co autobus v zácpě? I trolejbus může být v zácpě.

xyz

Zvažoval. Lze řešit rozšířením silnice a vyhrazeným pruhem.

Nebo zavedením natolik vysokého počtu spojů veřejné dopravy (tzn. linkových autobusů), že se do nich přesune tolik cestujících, že ty zácpy aut už se tvořit nebudou.

Boris Čajánek

jasná argumentace. Více autobusů – menší zácpa.

Boris Čajánek

nechci Vás nijak korigovat, ale zametený chodník, uklizená ulice.

Martin Vochozka

Bohužel pan ing. Čajánek umí lépe mluvit než řídit fungující společnost. Uvidíme, jaký konečný účet vystaví jemu a jeho managerům věřitelé po sečtení pohledávek. Svým převzetím řízení společnosti za podpory důvěřivých akcionářů, dovedli fungující, pomalu, ale jistě se rozvíjející společnost, tam, kde je nyní. Bohužel pro všechny provozní zaměstnance JHMD. Vždy se v čase našel někdo, na koho se vina svalila – bývalé vedení společnosti, Jihočeský kraj, Kraj Vysočina, a další a další…

Přeji JHMD nového silného majitele, aby úzkokolejky znovu ožily. A věřte ono to půjde a levněji.

vtvt

Proč věříte, že by nějaká firma dávala peníze na dotování ztrátového provozu JHMD? Konkrétní důvody, prosím.

Předpokládám, že se potvrdí, že všechny 3 dotační úřady už nepošlou ani korunu
-SFDI na trať
-Jihočeský a Vysočinský kraj na dotování některých pasažérských vlaků.

Neboť busy vycházely zhruba na 1/3 toho co stála JHMD.

Martin Vochozka

Věřit může každý čemu chce. Například i pravdomluvnosti ing Čajánka.

Ani od jednoho subjektu jsem nikde nečetl, že nepošle ani korunu. Pokud na druhé straně bude důvěryhodný silný partner, který s těmito institucemi nebude komunikovat přes právníky a soudy, proč by nemohla být vůle úzkokolejky zachovat?

Železnice vždy a všude vychází dráž než autobusová doprava. Musíte také odlišovat náklady na provozování dráhy a drážní dopravy.

vtvt

Když se podíváte, tak novou kolejovou síť silně zvažují na Ostrava-Petřvald-Karviná. V menších aglomeracích jsou investice do kolejové (tramvajové) dopravy spíše výjimkou (Olomouc, Liberec-Jablonec, Most-Litvínov).

Dávat (provozní) peníze do kolejí se vyplatí také v případě silné potřeby nákladní dopravy… viz kolejová síť např.
– PKP
– Unipetrol
– Třinecké železárny,
které jsou rozsáhlejší než síť JHMD.

V případě sítě JHMD nevidím žádný důvod, proč do tratě a do provozování dopravy dávat peníze. Ale třebas se mýlím. Koneckonců šotoskanzen na jižní Moravě (vznikne-li) třeba bude mít následníky.

Boris Čajánek

protože tak už to prostě je. Pokud má stát nebo kraj zájem na zachování kulturní a technické památky s turistickým potenciálem, tak musí někdo platit náklady na udržení provozuschopnosti a bezpečného provozu. To platil stát i JHMD. A pokud chce mít kraj zajištěn turistický ruch v území ve spojení s úzkokolejkou, tak to musí být ve spojení s úzkokolejkou. Může jezdit autobusem na jednotlivá nádraží a ukazovat stojící vlaky, nebo vlakem jet po trati. Tento model je plně v rukou objednatele. A pokud nebude chtít úzkokolejku, tak úzkokolejka nebude. Podmínky financování jsou takové, že soukromý subjekt nebude mít důvod provoz… Číst vice »

vtvt

Je-li smyslem JHMD být něco jako trvale provozovaná atrakce, tak se stačí podívat na příklad jiné trvalé atrakce – DinoParky. Nejmenším regionem kde nějaký Dinopark funguje, je Vyškov, neboť je dobře dopravně dostupný mezi brněnskou a olomouckou aglomerací. Čili 400 a 200 tisíc obyvatel. JHMD nic takového nemá a mít nebude ani po dokončení D3. Proč by rodina z Prahy měla absolvovat 2x 2,5 hodinovou cestu (dveře-dveře) na Jindřichohradecko na cestu vlakem JHMD, když přímo z Prahy má sezonně či celoročně šotovlaky – Cyklobrdy – Cyklohráček – Český ráj – Pražský motoráček – Posázavský rychlík – Rakovnický rychlík – Kokořínský… Číst vice »

xyz

Jakou atraktivitu co do dostupnosti od velkých měst podle vás mají úzkokolejky Waldviertelbahn?

(srov. i její dostupnost z Vídně vs. vámi zmiňovanou dostupnost z Prahy, když už mermomocí potřebujete mít za bernou minci zrovna Prahu)

vtvt

V Rakousku je výrazně vyšší životní úroveň

xyz

Což je diskutabilní faktor do ochoty trmácet se stovky km z Vídně za nějakou úzkokolejkou (na jednu stranu: „ano, máme na to tam dojet“, na druhou stranu „proč bychom měli ztrácet náš vzácný čas jízdou zrovna tam“).

Mimochodem v Praze (kterou výslovně sám zmiňujete; ostatní města ČR vč. Českých Budějovic v této polemice ignorujete) je velmi vysoká životní úroveň také.

Vtvt

Nemáte pravdu.

Když jste bohatší, tak na rodinný výlet si můžete zakoupit ubytování v místě (prodloužený víkend) a v místě prožít několik „personalizovaných“ akcí (pro dvojice, pro baby, pro chlapy, pro rodiny s menšími dětmi).

Zatímco když jste chudší, tak si plánujete jednodenní výlet (spíte doma) a obvykle plánujete jen jednu aktivitu, co nejpřijatelnější pro všechny účastníky výletu.

xyz

Ovšem Pražáci jsou dost bohatí na to, že mnozí z nich patří do té první jmenované kategorie.

P. S. Doufám, že ubytovací zařízení na rakouské straně inzerují možnost svést se rakouskou úzkokolejkou. 🙂

Boris Čajánek

inzerují. jsou bohatší, protože jsou společensky zodpovědnější. Jsou i šetrnější, proto jsou bohatší. Jedno jde s druhým.

xyz

K tomu dodám paradox, že kdo byl ubytován v Nové Bystřici, mohl se v jakýkoliv letní den svézt úzkokolejkou „tam i zpět“.

Z Litschau směrem na Gmünd „tam a zpět“ to reálně je možné jen ve středu, sobotu a neděli (v ostatní, byť letní dny by se už vlakem nedostali zpět, protože jede jen jeden pár spojů).

V případě trati do Gr. Gerungs to dokonce je možné (co se východiště cest okolo Gr. Gerungs týče) dokonce jen ve středy a neděle. Ne v sobotu.

Martin

Axeli, co to tady pořád melete za nesmysly ? Taková Šarganská osmička v Srbsku by se svou dostupností podle Vaší pomýlené teorie musela dávno zkrachovat kvůli převážení vzduchu. Úzká tam pro turistický ruch byl obnovena ze stavu, kdy z původní tratě zbyl jen spodek a tunely. Dnes se tam bez předem zarezervované jízdenky prostě nesvezete. Dále tam funguje ubytko a výborná nádražka v Mokré Hoře.

vtvt

Klidně můžete JHMD odkoupit od insolvenční správkyně.

Jde-li Vám o obsloužení zábavychtivé rodiny, tak počítejte s velkou konkurencí https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/boom-zabavnich-parku-v-cesku.A150903_124224_ekonomika_fih

MilanSima

Ruku na srdce, kolik tratí si na sebe opravdu vydělá? Vy byste tu nejradši zrušil 90% tratí, ale to uz jste tu psal stokrát. Nevím, proč se stále opakujete.

Vtvt

Nemáte pravdu. Já pouze tvrdím, že když si půjčujeme na těch 80 miliard pro železnici, tak je pravděpodobné, že věřitelé nám už nepůjčí za slušný úrok, neboť si věřitelé většinu útrat do železnice v ČR vyhodnotí jako vyhazování peněz. Čili zanedlouho hrozí, že dotace pro železnici v ČR budou seškrtány na nulu, neboť ve státní kase není ani koruna nazbyt a už nám nikdo nepůjčí = to co dnes vyplýtáváme (a zadlužíme se), tak nám v budoucnu bude chybět na skutečně potřebnou část železnice. Tak jako přespříliš zadlužený Egypt přes 150ti lety musel odprodat „zlaté vejce“ pod cenou = koncesi… Číst vice »

Boris Čajánek

a vždy bude kompenzaci – prokazatelnou ztrátu počítat podle vyhlášky 296/2010, dříve 241/2005. A bude muset střediskově účtovat. A pokud bude objem dopravy menší, tak bude cena za vlakový kilometr vyšší. Počkejme si na výsledek, ale shodu máme v tom, že si přejeme silného majitele, který oživí úzkokolejky.

vtvt

Jiří Pohl (SIemens) před lety:
„Kontejner dopraví železnice s osmkrát menší spotřebou energie než automobil po silnici.

Nikoli oplakávání lokálek, bájných Štokrů či Sergejů, ale pochopení budoucího významu železnice bylo vloni motivem k investování celkem 52 miliard korun do rozvoje železnic v České republice“

https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/jiri-pohl–nasim-ukolem-je-zvysit-technickou-uroven-zeleznice/-11838/18,0,,/

JanO

Za ing. Šatavy to sice fungovalo, ale nakonec by to asi dovedl ke stejnému konci. Nadšení vystřídaly čísla, které teda nikdy moc nevycházely.

vtvt

O tom jestli vychází čísla JHMD se veřejnost dozví podle toho jestli se najde kupec JHMD.

Není to zcela vyloučeno, byť spíše teoreticky.

V ČR je cca 900 privátních majitelů nějakých kolejí k přepravě pasažéřů nebo k přepravě nákladu vlečka/síť SŽDC, kteří nedostávají dotace od státu.

Boris Čajánek

nám už nedělá problém ani zveřejnit prokazatelnou ztrátu. Nemáme totiž konkurenci. Jihočeský kraj, pro rok 2022 138,32 – Kč pro objem 228 855,972 vlkm. Vysočina je cena snů, podle nich jsme nejlevnější v Evropě. Dívím se, že jsme s takovou cenou neexpandovali.S přístupem k železnici, jaký předvedl Kraj Vysočina bychom to při síťovém efektu nandali i autobusákům. Stačí neplatit poplatek za dopravní cestu a odpisy.

vtvt

Letošní dotace na některé dálkové vlaky

Ostrava – Praha=nulová dotace

Praha-Děčín-Německo=dotace 8 Kč/vlkm

Praha-Břeclav-Vídeň/Bratislava=dotace 62 Kč/vlkm

Plzeň-Most=dotace 81 Kč/vlkm

Cheb-Německo=dotace 86 Kč/vlkm

Brno-Břeclav-Olomouc=dotace 92 Kč/vlkm

Čeněk

Do poslední chvíle zaměstnancům lhal. Celé jeho působení je jedna gigantická odporná lež. Dnes dluží každému zaměstnanci 2 až 3 výplaty, což je při osmdesáti lidech docela raketa! Z části to za pana borce zacáluje stát a zbytek peněz zaměstnanci pravděpodobně nikdy neuvidí!

Boris Čajánek

Nějak jste zapomněl, jak vznikly dluhy společnosti. Tedy že Kraj Vysočina neplatil za závazek veřejné služby. Ve vašem myšlení je podnikání perpetum mobile. Když firmě dluží objednatel za odvedenou službu, tak to má za následek, že firma dluží svým zaměstnancům i dodavatelům. To je snad pochopitelné.

BND30

Zvažovali jste například řešení v podobě výluky a nasazení náhradní autobusové dopravy na úseku tratě z Kamenice nad Lipou do Obrataně, která by mohla být levnější, nebo sankce za smlouvy by byly horší ?
Stylem když neplatíte, my neopravujeme a nemůžeme jezdit…

Martin

Docela Vás obdivuji, že máte pořád sílu už několik dní to tady všem trpelivě vysvětlovat. Stejně se najdou jedinci, co nevidí, neslyší a ve svém videní světa to nikdy nepochopí…

Já si vždycky vybavím předvolební plakáty na Vysočině, kde byli spolu vyfoceni „mladík“ Hamaček s přísným výrazem zahleděný do dáli a hodný, usmívající se „dědeček“ Behounek naopak s velmi laskavým výrazem…. Asi to hovoří za vše…… Možná jste tenkrát měl tento plakát pověsit na vagón, jezdit s ním po Vašich nádražích na Vysočině a pod to umístit pokladničku a „přispějte nám na dopravu, chudý kraj nemá“….

Pája

Dovolím si vmísit se do hovoru. Rozumím tomu, že nechcete nechat vinu jen na sobě, když jste podnikl jisté kroky. Ale je potřeba říct, že rodinám zaměstnanců je to k ničemu. Musí platit bydlení, energie, potraviny a manželkám/manželům je v takovou chvíli úplně jedno, jestli viníkem je Kraj Vysočina, ČR nebo třeba Souhvězdí Škeble Zkusil jste někdy nakoupit potraviny s tím, že zaplatit nemůžete ale děti jíst musí? Tohle je ukázkový průser jakoby byl vyšitý z devadesátek.

Robert Pražák

Ano, říká se tomu druhotná platební neschopnost. Prostě, když peníze nemám, nemohu vám zaplatit, bez ohledu na to, že vaše děti mají hlad.

Pája

Druhotná platební neschopnost byla v devadesátkách příčinou mnoha bankrotů, proto to zmiňuju. V tomto konkrétním případě se dalo lidem docela dlouho říct dopředu, že to přijde a nabídnout odstupné už třeba vloni.

Jirka

Ono docela stačí podívat se, jak JHMD fungovaly než jste převzal vedení společnosti a poté. Ono to začalo jít z kopce velice rychle po Vašem nástupu. Velké řeči, velké oči, ale neschopnost cokoliv dotáhnout do konce.

Anonym03

Nějak se mi to celé nezdá, pan Čajánek mohl roky dopředu v podstatě s přesností na měsíce spočítat, kdy tato smutná katastrofa nastane. Nebudu hodnotit, zda má ohledně placení z kraje Vysočina pravdu pan Šatava nebo pan Čajánek, každopádně se mělo v hospodaření firmy počítat s tím, že poplatek za dopravní cestu společnost nikdy neuvidí. Musím souhlasit s panem Šatavou, že za jeho působení bylo financování tratí daleko větší punk a musel si prostě poradit s tím, co přišlo na účet. Pokud má pan Čajánek i na základě jiných rozhodnutí pocit, že kraj Vysočina neplní, co má, měl se postavit… Číst vice »

Boris Čajánek

Soudní spory se vedou do roku 2019. Pokud bychom zastavili provoz, jak říkáte, nastal by úpadek již v prvním měsíci, protože společnost si vzala úvěry na modernizaci vozidel. Proč měla společnost počítat s tím, že nedostane zaplacený poplatek za dopravní cestu? To nemá logiku, na poplatek má nárok. Takto byste mohl přistupovat ke všem pohledávkám a jezdit zadarmo.

BND30

Souhlas. NTM se toho drželo, JHMD zažalovalo a výsledkem je výhra v soudním sporu o „zhuntování“ malletky. Doporučuji text přihlášky NTM do insolvenčního řízení. A jsme hned mínus 1.9 milionu. Za to asi také může Vysočina nebo Jan Šatava.

Boris Čajánek

Oprava malletky byla zahájena těsně před mým příchodem tak, že byl odvezen kotel do Nymburka. Chyběl restaurátorský záměr a celkem jednoduchá drobnost – dodatek smlouvy s NTM. A protože NTM po zahájení opravy už nemělo zájem dodatek uzavřít, výsledkem je, že celou opravu zaplatí akcionáři a pojišťovna. Takže ve výsledku – oprava zahájena před mým příchodem bez podepsání dodatku smlouvy s NTM. Pak už jen obvyklé drobnosti, např. výpověď, že NTM nemělo JHMD nikdy za opravu zaplatit. Ani formou prodloužení nájmu. Pokud budete chtít, pošlete mi email, pošlu Vám smlouvu s NTM.

Dušan

Chyby dělal pan Čajánek a Kraj Vysočina. Zásadní problém v tom je, že kraj jako státní instituce má větší moc díky různým kontaktům. Že se úředníci mohou navzájem krýt bez veškerých důsledku též není nic nového. Hlavní chyba od Čajanka je, že se o problémy s krajem nestaral dost intenzivně. Další věc je, že taková malá firma to bude mýt vždy těžké na trhu přežít. To by chtělo aspoň autobusovou dopravu která by se mohla účastnit u veřejných zakázek, soukromé vyletí škol a důchodců atd. a dopravní turistický kancelář. Jedno co. Mýt jenom jeden příjem je na prd. Kavárna je… Číst vice »

Boris Čajánek

Plnění závazku veřejné služby by mělo zajistit úhradu ekonomicky oprávněných nákladů včetně přiměřeného zisku. Ale proti zvůli úředníků a politiků Vás ani velikost firmy neochrání. A že jsem se o problémy s Vysočinou nestaral dost intenzivně? Jak více? Namítali jsme nesprávný úřední postup, podjatost rozhodujících osob i možnou trestní odpovědnost. Rozsudek Městského soudu je v náš prospěch, stejně i stanovisko EK. A nedofinancování od Vysočiny bere dech. To mi věřte.

Dušan

Dnešní ekonomika zakládá hodně na růstu podniku. Bosch například začal původně s zapalováním, dneska vyrábí ne je zapalování, ale i další díly pro auta, domácí spotřeby (mám toaster, vysavač, pračku a myčku na nádobí od Bosche), ale i elektrické nářadí pro stavby a zahradu, bezpečnostní systémy pro podniky a domácnosti. Radim Jančura začal s kancelářem pro au-per. S toho došlo k založení autobusové dopraví a rozsáhlé služby pro cestující po cele Evropě. 2009 založil RegioJet. Takže další růst podniku. JHMD má akorát úzkorozchodnou trať a dopravu na ní. Nic dal. Par pokojů na ubytování a gastronomie. Gastronomie už byla vždycky… Číst vice »

Boris Čajánek

Ano, je to možný směr, ale pokud máte základní činnost, která je stabilní a neproděláváte na ní. Když by Kraj Vysočina platil, co měl, mohla společnost růst. Ale když máte smlouvu, která je pořád nezákonná a přitom platná, tak vás to svažuje i při dalším rozvoji podnikání.

Cestující

Bosch a Jančura měli asi to štěstí, že jim ti, co mají, platili. 🙂 Ale Vysočina neplatila, kdo tam vůbec vládl? Tipuji na sosany.

Dušan

1. On ten kraj jak dlouho neplatil? Celou dobu určitě ne.
2. Podniky investují díky půjčkami. Měli jsme dlouho hodně nízké úrokové sazby. Kdyby se investovalo do 5 autobusů, tak by toto udělalo větší výdělek než 80 km dlouhá trať. A další růst potom přes leasing – a nebo naopak: Leasing a až potom koupit pár autobusů. Dohromady by šlo využít synergie. A při poruchám autobus mohl umožnit náhradní dopravu – a to dokonce levněji než objednat cizí podnik…

Radim Jecny

To je blázen ten Čajánek, pohádkář….

exFíra

My jsme šli bez výplat pryč, ale vedení si vyplatilo všechno a jenom se nám vysmívali. Pokud odejdeme, tak máme smůlu. Oni si nahrabali a v provozu nebylo kolikrát ani na naftu. Hlavně že si všichni nakoupili auta a dali si platy o jakých se nám v provozu ani nezdálo.

Boris Čajánek

Tak to jste asi byl v jiné firmě, ne v JHMD. Všichni dostali poslední plat za srpen. Každý měl plat podle funkce nebo pracovního zaměření a strojvedoucí patřili k těm nejlépe placeným. A nemůžete se zlobit na to, že člověk ve vedoucí funkci bere víc, než jeho podřízený. Pokud nebylo na naftu, tak nikoliv na úkor mezd a opačně. Pokud bylo na naftu, byly placeny mzdy. Můžete poradit, teď se to určitě bude hodit budoucímu provozovateli, kde vzít na mzdy a naftu, když objednatel platí pouze 60 % skutečných nákladů, mezi něž patří nafta i mzdy?

Leinad

Chcete říct že ste dělali charitu? Žalovali ste objednavatele?

Boris Čajánek

Žalovali a opakovaně, i podávali trestní oznámení. To je také důvod, že se mnou na Vysočině nikdo nebaví.

Jan

Jen az srpen? A kde je plat za září a říjen? Člověk ve vedoucí fuknci má brát podle toho jak se daří firmě. Tedy když prosperuje, tak přidá všem, i sobě nějaký bonus. Když firma strádá tak i šéf si musí snížit odměnu. Ale chápu, že vy jste si vyplácel pěkné sumy s vědomím, že firma letí do velkých ztrát, tak hlavně si nahrabat dokud to nekrachuje.

Boris Čajánek

No to je ale síla. Když píši, že nikdo nedostal výplaty za září a říjen, tak nikdo. Ani vedení. A já jako šéf, jak píšete, jsem dostal taky “0”. Takže žádné hrabání nebylo. Nebo to máte “podle sebe soudím tebe”?

Moe Szyslak

Pane Čajánku, ve Výroční zprávě (VZ) k 30.6.2021, Vámi podepsané a ověřené auditorem s výrokem „podává věrný a poctivý obraz finanční pozice“, uvádíte na podrozvahových účtech „podmíněnou“ pohledávku vůči kraji Vysočina (přesně vypočtenou na haléře), ale nikde ani zmínka o závazku vůči Vám ve výši téměř 40 mil. Kč., kterého podstata (dle Vašich slov) měla vzniknout v roce 2014. Sám ve Zprávě o vztazích mezi propojenými osobami uvádíte, že k 30.6.2021 má vůči vám firma dokonce pohledávku 5,191 mil. Kč. Když se dívám do Rozvahy, na řádku 134 (C.II.8.1. Závazky ke společníkům), je tahle suma 5,191 tis. Kč. uvedena mínusem… Číst vice »

Boris Čajánek

Závazek jsem vyčíslil před vstupem do úpadku. Podle uzavřených smluv.

Moe Szyslak

A jak to, že na základě stejných smluv JHMD 7 let nevedlo v účetnictví závazek (jistinu i úroky)?

Připomínám, že společnost vedla podvojné účetnictví s povinností auditu. A Vy jste byl propojená osoba.
Někde by mělo být zaznamenáno již dříve, ne?

Boris Čajánek

A to taky bylo, podívejte se do všech auditů a výročních zpráv za uvedené roky.

Moe Szyslak

Já to chci vidět v nejaktuálnější zveřejněné 07/2020-06/2021 (mimo insolvenční návrh). Můžete mě prosím navést, kde to najít?

Lukáš Chytil

To jako, že je to uvedené jen některé roky, nebo je více verzí účetní uzávěrky? Nemělo by to být uvedeno celkem „má dáti/dál“?

Se pak nedivím, že se to soudkyni nezdálo.

Boris Čajánek

Poplatek za použití dopravní cesty u JHMD vybírá nezávislý přídělce kapacity dopravní cesty, společnost Utiliter. Jste ale úplně mimo. Urážky si prosím nechte pro někoho jiného.

***** Petr

A na kom je utiliter nezávislý? Na úzkokolejce.? 👍 Prestat mlžit a začít makat

Radek

Já bych se zeptal zcela jednoduše:
1. Kolik platily kraje za vlkm např. v roce 2009? Jaký byl v tomto roce hospodářský výsledek?
2. Kolik platily kraje za vlkm v roce 2019? Jaký byl v tomto roce hospodářský výsledek?

Boris Čajánek

Hospodářský výsledek společnosti je jedna věc, druhá je povinnost zamezit křížovému financování. dále, účtujete v podvojného účetnictví, tedy i o pohledávkách za Krajem Vysočina, který je neplatí. Vaše úvaha pouze odvádí diskusi od měřítka věci.

kosmik68

Pan Čajánek nejspíš nepochopil memorandum z roku 2009 o financování veřejné drážní dopravy. To se týkalo vždy jen a jen ČD. A to ty třetiny to nebylo tak že někdo dá třetinu navíc, ale že se o to smluvní strany podělí, třetina stát, kraje a dopravce. Pana Čajánka a jeho byznysu se zážitkovou dopravou se to zcela jistě netýkalo a netýká.

Boris Čajánek

Nemáte pravdu a šíříte bludy. Memorandum se týká zajištění finanční stability regionální železniční dopravy. Nikde se tam nepíše, že bylo určeno pouze pro ČD. A podíl státu je % podílu z rozpočtu krajů tak, aby výsledná celková částka zajistila finanční stabilitu regionální drážní dopravy. Úvaha, že by ČD přispívali jednou třetinou na regionální drážní dopravu jsou smělé, ale mimo zákon. Stačí pochopit plnění závazku veřejné služby. Zážitková komerční doprava, tedy parní provoz byl plně na komerční riziko JHMD.
Memorandum je veřejně dostupné, stejně tak usnesení vlády a podkladové materiály k Memorandu. Stačí se tomu chvilku pověnovat na internetu.

Kosmik

Nešiřte bludy jasně je tam dané že ČD. MD a kraje se podělí 1/3 na zabezpečení provozu a stát na kraje pošle 4miliardy a kraje dají své 4 miliardy a ČD o 4miliardy sníží náklady. K tomu 4mld na dálkovou a cca 4mld tržeb. Dohromady 20mld aby ČD byly na 0.

Boris Čajánek

To jste asi četl jiné Memorandum. Přečtěte si pozorně https://www.vlaky.net/upload/images/reports/004157/Memorandum.pdf, nenajdete tam nikde 4 miliardy ani ČD.

xyz

Pokud by platilo to co píšete, pak by nemohl platit stav, kdy Kraj Vysočina na sklonku roku 2009 podepsal s ČD, a.s., smlouvu za 59 Kč/vlkm s tím, že těch cca 30 Kč/vlkm z memoranda bylo nad rámec této částky. A taky nemáte pravdu co do „Čajánkova byznysu se zážitkovou dopravou“, protože jednak v roce 2009 to byl (mj.) i Šatavův byznys a samozřejmě to nebylo jen se zážitkovou dopravou (a mimochodem turistických spojů ČD se to memorandum týká také, že). (Co se týče toho, jestli to platilo jen pro ČD či nikoliv, jsem za ty roky porůznu četl různé… Číst vice »

Jeňýk

chvílema se v názorech pana Čajánka nevyznám, jednou tak podruhý naopak, ale musím dát za pravdu, že nejvyšší zájem zachovat úzkokolejku by měl mít Jihočeský kraj kvůli přínosu pro region a že ODSáci na Vysočině se hodně bijí za zájmy idiot company

vtvt

Můžu se zeptat v čem spočívá přínos pro region v dotování pasažérské dopravy na třetině nejméně využívaných vedlejších tratí?

Např. JHMD? Např. Jemnice-Moravské Budějovice?

Není lepší ty peníze rovnou pálit než s nimi takto plýtvat?

MilanSima

A můžu se zeptat proč např v Pardubickém kraji upřednostňujete na lokalnich tratích busy, přestože lidé vlaky jezdí a dokonce se do cílových stanic dostanou rychleji než busem? Minule jste neodpověděl. Nebo odpovídáte jen na co chcete?

Karl vB.

„Přírodní úkaz“ má v zásobníku pár obecných tézí o enormních nákladech, počtu sedaček, krvavých úrocích, malé hustotě osídlení a z toho vyplývajících možných úsporách na železnici Tyto texty se snaží libovolně naroubovat na jakýkoliv příspěvek – něco podobného, jako písničkový selektor v rádiu. Pokud je při síle, stvoří k tomu ještě navíc i nějakou úvodní větu, aby vzbudil dojem, že reaguje na konkrétní příspěvek. Někdy vůbec nereaguje, což ve svém důsledku bývá přínosnější. Učel jeho příspěvků se mi zdá být čistě terapeutického charakteru. Jako vedlejší produkt jeho aktivit zde může být zvýšený počet negativních ohlasů, což možná může na nějakém… Číst vice »

Granja

Zapomněl jste na Schillerovou, Faltýnka, Babiše a „čínský“ vir.

vtvt

Kdo platí ten poroučí. Není náhodou, že z privátních vlastníků kolejí se 1/3 v poslednich letech rozhodla zrušit formální povolení k existenci kolejí.

https://www.ducr.cz/images/drurad/2022/Seznam_zrusenych_vlecek_03_2022.pdf

A další privátní vlastníci do svých kolejí nedávají skoro ani korunu – viz koleje zalité asfaltem ve vagonce Alstom/Bombardier v České Lípě.

MilanSima

Takže zase jste mi neodpověděl 😀

vtvt

Vždyť jsem odpověděl. Kdo platí, ten poroučí.

Cestující téměř neplatí náklady nízkokapacitních vlaků na málovyužitých tratích.

Bude-li chtít např. Pardubický kraj začít dotovat obrovskou spoustu velmi prodělečných vlaků, tak s dotováním bude muset skončit, až banka nepůjčí další peníze. Už dnes v Pardubickém kraji dluh na jednoho občana PCK činí 2 Kč, což je fakt dost, vzhledem k disponobilním příjmům kraje.

Beny

Myslím, že zmíněná studie GFK má vyšší vypovídací hodnotu, než váš osobní názor.

vtvt

Nevím o jaké studii je řeč. Máte prosím odkaz? Díky.

Jeňýk

JHMD přivádí do regionu turistický ruch, takže peníze, zaměstnanost, podnikatelské příležitosti, rozvoj regionu, ostatně zmiňuje i čajánek v rozhovoru, k trati jemnice – m. budějovice toho moc nevím, takže k tomu se vyjadřovat nemůžu

vtvt

Když se podíváte na trať JHMD do Nové Bystřice, tak tamní velký hotel vůbec neupozorňuje na trať JHMD.
https://kanada.amenity.cz/aktivity-v-okoli/

Asi ten „potenciál“ JHMD vidí jen šotouši a lobbysté = JHMD nezajímá místní lidi, aby JHMD doporučovali pro své turistické hosty.

Není divu, že praxi místních a kalkulačka většina šotostnílků opomíjí.

xyz

Už se tu s tím hotelem opakujete asi potřetí. Přičemž pořád nereflektujete námitky, že jednak jde o příklad jediného hotelu z většího počtu tamních ubytovacích zařízení; dále že v této době skutečně již úzkokolejka není v provozu, tzn. ani ta zařízení, která na ni dříve upoutávala, už by na ni nyní upoutávat neměla; a že mimo rámec těchto ubytovacích zařízení, sloužila úzkokolejka k jednodenním výletům lidí z J. Hradce, potažmo jiných jihočeských míst.

Dále upozorním, že odkazované zařízení v podstatě není klasickým hotelem, ale jde de facto o pronájem domků rodinného typu.

vtvt

Na odkazu uvedeného hotelu je seznam doporučovaných akcí od začátku roku, JHMD jezdilo až do podzimu. Čili odborníci v tomto hotelu usoudili, že JHMD nechtějí doporučovat svým hostům.

Pokud JHMD je takový turistický tahák, tak proč místní nedoporučují JHMD svým hostům?

xyz

Jo, i v téhle odpovědi se opakujete.

Tak si uvědomte ty ostatní argumenty, které jsem vám napsal. A netočte se pořád okolo jednoho resortu a jedněch jeho internetových stránek.

vtvt

Reagoval jsem na předřečníka „Jeňýk“ s jeho tvrzením.

Boris Čajánek

Amenity resort je úplně jiná cílová skupina. Už jste viděl golfistu ve vlaku? Tím se nechci nikoho dotknout.

vtvt

Reagoval jsem na předřečníkovo tvrzení: „JHMD přivádí do regionu turistický ruch“

… Osobně si myslím, že s výjimkou okolí Prahy se neuživí žádné trvalé kolejové zajímavosti.

Vemte si že obrovská sbírka MHD techniky v Brně není zajímavá ani aby bylo otevřeno sezonně (v létě).

xyz

Jedna věc je statická sbírka (muzeum) a jiná věc je jízda některého z těch exponátů – viz parní vlak, viz letní provoz historické tramvaje a trolejbusu (když zmiňujete právě Brno) či Dny dopravní nostalgie (srov. s Regionálním dnem železnice).

vtvt

No vidíte, nejsou peníze ani na 2 penzisty na čtvrt roku, aby byla Sbírka MHD techniky přístupná aspoň v letní turistické sezoně.

Odhaduji, tak asi 150 tisíc by bylo potřeba. A vidíte – není dostatečný zájem návštěvníků

Jeňýk

prosím Vás byl jste tam někdy v tom regionu a jel tím vlakem? a onen zmiňovaný hotel je opravdu jiná cílovka

Jan

Nehodlám soudit Šatavu ani Čajánka. V r. 1997 zachránil obě tratě prodej soukromníkovi za korunu za kilometr, jinak by je už před čtvrtstoletím přičinliví spoluobčané přemístili do výkupu. Dnes je může zachránit převod na tehdy neexistující SŽ. V jejich megalomanském rozpočtu se jejich údržba ztratí, ale hlavně si jim Kraj Vysočina netroufne neplatit (prostřednictvím JHMD) za použití tratě…

Marek Kubík

Vy jeden naivko. 😉 SŽ nemá zájem o rozvoj regionálních a místních tratí, navíc jak tvrdí v dokumentu Záhada lokálek 2 nemá dost peněz na údržbu celé sítě tratí které má ve správě.

Jan

Naivka tuší, za jaké nesmysly SŽ utrácí, takže je pro pozitivní diskriminaci technicky zajímavé lokálky…

Boris Čajánek

Pokud by SŽ převzalo trať SFDI ušetří 40 mio u nás a může je dát SŽ. bylo by to nejrozumnější. Kraje, pokud budou chtít, mohou dráhu ve vlastnictví státu provozovat a plánovat si investice do oprav. Vše může ku spokojenosti všech fungovat, jsou veřejné peníze. Jen s tím rozdílem, že na to soukromá společnost a její věřitelé už nebudou doplácet.

vtvt

V České republice je zhruba 950 vlastníků nějakých kolejích pro nákladní anebo osobní dopravu (nejen železničních).

Stát se vedlejších kolejí bude masivně zbavovat. Proč přikupovat nějakou další?

vtvt

Je to jednoduché. Na těch víc 80 miliard ročně do železnice (z toho 60 miliard pro SŽDC) si vesměs půjčujeme my jako národ v éře 7,5% úroků.

Tož mnohem spíše se stane, že zhruba 2/3 železničních tratí SŽDC přejde pod kraje, které valnou většinu z nich odstřihnou od peněz daňových poplatníků

Ono je vidět, že někde kolejová doprava smysl má (např. tramvaje/metro ve velkých městech), popř. na části z těch tisíců km vleček. A jinde se kolejová doprava neuživí.

Závěr: Spíše je s podivem, že tratě JHMD byly až doteď v provozu.

K.S.

Penze do dráhy jsou z nemalé části alespoň investice, horší je že se půjčuje na výdaje které vznikají jenom z toho že deset let nebyla ochota ty oblasti řešit. Dřív než se bude sahat na infrastrukturní peníze je třeba sáhnout na průtokovou oblast důchodů. Opravdu není moc košer v době kdy víme že je to Ponziho schéma neudržitelné se tvářit že nemusíme při vyplácení důchodu zohledňovat to jestli daný člověk má vlastní bydlení, další příjmy atd. Jinak si Vás znovu dovolím upozornit že problém české železnice je její nedostatečná kapacita a historicky naakumulovaný dluh, to ale fakt nevyřešíte tím že… Číst vice »

hank

Je to sice OT, ale: Průběžný důchodový systém nemůže – na rozdíl od soukromých fondů – zkrachovat jinak než politickým rozhodnutím o přiškrcení peněz do něj přitékajích v případě, že vládnoucí politická garnitura bude mít jiné priority.

Jak to potom dopadá, svědčí např. dnešní Chile, které stále doplácí na důsledky pinochetovského důchodového systému.

Alternativa k tomu pak je nechat důchodce pochcípat hlady…

K.S.

No ten systém nekrachne, to máte pravdu, za to ale v jistý moment začne působit společenskou paseku. Už přes deset let je známé že pokud porovnáváme napříč generacemi lidi ve stejném věku, tak životní úroveň těch co platí důchody v nejedné zemi klesá, v porovnání s předešlými, ale životní úroveň těch kterým se důchody vyplácí je nedotčena, nebo i roste. Extrémním příkladem toho je Španělsko, v Británii se na to přišlo už před deseti lety v souvislosti s krizí dostupného bydlení, v USA se ty problémy projevují také. A u nás začnou za krátko. Pokud se dobře pamatuji, tak kolem… Číst vice »

hank

No jo… Nejstarší dcera se usadila v Berlíně. A nejmladší si vzala Katalánce z Barcelony a naopak se usadili tady, protože ve Španělsku je nedostatek bytů ještě mnohem větší průser než tady. Za Franca byla jejich bytová politika velice podobná té naší reálně socialistické, ale když se to tam převrátilo, tak všem nájemníkům zůstalo k užívání bytů doživotní právo a to by člověk neřekl, kolik jich ještě žije… Takže zeťákův brácha žije v bytě v centru Barcelony, který mají rodiče v nájmu, a svůj byt ve vlastnictví pronajímá. A dceřin tchán 80+, stavební projektant, pořád ještě pracuje v projekční kanceláři… Číst vice »

K.S.

Myslím že toto OT je vzhledem k tomu co se tu v diskusi dělo relativně OK. Ono když jdou lidi „po spádu“, tak to Česko ještě zajímavé je, o pár párech co takto šli do zahraničí aby si vydělali a po pár letech se vrátili vím, ale asi oba cítíme že toto nemůže být standardní postup v relativně vyspělé zemi. Pokud se v průběhu asi půl generace, vlastně ani ne, nějakých 7-10 let stane bydlení pro velkou část obyvatel ve věku kdy by měli zakládat rodiny nedostupným, tak je něco špatně. Pokud pak dojde ještě k tomu že se nevyřeší… Číst vice »

xyz

Zrovna nedostatek bytů v Berlíně je taky hojně medializovaný.

MilanSima

Tehdy jste tu psal, že do pěti let se zruší polovina tratí v ČR. A vsadte se, že nezruší 🙂

vtvt

Já nemluvím o zrušení, ale o vypnutí peněz daňových poplatníků do spousty tratí. Nedivil bych se kdyby do 10 let skončily veřejné peníze do 75% železničních tratí SŽDC

Co myslíte, kolik peněz ještě do ČR přes EU pošlou němečtí daňoví poplatníci? Když si půjčují 200 miliard EUR = 5 bilionů Kč?
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/regulace-cen-energii-nemecko-parlament_2210211218_pj

Granja

A jak to pan prognostik vidí s vypnutím peněz do silnic, letecké a vodní dopravy? Nebo jen kálí na svého bývalého chlebodárce (stavědlo v Koryčanech)?

vtvt

Chápu Vás správně = přestože peníze do železnice jsou na dluh za OBROVSKÝ ÚROK, tak občané co splácí, nemají právo se vyjádřit, jestli SŽDC utrácí smysluplně?

Jezdívám vlakem. Tož mě zajímá, jakou perspektivu má pasažérská vlaková doprava. Transevropské tratě asi zůstanou. Třetina tratí je nejistá. A poslední třetina je zombie.

Vzhledem k tomu, že aut v ČR je skoro tolik, kolik je dospělých obyvatel, tak peníze do silnic se asi nevypnou. O letecké a vodní nevím = nechám se poučit.

MilanSima

Vidíte, a většina z nás tu jezdí vlakem, aby se dostali z bodu A do bodu B. Nepotřebujeme počítat ve vlaku prázdné sedačky jako vy.

vtvt

„Pštrosí efekt“ v praxi

MilanSima

Však si dál počítejte ve vlaku prázdné sedačky 🙂 Inu, proti gustu 🙂

Karl vB.

Přírodní úkaz z Koryčan se vcelku autenticky vžívá do role tajného našeptavače ministra financí. Škoda, že si k tomu vyhlíd zrovna tenhle web. Asi si myslí, že tady Stanjura sleduje diskuse. Jiné zdůvodnění mně nenapadá.

K.S.

7% při inflaci 18-20 % není obrovský úrok. Dohledejte si na seznamu, nedávno tam byl článek o tom že z důvodu vysoké inflace se procentuální zadlužení státu snižuje.

Jinak ano vidím, posledním odstavcem přiznáváte že za tím nápadem s vypínáním není nic systémového, ale jenom populismus.

Boris Čajánek

Investice do dráhy bal vždy dlouhodobá, v původní koncesní listině se umořovala 76 let. Rozumím, že je krize, inflace, válka na Ukrajině, ale dráha se nebuduje na 5, ani 10 let. Tato už slouží 125 let, tak by si snad zasloužila nezaniknout jen proto, že jsem „nevyloudil tele“ na Vysočině a Vysočina neplatila za službu, kterou si objednala. Takto, pokud úzká zanikne, vyleje s vaničkou i dítě a po soudních sporech zbydou Vysočině jen oči pro pláč.

vtvt

To není nic proti JHMD. Ale prostě nejsme tak bohatý národ, abychom platili několik tisíc málo využitých vedlejších tratí pro pasažérskou dopravu.

Všimněte si, že nikdo neodstřihne peníze do kolejí
PKP
Třinecké železárny
Unipetrol
které provozují větší síť než JHMD.

Neodstřihne je od dotací proto, že tyto železniční tratě (vlečky) dotace nedostávají.

MilanSima

Asi před půl rokem jste tu psal, že kvůli tomu, kolik stát dává peněz do železnice, se polovina tratí zruší. A já vám říkám, vsadte se, že nezruší.

vtvt

Věřím, že se vypnou peníze do spousty tratí. Je to jednoduché = půjčujeme si na peníze pro železnici (loni 80 miliard plus několik miliard daňových úlev).

Komu připadá racionální půjčovat si na železnici, když poplatky od dopravců pro SŽDC od dopravců klesají. Přestože bylo proinvestováno stovky miliardy do železnice?

Dopravci za koleje zaplatili do SŽDC
V 2011 cca 4,5 miliardy.
Loni cca 3,5 miliardy

Silniční mýto za stejné období stouplo z 8 miliard na 14 miliard

K.S.

A započítal jste si že se mýto rozšířilo na další úseky a tím zpoplatněná délka sinic vzrostla a naproti tomu že loni byl covidový rok a poměrně značné výluky?

vtvt

Započítal.

Tržby SŽDC od dopravců za koleje předloni (před čínským virem) byly téměř stejné jako loni tj. 3,5 miliardy

K čemu tedy vynakládat stovky miliard dotací na investice SŽDC?

K.S.

Když máte nějakých 80 let infrastrukturního dluhu, tak se to jen tak nesmaže investicí představující jenom zlomek toho celého dluhu, natož aby tím zásadně vrostla kapacita, kterou potřebujete pro to aby mohl růst objem přepravy a následně objem vybraných peněz.

Granja

Myslíte si, že něco takového může pochopit?

vtvt

Vždyť z peněz od dopravců se neuživí ani samotný provoz SŽDC (mzdy, otop,…) pro výpravčí atd.

K.S.

Už jsem Vám minimálně dvakrát vysvětloval že infrastruktura se počítá jinak než má dáti-dal. Totiž (ne)existence infrastruktury má dopady na výkonnost ekonomiky, mobilitu lidí a následně na vybrané daně a vydané dávky.

Granja

Fakt se nebojíte chodit na WC?

Sova

Nejsem si úplně jistý, jestli se vyhlídky jakékoliv trati na pravidelný provoz vůbec mohou zlepšit přesunem pod SŽ. Ale je fakt, že tady už není moc co ztratit…

vtvt

Když se podíváte na obvyklý počet vlaků, tak je vidět, že z všech kolejových (nejen železničních) tratí v ČR
cca 15% tratí v ČR je vytíženo. Dalších cca 10% by vytíženo být mohlo.

Zbývajících 75% sítě kolejových tratí je smysluplně využito málo až velmi málo či vůbec.

Není náhodou kolik vleček zaniklo fakticky. A necítí potřebu kolejovou trať obnovit viz fabrika na vagony Alstomu/Bombardieru v České Lípě

Viz obvyklé využití ve špičkových dnech tratí SŽDC https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/pocty_vse_20.pdf

Takže se budou zmenšovat balík peněz na koleje od daňových poplatníků

Granja

Vypněte ten flašinet. 1000x opakované žvásty vážně unavují.

vtvt

Předřečník navrhuje, aby občané ČR koupili, provozovali a dotovali JHMD skrzevá SŽDC.

Považuji za silně nepravděpodobné. Přece nejsme tak hloupí. Nebo ano?

Granja

Pokud si to takto vykládáte, mohu potvrdit, že vy konkrétně ano.

xyz

Doteď to ti občané dělali skrzevá JHMD.

vtvt

Podle názoru pana B. Čajánka občané byli ochotni platit tak málo, že JHMD se neuživila.

Jan

My original point…

Boris Čajánek

předpokládám a doufám

Karl vB.

Pan Šatava si na těchto stránkách k tomuto tématu řekl své už dříve. V jeho vyjádření jsem se ale orientoval poněkud lépe, než v dnešním textu rozhovoru s panem Čajánkem, které (alespoň u mně) vzbuzuje spíš jen další otázky. Ke cti pana Čajánka je, že na tomto fóru komunikuje. Velký problém vidím v tom, že se naplnily dlouhodobé komentáře lidí „zvenku“, na rozdíl od vizí, nebo cílů vedení JHMD. V tom spatřuji manažerské selhání jejího vedení. Pokud jsem, jako ředitel firmy, identifikoval kritickou situaci, která ohrožuje samotnou existenci firmy, musím jí řešit. Pokud jí neumím vyřešit, musím společníky informovat o… Číst vice »

K.S.

O tom že kraj neplatí a vymýšlí různé vyfikundace se tu na webu psalo roky, myslím že právě i pan Čajánek o tom opakovaně informoval. Dokonce se snad podnikaly i kroky, pokud si ty texty pamatuji. Ale pokud prostě je smlouva takováto past, tak i jako ředitel s tím moc nic nevymyslí. Leda snad, jestli by to šlo, na kraj poslat exekutora.

Karl vB.

Takže podle toho, co tady doposud padlo, nastalá situace nemá údajně jiné řešení, než 10 let vědět, že jdu do propasti a deset let v tom pochodu masochisticky pokračovat, až do okamžiku, kdy do té díry konečně spadnu a „ono se to pak nějak vyřeší“.
To můžeme být vlastně rádi, že pan Čajánek privatisoval jen jednu bezvýznamnou úzkokolejku na konci světa a ne nějakou (alespoň regionálně důležitější) firmu.

Boris Čajánek

Ne, po stanovisku Evropské komise očekávám, že na základě rozhodnutí soudu Kraj Vysočina zaplatí prokazatelnou ztrátu, protože tato jeho povinnost plyne ze zákona. Oddělí se zaplacení za provedené veřejné služby ze strany kraje od osudu dráhy. Pokud stát nebo kraje nebudou chtít úzkokolejku s turistickým potenciálem a tedy turistickým provozem, tak ji mít nebudou. Pokud nebudou kraje a obce chtít cyklostezku, tak ji také mít nebudou. Vozidla prodají do zahraničí, protože v Čechách nebudou zapotřebí, protože nebude úzkokolejka v Jihočeském kraji a ani na Vysočině. Proč tedy tady držet vozový park. Prodají se nádražní budovy a pozemky. Prodají se koleje… Číst vice »

Karl vB.

Pane Čajánku, děkuji, že průběžně reagujete na mé příspěvky. Mohl byste prosím upřesnit, v kterém roce jste požádali EK o stanovisko, na základě kterého by podle vás měl soud přimět Kraj Vysočina k placení? Mně totiž znepokojuje pasivita, díky které se to celé vleklo deset let. Pokud dle vašich vyjádření smluvní situace již v roce 2012 generovala prodělek, bylo by na místě rozhodnout a říci: stop, zadarmo ani kuře nehrabe, musí dojít k narovnání vztahu! Lze předpokládat, že by mezi JHMD a Krajem Vysočina nedošlo k dohodě, následoval by soud, díky kterému by došlo k prověření celého smluvního mechanismu už… Číst vice »

Boris Čajánek

První sporné řízení před MV v roce 2015, další v roce 2019. V roce 2019 stížnost k EK, V roce 2021 rozhodnutím Městského soudu a 18.7 2022 a 19.7. 2022 stanovisko EK k závaznosti Notifikace N 495/2007 a Notifikace N 409/2008, které upravují povinnost hradit odpisy a prokazatelnou ztrátu dle § 39a) zákona o dráhách.
V současné době se vedou žaloby podané k Městskému soudu a očekává se rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.

Boris Čajánek

akcionáři o tom byli samozřejmě informováni. Bohužel někteří z nich dokonce prohlásili, v rozporu s ekonomickými výsledky, že „finanční úhrady prokazatelné ztráty byly přiměřené a pokrývaly provozní potřeby v závazku veřejné služby“ (jenom za rok 2010 byla ztráta na Vysočina 724 500,- Kč) a že „k úhradě za použití dopravní cesty uvádím, že tato úhrada nebyla uhrazena z důvodu, že společnost je unitární železnicí, tj. vlastníkem a provozovatele infrastruktury i dopravcem na této infrastruktuře. Z tohoto důvodu nemohla být prováděna úhrada v rámci jediného subjektu. Alikvotní náklady infrastruktury vzhledem k osobní dopravě byly zahrnovány do režijních a vnitropodnikových nákladů v… Číst vice »

***** Petr

Měl víc než deset let na cokoli. Za mě to totálně nezvládl. Šatava výsledky má. Mohl si někoho, kdo dokáže i z jalové krávy vyloudit tele , najmout. Excelentní je zdůvodnění nepodání žádosti o doklad na ty koleje 🎆

Boris Čajánek

můžete mi prosím popsat, jak se loudí z jalové krávy( Kraj Vysočina) tele, pokud s tím máte zkušenosti?

Granja

Stále zde zůstává varianta, že je docela možné, že vidina nasazení autobusů namísto úzkokolejky, která v celé té anabázi mohla sehrát určitou roli, vyloučila vyloudění onoho telete z jalové krávy.
(úklikem to měla být reakce na pětihvězdičkového Petra).

Boris Čajánek

Akcionáři už do toho dali dost. Teď je to na krajích a obcích. Loudění telete se během 10 let nepodařilo, neb nešlo o krávu.

Granja

Však já nikde neříkám, že dali málo nebo hodně. Jen si myslím, že ten možný záměr s těmi autobusy mohl způsobit neoblomnost kraje dojednat jiné dohody.

Boris Čajánek

Tedy že by důvodem nedohodly s JHMD byla snaha nahradit vlaky autobusy? Že by to byl záměr? Odvážné a riskantní. Co Kraj Vysočina bude muset zaplatit vše to dluží, na základě rozsudku?

král j

Přeji panu Čajánkovi, aby vše dovedl do zdárného konce. Pro kraje, zaměstnance i vlastní úzkokolejku.

PvvS

Už dovedl..

vtvt

K názoru pana Čajánka „Řešení úzkokolejky není o osobní ješitnosti. Jde přece o základní dodržování pravidel a uchování toho, co tady vybudovali předcházející generace a co patří už 125 let k regionu“ … Vezměme si příklad jiného vlastníka kolejí. Za posledních 10 let SŽDC dostala na dotacích 430 miliard. SŽDC od dopravců utržila za poplatky koleje/kapacita/ošlapné zhruba 10% této částky, přičemž relativně i absolutně poplatky od dopravců klesají až na loňských cca 6% vůči částce přijatých dotacích. Tož je zřejmé, že perspektivu má asi 25% transevropských tratí. A možná některé další +- perspektivní tratě (cca 1/8). Další 1/3 tratí má… Číst vice »

Boris Čajánek

ale to je plně na rozhodnutí objednatele, ten je zodpovědný za zajištění dopravní obslužnosti území – Zákon o krajích, § 35, odst. 2 písm. f) Pravomoc zastupitelstva § 35 (1) Zastupitelstvo rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti. Ve věcech přenesené působnosti zastupitelstvo rozhoduje, jen stanoví-li tak zákon. (2) Zastupitelstvu je vyhrazeno a) předkládat návrhy zákonů Poslanecké sněmovně, b) předkládat návrhy Ústavnímu soudu na zrušení právních předpisů,15) má-li za to, že jsou v rozporu se zákonem, c) vydávat obecně závazné vyhlášky kraje, d) koordinovat rozvoj územního obvodu, schvalovat strategie rozvoje územního obvodu kraje podle zvláštních zákonů, zajišťovat jejich realizaci a… Číst vice »

vtvt

No jo. Diverzifikace rizik. Všimněte si jak riziko diverzifikoval Jančura:
– jezdí tam, kde potřebují jezdit masy lidí.
– netradiční vlaky dělá standartní technikou a jen občas (humanitární vlaky na UKR, do Banátu, Žluté jaro)
– pokud bere dotace, tak zejména univerzální jako slevy pro studenty a důchodce
– není závislý na jednom dotačním úřadu, nýbrž širší spektrum: Praha, Ústecký kraj, Jihomoravský kraj, Brno, SŽDC, Ministerstvo dopravy ČR a dříve MD SR.

xyz

V Praze, JMK a Brně dostává „Jančura“ jaké příspěvky?

Mimochodem diverzifikace mezi JČk a Kraj Vysočina se společnosti JHMD vyplatila konkrétně jak, oproti tomu, kdyby dostávala peníze jen od JČk (+ nad rámec toho každopádně od SFDI na infrastrukturu)?

Boris Čajánek

Dotazu nerozumím. Můžete to trochu vysvětlit? Děkuji

vtvt

JMK – integrace vlaků RGJ do IDS JMK

Praha – budoucí linka S49/S61

Brno – linka na vídeňské letiště (smlouva asi ještě není uzavřena).

xyz

„Budoucí“ + „ještě není uzavřena“ = zatím nedostává, že.

vtvt

ano, vždyť to píšu.

xyz

Škoda také, že nezazněla otázka (a odpověď na ni) v tom smyslu, do jaké míry bylo pro firmu prodělečné, mít souběžně k dispozici 4 hašišbedny, kdy ale málokdy byly v provozu všechny 4; reálně průměrně tak 2; a souběžně s tím i stará vozidla.

Nebo ještě jinak – v situaci, kdy hašišbedny podléhající (předpokládám) odpisům vlivem tzv. technického zhodnocení, měly (vlivem častého odstavování) dost nízký kilometrický proběh (= rozpuštění fixních nákladů, tedy mj. těch odpisů, do o to nižšího počtu km).

Boris Čajánek

hašišbedny v souladu s dotačním projektem, pokud to jen trochu šlo, najezdily 50000 vlkm/rok, někdy i více, podle oběhů a stavu ostatní techniky.
Vysočina z odpisů uhradila za celou dobu pouze 1.730.020 Kč, neuhrazené odpisy z dotovaných vozidel jsou 45.576.739,- Kč.
Nehrazení odpisů Vysočinou je porušení Notifikace a Smlouvy o fungování EU. (nedodržení podmínek rozhodnutí, článek 288 SFEU).

Martin

Šotouši tu mínusují jak zběsilí😂….. Venku je mlha a sychravo, nejsou dobré podmínky na focení vlaků v přírodě a ani na šotovýlet s 810, ve které to v takovém počasí táhne od oken a je v ní smrad od naftového topení….o tom, že by v neděli šli (jeli) do kostela, také nemůže být řeč, protože do žádného nevedou koleje….tak si aspoň zamínusujeme a zanadáváme na zlého Čajánka…..

Petr David

Situaci kolem JHMD neznám, rád bych se tady něco dověděl, místo toho nenávistný příspěvek. Proč?

Martin

Víte proč? Protože už mě štvou ti šoto-ultras co nevidí, neslyší mají to nalajnované – Šatava svatý a Čajánek vyvrhel…. ale jsou nejchytřejší a přesně ví, jak by se na místě p. Čajánka zachovali v té dané situaci oni. Potom ještě radí, že měl dopravu na Vysočině stopnout už v roce 2012. Přitom by to byli právě oni, kdo by tu na něj nejvíce řval a hrozil mu pěstí. A když nemají argumenty tak aspoň sypou mínusy. Mimochodem sám jsem tak trochu šotouš a nějaký hezký vlak si také někdy vyfotím….tak jestli vás to uklidní jsem byl nenavistný a hysterický… Číst vice »

xyz

Já bych takovým případem nebyl a chápal bych to. Obzvlášť pokud jde o Kraj Vysočina, který už předtím měl několikrát svérázná vyjádření jako např. (volný přepis): – 6/2009: mírně jsme chtěli zredukovat vlaky ČD a vytipovali jsme spoje určené ke zrušení; ale nakonec budou, vinou SŽDC, zrušeny i spoje další (pozn. šlo o spoje oběhově spjaté, resp. „protijedoucí v tentýž čas“; každému příčetnému objednateli by mělo být jasné, že nemůže zrušit nepárový spoj, protože by se „hromadili horníci v dole“) – 12/2009: sjednali jsme 10letou smlouvu s ČD; pan Jančura vede zavádějící kampaň a mj. mu jde o dotace na… Číst vice »

Boris Čajánek

Musím potvrdit, že za celou dobu jsem ani já Kraji Vysočina neporozuměl. Za celých 11 let.
Jinak je dohledatelný rozhovor pana Jančura v rádiu. Jestli si dobře pamatuji, říkal že Ing. Joukl nehovoří pravdu. Zatajil totiž peníze z Memoranda.

Karl vB.

Nechápu váš hysterický komentář, ze kterého čiší rčení: „kdo nemává s námi, mává proti nám“.
Většině čtenářů zde jde o to, pochopit, „proč a jak k tomu došlo“, ne uplatňovat nějaké osobní sympatie k jedné, nebo druhé osobě.

Granja

To jste pobavil. Hned jsem si vzpomněl na dogmata, jak po kolejích nejezdí IZS, atd. Takže teď k tomu přibyly i kostely.

PvvS

Takže jak jsem čekal. Všichni jsou na něho zlí, oni mu rozbíjejí hračky. A jelikož to byl tak špatnej a problémovej kšeft, tak aby v tom nebyl sám, tak si tam radši natahal celou famílii. Jen tak pro jistotu. Co kdyby se na trati našly zlatý pražce.

Boris Čajánek

Závazek veřejné služby v drážní dopravě není hračka a není to „špatnej a problémovej kšeft“. Stačí § 39a), tedy “ Prokazatelnou ztrátou se pro účely tohoto zákona rozumí rozdíl mezi ekonomicky oprávněnými náklady vynaloženými dopravcem na splnění závazku veřejné služby včetně přiměřeného zisku vztahujícího se k těmto nákladům a tržbami a výnosy dosaženými dopravcem z tohoto závazku. Jak jednoduché. Ostatní mi nestojí za komentář, moji rodinu neznáte.

noerf

Pane Čajánku, uvažova-li jste ve vedení společnosti o rozdělení na dopravce a infrastrukturní část? Protože z mého pohledu, by špatné uzavřena smlouva dopravce stále umožnila fungování tratě a jeji provozuschopnost. Děkuji za odpověď.

noerf

Pane Čajánku, uvažova-li jste v posledních letech o rozdělení JHMD na infrastrukturu a dopravce, aby problémy dopravce neohrozili infrastrukturu, jak se stalo nyní?

Boris Čajánek

Celkem dvakrát jsme v minulosti chtěli oddělit infrastrukturu od provozu. Kraj Vysočina s tím souhlasil, s odůvodněním, že by musel platit víc a bylo by to pro něj nevýhodné. Co dodat.

Boris Čajánek

Omlouvám se za překlep, Kraj Vysočina NESOUHLASIL S ODDĚLENÍM INFRATRUTKURY OD PROVOZU, S ODŮVODNĚNÍM, ŽE BY TO PRO NĚJ BYLO DRAŽŠÍ.

Matěj

Opět se nabízí otázka, proč pan Čajánek nevypověděl smlouvu hned v roce 2012. V té době ještě na M27 nebyl ani projekt.

Martin

Třeba vám tady odpoví… Třeba doufal, že to do budoucna narovná, třeba nechtěl pohřbít úzkokolejku, třeba nechtěl aby hned v roce 2012 na něj všichni šotouši řvali, že to hned zavřel. Třeba v roce 2012 to nebylo ještě tak výrazné. Porovnejte tehdejší a dnešní platy a náklady. Nezdá se to, ale za tu dobu se dost změnilo.

xyz

Tak na něj budou řvát o 10 let později za to, že to zavřel celé (namísto před 10 lety pouze úseku Kamenice – Obrataň, který by i šotoušům byl více lhostejný coby méně důležitý + při zachování ostatních úseků).

Boris Čajánek

V roce 2019 se změnily podmínky financování regionálních drah v soukromém vlastnictví. Pokud nemáte objednávku nad 6 párů vlaků denně., krátí se příspěvek na udržení provozuschopnosti a opravy tratí.
ttps://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/metodiky/2019_podminky_fin_reg_drah.pdf
A pokud si k tomu přičtete, že ani po vítězství ODS na Vysočině se nic nezměnilo, tak je Vám jasné, že trať nemůžete do budoucna provozovat. Již od roku 2019 to Kraji Vysočina říkáme. Ani nebyli ochotni přijet na jednání na SFDI.
Tak si vezmete zákon a tam se dočtete, že jste povinen dráhu nabídnout Ministerstvu dopravy. To jsem také udělali.

Boris Čajánek

Průměrná sazba podle rozpočtu Kraje Vysočina na rok 2010 byla i s Memorandem 100,37 Kč/vlkm. Kraj ale na úzkokolejce v roce 2010 podepsal smlouvu i s memorandem za 61,001 Kč/vlkm.
Od roku 2011 jsem se snažil toto vyřešit. Výsledkem je to, že na Kraji Vysočina jsem persona non grata a mezi šotouši hrobař úzkokolejky, který přišel na úzkou tunelovat. Absurdní. Někdy zůstává nad objektivitou šotoušů rozum stát.

Boris Čajánek

Omlouvám se, podíval jsem se do jiné tabulky. Průměrná sazba na Vysočině pro rok 2010 byla 90,537 Kč/vlkm. Sazba pro úzkou 61,001 Kč/vlkm.
Zdroj https://www.mdcr.cz/getattachment/Ministerstvo/Zadost-o-poskytnuti-informace-(1)/Poskytnute-informace/Dokumenty-k-dotaci-pro-Kraj-Vysocina-na-zajisteni/Priloha1_Zadost-2010_MDCR0C32PJVE.pdf.aspx

Bohouš

Ano lidé se dělí na sotouse nebo vaše kamarády..🤭

Boris Čajánek

Na to jsem si už celkem zvyknul, všem se nejde zavděčit. Co mne trochu mate je skutečnost, že „dráhaři“ či šotouši v Čechách netrpí pouze „zálibou v železnici“ ale váží se k nim i jiné, obecně „negativně hodnocené vlastnosti“. U některých ekonomická a právní slepota, u jiných frenetické nekritické zbožňování některých jedinců z tohoto stavu. A vysokým výskytem je také vzájemná nevraživost a nenávist ve skupině, nebo mezi skupinami. Přitom by předmětem pozitivního zájmu měla být železnice, tedy vlaky a tratě. Usuzuji, že určitá větev šotoušů má i zálibu v mezilidských vztazích, ale v opačném spektru, než jsou ty pozitivní.… Číst vice »

Granja

Upadnout v nemilost je to nejhorší co se může stát. I kdyby jiný požádal a šlo by vyhovět, tak u osoby persona non grata je to z principu navždy vyloučeno. To se vždy musí změnit personální obsazení alespoň na jedné straně. To se bohužel dotýká i rodiny, což je to nejhorší. Vzal jste tento tradiční jev ve společnosti na vědomí a uvažoval jste o přepuštění funkce někomu jinému, aby ta osobní zátěž mezi Vaší osobou a úředníky kraje byla eliminována?

vtvt

Nesmysl. Říká se tomu volby. Prostě JHMD se nevyplatí za ty peníze. Stejně jako spousta jiných vedlejších tratí.

Viz aktuální srovnání
32 milionů dotace na dopravu vlakem JHMD
nebo 12 milionů místo vlaku JHMD použít bus?

Granja

Máte tak málo inteligence, že jste nepochopil, že odpovídám panu Čajánkovi a současně se jej i na něco ptám, že musíte, za každou cenu tady trollovat s tím debilním flašinetem?

Boris Čajánek

Odpověděl jsem Vám, prosím? Na úzkokolejce nelpím. Jen mne velmi štve, že veřejná správa kašle na zákon.

Granja

Reagoval jsem na vtvt, nikoli na Vás.

vtvt

Granja … předkládáte falešné dilema. Jestli existovala osobní podjatost úředních osob Kraje Vysočina není prokázáno, nebo ano?

Jestli JHMD se soudí mj. kvůli subjektivně vnímanému problému, nechť rozhodne soud.

Z mého osobního problému za těch deset let proběhlo několik voleb = kdyby fakt existovala osobní podjatost úředníků vůči panu B.Č., tak nic nebránilo vysočinským občanům aby zvolili jiné krajské politiky.

xyz

ÚŘEDNÍCI nejsou v žádných volbách voleni.

vtvt

Ředitele/-lku kraského úřadu vybírají volení politici. A ten může rozhodnout o reorganizaci úřadu = aby ti údajně podjatí úředníci dělali jiné úkoly.

Boris Čajánek

A jsme zase u politiků, buď chtějí změnu, nebo jim to vyhovuje.

vtvt

Proto jsem uváděl příklad tratí, které dotace nepotřebují (PKP, Unipetrol, Třinecké železárny).

A příklad dopravce, který dělá pro víc dotačních úřadů, aby byl nezávislý na jednom dotačním úřadu (Regiojet):
– Praha, -Ústecký kraj,
-Jihomoravský kraj,
-Brno,
-SŽDC,
-Ministerstvo dopravy ČR
-a dříve MD SR.

Boris Čajánek

v posledních letech ani měněni….

Boris Čajánek

O to se také vysočinští občané pokoušejí, a vždy je sestavena koalice, kterou ovlivňuje ČSSD a ODS. Buď přímo, nebo tichou podporou. Takový je fakt. Vidíte v radě stranu, která na Vysočině zvítězila? Volby vyhrálo ANO, pak Piráti. ODS a KDU-ČSL. a jak vypadá koalice?

Boris Čajánek

Generální ředitelkou společnosti je insolvenční správkyně. Nikdo z mé rodiny už ve společnosti nepracuje. I když mi přijde podivné, že veřejné peníze za závazek veřejné služby v drážní dopravě se platí podle toho, kdo je majitelem společnosti. Ale asi je to nepsané a zvykové právo na Vysočině. V rámci řešení klidně prodám Kraji Vysočina svoje akcie. Pak bude společnost ve veřejnoprávních rukou (více než 50%) a pokud to bude spojeno s tím, že Kraj Vysočina uhradí prokazatelnou ztrátu a budou uhrazeny závazky věřitelům, zůstaneme u toho, že takto se to dělá na Vysočině. Naštěstí tam nebydlím a nebudu tam podnikat.… Číst vice »

Granja

Děkuji za odpověď. Já jsem to myslel tak, že zda Vás napadlo přemýšlet o tom, či diskutovat ve firmě ten vztah mezi Vámi osobně a zaťatými úředníky kraje ještě během té krize? Ale jestli nechcete, odpovídat nemusíte. Jen mě to zajímá, protože k takovým situacím bohužel mezi lidmi dochází a je zde jasné, že taháte za kratší konec.

vtvt

Máte nějaký důkaz k Vašemu tvrzení: „zaťatými úředníky kraje“?

Jedním z úkolů úředníků je hospodárně nakládat s penězi daňových poplatníků. V různých krajích si to vykládají různě viz šotovlaky KŽC.

Jestli tento spor je u soudu, tak předpokládám, že konečné zhodnocení vyřkne soud, jestli úředníci vysočinského kraje byli/jsou podjatí k panu B.Č. nebo k JHMD.

Boris Čajánek

Zaťatost jsme doložili k soudu.

vtvt

Mohu poprosit o pravomocný rozsudek soudu, kde soud meritorně konstatoval to co tvrdíte?

Nemyslím, pokud soud něco takového konstatoval tzv. „na okraj“.

Ptám se, kde se soud pravomocně konstatoval to co tvrdíte, a že to ovlivnilo fungování JHMD.

Díky.

Boris Čajánek

můžu Vám poslat i protokoly z jednání, pokud mi pošlete svoji emailovou adresu.

vtvt

Nikoliv. Zajímá mě, pravomocný rozsudek soudu, který Vaše tvrzení meritorně obsahuje.

Neptám se, jestli v soudním rozsudku (v odůvodnění) soud uvádí „na okraj“, k tomu co tvrdíte.

Boris Čajánek

Byla už podepsaná smlouva o dotaci na M.27, která znamenala prodloužení smlouvy do roku 2024. Bohužel, nepředpokládal jsem, že rozbité hračky pana Šatavy dovedou pana Šatavu až k podpisu úmyslně nevýhodné smlouvy.

Matěj

Ovšem smlouva o dotaci ještě neznamená, že se projekt nedá zastavit. Pokud už by byl projekt například ve fázi výroby M27, tak je situace jiná, ale v té době se na nich pokud vím ještě nepracovalo.

Osoba odborně nezpůsobilá

Být Vámi, jsem zticha. Soudní řízení ve věci Rekovy jste po koktání nesmyslů projeli tak jasně, že jste se ani neodvolali a ještě jste na náhradě nákladů řízení žalovaným zaplatili bezmála milión, pro žalované to byla spíš groteska, ve Vašem případě tragikomedie. Zažil jsem leccos a leckoho, ale Vy jste kategorie sama pro sebe. Z rozhovoru plyne, že o poměrech v JHMD informujete zkresleně – ta má příjmy nejen z kavárny, ale i z ubytování. Navíc insolvenční správkyně dokázala, odlišně od Vás, sehnat za pár týdnů zdroj příjmů, aby udržela alespoň pár zaměstnanců, však se to brzy dozvíte z insolvenčního… Číst vice »

Boris Čajánek

Plácáte nesmysly, peníze od krajů přišly až po mém telefonátu s oběma kraji. Ubytování v době, kdy nemáte zajištěné dodávky elektrického proudu a je po sezoně jistě nezachrání cash flow společnosti. A soud s Rekovou jsme prohráli proto, že Rekova měla, na rozdíl od JHMD, živnostenský list na opravy drážních vozidel, na rozdíl od JHMD, kde vedení bylo družstevníky Rekovy. Proč tento živnostenský list nemělo JHMD se ptejte u asi svých kamarádů. Při tom Rekova ani neměla prostory (opravovala v Kamenici v depu JHMD) a ani lidi, pokud nepočítám truhláře a zedníky. Insolvenční správkyně k dnešku kavárnu zavírá, přes to,… Číst vice »

Martin1

Nechce, ale je. Vcelku prosté.

Martin

Třeba se vám někdy splní to, ukázat všem, jak byste se v jeho kůži a za stejných okolností na jeho místě vždy (správně) rozhodoval vy…..

Martin1

Ale no tak. Ono by stačilo i naslouchat svému týmu. Když ale někdo upřednostňuje vlastní ego (což tu ostatně sám Čajánek dokazuje), ne vždy to dopadne dobře, víme?

EXDRAŽEBNÍK

Hmmm každý dlužník si mele svoji pravdu ..
Čas ukáže kde se stala chyba, pevně věřím, že díky této částce a všem následkům případ přebere policie a půjde krok za krokem a dospěje k nějakému závěru.
Tak nebo tak je potřeba urychleně hledat nového vlastníka, protože čím déle bude trať bez provozu a údržby tím bude pak dražší jí znovu rozjet.

Martin

…budou se pídit píď po pídi….a mezitím z úzkokolejky už nezbyde nic….. Problém je celý ten systém…. Systém ve kterém je někdo v zamotaném kruhu dotací, nevýhodných smluv a dalšího tlačen jezdit pod cenou až do toho hořkého konce. Lidé se k sobě chovají jako hyeny.
Druhý problém je to, co se veřejně vytvořilo okolo bývalého vedení, které bylo pro všechny svaté…. Pan Čajánek, ať je jakýkoliv to opravdu už od začátku měl hodně těžké…

Scotty

Jsem rád že do diskuze zavítal pan Čajánek osobně…..

Martin

Možná se tu opět objeví, tak jak u patečního članku.

Karl vB.

To předpokládám, protože vy budíte dojem, že jste jeho předskokan.

Boris Čajánek

a jsem tady

ABC

A co by měla policie přebírat? Dlužit není trestné.

Boris Čajánek

Na PČR bylo podáno trestní oznámení pro podvod a nesprávný úřední postup. Podívejte se na https://drive.google.com/file/d/1BGDOXOUYaJTjPbCCVvSRZerDuUSZkera/view?usp=sharing
Proto se mnou kraj nekomunikuje.

Granja

No nevím, když už, tak na státní zastupitelství, ideálně nadřízenému tomu nejbližšímu, což zajistí dozorování v předmětné věci.

Boris Čajánek

Předpokládám takový postup, děkuji za poznámku.

xyz

10leté smlouvy na sklonku roku 2009 byly podepsané dost narychlo (někde dokonce pár dní před prvním dnem účinnosti!) a i to memorandum předcházelo jen krátce předtím. Moc mi v tom nedává logiku, že prý s tak dlouhými smlouvami bylo počítáno dopředu. I tady se dá vypíchnout – co když by sám Kraj Vysočina nechtěl těch 138 Kč/vlkm s ohledem na nízké vytížení a obecně nízký přínos „svého“ úseku platit? Pak by zůstaly JHMD zcela bez příjmů za ten úsek. Mám-li věřit Čajánkovým slovům, tak fakt měli z Kamenice do Obrataně přestat jezdit už dávno. Společnost by tím nešla na buben,… Číst vice »

Boris Čajánek

Obecně, obce mají vždy radši nádraží s obsluhou. Minimálně to zabrání vandalismu. Náklady lze zahrnout do prokazatelné ztráty. Když ale o nákladech nemůžete ani jednat, vystavujete se nebezpečí toho, že někdo pak bude argumentovat – proč bychom vám platili, když ani není obsluha na nádraží. Začarovaný kruh.

Petr

A ta obsluha (pokladní) na nádraží v Černovicích byla podmínkou smlouvy? Pokud ne, tak vás přece k tomuto nic nezavazovalo, snad jen, že by nástupy cestujících byli tak značné, že by do doby jejich výstupu z vlaku je nestačil vlakvedoucí (nebo jak se v těch vašich bývalých vlacích ta funkce jmenivala) odbavit.
A mimochodem, co ty Vaše info kiosky na nádražích? Prodalo to vůbec nějakou jízdenku? Vypadalo to, že jsou všechny v poruše.

Boris Čajánek

dříve, než nás Vysočina stačila zařadit do VDV jsme skončili.

xyz

A co se týče Jihočeského kraje?

Boris Čajánek

Jihočeský kraj držel smlouvu do poslední chvíle. Pak ji vypověděl. Kraj od smlouvy odstoupil. Stav je tedy současně takový, jako by smlouva nebyla uzavřena.

xyz

Nejčastější vandalismus je pod rouškou tmy a tomu jakákoliv pokladna obsazená jen v denní době nezabrání.

Navíc by tím bylo vyřešeno jen jedno konkrétní nádraží (tzn. Černovice) a ne řada dalších.

Boris Čajánek

Jsou tam i kamerové systémy.

Prošek

Jen poznámka k tvrzení v článku:
§ 8 odst. 5 zákona č. 194/2010: „Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících není veřejnoprávní smlouvou“.

Osoba odborně nezpůsobilá

Špatně. My se bavíme o smlouvě uzavřené dle předchozí právní úpravy.

Boris Čajánek

jen poznámka, smlouva uzavřená v roce 2009 s JHMD je podepsaná19.10.2009, v režimu Nařízení Rady (EHS) 1191/69, , tedy před účinností zákona č. 194/2010 a před účinností Nařízení EP a Rady (ES) č. 1370/2007. Proto se také nemusela soutěžit a nemusela být předem notifikovaná. Šlo o podpis smlouvy „přímo z ruky“, tedy bez výběrového řízení. Takto se postupovalo i u ČD.

Martin

Nechci soudit, ale jestli je pravda, co tvrdí pan Čajánek, že pan Šatava podepsal dodatek smlouvy č 4 s Vysočinou za nevýhodných podmínek až po tom co musel z vedení odstoupit, kvůli tomu, že chtěl modernizaci M27 zadat družstvu, kde sám byl družstevníkem a bylo to od něj naschvál, tak je to opravdu velmi smutné….. Takové věci se nedelají…. Můj názor na slova p. Čajánka… On ten svět opravdu asi není černobílý…

qěcy

Chyba v logice:
pravda může být pouze na jedné straně, nebo na druhé, pokud to je vůbec možné, tak někdy může být na celé škále mezi nimi. Může být řečená pravda celá, nebo necelá. Může být ale také úplně někde jinde, než co obě strany sporu tvrdí.

Čili svět je někdy i černý a bílý.

Čajánek – Šatava nesoucím, protože do toho nevidím.

Boris Čajánek

konflikt Šatava Čajánek ale má základ v nedodržení § 39a) ze strany Kraje Vysočina. Když by byl dodržen zákon, tedy Prokazatelnou ztrátou se pro účely tohoto zákona rozumí rozdíl mezi ekonomicky oprávněnými náklady vynaloženými dopravcem na splnění závazku veřejné služby včetně přiměřeného zisku vztahujícího se k těmto nákladům a tržbami a výnosy dosaženými dopravcem z tohoto závazku, tak není konflikt Šatava Čajánek. Řešení není přece v tom, že někdo(Šatava) bude hledat chybu na druhé straně (Čajánek) když ta třetí strana (Kraj Vysočina) nedodržuje zákon. A obhajovat špatně podepsanou smlouvu ze strany (Šatava) s tím, že druhá strana špatně hospodaří (Čajánek)… Číst vice »

Jan Hojsák

Přesně tak. Také tento spor nesoudím, neboť jak jste psal výše; pravdu mají oba. Ať tento spor vyřeší policie, případně soud. My obyčejní diskutéři do vnitrofiremních problémů prostě nevidíme.

Na místě je poděkovat redaktorům, že dali prostor k vyjádření oběma stranám. Velice děkuji za Vaši práci!

Nováček

Popravdě řečeno do toho nevidím a ani ty dva rozhovory mi do toho mnoho světla nevnesly. Že ale existuje cosi jako úřední zvůle, zásadní neochota jednat a naplňovat byť i zákonné záležitosti ze strany institucí státu, jakými jsou například i kraje, to vím a znám velmi dobře, to panu Čajánkovi věřím. Nejde přitom vždy o zlou vůli, jde o to, že úředník často žije a jedná podle pohnutek, které s reálným životem mají pramálo společného, jemu však zároveň zajišťují existenci a svým způsobem blahobyt a nebo minimálně alibi. A mít dobré alibi, že jsem nic nepokazil a že na mě… Číst vice »

hank

Ono to může být ještě trochu jinak: Ze zdejšího práva se vyvinula taková džungle, že když úředník udělá A, něco tím poruší a když udělá non-A, poruší tím něco jiného. Proto je v jeho vlastním zájmu nedělat nic jiného než to, co mu někdo prokazatelně nařídí, nebo ještě lépe vůbec nic. Koneckonců podle Parkinsonových zákonů se každý úřad ponechaný samovolnému vývoji časem vyvine do stavu, kdy dokáže vnitřními procesy zaměstnat sám sebe natolik, že na nic jiného už mu nezbývá kapacita. Soudní procesy vedené proti různým složkám státní správy i samospráv ukazují, že ten, kdo ve zdejším státě nejvíc porušuje… Číst vice »

Boris Čajánek

stačí se ale podívat na Notifikaci dotačního programu N 495/2007 https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/221756/221756_817789_30_2.pdf a Notifikaci N 409/2008 https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/227164/227164_932595_34_2.pdf a zjistíte že, bohužel, Evropská unie má v naší legislativě větší jasno než naše ústřední státní orány. ¨Vrcholem všeho pak je, že Vám ministerstvo vnitra napíše, že Notifikace není závazná. Stačí se ale podívat na článek 288 Smlouvy o fungování EU, Článek 288 (bývalý článek 249 Smlouvy o ES) Pro výkon pravomocí Unie přijímají orgány nařízení, směrnice, rozhodnutí, doporučení a stanoviska. Nařízení má obecnou působnost. Je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech. Směrnice je závazná pro každý stát, kterému… Číst vice »

K.S.

Chce ji to holt pořádně prořezat, nebo… nezbylo ve Spolaně pár sudů přísad do Agenta Orange? Ono by to chtělo na něj totiž asi spíš nasadit defoliant než zahradnický cech pana Šalomouna.

hank

Dokud budou na spravedlnosti ministrovat mafiánští kmotři, nic takového nehrozí.

K.S.

Zase tak černě bych to neviděl. Malými krůčky se posunujeme, řekl bych. Ano, mohlo by to být rychlejší, ale pokud máme takovou demografii jakou máme, což pak ovlivňuje politiku, tak to bude těžké. Nicméně pokrok je z toho vyházet většinu obstarožních zákonů.

Nemyslím si že by to bylo ani tak o kmotrech a mafii jako o tom že se tu historicky nasekala hromada nesmyslů a zkombinovalo se to s přístupem „na lid musí být přísnost“.

Boris Čajánek

někdy to ale má i ekonomické důsledky a pak nastupuje snaha zakrýt vlastní chybu
https://drive.google.com/file/d/1BGDOXOUYaJTjPbCCVvSRZerDuUSZkera/view

noerf

Popravdě pan Čajánek selhal jako manažer, když vede 11 let podnik, který má nevýhodou smlouvu a není schopen jí změnit v rámci zákonných prostředků.
Pro základní dopravní obslužnost má trať minimální využití omezené nízkou traťovou rychlostí.
Turistický potenciál tratě do Nové Bystřice je zajímavý, ale kraj jej nebude chtít dotovat, vzhledem k nárůstu cen energií u krajských zařízení a zvýšených nákladů na dopravu z důvodu rostoucích cen nafty a trakční elektřiny.

Martin

Já to chápu tak, že například na Vysocině nemohl přestat jezdit, protože v tom byly zase ty M27 ta dotace. A podmínkou bylo, že s nimi prostě musí jezdit. Je to opravdu celé zamotaný kruh a past.

Radek

Udržitelnost projektů bývá 5 let. Kromě toho zrovna moc nejezdily.

Boris Čajánek

udržitelnost dotací u drážních vozidel je 12 let, po dobu 10 let má objednatel povinnost hradit odpisy. To Kraj Vysočina nedělal.
https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/227164/227164_932595_34_2.pdf, strana 4 notifikace

xyz

Mohl tam přestat jezdit ještě před zadotováním M27. Jestli je hlavním vůdcem firmy od nějakého roku 2012…

Boris Čajánek

a všichni mne sežerou že jsem zhouba úzkokolejky a jak to před tím skvěle fungovalo….
Dnes je stav takový, že za Krajem Vysočina bude pohledávka na úhradu toho, co si objednal a nezaplatil. Jednalo se o závazek veřejné služby, tedy to, co by kraj jinak musel zajistit sám. Pokud kraj plnil dopravní obslužnost úzkokolejkou, je to jeho rozhodnutí a nese za to zodpovědnost. Má se řídit Dopravním plánem a rozhodnutím zastupitelstva
https://www.kr-vysocina.cz/dopravni-plan/d-4040364
rozpočet https://extranet.kr-vysocina.cz/samosprava/index.php?akce=zastupitelstvo_zapis_read&zastupitelstvo=7&rok=2011
bod 21 a 22

noerf

Taky šli rozdělit JHMD na infrastrukturní část a dopravce, aby bylo čitelnější, co jak funguje.

Marek Kubík

Do fungování JHMD a dceřiných firem úplně nevidím, ale provozovatelem drah ( obdoba SŽ na síti JHMD) je společnost Utiliter. Takže k nějakému rozdělení došlo.

Boris Čajánek

Utiliter je nezávislý přídělce kapacity dopravní cesty, v souladu s požadavkem zákony. Pokud je společnost vlastníkem infrastruktury i dopravcem, musí mít za zákona nezávislého přídělce.

Boris Čajánek

dvakrát navrhováno Kraji Vysočina. Z jejich strany zamítnuto s odůvodněním, že by to pro ně bylo dražší.
Teď je to jeden z bodů reorganizace.

-sl-

Nerozumím. Jakou roli má kraj v rozhodnutí firmy o převedení infrastruktury do nové právnické osoby? Kraj má smluvní vztah s dopravcem. Chápal bych jako důvod závazky JHMD vůči poskytovatelům dotace na infrastrukturu nebo prostě to, že to blokli vlastníci (spíše). Ale nesouhlas objednatele dopravy? Rozumím tomu tak, že to pro vlastníky nebylo výhodné (křížové financování dává větší prostor zakrývat reálný stav věcí + jedinečností infrastruktury lze argumentovat v požadavcích na podporu dopravce). Pokud kraj, znamená to, že se vlastníci JHMD nechali kvůli dotacím ze strany kraje do infrastruktury svázat takovým způsobem, že jsou jen hračkou kraje, který fakticky rozhoduje o… Číst vice »

Boris Čajánek

Kraj si do smlouvy prosadil, že oddělení střediska (závodu) základní dopravní obslužnosti od zbývajících aktivit dopravce bude provedeno pouze s předchozím souhlasem objednatele. (článek XI. bod 8 dodatku smlouvy. byl to dodatek č. 12, na rok 2016, podepsaný až 30.11.2016. V tomto roce nám kraj platil do 30.4. 80% měsíční splátky roku předchozího, od května do, listopadu neplatil nic. O smlouvě se s krajem nikdy nedalo jednat, tak jak ji schválila rada jsme ji museli podepsat. Doufal jsem, že to je zvyk pouze ČSSD a ze se to po dalších volbách změní. V roce 2019 jsme již dodatek, neprojednaný s… Číst vice »

hank

Byla vůbec ta dotace vyplacena?

Boris Čajánek

ano, z celkové pořizovací ceny co není kryto dotací, hradí objednatel formou odpisů.
https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/227164/227164_932595_34_2.pdf,
v textu pospáno, přehledná tabulka pro pochopení je na straně č. 4

Boris Čajánek

pak asi bude jediným řešením využití liniové stavby pro cyklostezku o délce 80 km za přispění vlastní energie cyklistů, pro zachování a rozvoj turistického potenciálu území. Nebo nic, klid, tiché hvozdy a vzpomínky….

Frantisek

Traťová rychlost se dá do určité míry zvýšit, dokonce to podle všeho v některých úsecích proběhlo. Problémy je třeba řešit od příčin. Ovšem, na jižní větvi je přínos případného zrychlení omezený minutím největšího sídla na trase, leč i turista určitou svižnost sem tam ocení.

Boris Čajánek

jak chcete změnit smlouvu s objednatelem v rámci zákonných prostředků, když objednatel pořád tvrdí, že smlouva je pro něj výhodná a nemůže ji změnit protože hospodaří s veřejnými zdroji. Ale pravou příčinou přitom je „zakrytí“ ,postupu politiků a úředníků při čerpání peněz z memoranda a „dojení“ drážních dopravců, kterým se nehradí prokazatelná ztráta, protože by to pro kraj znamenalo naplnění slov Ing. Joukla …“ podotýkám, pokud by ministerstvo rozhodlo, že toto je veřejnoprávní smlouva o závazku veřejné služby, nikoli obchodní smlouva, tak se nám to překlopí do Českých drah, tam odhaduju že by to bylo zhruba, takovejch, podle toho v… Číst vice »

noerf

Předpokládám, že po dodatku č.4 uzavřeném v roce 2011, se uzavírali další dodatky či nová smlouva minimálně k nasazení rekonstruovaných jednotek. Na druhou stranu si musíte uvědomit, že je zde stále alternativa autobusové dopravy, které kraj vyjde výrazně levněji (viz. vyjádření jihočeského kraje, že nahrazením autobusů zaplatí 12 milionů místo 32 milionů za vlaky. Pro provoz turistických hlavně parních vlaků do Nové Bystřice vidím potenciál i do budoucna, u trati do Obrataně přes Kamenici nad Lipou vlak těžko bude konkurovat autobusům a autům jedoucí po silnici první třídy, která prošla v posledních letech rekonstrukcí. Další věci je trasa z do… Číst vice »

vtvt

Tak to jsem zvědav, jestli pan Čajánek napíše analýzu, aby JHMD byla živa pouze z „turistických“ vlaků.

Boris Čajánek

pokud bude znám rozsah dopravní obslužnosti v turistickém provozu, použije se vyhláška 296/2010 a metodika k ní.

noerf

Je to spíše o dopravní realitě spojů, Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou autobusem cca 30 minut, vlak 40 minut.
Kdyby trať místo do Obrataně, směřovala do Pelhřimova, tak by to bylo zajímavější zhlediska cestovních proudů.

Boris Čajánek

Turista s kolem ale většinou nejezdí busem.

Boris Čajánek

Souhlasím, ale proto si kraj dělá koncepci – dopravní plán. Ukládá mu to zákona podle toho má uzavírat i smlouvy. Pak mi nedává smysl, že si objedná 165 000 vlkm na ro, ale potom dopravci řekne, že je pro něj dražší než autobus a že mu nebude platit to, co to reálně stojí. Za rozsah dopravní obslužnosti území je zodpovědný objednatel, dopravce je jen sluha, který za něj zajišťuje top, co by měl zajistit kraj. PIOkud ve výsledku to bude tak, že si kraj objedná turistický provoz a zaplatí za něj, třeba vnitřnímu dopravci, bude to správně. nelze ale po… Číst vice »

TrBus

„Trať je veřejně prospěšnou stavbou a její osud je upravený zákonem o drahách. Když se provozovatel dráhy dostane do situace, že nedokáže do budoucna zajistit bezpečné provozování dráhy, tak má zákonnou povinnost to nabídnout státu. Anebo veřejnoprávní korporaci.“
Tak já panu Čajánkovi mohu vzkázat, že Jihočeský kraj o trať zájem nemá, Jihočeský kraj má zájem o zajištění dopravy. Pochybuji, že Vysočina by trať také převzala.

Rudolf 33

To jsme nevěděli, že hejtman obou krajů se jmenuje TrBus.

vtvt

Postoj krajů lze odhadnout z postoje středočeského kraje : „Systém veřejné dopravy je před kolapsem. Hrozí buď prudké zdražení, nebo redukce“

https://zdopravy.cz/borecky-system-verejne-dopravy-je-pred-kolapsem-hrozi-bud-prudke-zdrazeni-nebo-redukce-123319/

Ono totiž v Jihočeském i v Vysočinském kraji regionální vlaky v průměru MÉNĚ ČASTĚJI využívají tamní železniční síť než v Středočeském/Pražském kraji = bude velký problém zaplatit údržbu a opravy vedlejších tratí v Jihočeském a Vysočinském kraji.

Kdy skončí veřejné peníze např. do tratě na Bechyni?

fous

Už včera na to bylo 30 let pozdě! Kerosin na letiště už dávno skončil, dřevosklad před mostem a keramička už dávno vlakem nic nevozí a vlakem to z Bechyně do Tábora trvá 2x tak dlouho než autobusem. Ale Správní Železničáři tam plánují rekonstrukci historického napájení 1,5 kV za 400 MKč (na 25 km, když nově zatrolejovat 1 km na 25kV stojí asi 10 MKč), aby tam mohly ČD i nadále dvakrát za rok vyjet s Křižíkovou Elinkou na turistickou výpravu. A centrální komise MD to už schválila! Prostě, jak už před 20 lety říkal Špidla: Zdroje jsou!

Boris Čajánek

Postoj krajů nelze vůbec odhadnout. Viz u nás, Jihočeský platil 138 a Vysočina se pokoušela neplatit vůbec. Nedá se to tedy generalizovat.

hank

Další z mnoha argumentů pro zrušení krajů. Toto jsou důsledky rezignace na zemské uspořádání samosprávy.

Boris Čajánek

Máte pravdu. Když jednáte na ministerstvu a setkáte se s tím, že ministerstvo nemůže ani říct hejtmanovi, že nemá pravdu, tak uvažujete, zda jsou kraje vůbec k něčemu. Například na Kraji Vysočina to dotáhli tak daleko, že tam neplatí ani rozhodnutí Evropské komise. Kouzelný byl MUDr. Běhounek, který řekl, že si to bude dělat jak chce a že Kraj Vysočina nikdy neměl vzniknout. A dopravní cesta na Vysočině je, jak známo, zadarmo.

Petr

Dobrý den pane Čajánku, chtěl bych se Vás zeptat – 1) Vaše argumenty ohledně poplatku za dopravní cestu (jestli je tomu skutečně tak) chápu, ale nechápu z manažerského pohledu generovat cca. 10- 12 let trvalou ztrátu za (chybějící poplatek za dopravní cestu) až to dovést do insolvence. (Pro mne argument, že to díky smlouvám ani jinak nešlo, je nepředstavitelný, nesmyslný apod.) Můžete na to prosím reagovat? 2) V předchozích letech jsem nezaregistroval, že by jste poukazoval na nehrazení odpisů za hašišbedny, až nyní. Kolik to prosím za ty léta dohromady dělá? Jestli dobře rozumím tak veškerá ztráta je za odpisy… Číst vice »

Boris Čajánek

Přečtěte si smlouvu, je to veřejnoprávní smlouva, která je vždy platná, obsahuje ustanovení o prokazatelné ztrátě a ustanovení o § 39a). Ale obsahuje i ustanovení, která jsou nezákonná. Tedy zastropování ceny mimo realitu. Poplatek za použití dopravní cesty je také oprávněným nákladem a vzhledem k tomu, že Česká Republika nepožádala o výjimku, tak má být placen. Tedy máte zákonné předpoklady, že jednou ve sporu budete úspěšný. Pokud ukončíte smlouvu, uzavřenou v režimu Nařízení EK 1191/69, tak novou smlouvu můžete uzavřít jen podle Nařízení 1370/2007, tedy s povinností notifikace. Ukončit smlouvu musíte v souladu se smlouvou, a ta byla uzavřena tak,… Číst vice »

Karlos

Dobrý den, já Vám děkuji za odpovědi. Vím, že podnikání není na úzkokolejce v ČR asi jednoduché, że se soudy táhnou atd., ale mělo asi dojít po určité době k zastavení provozu z Kamenice do Obrataně a tedy negenerování další ztráty. ( jak napsal Anonym03) Tím pádem mohl být zachován turistický provoz s poměrně slušným příjmem pro firmu. Takhle to reálně může skončit úpadkem, likvidací atd. Ještě se zeptám – soud povolí reorganizaci. Vy tvrdíte, že to nešlo dělat jinak. Tak jak to budete dělat jinak? Jezdit jen do Kamenice? Jezdit stále stejně a generovat dál ztrátu podle nevypověditelné smlouvy?… Číst vice »

Boris Čajánek

Vyzvali jsme Kraj Vysočina k úpravě smlouvy tak, že provoz dotovaných vozidel bude v objemu, aby byl splněn dotační projekt. Tedy nejméně 50.000 vlkm/rok. Kraj s tím nesouhlasil, i když toto řešení bylo předjednáno na MMR. Klíčem je najít shodu s krajem. Mně celkem nevadí, že to podmiňuji tím, že se nebudu podílet na řízení společnosti, tu teď ostatně řídí insolvenční správkyně. Je sice trochu podivné, že kraj podmiňuje dohodu tím, že nebudu ve společnosti, tedy ani akcionářem. I to je řešitelné. Prostě jiný kraj, jiný mrav.

Boris Čajánek

Jihočeský kraj smlouvu vypověděl. Kraj Vysočina od smlouvy odstoupil. Podle nařízení N 1370/2007 lze řešit přímým zadáním, ale i v tomto případě je podle mne nutná notifikace. Jihočeský kraj má zveřejněnou notifikaci pro období po roce 2024. Vše je dohledatelné, legislativa ke jasná. Přesto je jedna neznámá. Za kolik to kdo bude jezdit. Obhájí Kraj Vysočina svůj postoj, platit nám nesmyslnou cenu a vědět, že příští smlouvu uzavře za opravdu tržních podmínek? Obhájí, od smlouvy s námi odstoupil. Ta se tedy nebere v potaz. Jen je otázkou, co se stane, pokud soukromý subjekt upadne do stejného stavu nemilosti jako já.… Číst vice »

Boris Čajánek

Vzhledem k tomu, že se od roku 2019 změnili podmínky pro financování regionálních tratí ze strany SFDI, https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/metodiky/2019_podminky_fin_reg_drah.pdf pak tedy nelze bezpečně provozovat úzkokolejku, pokud do ní někdo „nenaleje“ ročně cca 40 mio Kč. Vše má v roku objednatel, pokud si objedná rozsah výkonů podle podmínek, tak podle toho může dráha dostat peníze od SFDI na zajištění údržby a provozu. Pokud nebude mít objednatel zájem na objednávce, a turistický provoz na komerční riziko bude menší než dva páry vlaků denně v celé délce tratě, nevyplatí SFDI nic. pak není možné trať udržovat pro bezpečný provoz. Pro liniovou stavu lze hledat… Číst vice »